کد خبر 1235238
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱

به گزارش مشرق حجت الاسلام علی مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت: تعجب میکنم یک عده میخواهند تلاش کنند بگویند آن درصدی که شرکت نکرده اند معترض بوده اند و آنانکه آمده اند معترض نبودند. این دروغ است. همه معترض بودند.

حتی همتی هم میخواست بزند زیر میز، چهار تا انتقاد هم به دولت کرد که بگوید من هم معترضم و نماینده این وضع نیستم. رای آوردن رییسی هم معنایش همین بود. 

صحنه را درست ببینیم. آنها که رای ندادند معنای رفتارشان چه بود؟ اعتراض بود. اما سبک رفتارشان به ضرر نظام اسلامی بود و به نفع دشمن. من و شما البته میدانیم بخش قابل توجهی از این مردم اساسا چنین منظوری هم نداشتند اما بالاخره چنین برداشتی از این رفتار میشد. البته در بین کسانی که رای ندادند حساب ریزش آرا را باید از حساب جماعتی که اساسا معمولا رای نمیدهند جدا کرد. 

ریزش آرا حدود هجده درصد بود نسبت به متوسط ۶۶٫۸ درصد حضور در انتخابات های ریاست جمهوری. من از آن جماعت بی خیال ۳۳٫۲ درصد بیشتر نگرانم آنها بی خیالها هستند که حدود ده پانزده درصدشان با دو قطبی ها میایند و بدون دو قطبی ها هم نیستند ما بقی هم اساسا نیستند. جامعه ایران حتی سال ۵۸ هم که رای به جمهوری اسلامی داده شد، در انتخابات ریاست جمهوری بعد آن همین مقدار ریزش داشتند حضور ۶۷ درصدی مردم. در اوج جنگ و دهه شصت هم همینطور. یعنی برایش خیلی اعمال اراده در ریاست جمهوری مهم نیست. اما این هجده درصد اعتراض داشتند و رای ندادند. این هجده درصد رفتارشان معنا دار است.

جماعت آرای باطله اما روش دیگری انتخاب کرده بودند. اینها میخواستند رفتارشان به ضرر نظام تمام نشود ولی اعتراض هم نشان دهند. شخصا سه چهار مبلغ و مروج از جریانات مختلف را دیدم که با همین استدلال ترغیب به رای سفید میکردند. برخیشان با رفتار این بار شورای نگهبان کدورت داشتند برخیشان هم با دولت برخیشان هم کسی را مفید نمیدیدند. اما حاضر نبودند پازل احمدی نژاد و بی بی سی را پر کنند.

نگاه نکنید اگر بی بی سی و احمدی نژاد اینها را به نفع خود فاکتور میکنند دلیلش این است که میخواهند شکست خوردن پروژه شان را ماست مالی کنند. بله اینها هم معترضند اما رایشان به سبد شما که نخواهد رفت. 

آرای آقای رضایی هم برایم جالب است و آن اینکه خیلی ها فکر میکردند مشکل این مردم فقط گرسنگی است. اشتباه کردند. فهم مردم ایران کار هر کسی نیست. حقوق دادن به زنان خانه دار و یارانه فلان مقداری هم مردم را نمیتواند همراه کند. البته یقین دارم رای به رضایی هم حتی به دلیل این موارد نبود صرفا. ولی به هر حال شعارهای اقتصادی رفاهی صرف هم شکست خورد.

خلاصه محاسبه انتزاعی و دور از واقعیت نباید کرد. همه فشارها برای رای ندادن شکست خورد. هجده درصد ریزش آرا که آنهم انصافا با کارشکنی دولت روحانی رخ داد و الا قطعا چند درصد آرا بیشتر از این می بود. بازی بی بی سی و احمدی نژاد و میرحسین شکست خورد. بد هم شکست خورد. نظام اسلامی سربلند شد و منشا و رهبر تغییر و تحول شد و این ارزشمند است. ایران نیز هم اراده مقاومتش را به رخ کشاند چه با اصل حضور چه با نوع انتخابش، و هم صدای اعتراضش را به اعلی صوت فریاد زد. اینها زیبایی رفتار جامعه ایران است. 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 1
    اشتباه بزرگ شما اینه که فکر می کنین کاندید اصلی اصلاحات تو انتخابات همتی بود. اصلاح طلبا کم مونده بود بگن همتی به نفع سبزوار رضایی کنار بره. اینده ای نه چندان دور به حرفم می رسید.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    مطلب مفیدی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس