کد خبر 1226786
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
پس لرزه‌های جنگ غزه

جنگ غزه در صحنه واقعی، ترمز قطار سازش در منطقه را کشید و امید رژیم صهیونیستی را از پیوستن دیگر کشورها به جریان سازش را تا مدت‌های طولانی با مانع مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، روند سازش در منطقه آنگونه که رژیم صهیونیستی می‌خواهد پیش نمی‌رود، رژیمی که امید داشت با عادی‌سازی روابط با چند کشور عربی، صفحه جدیدی در روابط خود با کشورهای عربی به وجود آید، اما آنگونه که به نظر می‌رسد، تغییرات سیاسی یک سال اخیر در منطقه همه معادلات را بر هم ریخته است.

به نوشته وبسایت الخلیج آنلاین، رژیم صهیونیستی و کشورهای بحرین و سودان بر سر رأی مثبت این دو کشور در شورای حقوق بشر سازمان درباره قطعنامه ضد اسرائیلی به اختلاف خورده‌اند و تل آویو از رأی بحرین و سودان علیه این رژیم در ارتباط با جنگ غزه به شدت عصبانی است و به اطلاع آن‌ها رسانده است که انتظار رأی منفی از سوی آن‌ها را داشت.

روزنامه یدیعوت احارونوت، در این باره نوشته است که رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گذشته (۳۱ می) ضمن اعتراض به رأی بحرین و سودان در خصوص تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص جنایات اسرائیل در غزه، مدعی شده است که این رأی کمکی به «صلح» در منطقه نمی‌کند.

یدیعوت احارونوت سپس نوشت که این برای اولین بار پس از امضای توافق سازش است که بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی به اختلاف می‌خورند.

پنج‌شنبه هفته گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متشکل از ۴۷ کشور، به قطعنامه تشکیل تیم حقیقت‌یاب در ارتباط با جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه رأی مثبت داد. جنگی که ۲۵۴ شهید از جمله ۶۶ کودک و ۳۹ زن در پی داشت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان و جنبش حماس نیز از این قطعنامه استقبال کرده و رژیم تل آویو نیز اعلام کرد که با سازمان ملل همکاری نخواهد کرد.

چه اتفاقی افتاده است؟

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت که همبستگی مردمی و دولتی کشورهای عربی با مردم غزه و پیش از آن همبستگی با ساکنان بیت‌المقدس و الشیخ جراح و محکومیت حمله به نمازگزاران مسجدالاقصی نمونه شکست سیاسی روند سازش بود که رژیم صهیونیستی به دنبال موفقیت آن بود.

در میانه جنگ غزه، «عبداللطیف الزیانی» وزیر خارجه بحرین در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی گفت که باید کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود و درگیری‌ها خاتمه یابد. سودان نیز از دولت آمریکا خواست تا جلوی اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را بگیرد. پس از جنگ غزه نیز گروههای سیاسی و مردمی سودان نیز پیروزی مقاومت غزه را تبریک گفتند و از دولت خارطوم خواستند تا فورا از توافقات سازش با رژیم صهیونیستی عقب بنشیند.

این نشانه‌ها حاکی از این است که مسأله سازش همچنان یک موضوع حاشیه‌ای است و نتوانسته فضای سیاسی منطقه را در دست بگیرد و تا زمانی که فلسطینی‌ها در ظلم و ستم به سر می‌برند، این شرایط پابرجاست.

«ماهر حجازی» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در این خصوص به الخلیج آنلاین گفت که موضع بحرین و سودان در سایه فشار مردم این کشورها اتخاذ شده است و به نظر می‌رسد مواضع گذرایی باشد.

او افزود: «دولت‌های سودان و بحرین می‌گفتند که توافقات سازش در راستای منافع مردم فلسطین است، اما ثابت شد که روند امور برعکس این ادعا است و رژیم اشغالگر از توافقات سازش برای تشدید تجاوزات خود علیه مردم فلسطین و مقدسات اسلامی بهره برد.»

تغییرات دراماتیک

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت که شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شکل قابل ملاحظه‌ای به تلاش‌های سازش‌طلبانه با رژیم صهیونیستی خاتمه داد؛ به صورتی که منابع آمریکایی در ژانویه گذشته به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند که پنج کشور عربی پس از روی کار آمدن جو بایدن، برنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق در آوردند.

در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی نیز عمده ناظران تأکید دارند که پایان حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو فرا رسیده و به خصوص پس از ناکامی وی در تشکیل کابینه و موفقیت مخالفانش در این امر، این موضوع تسریع یافته است.

نتانیاهو که کمک‌های سیاسی بسیاری از دونالد ترامپ دریافت کرده و توانسته بود هر طور که شده خود را در قدرت نگه دارد، نزدیک به یک سال است که در چندین پرونده به خصوص در موضوع فساد، به مشکل بزرگی خورده است.

رابطه میان نتانیاهو و جو بایدن نیز دچار تیرگی قابل ملاحظه‌ای شده است. دو طرف دیدگاههای به ظاهر مختلفی در خصوص روند به اصطلاح صلح در خاورمیانه و پرونده هسته‌ای ایران دارند و نتانیاهو در روز سه شنبه (یکم ژوئن) به طور صریح گفت: «اگر ناچار به انتخاب میان دوستی واشنگتن و غلبه بر تهدیدات موجودیتی شویم، بنابراین گزینه غلبه بر تهدیدات را برخواهیم گزید.»

«ماهر حجازی» نیز به الخلیج آنلاین گفت: «احتمال زیادی دارد که کشورهای سازشگر با اسرائیل پس از یورش این رژیم به غزه، در صدد بازبینی سیاست‌های خود در خصوص توافقات سازش بر آیند.»

او افزود: «تغییرات بزرگی در فضای بین‌المللی به نفع مردم فلسطین و مواضع جهانی علیه رژیم اشغالگر و توسعه دایره تحریم‌ها علیه این رژیم به وجود آمده و همچنین دادگاه لاهه نیز پرونده‌های مختلفی علیه رژیم اشغالگر باز کرده و علاوه بر این‌ها فضای غالب عربی و اسلامی علیه جریان سازش شده است.»

این کارشناس فلسطینی تأکید کرد که اصرار کشورهای سازش طلب به ادامه رابطه با رژیم صهیونیستی، آن‌ها را به درون «باتلاقی خسارت‌زا» فرو خواهد برد.

نتایج جنگ غزه

«وسام عفیفه» نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی به وبسایت الخلیج آنلاین گفت که از نتایج نبرد «سیف القدس» یکی این بود که بسیاری از طرح‌های سازش با رژیم صهیونیستی ابتر ماند و در حالی که رژیم‌های عربی سعی داشتند با سوءاستفاده از موضوع فلسطین به سمت سازش بروند، همین موضوع فلسطین مانع ایجاد موج سازش شد.

او گفت که برخی کشورهای عربی گمان می‌کردند با سرسپردگی به رژیم اسرائیل، می‌توانند حمایت کامل دولت آمریکا را به دست آورند و در داخل و فضای منطقه‌ای برای همیشه تأمین شوند و بتوانند به بحران‌های خود فائق آیند، اما متوجه شدند که اشتباه کرده و سرخورده شدند.

وسام عفیفه تأکید کرد که قمار بر روی سازش، خسارت است، چرا که رژیم صهیونیستی در سه بخش نظامی، اقتصادی و سیاسی با ضربات سنگینی مواجه شده است، بدین صورت که در جنگ اخیر غزه مشخص شد که قوای نظامی اسرائیل در عملیات «نگهبان دیوار» (نام عملیات یورش به غزه) ناکام ماند و در مقابل مقاومت توانست با موشک‌های خود قلب تل آویو و دیگر مناطق را هدف قرار دهد و در بخش اقتصادی نیز اسرائیل در استفاده از منابع حیاتی خود به مشکل دچار شده است، به خصوص در سکوهای گازی دریای مدیترانه که مشخص شده آینده سرمایه‌گذاری در آن با زیان همراه است. اما در حوزه سیاسی، رژیم تل آویو که نفودذ سیاسی بالایی در جهان غرب دارد، اکنون در معرض هجمه قرار گرفته و نهادهای بین‌المللی خواستار درج نام این رژیم در لیست جنایتکاران جنگی شده‌اند.

این کارشناس فلسطینی در پایان گفت که جنگ غزه آثار بزرگی در خصوص روند سازش و سیاست سازشکاران داشت و باید گفت که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جنگ غزه، توقف قطار سازش بود که گویا با سرعت نیز شروع شده بود، اما در اولین آزمون واقعی، این قطار سقوط کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس