کد خبر 1234564
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱

خرید زعفران یکی از حساس‌ترین کارهاست. زیرا نمونه تقلبی و اصلی زعفران در بازار خیلی زیاد شده است. به همین منظور برای خرید زعفران خوب و باکیفیت نیاز است به خوبی این طلای سرخ را بشناسید. زعفران همان مواد غذایی افزودنی است که به منظور طعم دار کردن و رنگ دادن به غذا استفاده می‌شود. این طلای سرخ خواص درمانی بسیار زیادی دارد و در کشور ما ایران در برخی از شهرهای آن کاشت و برداشت می‌شود.

زعفران گیاهی با 6 گلبرگ‌ بنفش و سه رشته سرگل‌ قرمز رنگ که همان زعفران است، تشکیل می‌شود. پس باید برای داشتن یک کیلو زعفران حدود 100 تا 200 هزار تا گل زعفران خریداری کنید. زیرا تنها همان سه رشته پرچمی که وسط گل زعفران است، به عنوان زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی زعفران است و آن را به طلای سرخ تبدیل کرده است.

خرید زعفران خوب و باکیفیت

 گیاه زعفران معمولا در نقاطی که دارای آب و هوای معتدل‌تری باشد به خوبی رشد می‌کند. در نواحی از کشور که دارای تابستان‌هایی گرم و خشک و آفتابی و زمستان و پاییز تقریبا ملایمی دارد، کاشت و برداشت زعفران نتیجه عالی در پی خواهد داشت. مثلا خراسان رضوی یکی از آن استان هایی است که هر سال مقداری زیادی زعفران خوب و باکیفیت به تمامی نقاط دنیا صادر می‌کند. پس شغل اصلی مردم این نواحی کاشت زعفران است.

زعفران کجا بهتره؟

در طی چند سال اخیر زعفران کشور افغانستان به عنوان بهترین زعفران دنیا شناخته شده است و عطر و طعم زعفرانی که در ایران کاشت و برداشت می‌شود را ندارد. همین دلیل است که حدود 95 درصد از کل صادرات زعفران دنیا را ایران انجام می‌دهد.

 اما در ایران کدام نواحی زعفران مرغوب‌تری ارائه می‌دهند؟ برای خرید زعفران خوب و باکیفیت به دنبال زعفرانی باشید که در خراسان رضوی و جنوبی کشت می‌شود.

 یعنی زعفرانی که در شهرهایی همچون قائن، بیرجند، تربت حیدریه، تایباد، گناباد، نیشابور، بجستان و ...کاشت و برداشت می‌شوند از بهترین و باکیفیت ترین زعفران‌های دنیا می باشند. جالب است بدانید که در کل دنیا تقریبا 230 تن زعفران تولید می‌شود که 170 تن آن متعلق به خراسان رضوی و جنوبی کشورمان ایران است. شهر قائن یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است که تقریبا 700 سال است که سابقه تولید زعفران دارد. قطعا شما هم نام زعفران قائنات و یا قائن را شنیده‌اید و اگر تنها یک بار از آن استفاده کرده باشید، با کیفیت بی نظیر آن آشنا شده‌اید.

زعفرانِ اصل و درجه یک

با توجه به این موضوع که زعفران یک طلای سرخ شناخته شده است و قیمت نسبتا بالایی دارد، باعث شده است که سودجویان و کلاهبرداران در این زمینه فعالیت داشته باشند. فروش زعفران بی‌کیفیت و تقلبی در بازار بسیار زیاد شده است. بنابراین در زمان خرید زعفران حواس خود را جمع کنید.

· به همین منظور اولین کاری که برای تشخیص زعفران اصل و باکیفیت از زعفران تقلبی باید انجام دهید، آن را بو و مقدار خیلی کمی از آن را بخورید. اگر کمی زعفران بر روی زبان خود گذاشتید، و طعم شیرینی را احساس کردید، باید بگوییم زعفران اصل نیست و نمونه تقلبی آن است. لازم است توجه داشته باشید زعفرانی که عطر شیرینی داشته باشد زعفران اصل است نه طعم شیرین. خیلی از افراد هستند که بر این باورند زعفرانی که از عطر و طعم شیرینی برخوردار باشند، آن زعفران کیفیت بالایی دارد که این تصور کاملا اشتباه است.

· دومین کاری که می‌توانید برای تشخیص زعفران اصل و باکیفیت استفاده کنید، این است که زعفران را بو کنید. عطر اصلی زعفران شبیه به ترکیب عسل و یونجه است. به همین منظور لازم است که بوی یونجه را به خوبی بشناسید. توجه داشته باشید که هرچقدر زعفران عطر عسل در آن بیشتر حس شود، آن زعفران تازه تر است.

· سومین کاری که برای تشخیص زعفران خوب و با کیفیت می‌توانید انجام دهید این است که کمی از زعفران را در آب سرد بریزید، اگر رنگی که زعفران به آب می‌دهد باعث شود که خود کلاله زعفران رنگ شود، باید بدانید که آن زعفران تقلبی‌ست. لازم است توجه داشته باشید زعفران اصل و باکیفیت آنقدر در آب سرد رنگ نمی‌دهد که باعث زرد شدن خود کلاله‌ی زعفران شود. از همه مهمتر این است که توجه داشته باشید میزان رنگ دهی زعفران در آب تا چقدر است؟ اگر رنگ قرمز تندی باشد، نشان دهنده این است که مواد شیمیایی در پرداخت زعفران مورد استفاده قرار گرفته است.

· چهارمین کاری که برای تشخیص زعفران اصل می‌توانید انجام دهید این است که به براق و مات بودن زعفران توجه داشته باشید. در واقع باید بگوییم زعفران اصل رنگ براقی ندارد. به منظور تشخیص این کار لازم است که یکی از کلاله‌های زعفران را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. اگر انحنای موجود در بخش پرچم کلاله را ندیدید، باید بگوییم آن زعفران تقلبی‌ست و از خرید آن خودداری کنید. این کلاله ذرت است که سودجویان به عنوان زعفران اصل می‌فروشند. کلاله ذرت اصلا طعم خوبی ندارد و سودجیان با استفاده از رنگ خوراکی آن را شبیه به زعفران می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

· آخرین راهکار این است که شما کمی به آب، جوش شیرین اضافه کنید و آن را به خوبی هم بزنید، سپس به آن کمی زعفران بیافزایید. اگر رنگ آب زرد رنگ شد، زعفران شما کیفیت خوب و مرغوبیت بالایی دارد اما اگر رنگ آب قرمز رنگ شد، باید بدانید که زعفران شما دارای رنگ خوراکی است.

خرید زعفران خوب و باکیفیت

با توجه به تمامی این توضیحات حتما در زمان خرید زعفران خوب و باکیفیت دقت زیادی داشته باشید. همان طوری که گفتیم به دلیل قیمت بالای این محصول، سودجویان و کلاهبردارن با رنگ کردن کلاله ذرت و عواملی که بیان کردیم، در حال عرضه زعفران تقلبی با قیمت پایین هستند.

 این مهم است که زعفران را از کجا بخرید از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید. بهرامن تا به امروز توانسته است با ارائه مواد غذایی خوب و باکیفیت رضایت مشتریان خود را بدست آورد. زیرا هدف اصلی آن سلامت مشتریان و رضایت آن‌هاست. بنابراین با خیالی آسوده و خیلی راحت می‌توانید زعفران خوب و باکیفیت را از فروشگاه آنلاین بهرامن خریداری کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس