غریب آبادی: فراتر از برجام، تعهدی را در حوزه هسته‌ای نمی‌پذیریم - کراپ‌شده

نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین با بیان این‌که مذاکرات وارد موضوعات مهم و اساسی شده، گفت: ایران فراتر از برجام، تعهدی را در حوزه هسته‌ای نمی‌پذیرد.

به گزارش مشرق، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین امشب (سه‌شنبه) در گفت‌وگویی درباره مذاکرات جاری در وین گفت: مذاکرات وارد موضوعات مهم و اساسی در دو حوزه رفع تحریم‌ و هسته‌ای شده است. این چند موضوع باید حتما حل و فصل شود، هم برای ما از منظر رفع تحریمی و هم از منظر اقدامات هسته‌ای که اگر چنانچه برجام احیا شود باید انجام دهیم.

وی که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، افزود: چنانچه این موضوعات حل و فصل نشود، طبیعتا تفاهمی هم شکل نخواهد گرفت.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: این موضوعات تحت بررسی است و این امکان وجود دارد که هیأت‌ها دوباره به پایتخت‌ها برگردند و مشورت‌ها انجام و دستورالعمل‌های لازم اخذ شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین اعلام کرد که نگارش متن از یکی دو دوره قبل در سه حوزه تعهدات رفع تحریمی، تعهدات هسته‌ای و شیوه‌های اجرای این تعهدات، آماده شده و در حال بحث و بررسی است.

وی ادامه داد: در هر دوره از گفت‌وگوها اختلافات کمتر شد، ولی الان به موضوعات بسیار مهم و کلیدی رسیده است.

غریب آبادی اضافه کرد: آن‌چه برای هیأت جمهوری اسلامی ایران مهم است این است که  اگر توافقی صورت بگیرد ایران فراتر از برجام تعهدی را در حوزه هسته‌ای نخواهد پذیرفت و تمامی تحریم‌ها هم باید لغو شود و مورد راستی آزمایی قرار بگیرد.

گفتنی است روز گذشته نیز سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در اظهاراتی با بیان این که پیشرفت‌های خوبی تا الان در مذاکرات وین داشتیم و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم، گفت: شخصا مطمئن نیستم که مذاکرات در این دور، به پایان برسد.

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز مجدد کمیسیون تشکیل جلسه داد و توافق کردند به پایتخت‌ها بازگشته و پس از آن چهارم خرداد ماه در وین دوباره مذاکرات از سر گرفته شد که تاکنون ادامه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    7 0
    یعنی در حوزه های غیر از هسته ای قراره تعهد اضافه ای بپذیرید؟!
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    5 0
    چوب حراج آخر و انتخاباتی دولت تحقیر امید به منافع ملی
  • DE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    فراتر از برجام، تعهدی را در حوزه هسته‌ای نمی‌پذیریم. بقیه تحریمهای غیر هسته ای هم به ما ربطی نداره ما فقط تو کارهسته ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس