کد خبر 1231428
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

به گزارش مشرق محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای مصلحی (وزیر سابق اطلاعات) و نامزد انتخابات خبرگان، اخیرا در گفت و گویی ادعا کرده "بر اساس گزارشات ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می بود. جمع بندی من این بود باتوجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هر چقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌ قلت در جمع بندی من بیاورند نتوانستند".

این سخنان، مخدوش است. سخنگوی شورای نگهبان برای دومین بار اعلام کرد" آقای مصلحی، هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد. نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌ خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم".

سخنگوی شورای نگهبان، سال 97 نیز در گفت و گو با روزنامه سازندگی، ضمن رد ادعای مذکور تصریح کرده بود: "خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رأی می‌آورد و شورا هم او را ردصلاحیت کند... اصلاً ما در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت نداریم...

نکته دوم، آقای هاشمی آدم ناشناسی نبودند که منتظر باشیم وزیر اطلاعات اظهارنظر کند. حداقل این سه نفر از بزرگان شورا (آقایان جنتی، مؤمن و یزدی) از قبل از انقلاب با ایشان حشر و نشر، و شناخت و نظر داشتند. بقیه اعضا هم به اندازه خودشان شناخت داشتند...

آن‌ زمان آقای مصلحی به شورا آمد و مباحث کلان کشوری را مطرح کرد. حتی کسی سؤال کرد که آیا نظر شما نسبت به آقای هاشمی منفی است و ایشان جواب داد من اصلاً نیامده‌ام در این باره صحبت کنم... سخنان ایشان ربطی به آقای هاشمی نداشت. وزیر اطلاعات وقت مگر بهتر از آقای یزدی، ایشان را می‌ شناخت؟ ارزیابی اکثر افراد در شورا این بود که ایشان برای این دور واجد شرایط قانونی نیستند".

تشخیص این "فقد صلاحیت" معطل نظر مصلحی نبود


از سوی دیگر آقای ابراهیمیان، عضو وقت شورای نگهبان که به گرایش  طیف هاشمی و لاریجانی نزدیک است، درباره ادعای آقای مصلحی گفته است "در زمان ما در جلسات رسمی شورای نگهبان چنین

مواردی نبود و برخی از همکاران ما مثل آقای اسماعیلی و بنده قطعا راضی به چنین مصلحت سنجی‌هایی نبودیم و دوره ما حداقل در جلسات رسمی اطلاعی نداریم که چنین چیزی رخ داده باشد".

مطابق آنچه گفته شد -و در صورتی که توضیح جدیدی از سوی آقای مصلحی در میان نباشد-، به نظر می رسد شورای نگهبان باید عدم صلاحیت آقای مصلحی برای نامزدی انتخابات خبرگان را اعلام کند. 

آقای هاشمی سال 92، به لحاظ شرایط سنی و جسمی، توانایی بر دوش کشیدن بار اجرایی سنگین ریاست جمهوری را نداشت. اما مهم تر از این، عملکرد وی در فتنه 88 و پس از آن بود که جایی برای احراز صلاحیت (تایید) باقی نمی گذاشت. این چیز پنهانی نبود که وزیر اطلاعات بخواهد آشکار کند. تصمیم آن روز شورا، عین عمل به مسئولیت قانونی در پاسداری از قانون اساسی بوده است.

شاید کسانی بگویند با این منطق، موضع احمدی نژاد درباره عزل مصلحی از وزارت اثبات می شود. پاسخ این است که میزان، حال فعلی افراد است. رفتار آن روز احمدی نژاد، منفعل از نفوذ مشایی برای گماشتن برخی عناصر ناصالح و بد سابقه در دستگاه اطلاعاتی محسوب می شد؛ گذشت زمان هم نشان داد که او در کدام سراشیبی افتاده است.

"میزان، حال فعلی افراد است". افراد ممکن است در یک مقطع زمانی واجد صلاحیت باشند و این صلاحیت تداوم پیدا کند؛ ممکن هم هست است که به علل مختلف، آن را از دست بدهند. اینجا مقصر افراد هستند و نه قانون. به حکم عقل و شرع، تایید صلاحیت، چک سفید امضا و ابدی نیست.

آقای احمدی نژاد یا هاشمی، در مقطعی از زمان دارای صلاحیت بودند (ولو همدیگر را قبول نداشتند) و در مقطعی دیگر به اعتبار اراده و عملکرد خود، فاقد آن شدند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • RO ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    خیلی مشکوکه در چنین شرایط حساسی که نظام و شورای نگهبان تحت فشار هستن مصلحی چنین ادعایی را مطرح کرده چه بسا میتونه به ضرر رئیسی هم باشه
  • محسن NL ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    12 1
    مـالـه کــشــــی !
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      مصلحی در این شرایط بی تقوایی کرد که گزک دست دشمنان داد
  • مالک IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    4 6
    این ابله چطور به خود اجازه میدهد در مورد دکتراحمدی نژادعزیزاراجیف بگوید
  • رضا IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    5 5
    رفتی حرف بزنی راه رفتی آقای ایمانی
  • امیر IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 1
    مطالب نزدیک به واقع بیان شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس