سکانس پایانی عمر سیاسی نتانیاهو؛ قدرت در رژیم صهیونیستی به چه کسانی رسید؟

اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی با رای خود پرونده سیاسی بنیامین نتانیاهو را بستند.

به گزارش مشرق، جلسه رای اعتماد به کابینه جدید رژیم صهیونیستی در «کنست» برگزار شد تا قطار عمر سیاسی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ سال نخست وزیری مداوم و دوره ۳ ساله نخست وزیری جداگانه به ایستگاه دادگاه رسیدگی به پرونده سه گانه فساد قضایی اش برسد.

نتانیاهو که عنوان درازمدت‌ترین دوره نخست وزیری در رژیم صهیونیستی را دارد، در شرایطی از فضای سیاسی این رژیم به بیرون پرتاب شد که «تل آویو» در حال تجربه شرایط خاصی در زمینه‌های مختلف است.

وضعیت رژیم صهیونیستی منجر به خروج نتانیاهو از قدرت چگونه بود؟

رژیم صهیونیستی از آوریل سال ۲۰۱۹ با بحران جدی تشکیل کابینه منجر شد.

برگزاری ۴ دوره انتخابات سراسری و انحلال ۲ کنست به دلیل ناکامی و ناتوانی نتانیاهو و دیگر افراد مامور شده به تشکیل کابینه، بحران سیاسی رژیم صهیونیستی را به دیگر عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی سر ریز کرد.

گذشته از شیوع بیماری کرونا در اراضی اشغالی که به نوبه خود بار مضاعفی بر شرایط آشفته رژیم صهیونیستی وارد می‌کرد، این رژیم با ناامنی گسترده در قالب افزایش خشونت‌های خانگی، جنایت‌های سازمان یافته، ...، اعتراض‌های سراسری، صعود نرخ بیکاری و فقر، جنگ سیاسی، ناپایداری کابینه، ... مواجه شد.

اما آنچه که عرصه را برای این رژیم تنگ می‌کرد، عدم تصویب بودجه به دلیل نبود کابینه پایدار بود.

این شرایط در کنار ورود پرونده‌های سه گانه فساد مالی نتانیاهو به ساختار قضایی، ملغمه‌ای حل نشدنی را رقم زد.

ائتلاف پایان دهنده به حیات سیاسی نتانیاهو چیست؟

کابینه «تغییر»، حاصل ائتلاف ایجاد شده توسط «یائیر لاپید»، رئیس حزب «یش عتید»، با همکاری «یامینا» به ریاست «نفتالی بنت»، «کار» به ریاست «ماراو میکائیلی»، «مرتس» به ریاست «نیتزان هوروویتس»، «آبی و سفید» به ریاست «بنی گانتز»، «اسرائیل خانه ما» به ریاست «آویگدور لیبرمن»، «امید جدید» به ریاست «گیدئون ساعر» و «رعام» به ریاست «منصور عباس»، کابینه‌ای بود که اخراج نتانیاهو از قدرت را رقم زد.

این ائتلاف روز جمعه گذشته، توافق داخلی نهایی خود را تصویب کرد و روز یکشنبه موفق به اخذ رای اعتماد از کنست شد.

براساس توافق انجام شده «بنت»، رییس حزب یامینا تا سال ۲۰۲۳ و لاپید ۲ سال بعد از آن را نخست وزیر خواهند بود.

«لاپید» در دوره نخست وزیری «بنت»، وزیر خارجه خواهد بود.

ضمن اینکه «بنی گانتز»، به عنوان وزیر جنگ، «گیدئون ساعر» رئیس حزب امید جدید به عنوان وزیر دادگستری «ماراو میکائلی» رئیس حزب کار، به عنوان وزیر حمل و نقل، «نیتزان هوروویتس»، رئیس حزب مرتس، به عنوان وزیر بهداشت و «آویگدور لیبرمن»، رییس حزب اسرائیل خانه ما، به عنوان وزیر دارایی کابینه تغییر، معرفی شده‎اند.

نگاهی گذرا به ترکیب ناهمگن کابینه تغییر، یک نکته مهم را آشکار می‌کند؛ آنچه پایان دوران نتانیاهو و موفقیت لاپید را رقم زد، مخالفت با نتانیاهو و تلاش هماهنگ برای خارج کردن او از گردونه قدرت بود و نه اشتراک نظر گسترده میان احزاب تشکیل دهنده ائتلاف.

قدرت فاکتور مخالفت با نتانیاهو تا حدی بود که برای نخستین بار ائتلاف یک حزب عربی با احزاب صهیونیست برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی رقم خورد.

چشم انداز دوران پسا نتانیاهو چگونه است؟

اگرچه موفقیت کابینه تغییر به دلیل گوناگونی احزاب تشکیل دهنده آن بعید و دور از ذهن است، اما نمی‌توان از پیامدهای این رویداد مهم برای عرصه سیاسی اراضی اشغالی غافل شد.

نخستین موردی که می‌توان برای دوران پسا نتانیاهو پیش بینی کرد، تغییر در قوانین نخست وزیری است.

یکی از مفاد توافق «تغییر»، محدود کردن دوره نخست وزیری به ۲ دوره ۴ ساله است.

این بدان معناست که دوره ۱۵ ساله نخست وزیری نتانیاهوی ۷۱ ساله برای این رژیم جعلی با تاریخ کوتاه، درسی مهم را برای صهیونیست‌ها به دنبال داشت.

رژیم صهیونیستی به دلایل پیش گفته و البته ناکامی در جنگ ۱۱ روزه اخیر علیه نوار غزه، ناچار به تغییر رویکرد خود در عرصه‌های مختلف است.

پیش بینی می‌شود کابینه تغییر بیشتر بر مسائل اقتصادی و اجتماعی متمرکز شده و از افتادن در سیاه چاله مسائل درهم پیچیده دیپلماتیک مانند مناقشه فلسطین و الحاق کرانه باختری خودداری کند تا خطر تشدید آشفتگی و آشوب داخلی را کاهش دهد.

سرنوشت نتانیاهو پس از خروج از قدرت چگونه خواهد بود؟

خروج نتانیاهو از قدرت با توجه به ۳ پرونده فساد مالی او به اتهام‌های مختلف کلاهبرداری، ارتشا و نقض اعتماد عمومی، نه تنها زندگی سیاسی اش بلکه آزادی او را نیز با مخاطراتی جدی مواجه می‌کند.

نتانیاهو پس از کارشکنی‌های مختلف در مسیر تشکیل کابینه تغییر، در حالی می‎گوید که در قالب اپوزیسیون با «بزرگ‌ترین کابینه متقلب» رژیم صهیونیستی می‌جنگد که هنوز مشخص نیست مجازات او در پرونده‌های سه گانه فساد مالی به محکومیت چندساله حبس می‌انجامد یا این که مصونیت پارلمانی اش باقی می‌ماند یا خیر.

به گفته یک مقام کابینه‌های سابق رژیم صهیونیستی مانند کابینه «شیمون پرز» و «اسحاق رابین» «نتانیاهو پس از سال‌های متمادی حضور در دفتر نخست وزیری و عبور از رکورد نخست وزیری بن گوریون خود را کابینه مجسم می‌دید؛ کابینه جدید به معنای خلاص شدن از شر نتانیاهو است.»

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    7 4
    خون کودکان فلسطینی گریبانشو گرفت.
  • حسین PL ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    به سوی جهنم ان شا الله
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    این در مقابل آنچه که آن دنیا در انتظارش است، که چیزی نیست. امروز روز خوبش است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس