هلند تسلیم شد؛ نخستین پیروزی آلکنو برای والیبال ایران

این حقیقت را باید بپذیریم که بسیاری از تیم های مطرح دنیا مثل آلمان، لهستان و فرانسه به مربیان مطرح خارجی روی آورده اند و اینکه الان خود را از به کارگیری مربی خارجی خوب بی نیاز بدانیم زود است.

سرویس ورزش مشرق - مسابقات لیگ ملت های والیبال از هفته گذشته آغاز شده و تیم ملی والیبال ایران با هدایت ولادیمیر آلکنوی روسی در ایتالیا به مصاف رقبای خود رفته است و در هفته اول با یک برد برابر هلند و دو شکست مقابل ژاپن و روسیه به کار خود پایان داد.

جمشید حمیدی کارشناس مطرح والیبال ایران در خصوص این مسابقات به مشرق گفت: تیم ایران همواره در مسابقات برون مرزی یک یا دو روز بد داشته و بازی با ژاپن یکی از همین روزها بود. ژاپن که ۴۰ درصد قدرتش یعنی نیشیدا بازیکن مطرح خود را به همراه نداشت، نقاط ضعف ما را به خوبی پیدا کرد و بدون استفاده از روش های مدرن با روش سنتی و ریزه کاری های روی تور و استفاده از ضعف توپگیری و دفاع کناری ما موفق به شکست دادن ایران شد. ضمن این که کادر فنی ایران هم ظاهرا ژاپن را جدی نگرفته بودند و این باخت شوک بدی برای ما بود و جای هیچ توجیهی نداشت.

وی افزود: اما بازی با روسیه ترکیبی به میدان رفت که خواسته کارشناسان بود و تیمی جوان به میدان رفت که علی رغم باخت ۳- ۱ بازی خوبی از جوانان تیم دیدیم و ما را به آینده امیدوار کردند. در بازی با هلند هم قابل پیش بینی بود که بتوانیم این تیم را ببریم چون این هلند قدرت دهه ۷۰ را ندارد که قهرمان المپیک شد. در دیدار با ایران هم چند بازیکن اصلی خود را هم به میدان نفرستاد و این بازی برای جوانان ما از نظر روحی خوب بود که خود را ترمیم کنند. اما در مجموع باید گفت نه دیدار با ژاپن و نه دیدار با هلند معیار خوبی برای سنجش تیم نیست و فقط ۴ ست دیدار با روسیه را که میدان خوبی برای جوانان تیم بود مفید و امیدوار کننده می دانم.

شک نکنید با این جوانان آینده والیبال درخشان خواهد بود/ بپذیریم بی نیازی ایران از مربی خارجی زود است

حمیدی درخصوص اینکه مربی بعدی تیم ملی با معرفی این جوانان و تجربه ای که در این مسابقات و و بعداً در المپیک کسب می کنند گفت: این جوانان حاصل سرمایه گذاری ۷، ۸ ساله هستند و در این راه البته استعدادهای خوبی را هم سوزانده ایم. هر مربی که روی نیمکت بنشیند قطعا تیم و بازیکنان خوبی در اختیار دارد. گسترش و محبوبیت والیبال در بین عموم مردم و استقبال جوانان از این رشته و نیز کانون های گسترده والیبال که اگر هر کدام یک بازیکن خوب هم تحویل والیبال کشور بدهند نیز نویدبخش روزهای روشنی برای آینده والیبال کشور است.

این کارشناس باتجربه ادامه داد: به نظرم علی رغم داشتن صدها مربی خوب و بین المللی در کشور تنها چند مربی توانسته اند خود را دیکته و ثابت کنند و فکر می کنم مسابقات جام ملت های آسیای پیش رو در ژاپن که پس از المپیک برگزار می شود فرصت بسیار خوبی برای بهروز عطایی است که خودش را به عنوان یک مربی خوب بومی ثابت کند. اما این حقیقت را هم باید پذیرفت که بسیاری از تیم های مطرح دنیا مثل آلمان، لهستان و فرانسه به مربیان مطرح خارجی خصوصا مربیان ایتالیایی روی آورده اند و اینکه الان خود را از به کار گیری مربی خارجی خوب بی نیاز ببینیم زود است.

شک نکنید با این جوانان آینده والیبال درخشان خواهد بود/ بپذیریم بی نیازی ایران از مربی خارجی زود است

حمیدی در خصوص بازیهای ایران در المپیک و همگروهی با ژاپن و ایتالیا و کانادا و لهستان که در لیگ ملت ها هم با این تیم ها بازی کرده و یا بازی می کنیم هم گفت: بازی با ژاپن در توکیو قطعا ساده نیست اما اگر نیشیدا که احتمال حضورش در المپیک به خاطر مصدومیت ضعیف است، به مسابقات نرسد بردن ژاپن و سایر تیم ها و صعود دور از دسترس نیست. در مورد سایر تیم ها هم اگر دقت کرده باشید مربیان آن ها در لیگ ملت ها دست خود را رو نم یکنند و با ترکیب های مختلفی به میدان می روند. مثلا لهستان بعد از ۲ برد به اسلوونی که قدرت درجه ۲ اروپا محسوب می شود می بازد یا ایتالیا در همه مسابقاتش می بازد و این منطقی است.

وی افزود: ما سالهاست که می گوییم لیگ ملت ها را بزرگ نکنید و به دید بازی تدارکاتی به آن نگاه کنید اما از بس هر مسابقه ای را مهم جلوه داده اند توقع اشتباهی در عموم جامعه شکل گرفته که ایران باید از همه مسابقات با تیم اصلی رفته و برنده از میدان خارج شود. اما مربی مطرحی مثل آلکنو یا هنین پیش از مسابقات مهمی مثل المپیک با تمام قوا وارد نمی شوند و دست خود را رو نمی کنند.

کارشناس مطرح والیبال در پایان گفت: چیزی که من کارشناس را امیدوار کرده و می کند ظاهر شدن و مطرح کردن جوانان خوبی است که دنیایی از استعداد هستند و ای کاش ما دو سال پیش از آن ها در لیگ جهانی استفاده می کردیم و الان در آستانه المپیک نگرانی از نبودن ستاره هایی مثل موسوی و معروف و قائمی نداشتیم. البته در بخش پاسور نشان دادیم که هنوز نتوانسته ایم جانشین قابل اعتمادی برای سعید معروف بسازیم. امیدوارم سرمایه ها را نسوزانیم و با میدان دادن بیشتر به جوانان در بازیهای باقیمانده لیگ ملت ها و مسابقات جام ملت های آسیا و جام جهانی و قهرمانی جهان دو سه تیم بسیار خوب و آماده و یکسطح برای سال های بعد داشته باشیم. به نظرم هدف اصلی و ایده آل ما باید خودنمایی در المپیک و بعد قهرمانی جهان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    4 22
    پس خاک بر سرتون.
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
      5 2
      راس میگه خب.هنوز مربی داخلی سطح بالایی نداریم.با این حال و حمایت نکردن مسئولان از والیبال باز هم دارن خوب کار میکنن
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
      11 1
      خاک بر سرتو بی ادب
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    32 1
    والیبال برخلاف فوتبال با امکانات بسیار کمتر همیشه ایران رو سرافراز کرده واقعا باید توجه بیشتری به والیبال بشه.
  • mojtaba SE ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    8 3
    بسیار دیدگاه باز و آگاهانه ...به این میگن کارشناس با شخصیت(صادق.مهربان.دلسوز) ..کاملا موافقم هنوز مربی در سطح النکو نداریم و باید به این سطح فرهنگی و تکنیکی برسیم..ممنون مشرق جون باز از این کارها بکن خوشحال میشیم از اینکه کارشناسی هم واقعا داریم تو این حد و اندازه..
  • رضا NL ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    3 4
    باشه.منطزرمیمانیم.چندساله.دیگه. خوب.بازی.میکنیم.پس.الکی. پول.میدیم.به.این.گردن.گلفته. روسیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس