کد خبر 1231415
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
دبیرکل ناتو خواستار سیاست سخت‌تر علیه چین شد

«ینس استولتنبرگ» پیش از آغاز نشست ناتو در بروکسل گفت رهبران کشورهای عضو این اتحاد نظامی باید سیاست مشترک قوی‌تری را در قبال چین و تسلط فزاینده آن اتخاذ کنند.

به گزارش مشرق، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (دوشنبه) در آستانه آغاز نشست این بلوک نظامی در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت ناتو باید به خیزش اقتصادی، سیاسی و نظامی چین پاسخ دهد و بیانیه پایانی نشست سران ناتو استراتژی جدید در قبال چین را تقویت خواهد کرد.

وی در این خصوص در مقر ناتو اظهار داشت: چین در حال نزدیک‌تر شدن به ما است. ما آن‌ها را در فضای سایبری می‌بینیم. چین را در آفریقا می‌بینیم، اما در عین حال می‌بینم که چین در زیرساخت‌های حیاتی ما سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند.

دبیرکل ناتو در ادامه به تکرار اتهامات کشورهای غربی علیه چین پرداخت و گفت: می‌دانیم چین در ارزش‌های ما شریک نیست این را در سرکوب اعتراضات دموکراتیک هنگ‌کنگ و ظلمی که بر اقلیت‌ها مثل اویغورها در غرب چین روا می‌شود، می‌بینیم و این که چطور چین از فناوری برای نظارت بر جمعیت خود به شکلی که هرگز قبلاً دیده نشده، استفاده می‌کند.

وی افزود: بنابراین همه این‌ها اهمیت این مسئله را نشان می‌دهد که ناتو باید سیاستی را اتخاذ کند و سیاست خود را در قبال چین تقویت کنیم. باید به عنوان یک اتحاد با هم پاسخ دهیم.

او همچنین در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌سی» کانادا گفت: چین دومین بودجه دفاعی در جهان را دارد، بزرگترین نیروی دریایی را دارد و در حال سرمایه‌گذاری گسترده در تجهیزات نظامی جدیدی است که بر امنیت ما تاثیر می‌گذارد.

این اظهارات وی بعد از آن مطرح شد که هفت کشور صنعتی جهان هم در بیانیه پایانی اجلاس این گروه که دیروز در انگلیس پایان یافت به شدت از سیاست‌های چین در «سین کیانگ»، «هنگ کنگ» و «تایوان» انتقاد کردند. مسئله‌ای که با واکنش چین مواجه شد و سفارت چین در انگلیس ضمن انتقاد از بیانیه پایانی سران کشورهای صنعتی موسوم به «گروه هفت» خواستار توقف مداخله آن‌ها در امور داخلی خود شد.

چین بارها و بارها از قدرت‌های بزرگ انتقاد کرده است که در تلاش‌های خود برای مهار نفوذ چین در سراسر جهان به دوران منسوخ شده «استعمارگرایی» اتکا کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • واقع بین AT ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 0
    تا میانه های قرن بیستم برخی کشورهای غربی استعمارگر بودن،»از قرن ۲۱ ام»چین استعمارگر جدید دنیاست،که اگر مهار نشود،میخواهد سیستم اختناق کمونیستی را در تمام جهان پیاده کند،»چین مردم کشورش را زیر شنود کامل دارد و همه جا دوربین هست»بروید چین اگر باور ندارید»اگر سر از زندانهای چین(به ویژه سیاسی) درآورید روزی صدبار آرزوی مرگ میکنید.../انصاف داشته باشید و بدون تعصب بکوشید واقع بین باشید>من عاشق غربی ها نیستم،و غرب هم ایرادهایی دارد ولی اصلا قابل مقایسه با سیستم کمونیستی توتالیتر چین نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس