کد خبر 1232737
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
رضایی

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ایران موقعیت تجارتی بسیار خوبی دارد و میلیاردها دلار عایدی می‌توانیم از توسعه حمل و نقل کسب کنیم.

به گزارش مشرق، محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه تلویزیونی "با نخبگان" که عصر امروز از شبکه چهار سیما پخش شد و وحید شقاقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و حجت‌الله هاشم‌بیگی رئیس کمیسیون اقتصاد کلان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان کارشناسان اقتصادی همراه با وی در استودیوی این برنامه حضور داشتند، اظهار داشت: تیم‌های بنده سنجاقی نیستند. تیم‌های بنده با افکار و ایده‌های من به طور کامل آشنا هستند.

وی با بیان اینکه اکنون در محاصره اقتصادی دشمن هستیم، خاطرنشان کرد: بنده محاصره اقتصادی ایران پس از جنگ را در سال ۶۰ پیش‌بینی کردم که این موضوع در دست‌نوشته‌های سردار شهید حسن باقری است.

رضایی گفت: من برای مقام نیامده‌ام. از چهل سال پیش وضعیت امروز کشور را پیش‌بینی کردم. من رشته‌ تحصیلی‌ام را از مکانیک به اقتصاد تغییر دادم و بعد از فرماندهی سپاه به مجمع رفتم و در راستای تدوین سیاست‌های کلی نظام فعالیت کردم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من با دردمندی و با برنامه‌ وارد عرصه انتخابات شده‌ام. من خود را سرباز می‌دانم و طی بیست سال گذشته، سه بار برنامه‌هایم را نو کرده‌ام. ضمن اینکه در سه دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی با وزرایشان در مجمع صحبت و سیاست‌های کلی را تدوین کرده‌ایم. ما تمامی اشتباهات و خطاهای دولت را می‌دانیم.

وی ادامه داد: ما باید زمینه‌ای به وجود آوریم تا همانطور که در دفاع مقدس همه مردم وارد صحنه شدند، در اداره کشور نیز همه مردم وارد صحنه شوند. من آمده‌ام تا چنین کاری بکنم و توانایی آن را هم دارم. من وقتی فرمانده سپاه شدم، طی مدت ۱۶ سال فرماندهی یاد گرفتم که چگونه می‌توان همه را جمع کرد و وفاق ملی به وجود آورد. این توانایی، سرمایه عظیم مردم ایران در مقاومت و ایستادگی است. آنچه من ارائه می‌دهم متکی به پژوهش است. من وقتی از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌گویم، پژوهش‌های بسیاری در مورد آن صورت گرفته است. البته معتقدم بیشتر از این می‌توانم یارانه داد، اما احتیاط به خرج دادم.

رضایی بیان کرد: ایراد ما به دولت این است که چرا اقتصاد مقاومتی به قانون تبدیل نشده است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به پروژه‌هایی تبدیل می‌کنیم تا در برابر نوسانات اقتصاد کشورمان مقاوم باشد. کشاورزی ما می‌تواند خودکفا باشد. زنجیره‌های کشاورزی را کامل می‌کنیم تا اگر ارز کم و زیاد شد، دانه‌های دامی و کالاهای اساسی دچار نوسانات نشود. مساله امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است.

وی همچنین بیان کرد: دخالت‌های دولت در اقتصاد باید کمتر شود و ایالت‌های اقتصادی در مسائلی همچون کشاورزی و... نقش خواهند داشت. زندگی مردم به خودشان واگذار خواهد شد. اسم این را "مردم‌سالاری اقتصادی" گذاشته‌ایم و این را به عنوان نیمه دوم مردم‌سالاری دینی تلقی می‌کنیم.

رضایی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: برای سیاست‌های اصل ۴۴ وقت بسیاری صرف شد که یکی از بندهای آن خصوصی‌سازی بود. این سند چند بار بین مجمع و رهبری رد و بدل شد و تصویب آن دو سه سال طول کشید که در نهایت رهبری فرمودند این سند "انقلاب اقتصادی" است؛ اما شما ببینید چه بلایی بر سر این انقلاب اقتصادی آوردند؟ هرچقدر هم قانون خوب باشد، اما اگر نخواهند عمل کنند یا بد عمل کنند، اجرا نخواهد شد. در این رابطه انحراف بزرگی صورت گرفت و ما برنامه‌هایی برای جلوگیری از این وضعیت داریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در بحث سیاست، امنیت و دفاع اقتدار ایران را به دست آورده‌ایم. اکنون با وجود اینکه کشور جهان سومی تلقی می‌شویم، اما بازدارندگی ایجاد کرده‌ایم و آمریکایی‌ها در خلیج فارس به ما احترام می‌گذارند. اقتدار، احترام می‌آورد و ضعف خطر می‌آورد. بنده نظامی هستم، سیاسی هم هستم، اقتصاد هم می‌دانم.

وی ادامه داد: ما در حوزه دفاع و امنیت به خودباوری رسیدیم. آن چیزی که قاسم سلیمانی را قاسم سلیمانی کرد، اعتماد و خودباوری بود. ما باید به جوانان بگوییم که شما می‌توانید کارهای بزرگی انجام بدهید.

رضایی بیان داشت: من از ظرفیت نیروهای مسلح در جاهایی که کشور با مشکلات روبرو است، استفاده می‌کنم. با اتاق‌های تعاون، اصناف و بازرگانی و کارآفرینان ارتباط دارم و از ظرفیت‌های آنان نیز استفاده خواهیم کرد.

رضایی بیان داشت: یارانه ۴۵۰ هزار تومان به نیمی از جمعیت کشور و ۴۰ میلیون نفر خواهد رسید. به دیگر مردم نیز همان یارانه ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی خواهد رسید.

وی ادامه داد: منبع یارانه‌ها آماده است. اصلاح، تقویت و توسعه حمل و نقل در ایران ما را به دوران کاروانسراهای دوران صفویه و رونق تجارت می‌رساند. ایران موقعیت تجارتی بسیار خوبی دارد و میلیاردها دلار عایدی می‌توانیم از توسعه حمل و نقل کسب کنیم.

رضایی خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم با این کار جمعیت را به شرق کشور برگردانیم. راه آهن ایران اگر به مدیترانه وصل بشود، درآمد بسیار خوبی خواهد داشت. همچنین راه‌آهن دیگری خواهیم داشت که از اوکراین به اروپا وصل خواهد شد. ریلی‌کردن کشور جزو برنامه‌های دولت آینده خواهد بود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: رابطه اقتصاد با دولت را اصلاح خواهیم کرد. ما در مجمع تشخیص، جمع‌سپاری کردیم. اکنون حدود ۱۵۰ هزار دکترای بیکار داریم که با این کار می‌توانیم به آن‌ها کار بسپاریم و از ظرفیت‌ها و ایده‌های آنان نیز استفاده کنیم. تمام وزارتخانه‌ها را هم موظف می‌کنم که هیچ تصمیمی را بدون اخذ نظرات کارشناسی، عملی نکنند.

رضایی بیان داشت: دیپلماسی اقتصادیِ رسمی و عمومی را فعال و تقویت خواهم کرد. وزارت انرژی ایجاد خواهیم کرد تا برای تمامی ابعاد انرژی یک فکر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران را به هاب مواد غذایی منطقه تبدیل خواهیم کرد. در برخی از استان‌ها، شهرهای کشاورزی به وجود خواهیم کرد؛ یعنی اینکه مردم یک شهر زمین‌های اطراف خود را در بحث کشاورزی مدیریت خواهند کرد. ایران می‌تواند به هاب سلامت ۲۵ کشور اطراف نیز تبدیل شود و حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت اطراف می‌توانند به بیمارستان‌های ایران مراجعه کنند.

رضایی گفت: صندوق تامین مالی زیان‌دیدگان بورس در ادامه به بیمه تبدیل خواهد شد که متاسفانه برخی به این قسمت توجه نکردند. پل بین بازار سرمایه و تولید قطع است. بورس درست شده تا نقدینگی مردم وارد عرصه تولید شود. وقتی نقدینگی از بانک‌ها خارج و وارد بورس می‌شود، اگر وارد تولید نشود به عنوان سیلی به صورت خود برخواهد گشت. این اشتباهی بود که دولت مرتکب شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    0 0
    تو خوبی ولی رای من رییسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس