کد خبر 1231778
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵
۵ مزیت مهم زیاد بودن تعداد فرزندان در خانواده

تمرکزی که در تربیت "تک‌فرزندان" به‌کار می‌رود، صدمات تربیتی و روانی جدی را به فرزند و والدین وارد می‌کند؛ در ادامه به مهم‌ترین آثار زیاد بودن تعداد فرزندان در خانواده اشاره شده است.

به گزارش مشرق، زوجینی که امروز در سنین فرزندآوری هستند، می‌توانند با تصمیم بر تک‌فرزندی، آینده‌ دشواری را برای خود و فرزندشان رقم بزنند اما به‌عکس، با تولد چند فرزند و تحمل دشواری کوتاه‌مدت‌، در درازمدت یک سرمایه‌گذاری برای زیست سالم، شخصیت متعادل فرزندان و خودشان خواهد بود؛ در ادامه به مهم‌ترین آثار زیاد بودن تعداد فرزندان در خانواده اشاره شده است.

افزایش جایگاه و اقتدار والدین 

در خانواده پرجمعیت امکانات محدودیت دارد و جمعیت زیاد است؛ مثلاً خانواده‌ای که هشت فرزند دارند، در خانه‌ای دو اتاق دارد، یک نفر می‌خواهد تلویزیون ببیند، دیگری می‌خواهد بخوابد و به دنبال خاموش کردن چراغ است و می‌خواهد صدا نباشد، یکی هم می‌خواهد درس بخواند، طبیعتاً این بچه‌ها دعوای‌شان می‌شود و بر سر و کله هم می‌زنند؛ در اینجا پدر و مادر به میدان می‌آیند و داوری می‌کنند؛ در این سیستم کم کم جایگاه پدر و مادر مهم می‌شود، چون اینها داور هستند و اقتدار والدین افزایش پیدا می‌کند؛ در خانواده‌های پرجمعیت معمولاً امکان بروز فرزندسالاری وجود ندارد.

جامعه‌پذیری بهتر

از آنجا که در خانواده‌های پرجمعیت بچه‌ها مدام بر سر و کله هم می‌زنند، پوست کلفت می‌شوند؛ این دعواهای خانوادگی مانور حضور اجتماعی است یعنی جامعه‌پذیری این بچه‌ها؛ در این خانواده‌ها اینگونه است که اگر بعداً در اجتماع کسانی پیدا شوند که خلاف میل آنها رفتار کنند و نظر بدهند، به لحاظ روحی چندان دچار مشکل نمی‌شوند، چون عادت دارند اما کسی که تک فرزند است، همه چیز بر وفق مرادش بوده است، این افراد، زودرنج‌تر و شکننده‌تر هستند، در محیط اجتماعی که می‌آیند اگر یک نامرادی ببینند سخت متأثر می‌شوند. 

کاهش شکاف نسلی

در خانواده‌های پرفرزند شکاف نسلی اتفاق نمی‌افتد، چون پدر و مادر برای فرزندان مهم شده‌اند و باعث می‌شود که این مرجعیت والدین برای فرزندان حفظ می‌شود، ولی در خانواده‌های تک فرزند و کم فرزند، والدین در خدمت فرزند بودند یعنی بیشتر لجستیک بودند، این اقتدار برای فرزند جا نیافتاده است و احتمال شکاف نسلی افزایش پیدا می‌کند.

رشد تربیت اخلاقی

در خانواده‌های پرجمعیت محدودیت امکانات وجود دارد؛ در گذشته اگر بچه‌ای از پدر خود می‌خواست که مثلاً یک توپ بازی برایش بخرد، پدر می‌گفت تا ببینم چه می‌شود، این «تا ببینم» یعنی پنج ماه باید بدوی تا برایت بخرم! وقتی بچه به پدر می‌گفت برایم دوچرخه نمی‌خری؟ پدر می‌گفت که برو در مغازه کار کن یک بخشی از پول آن را خودت به دست بیاور و مقداری هم من می‌دهم!

بنابراین بچه‌های آن دوران قدر این امکانات را می‌دانستند اما بچه‌ای که صبح درخواستی از پدر می‌کند و ظهر آنچه خواسته به دستش می‌رسد، این طور نیست؛ مواجهه با محدودیت امکانات را بچه‌های آن دوران یاد می‌گرفتند یا بچه‌ای که اصلاً از محدودیت امکانات تصوری ندارد؟ ایثار را فرزندان خانواده‌های پرجمعیت بیشتر یاد می‌گیرید یا در خانواده‌های کم جمعیت؟ بچه‌هایی که باهم دعوا می‌کنند، کم کم به یک الگویی از تعامل می‌رسند که یک جاهایی باید به نفع هم کوتاه بیایند.

در چین مدتی به دلیل جمعیت زیاد، سیاست تک‌فرزندی را اعمال کردند اما امروزه دوباره از این سیاست عدول کردند؛ البته بیشتر به دلیل پیری جمعیت است اما خودشان هم پیامدهای منفی تربیتی را دیده‌اند، می‌دانند که پدران و مادرانی که یک فرزند دارند، محبت را بر او سر زیر می‌کنند، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها نیز محبت خود را سرریز می‌کنند، چنین بچه‌ای لوس، ننر و کم‌ظرفیت می‌شود؛ الگوهای فرزند سالارانه در این شرایط بیشتر شکل می‌گیرد.

کاهش روحیه فردگرایی

در بعضی پژوهش‌ها بر این نکته تأکید شده است که الگوهای خانواده‌های کم جمعیت برخلاف خانواده‌های پر جمعیت، متناسب با الگوی تربیتی فردگرایانه است؛ اتفاقاً این پژوهشگران در دفاع از فردگرایی مقاله می‌نوشتند، بحث امروز برنامه‌ریزان دنیا این است که شما باید به سمت الگوهای فردگرایانه بروید و برای تحقق این امر باید کاهش زادآوری داشته باشید اما چون آنها می‌دانند که جمعیت مؤلفه قدرت اقتصادی هم هست، می‌گویند که باید حواستان باشد که سرعت این جریان در دیگر کشورها باید بیشتر از ما باشد و آنها زودتر به بحران حیات جمعیتی برسند و انقراض تمدنی پیدا کنند تا ما بتوانیم دنیا را در دست بگیریم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مهرداد IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    3 0
    خسته نباشید
  • US ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    9 3
    واقعا هرکی اینا را گفته نشان از سواد بالای او در بیسوادیست اولا الان داشتن یک خانه دو اتاق یک رویاست دوما نان ولباس این هشت نفر را که میخواد بده سوم این هشت نفر باید مدرسه برن کتاب قلم وموبایل میخوان دوا و درمان و بهداشت میخوان از همه گذشته برای یک پارک ساده رفتن یک مینی بوس لازم دارند
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    7 0
    البته با وضعیت اقتصادی الان و عدم توانایی خانواده در خصوص تامین نیازهای خوارک، پوشاک تفریح و... بهتره به یک فرزند قانع باشیم..باید قانع باشیم چاره ای نیستتتتتتتتت
    • دیدگا IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      7 0
      نتیجه میگیریم که تعداد زیاد فرزند خیلی خوبه چون بچه ها با هم دعوا میکنند و بر سرو کله هم میکوبند و پوست سرشان و بدنشان کلفت میشود همچنین پدر و مادر برای جدا کردن و داوری بین بچه ها نقش پررنگ تری را ایفا می کنند!!! یعنی من هلاک اینهمه منطق نگارنده شدم!!!
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    5 0
    و پوشک های زیاد
  • fdh IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    7 0
    اینها همش مسخره است من از یک خانواده پر جمعیت هستم و الان مشکلاتی که با آن روبرو هستم بسیار بیشتر از اینهاست وقتی خانوادهخ پر جمعیت باشه و پدر و مادر توان مالی کافی نداشته باشد به مرور زمان فرسوده و در نهایت هر دوی آنها به رحمت خدا می روند و ما بچه ها می مانیم و هزار مشکل پس بیخودی نشینید از افزایش جمعیت حرف بزنید
  • avdt IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    4 0
    احتمالا" شما اصلا" خانواده نداری!؟، والا این ها را نمی گفتی!، چرا باید در انواع قرض و بدبختی دست و پا بزنیم تا بچه هایی بیاوریم که ،حسرت داشتن ساده ترین امکانات زندگی به دلشان بماند!، خدا عقل داده برای همین مواقع تا دست به حماقت نزنی!. مثل همه کشورهای اروپایی ، به گونه ای مدیریت کرده اند که باید مهاجر بپذیریم!؟.
  • علی خلیلی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    4 0
    چرت نگومیخوای بگی هم بگو کسی گوش نمیده
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    3 0
    نویسنده مطلب خداییش خودت این مطلب را نوشتی خندت نگرفت؟ خلاصه مطلبت این بود هر چی امکانات کمتر و بدبخت تر باشی خوشبختر میشی
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    1 0
    یکی میره نون میگیره یکی میره برف پارو میکنه یکی میره خونه را جارو میکنه یکی ظرف میشوره ویکی هم همش استراحت میکنه
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    4 0
    آوردن فرزندکافی نیست بایدبه فکرآینده آنها بودتاسربارجامعه نشوند.
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    2 0
    شما اقتصاد رو درست کن یکی مثل من که بچه دوست دارم قول میدم 10 تا بیارم جور اونایی که بچه کمتر می خوان می کشم ..... اقتصاد اقتصاد اقتصاد
  • یاسر IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    3 0
    بنده خدا نویسنده حرف بدی نمیزنه میگه تو خانواده شلوغ مهارتهای فردی کودک بیشتر میشه که واقعیته ... حالا شما میگی از پس هزینه نمیشه بر اومد که اینم واقعیته ...
  • احمد IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    3 0
    این نظریه در مورد فرزند اوری بیشتر واقعا بی پایه و اساس است فرزندان بیشتر بدون امکانات مالی و مسکن وشغل .امکان ازدواج بخاطر فقر و تحصیل ......باعث ولگردی .اعتیاد .بد بدبختی .دزدی و هزاران نابسامانی می شود .
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    1 0
    اصلا خوب نستی بچه به زیادی
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 1
    من ۶تا بچه دارم،از ۳ساله تا ۱۵ سال،تمام مطالب بالا کاملا درسته،باغ از یک تک درخت بهتره،شاید مجبور باشی پاش ۱۰-۲۰ سال زحمت بکشی،اما اگه بکشی وبه خدا توکل کنی،یک عمر ثمرش را میخوری،الان بیشتر اطرافیان حسرت من را میخورند.غصه تک فرزند ها از غصه ۶تا فرزند من بیشتره
  • Shm IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 0
    عزیزان. اول از همه در شان شما نیست به دیگران توهین کنید و دوم اینکه نگاه نگارنده راجب این مسئله در این مفاله فعلا یک نگاه معنوی هست.
  • زهرا ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام به همگی. سروران محترم مسائل اقتصادی سرجای خودش. ما خودمان داریم یک کاری می کنیم که ثروتمندها پولدارار وکم دارترها فقیر می شوند آنهایی که توانایی بجه دار شدن را دارند اقدام کنند وفرزند به دنیا بیاورند خداوند خودش در کتاب نور وسعادت بی بدیلش فرموده شمارا وبچه هایتان را روزی می دهم پس امکانات اقتصادی هم به عهده خداوند هست. درسته برنامه ها وسیاستهای دولت ومجلس کم کاریهایی دارد وحتما هم بلید مطالبه گری شود وتا به نفع خانواده وفرزند آوری صورت بگیرد اما دوستان واقعیت این است که اعتقادات ما به قرآن واهل بیت پررنگ تر باشد مسائل اقتصادی هم برون رفت دارد مگر اروپایی هایی که برخی انها کمتر مشکل اقتصادی دارند روی همین خاک نیستند ونفس نمی کشند.پس وقتی ما به خدا دل بستیم از اغیار دل کندیم خداوند جراغ نور را در زندکیهایمان روشن میکند. هر خانواده با فرزندان بیشتر البته برنامه ریزی وتدبیر برای تربیت هم لازم هست. ایات قرآن وتفسیر آنها به اضافه روایات فرزند آوری را جستجو کنیم وبه داشتن خداوتد رحمان ورحیم افتخار کنیم.
  • ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    باتوجه به مشکلات عدیده و روز افزون جامعه، فرزنداوری بزرگترین حماقت است
  • ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    امروزه که برادر چشم دیدن برادر ندارد، صحبت از تعدد فرزند اشتباه است
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    از نظر بنده حداقل دو فرزند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس