«رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب اللهی» وارد بازار نشر شدند

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، انتشارات انقلاب اسلامی کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی» را به صورت رایگان در اختیار همه ایرانیان و فارسی زبانان جهان قرار داد.

به گزارش مشرق، انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به مؤسسه حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای، با حضور اهالی فرهنگ، سیاست و رسانه از دو کتاب «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب‌اللهی» رونمایی کرد.

کتاب «رجل سیاسی» از امروز در کتابفروشی‌های سراسر کشور قابل تهیه است و کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی» نیز به صورت رایگان از سایت انتشارات انقلاب اسلامی برای همه ایرانیان و فارسی زبانان جهان قابل دانلود است.

در این نشست، محمدعلی قندهاری مدیر انتشارات انقلاب اسلامی گفت: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای ۱۱ سال اخیر ۲۰۰ جلد کتاب را منتشر کرده است.

وی افزود: در کنار کتاب‌های تحلیلی و تاریخی، یکی از اقداماتی که انجام شده، تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب بوده که در همین راستا کتاب‌های مختلفی در تبیین بیانات رهبر انقلاب منتشر شده است.

قندهاری با بیان اینکه در برخی اتفاقات و مناسبت‌های مهم سیاسی و اجتماعی، انتشار کتاب‌های بیاناتی، جدی‌تر بوده است، یادآور شد: در ایام انتخابات کتاب‌هایی مثل انتخاب صالحان و «انتخابات؛ لیله‌القدر نظام اسلامی» منتشر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات، نسخه رایگان کتاب دولت جوان حزب‌اللهی از امروز در دسترس همه خواهد بود و با رجوع به سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌توان نسخه پی دی اف این کتاب را دریافت کرد.

قندهاری با بیان اینکه در فصل جدید فعالیت‌های موسسه انتشارات انقلاب اسلامی، مسیر جدیدی را در تولید محتوا آغاز خواهیم کرد، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما بازآفرینی گرافیکی و هویت بصری این انتشارات است.

وی با بیان اینکه انتشارات انقلاب اسلامی تاکنون فاقد لوگو و نشان مستقل بود، گفت: نشان جدید این انتشارات که برگیرنده از سه «الف» است، توسط هنرمند فرهیخته کشورمان آقای مسعود نجابتی طراحی شده و امروز رونمایی می‌شود. 

حجت الاسلام علی محمدی گردآورنده کتاب رجل سیاسی نیز در توضیحاتی گفت: شمای کلی کتاب از فهرست طولانی و محتوای کوتاه تهیه شده است. این کتاب در هفت فصل باورهای سیاستمدار تراز، شناخت های لازم برای سیاستمدار تراز، شاخص های سیاستمدار تراز، اهداف سیاستمدار تراز، وظایف سیاستمدار تراز، الگوهای سیاستمدار تراز  وجلوه‌هایی از الگوی سیاستمدار تراز گردآوری شده است.

وی افزود: در فصل شاخص‌های سیاستمدار تراز  ویژگی های اخلاقی و رفتاری سیاستمدار ذکر شده است. این شخص باید به اسلام ناب، محور بودن مردم و  پیشرفت پایبند باشد. سیاستمدار تراز باید به دنبال محقق کردن معارف اسلام در جامعه اسلامی است. در فصل وظایف سیاستمدار تراز رعایت تقوا از مهمترین بخش های این فصل است. در این فصل نسبت به گناه هایی که مسوولان ممکن است مرتکب آنها شوند از جمله  تخطی از قانون اساسی اشاره شده است. در فصل ششم الگوهای سیاستمدار تراز از سخنان و الگوهای تبیین شده توسط مقام معظم رهبری ذکر شده و از دو الگوی بزرگ اسلامی یعنی حضرت امیرالمومنین و امام خمینی در این بخش استفاده کرده ایم.  

در فصل هفتم نیز جلوه‌هایی از الگوی سیاستمدار تراز آمده شده است. عمار یاسر، شهید بهشتی، سردار سلیمانی و شهیدان باهنر و رجایی به عنوان الگوهای یک سیاستمدار تراز مطرح شده اند. سیاستمدار تراز باید معارف اسلامی را بشناسد. این سیاستمدار باید به مبانی و اصول دین پایبند باشد.

در این مراسم اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش انتشارات انقلاب اسلامی گفت: سیره رهبری را در اولویت می‌بینیم. معرفی کتاب رجل سیاسی و دولت جوان حزب اللهی براساس سیره ایشان به رشته تحریر در آمد. به تجربه رهبری، شناخت ایشان از جهان و مکاتب ایشان توجه کردیم. این پویایی اندیشه و سیره را در کتاب تبیین کردیم.

وی افزود: سه گام تامل و شناخت، تبیین و تحقق را باید در راه رسیدن به حکومت اسلامی پیمود. جلوگیری از تحریف و انحراف هم در آن قرار دارد. باید شناخت درستی در این زمینه داشته باشیم. دولت جوان انقلابی مقدمه تشکیل حکومت اسلامی است. حتما باید در این زمینه کارهایی انجام شود.

معاون آموزش و پژوهش انتشارات انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه کتاب دولت جوان انقلابی در چهار فصل تدوین شد، افزود: دولت، جوان، حزب اللهی و ترکیب این سه ویژگی با یکدیگر در کتاب دولت جوان حزب اللهی تدوین شده است. فایل الکترونیکی آن روی سایت انتشارات انقلاب اسلامی قرار دارد. این کتاب باید تحول در حکمرانی و نحوه مدیریت را به دنبال داشته باشد.

اسحاقی ادامه داد: الان که نامزدهای انتخاباتی صحبت می‌کنند کتاب دولت جوان حزب اللهی می‌تواند چارچوب هایی برای ارزیابی آن‌ها به مخاطبان این اثر برای انتخاب دولت جوان حزب اللهی ارائه دهد. مخاطب با مطالعه کتاب به این مسئله پی می برد که نیازهای کشور و شاخصه تحول در حکمرانی چیست.

کتاب دولت جوان حزب اللهی نیز با مشارکت ۱۵ استاد دانشگاه تهیه و گردآوری  شده است. این کتاب در چهار  فصل به تبیین مفهوم شناسی جوان و جوانی و جوان حزب اللهی در منظومه فکری آیت الله خامنه‌ای، ضرورت تشکیل دولت جوان حزب اللهی و الزامات آن، ماهیت، مبانی و اهداف دولت جوان حزب اللهی و شاخص های دولت جوان حزب اللهی پرداخته است.

در این مراسم، حجت‌الاسلام علی ذوعلم مسئول اندیشگاه بیانیه گام دوم با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک نقطه عطف اندیشه ای و گفتمانی‌ است نه رویداد تاریخی، به وجود برخی تفکرات التقاطی اشاره کرد و گفت: امروز بعد از ۴۳ سال از انقلاب نمونه‌هایی از این تفکرات را در مناظرات مشاهده کردیم. گویا سیاست و قدرت یک هدف بالذات است. درحالی که اسلام می‌گوید قدرت، زمینه و ابزاری است برای رشد جامعه اسلامی و تعالی اخلاقی‌.

ذوعلم با بیان اینکه سیاست لیبرالی، محتوای بسیار زیادی را در تبیین اندیشه خود تولید کرده است، گفت: متأسفانه ما کم تر برای اسلام سیاسی، منطق پشتیبان تولید کرده‌ایم و هنوز خیلی‌ها می‌گویند مگر جمهوریت و اسلامیت با هم قابل جمع است.

وی ادامه داد: دو کتاب رجل سیاسی و دولت جوان حزب‌اللهی هرکدام درصدد ترسیم نظام حکمرانی تراز انقلاب اسلامی هستند، گفت: یک کتاب از زاویه یک‌ کنشگر سیاسی، مثل فرماندار، رئیس دانشگاه و... به موضوع نگاه کرده است و یک کتاب از زاویه حکمرانی و حاکمیت به موضوع نگاه کرده است.

ذوعلم تصریح کرد: منظور از رجل سیاسی در کتاب رجل سیاسی، صرفاً فردی در قامت رئیس‌جمهور نیست، بلکه بسیاری از مسئولین در رده‌های متوسط و پایین کشور هم شامل رجل سیاسی می‌شوند؛ افرادی که مردم در زندگی روزمره خود در ادارات و جاهای مختلف با آن‌ها سر و کار دارند.

وی ادامه داد: به اعتقاد رهبر انقلاب مشکل رایج کارگزاران این است که یا از باور و ایمان لازم برخوردار نیستند یا برنامه‌ریزی و تدبیر لازم را ندارند. این دو کتاب، به خوبی درباره این موضوع سخن گفته‌اند.

 مسئول اندیشگاه بیانیه گام دوم اهمیت کادرسازی در انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: در نظام ولایی لزوماً کادرسازی در حزب صورت نمی‌گیرد بلکه هرعضوی از جامعه اسلامی موظف است خود را بسازد.

ذوعلم با بیان اینکه خودسازی قبل از جامعه‌پردازی صورت می‌گیرد، گفت: انقلاب با تکیه بر یک خودسازی فردی و فکری و اجتماعی پیروز شد و بزرگانی چون رهبر انقلاب،‌ شهید بهشتی و شهید مطهری، ده‌ها سال خودسازی فکری، سیاسی، اخلاقی کرده بودند.

وی با بیان اینکه آنچه احزاب انجام می‌دهند، باندسازی است نه کادرسازی، اظهار داشت: کتاب رجل سیاسی از این لحاظ کارساز است که ما چطور خودمان را در معرض خودسازی قرار دهیم تا به‌عنوان کادر دولت جوان حزب‌اللهی قرار بگیریم.

ذوعلم با بیان اینکه امروز ضروری است تا دو اقدام اساسی درباره کتاب‌های دولت جوان حزب‌اللهی و رجل سیاسی انجام شود، گفت: نخستین اقدام این است که منطق پشتیبان این مبانی، تولید شود آن هم بر اساس آیات و روایات و سیره بزرگان ما. نکته دوم این است که نیاز به یک امتداد گفتمانی و کاربردی داریم.

وی ادام داد: دولت سیزدهم باید این دوکتاب را در جلسات غیرتشریفاتی خودش مورد تأمل قرار دهد و ببیند چطور می‌تواند آن‌ها را محقق کند.

ذوعلم اهمیت تحقق عدالت را در نظام اسلامی مورد اشاره قرار داد و گفت: نیاز داریم نیروهای متخصص عدالت تربیت شود و مراکزی ایجاد شوند تا وضعیت عدالت را در دستگاه‌های مختلف رصد کنند و سالانه گزارش دهد.

این اثر با مشارکت محسن طاهری، محمد روحانی مقدم، علی تقی پور، غفار شاهدی، محمود اسدی، علی خلخالی، فاطمه بوربور، طاهره زرنگار، معصومه ذبیحی، سیمین عرب، مریم ضیایی نجف آبادی، بیتا سعیدی عبدی، محبوبه درخشنده، مریم آقائی بجستانی‌ و شهرزاد هوشمندی نیا تهیه و گردآوری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناهید IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 0
    ممنون
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 0
    عمر رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای طولانی و پر برکت باد.
  • یاور IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    ما تنها با امید ریشه کنی فساد به آیت الله رئیسی رای دادیم و تا حصول نتیجه پای آرمان ها هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس