سعد الله زارعی: رژیم صهیونیستی در بحرانی‌ترین دوره تاریخی خودش به سر می‌برد - کراپ‌شده

یک کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد که اگر یازده نفر از دولت نتانیاهو استعفا دهند، کرسی‌های کنست از حد نصاب ساقط می‌شود و ششمین انتخابات رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. این رژیم در بحرانی‌ترین دوره تاریخی خودش به سر می‌برد.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره اتفاقات و تحولات فلسطین اشغالی در یک نشست رسانه‌ای با عنوان «افق تحولات رژیم صهیونیستی» گفت: در داخل فلسطین و جغرافیای آن، اعم از فلسطین شمالی و جنوبی؛ یعنی سرزمین‌های 48 و فلسطین مرکزی یعنی سرزمین‌های 67 باور به خط مقاومت بسیار گسترده و اساسی شده است. امروز خط داخل فلسطین یک خط بیشتر نیست و آن خط مقاومت است. باور به مقاومت و پیگیری خط مشی مقاومت، امروز موضوع اصلی فلسطین است.

وی افزود: ملت فلسطین در طول حدود هفتاد سال ثمره روش‌های سازش‌کارانه را دیده‌اند. تعبیر درست‌تر آنکه بی ثمری خط سازش را مشاهده کرده‌اند. آن‌ها در طول چند دهه گذشته ثمرات خط مقاومت را هم دیده‌اند. مقاومت توانسته است که سطحی از امنیت را برای فلسطینیان به ارمغان آورد. اگر ما به طور نسبی امنیت فلسطینی‌ها را با چهار دهه قبل؛ یعنی زمانی که خط حاکم بر فلسطین، خط سازش بود، مشاهده کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که امروز فلسطینی‌ها امنیت بیشتری دارند. اگرچه هنوز هم رژیم اسرائیل جنایت می‌کند، اما فاصله میان اقدامات اسرائیلی‌ها در دوره‌های گذشته تا امروز، فاصله زیادی است. این درحالیست که دولت کنونی اسرائیل از نظر شرارت به هیچ وجه دست کمی از دولت‌های گذشته آن ندارد. نتانیاهو، شرورتر از کسانی است که در گذشته در آنجا مسئولیت داشتند، از جمله آریل شارون.

این کارشناس مسائل فلسطین با طرح این پرسش که چرا اسرائیلی‌ها جرأت نمی‌کنند به این راحتی علیه فلسطینی‌ها اقدام انجام دهند، عنوان کرد: مقاومت توانسته قدرت خودش را در این مقطع اثبات کند. دلیل دیگر شکست خط سازش است. خط سازش برای اینکه بتواند در فلسطین حرف اول را بزند، چیزی کم نگذاشته بود. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از این خط سازش حمایت می‌کردند. برخی از کشورهای عربی هم از خط سازش حمایت می‌کردند. در داخل فلسطین هم بخشی از سازمان‌های قدیمی بودند که از این خط حمایت می‌کردند.

زارعی یادآور شد: برخی از سازمان‌های نظامی فلسطین مانند جنبش فتح، آن زمان از خط سازش حمایت می‌کرد. با توجه به اینکه خط سازش نتوانست برای فلسطینیان کاری انجام دهد، نوعی دلزدگی عمومی نسبت به این خط در فلسطین به وجود آمد. اگر دو خط مقاومت و سازش را به رأی بگذارند، بعید است که خط سازش بتواند بیشتر از دو تا سه درصد آرا را به خود نسبت دهد. اقدامات رژیم صهیونیستی هم سبب شده است که آن‌ها در یک وضعیت آماده‌تری نسبت به گذشته قرار بگیرند. افراط گری‌ها و تندروی‌ها که از سوی دولت ائتلافی نتانیاهو به شکلی به این فضا دامن زد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: رژیم صهیونیستی امروز از نظر وضعیت داخلی در بحرانی‌ترین دوره تاریخی خودش سر می‌برد. زمانی‌که پرونده اسرائیل را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در هیچ مقطعی در این حد اختلاف در داخل آنجا مطرح نبوده است. اکنون دولت با انواعی از مشکلات در آنجا روبرو است.

این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به مشکلات داخلی رژیم صهیونیسی، تصریح کرد: در این مقطع نتانیاهو با احزاب چپ که تا ده سال پیش احزاب قدرتمندی بودند، مواجه است. این احزاب امروز به اپوزوسیون نسبتا قدرتمندی تبدیل شده‌اند. این احزاب در کنست یا پارلمان اسرائیل 53 کرسی دارند. در واقع 53 کرسی از 120 کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی در اختیار چپ‌گراها؛ یعنی حزب لاپید و بنت قرار دارد. این اپوزوسیون کاخ نخست وزیری را محاصره کرده‌اند و دولت را تهدید به سرنگونی می‌کند. در واقع نقد احزاب چپ‌گرا نسبت به دولت نتانیاهو به نقد اسرائیل کشیده شده است. به همین سبب هرتزوگ، رئیس کشور صهیونیستی گفت که این روند، روندی است که اسرائیل را ویران می‌کند. نتانیاهو در یک سخنرانی خطاب به مخالفان دولت گفت که در هیچ تاریخی در اسرائیل ما با این نوع از اپوزوسیون مواجه نبودیم.

زارعی افزود: این موضوعات عمق اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی را برملا می‌کند. ضمن آنکه موضوع اختلافات در اسرائیل فقط اختلافات میان احزاب ختم نمی‌شود، بلکه دولت و دستگاه امنیتی به شدت باهم درگیر هستند. دستگاه اداره اسرائیل با خود اسرائیل درگیر شده است. بعد از پنجمین انتخابات -در طول چهار سال گذشته- نتانیاهو دولتی ائتلافی از پنج تا شش حزب تشکیل دادند. دستگاه قضایی یکی از وزرایی که یازده کرسی در پارلمان داشته است را فاقد صلاحیت اعلام کرده است. آن فرد عضو یکی از احزاب تندرو صهیونیستی است اعلام کرده که ما از دولت خارج می‌شویم. اگر یازده کرسی از 64 کرسی منتسب به نتانیاهو کسب شود، عدد صندلی‌های دولت به زیر نصف سقوط می‌کند. بنابراین، اسرائیلی‌ها چاره‌ای جز برگزاری انتخابات ششم ندارند. این موضوع اوج فروپاشی را در آنجا نشان می‌دهد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    سکه شده 25 میلیون. برای گرفتن 20 عهزار ماشیم 9 میلیون نفر ثبت نام میکنن، بعد اسرائیل شرایطش بحرانیه؟ والا اگر چیزی که برای اونا بحران تلقی میکنید، ما 20 ساله در شرایط فوق بحرانی زندگی میکنیم
  • حسین IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    بزرگواران مثل اینکه در خواب هستید؟ بحران همینجاست در ایران عزیز مظلوم. جریان زمستان سخت را فراموش نکنید. امیدوارم در جهت بحران بیشتر برای این کشور حرکت نکنید. سنجبده سخن بگویید
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      0 0
      خسین جووون چشم امر دیگه نداری برم
  • US ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    حتما شما در دوران طلایی تاریخ ایران به سر می برید؟! چی بگم والا
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      0 0
      یانکی دقیقا ما در دوران طلایی تاریخ قرار داریم و چنان کمر اربابهای تو و سگ نگهبانش را شکسته ایم که از توهم نیل تا فرات که نقطه اوجش سال ۱۹۷۹ و قرار داد کمپ دیوید با مصر بود و بعد از انقلاب شکوهمند ایران زوالشان آغاز شد که سگ نگهبان دور خودش دیوار کشیده و ارباب آشفته آن مشابه اواخر دوران شوروی را می‌گذراند 🤪 پس بسوز و بوی داغ الاغ بده که آخرهای غرب هست به اذن الله ما آمریکا را زیر پا گذاشتیم و البته پادوهای منافق و کاسه لیس خودتحقیر وطنی را.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس