به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، متخصصان کشورمان طی ماه های اخیر موفق به ساخت نمونه روزآمد سامانه ثبت و نمایش متحرک مسیر پرواز برای هواپیمای گشت دریایی پی-3-اف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شده اند.
پی-3اف یا اوریون هواپیمای تخصصی گشت دریایی است. مأموریت این هواپیما در ایران اجرای پرواز روی مناطق دریایی از نوار ساحلی گرفته تا روی اقیانوس هند بوده که با برخورداری از تجهیزات اپتیکی و شناسایی الکترونیکی اقدام به کشف شناورهای سطحی و زیرسطحی در منطقه تحت پوشش خود کرده و با انتقال این اطلاعات، کار شناسایی و ردگیری کشتی های و زیرسطحی های را تسهیل می کند. با توجه به ماهیت پرواز منطقه مسیعی زیر نظر این پرنده بوده و با در نظر داشتن اهمیت دریا در مسائل نظامی و تجارت نقش مهم این هواپیما بیش از پیش مشخص می شود.
اوریون هواپیمایی با چهار موتور توربوپراپ است که این موتورها از همان خانواده موتورهای مورد استفاده هواپیمای ترابری معروف لاکهید سی-130 هستند. سرعت بیشینه این هواپیما در حدود 750 و سرعت پیمایشی عادی آن حدود 600 کیلومتر بر ساعت، برد نهایی نزدیک به 9000 کیلومتر، سقف پرواز 10400 متر و دارای قابلیت حمل حدود 9100 کیلوگرم محموله در جایگاه های زیر بال و داخل بدنه است که شامل مین، بمب های کوچک، تجهیزات فریب دهنده، بسته های امدادی و موشک ضدکشتی(که در نمونه های خارجی مشاهده شده) می شود.

هواپیمای پی-3-اف
این هواپیما در زمان جنگ تحمیلی منشأ خدمات بسیاری در نظارت بر عرصه دریاهای جنوبی کشور داشته و اطلاعات کشتی های عبوری در منطقه را به مراکز فرماندهی ارسال کرده و به کمک پروازهای طولانی و دور و دراز همین هواپیما بسیاری از کشتی های حامل سلاح برای رژیم بعثی عراق شناسایی شد.
با توجه به ماهیت مأموریت این هواپیما که شامل گشت های طولانی مدت در مسیرهای مختلف و حتی خارج از مرزهای آبی کشور می شود سامانه های ناوبری و طی مسیر مورد نظر بسیار با اهمیت است.
سامانه ناوبری هواپیمای پی-3اف شامل دستگاه های ناوبری داخلی LTN-51 است که خروجی آن برای نمایش مسیر پروازی به صورت پروتکل استاندارد ایرینگ-561 به DCU یا واحد رایانه دیجیتال ارسال می شود. دی-سی-یو وظیفه تبدیل این اطلاعات به سنکرون سه سیم جهت راه اندازی دو موتور سنکرون که در دو راستا در صفحه حرکت می نمایند را بر عهده دارد. این اطلاعات تبدیل شده در دستگاه پلاتر PT-396 جهت ترسیم مسیر حرکت پروازی ارسال می شود.

این دستگاه مکانیکی بوده و نقشه های پروازی نیز قبل از اجرای هر پرواز عملیاتی با زحمات زیاد توسط کارکنان مربوطه روی کاغذهای مخصوص ترسیم شده، بر روی پلاتر قرار گرفته و بر روی آنها تنظیم می شود.
متخصصان فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی هوایی این سامانه را به صورت مکانیزه و رایانه ای طراحی کردند. در این پروژه به جای DCU از رایانه صنعتی و بُرد طرح جدید و نرم افزار خاص جهت رسم اطلاعات DCU و GPS استفاده شده و LCD جایگزین پلاتر گردیده که در قطع وابستگی و استقلال کشور در تأمین قطعات یدکی مورد نیاز هواپیماها مؤثر واقع شده است.
برخی دیگر از قطعات و سامانه های داخلی این هواپیما نیز در ایران ساخته شده است نظیر شیشه های مختلف این هواپیما و سامانه های جدید مخابراتی. با توجه به مأموریت نظارتی این هواپیما کیفیت شیشه ها در این هواپیما بسیار مهم و تعویض آنها پس از مدتی لازم است.
انواع سامانه های ارتباطی VHF/UHF نیز برای ارتباط دائم با مراکز فرماندهی زمینی مورد نیاز این پرنده است که نمونه های دیجیتال، دارای رمز کننده های بومی و با قابلیت کار در محیط جنگ الکترونیک با بهره گیری از تکنیک هایی چون جهش فرکانسی در کشورمان ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به دیجیتالی شدن قطعات در این سامانه، ضمن کاهش مدت زمان مورد نیاز برای آماده کردن هواپیما جهت عملیات و افزایش اطمینان پذیری سامانه، از هزینه و زمان مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری نیز کاسته شده است.
پی-3اف یا اوریون هواپیمای تخصصی گشت دریایی است. مأموریت این هواپیما در ایران اجرای پرواز روی مناطق دریایی از نوار ساحلی گرفته تا روی اقیانوس هند بوده که با برخورداری از تجهیزات اپتیکی و شناسایی الکترونیکی اقدام به کشف شناورهای سطحی و زیرسطحی در منطقه تحت پوشش خود کرده و با انتقال این اطلاعات، کار شناسایی و ردگیری کشتی های و زیرسطحی های را تسهیل می کند. با توجه به ماهیت پرواز منطقه مسیعی زیر نظر این پرنده بوده و با در نظر داشتن اهمیت دریا در مسائل نظامی و تجارت نقش مهم این هواپیما بیش از پیش مشخص می شود.
اوریون هواپیمایی با چهار موتور توربوپراپ است که این موتورها از همان خانواده موتورهای مورد استفاده هواپیمای ترابری معروف لاکهید سی-130 هستند. سرعت بیشینه این هواپیما در حدود 750 و سرعت پیمایشی عادی آن حدود 600 کیلومتر بر ساعت، برد نهایی نزدیک به 9000 کیلومتر، سقف پرواز 10400 متر و دارای قابلیت حمل حدود 9100 کیلوگرم محموله در جایگاه های زیر بال و داخل بدنه است که شامل مین، بمب های کوچک، تجهیزات فریب دهنده، بسته های امدادی و موشک ضدکشتی(که در نمونه های خارجی مشاهده شده) می شود.

هواپیمای پی-3-اف
این هواپیما در زمان جنگ تحمیلی منشأ خدمات بسیاری در نظارت بر عرصه دریاهای جنوبی کشور داشته و اطلاعات کشتی های عبوری در منطقه را به مراکز فرماندهی ارسال کرده و به کمک پروازهای طولانی و دور و دراز همین هواپیما بسیاری از کشتی های حامل سلاح برای رژیم بعثی عراق شناسایی شد.
با توجه به ماهیت مأموریت این هواپیما که شامل گشت های طولانی مدت در مسیرهای مختلف و حتی خارج از مرزهای آبی کشور می شود سامانه های ناوبری و طی مسیر مورد نظر بسیار با اهمیت است.
سامانه ناوبری هواپیمای پی-3اف شامل دستگاه های ناوبری داخلی LTN-51 است که خروجی آن برای نمایش مسیر پروازی به صورت پروتکل استاندارد ایرینگ-561 به DCU یا واحد رایانه دیجیتال ارسال می شود. دی-سی-یو وظیفه تبدیل این اطلاعات به سنکرون سه سیم جهت راه اندازی دو موتور سنکرون که در دو راستا در صفحه حرکت می نمایند را بر عهده دارد. این اطلاعات تبدیل شده در دستگاه پلاتر PT-396 جهت ترسیم مسیر حرکت پروازی ارسال می شود.

این دستگاه مکانیکی بوده و نقشه های پروازی نیز قبل از اجرای هر پرواز عملیاتی با زحمات زیاد توسط کارکنان مربوطه روی کاغذهای مخصوص ترسیم شده، بر روی پلاتر قرار گرفته و بر روی آنها تنظیم می شود.
متخصصان فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی هوایی این سامانه را به صورت مکانیزه و رایانه ای طراحی کردند. در این پروژه به جای DCU از رایانه صنعتی و بُرد طرح جدید و نرم افزار خاص جهت رسم اطلاعات DCU و GPS استفاده شده و LCD جایگزین پلاتر گردیده که در قطع وابستگی و استقلال کشور در تأمین قطعات یدکی مورد نیاز هواپیماها مؤثر واقع شده است.
برخی دیگر از قطعات و سامانه های داخلی این هواپیما نیز در ایران ساخته شده است نظیر شیشه های مختلف این هواپیما و سامانه های جدید مخابراتی. با توجه به مأموریت نظارتی این هواپیما کیفیت شیشه ها در این هواپیما بسیار مهم و تعویض آنها پس از مدتی لازم است.
انواع سامانه های ارتباطی VHF/UHF نیز برای ارتباط دائم با مراکز فرماندهی زمینی مورد نیاز این پرنده است که نمونه های دیجیتال، دارای رمز کننده های بومی و با قابلیت کار در محیط جنگ الکترونیک با بهره گیری از تکنیک هایی چون جهش فرکانسی در کشورمان ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به دیجیتالی شدن قطعات در این سامانه، ضمن کاهش مدت زمان مورد نیاز برای آماده کردن هواپیما جهت عملیات و افزایش اطمینان پذیری سامانه، از هزینه و زمان مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری نیز کاسته شده است.