کد خبر 1223910
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵

درد پایین کمر می‌تواند در اثر بسیاری از آسیب‌ها، شرایط یا بیماری‌ها و در اغلب موارد به دلیل آسیب به عضلات یا تاندون‌های پایین کمر ایجاد شود. درد ممکن است خفیف تا شدید باشد. در بعضی موارد درد می‌تواند راه رفتن، خوابیدن، انجام کار یا فعالیت‌های روزمره را دشوار یا غیرممکن سازد.

معمولاً درد پایین کمر با استراحت، مسکن‌ها و تن‌درمانی (PT) بهتر می‌شود. تزریق کورتیزون و درمان‌های عملی (مانند دستورزی استئوپاتیک یا جااندازی کایروپراکتیک) می‌تواند درد را تسکین داده و به روند بهبودی کمک کند. برخی از آسیب‌ها و بیماری‌های پایین کمر نیاز به عمل جراحی دارند.

http://file.tesmino.ir/reportage/35483852/image_9f0c5ace6a194ac88820f05bac70866d097b0c09.jpg

درد پایین کمر چقدر شایع است؟

از هر پنج انسان حدود چهار نفر در دوره‌ای از زندگی خود دچار درد پایین کمر هستند. درد پایین کمر یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه افراد به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی است.

بعضی از افراد بیشتر از سایرین دچار درد پایین کمر می‌شوند. عوامل خطرساز برای درد پایین کمر عبارتند از:

  • سن: افراد بالای 30 سال بیشتر به درد پایین کمر مبتلا می‌شوند. دیسک‌ها (بافت نرم و کشسانی که وظیفه خنثی‌سازی اثرات ضربه به استخوان‌های ستون فقرات را دارند) با افزایش سن از بین می‌روند. ضعیف شدن و فرسودگی دیسک‌ها منجر به بروز درد و سفتی می‌شود.
  • وزن: افراد چاق یا دارای وزن اضافی بیشتر در معرض ابتلا به درد پایین کمر هستند. وزن اضافی به مفاصل و دیسک فشار وارد می‌کند.
  • سلامت عمومی: عضلات ضعیف شکمی قادر به حمایت از ستون فقرات نیستند و این امر می‌تواند منجر به کشیدگی پایین کمر و رگ به رگ شدن شود. افرادی که سیگار می‌کشند، بیش از حد الکل می‌نوشند یا زندگی کم تحرکی دارند بیشتر در معرض خطر بروز درد پایین کمر هستند.
  • شغل و شیوه زندگی: مشاغل و فعالیت‌هایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین یا خم شدن دارند می‌توانند خطر آسیب به پایین کمر را افزایش دهند.
  • مشکلات ساختاری: درد شدید پایین کمر می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مانند اسکولیوز باشد که تراز ستون فقرات را تغییر می‌دهند.
  • بیماری: در افرادی که سابقه خانوادگی آرتروز، انواع خاصی از سرطان و سایر بیماری‌ها را دارند، خطر بروز درد پایین کمر بیشتر است.
  • سلامت روان: درد پایین کمر می‌تواند ناشی از افسردگی و اضطراب باشد.

علائم درد پایین کمر چیست؟

علائم درد پایین کمر می‌توانند به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شوند. گاهی اوقات درد پس از یک رویداد خاص مانند خم شدن برای برداشتن جسمی رخ می‌دهد. در مواقع دیگر ممکن است علت درد نامشخص باشد.

درد ممکن است شدید یا خفیف و مداوم باشد و به پایین یا پشت پاها کشیده شود (درد سیاتیک). اگر در حین انجام فعالیتی به پایین کمر خود فشار وارد کنید شاید هنگام وقوع آن صدای «پاپ» را بشنوید. درد اغلب در موقعیت‌های خاص (مانند خم شدن) بدتر و هنگام خوابیدن بهتر می‌شود.

علائم دیگر درد پایین کمر عبارتند از:

  • سفتی: حرکت دادن یا صاف کردن کمر ممکن است سخت باشد. برخاستن از حالت نشسته ممکن است مدتی طول بکشد و شاید احساس کنید برای شل شدن باید راه بروید یا کشش داشته باشید. همچنین ممکن است متوجه کاهش دامنه حرکت شوید.
  • مشکلات وضعیت بدنی: در بسیاری از افراد مبتلا به درد پایین کمر ایستادن عمودی سخت است. شما ممکن است «کج» یا خمیده بایستید در حالی که تنه به جای آن که با ستون فقرات تراز باشد، بیشتر به سمت پهلو است. پایین کمر شما ممکن است به جای حالت خمیده صاف به نظر برسد.
  • اسپاسم عضلات: عضلات پایین کمر پس از کشش ممکن است اسپاسم یا انقباضی غیرقابل کنترل داشته باشند. اسپاسم عضلانی می‌تواند باعث درد شدید شود و ایستادن، راه رفتن یا حرکت را دشوار یا غیرممکن سازد.

علت درد پایین کمر چیست؟

http://file.tesmino.ir/reportage/35483852/image_893c657fd91371f1bd363566275a66ccf703c705.jpg

بسیاری از آسیب‌ها، شرایط و بیماری‌ها می‌توانند باعث کمردرد شوند. آن‌ها عبارتند از:

  • رگ به رگ شدن و کشیدگی: رگ به رگ شدن و کشیدگی شایعترین علت درد پایین کمر است. با برداشتن باری که بیش از حد سنگین است یا بلند کردن غیر ایمن اجسام ممکن است به عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌ها آسیب برسانید. در بعضی از افراد عطسه، سرفه، پیچش یا خم شدن موجب کشیدگی پایین کمر می‌شوند.
  • شکستگی: استخوان‌های ستون فقرات ممکن است در هنگام تصادف مانند تصادف اتومبیل یا زمین خوردن شکسته شوند. بیماری‌های خاص (مانند اسپوندیلوز یا پوکی استخوان) خطر شکستگی را افزایش می‌دهند.
  • مشکلات دیسک: دیسک‌ها از وارد آمدن ضربه به مهره‌ها (استخوان‌های کوچک ستون فقرات) جلوگیری می‌کنند. دیسک‌ها ممکن است از محل اصلی خود در ستون فقرات جابه‌جا شوند (بلغزند) یا دچار بیرون زدگی شوند و روی عصب فشار بیاورند. همچنین دیسک‌ها ممکن است پاره شوند (فتق). با افزایش سن دیسک‌ها مسطح‌تر شده و از خاصیت محافظتی (بیماری دژنراتیو دیسک) آن‌ها کاسته می‌شود.
  • مشکلات ساختاری: وضعیتی به نام تنگی نخاع زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات برای نخاع بیش از حد باریک می‌شود. علتی که منجر به وارد آمدن فشار بر نخاع می‌شود گاهی منجر به درد شدید عصب سیاتیک و درد پایین کمر می‌گردد. اسکولیوز (انحنای ستون فقرات) می‌تواند منجر به درد، سفتی و ایجاد مشکل در حرکت شود.
  • آرتروز: اوستئوآرتریت (ورم مفاصل) متداول‌ترین نوع آرتروز است که منجر به درد پایین کمر می‌شود. بیماری روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت آنکیلوزان) باعث ایجاد درد پایین کمر، التهاب و سفتی در ستون فقرات می‌شود.
  • بیماری: تومورهای ستون فقرات، عفونت‌ها و انواع مختلفی از سرطان می‌توانند باعث درد پایین کمر شوند. همچنین سایر بیماری‌ها شامل سنگ کلیه و آنوریسم آئورت شکمی نیز ممکن است علتی برای بروز درد پایین کمر باشند.
  • لغزش مهره کمر: این وضعیت باعث می‌شود مهره‌های ستون فقرات از محل اصلی خود بلغزند. لغزش مهره‌های کمری منجر به درد پایین کمر و درد در پاها می‌شود.

درد پایین کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصصین کلینیک فوق تخصصی درد در مورد علائم شما سؤال می‌کنند و معاینه فیزیکی را انجام می‌دهند. برای بررسی شکستگی استخوان‌ها یا آسیب‌های دیگر پزشک شما ممکن است درخواست انجام تصویربرداری دهد. تصویربرداری به پزشک شما کمک می‌کند تصاویر واضحی از مهره‌ها، دیسک‌ها، عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها را داشته باشد.

پزشک ممکن است موارد زیر را درخواست دهد:

  • اشعه ایکس ستون فقرات که از اشعه برای تولید تصاویر استخوان استفاده می‌کند.
  • ام آر آی که با استفاده از مگنت و امواج رادیویی تصاویری از استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها و سایر بافت‌های نرم ایجاد می‌کند.
  • سی تی اسکن که از اشعه ایکس و رایانه برای ایجاد تصاویر سه بعدی از استخوان‌ها و بافت‌های نرم استفاده می‌کند.
  • الکترومیوگرافی (EMG) برای آزمایش اعصاب و عضلات و بررسی نوروپاتی (آسیب عصبی) که می‌تواند باعث گزگز یا بی حسی در پاها شود.

پزشک ممکن است بسته به علت درد آزمایش خون یا ادرار را نیز درخواست دهد. آزمایش خون می‌تواند مارکرهای ژنتیکی برای برخی از موارد (مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان) که موجب درد پایین کمر می‌شوند را ردیابی کند. آزمایش ادرار سنگ کلیه را که باعث درد در پهلو (دو طرف پایین کمر) می‌شود، بررسی می‌کند.

درمان‌های درد پایین کمر

http://file.tesmino.ir/reportage/35483852/image_22d50caf4fa73b35b0919e71a7f408538a9fbfde.jpg

درد معمولاً با استراحت، یخ و مسکن‌های بدون نسخه بهتر می‌شود. پس از چند روز استراحت می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را از سر گیرید. فعال ماندن باعث افزایش جریان خون در ناحیه شده و به بهبودی شما کمک می‌کند.

سایر درمان‌های درد پایین کمر وابسته به به علت هستند. این درمان‌ها عبارتند از:

  • داروها: پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) یا داروهای دیگری را برای تسکین درد تجویز کند. سایر داروها باعث شل شدن عضلات و جلوگیری از اسپاسم پایین کمر می‌شوند.
  • تن‌درمانی (PT): تن‌درمانی می‌تواند عضلات را تقویت کند تا بتوانند از ستون فقرات شما حمایت کنند. همچنین تن‌درمانی انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشد و در جلوگیری از آسیب‌های دیگر به شما کمک می‌کند.
  • دستورزی عملی: چندین روش درمانی عملی وجود دارند که می‌توانند عضلات سفت را شل کنند، درد را کاهش دهند و وضعیت قرارگیری بدن و تراز را بهتر کنند. بسته به علت درد ممکن است به دستورزی استئوپاتیک یا جااندازی کایروپراکتیک نیاز داشته باشید. ماساژ درمانی نیز می‌تواند به تسکین درد پایین کمر و بازیابی عملکرد کمک کند.
  • داروهای تزریقی: پزشک از سوزن برای تزریق دارو در ناحیه‌ای که باعث درد می‌شود استفاده می‌کند. تزریق استروئید موجب تسکین درد و کاهش التهاب می‌شود.
  • جراحی: برخی از آسیب‌ها و بیماری‌ها نیاز به عمل جراحی دارند. انواع مختلفی از عمل‌های جراحی برای درد پایین کمر از جمله بسیاری از روش‌های کم تهاجم وجود دارند. جراحی برای درمان پارگی دیسک گردن و کمر نیز کاربرد دارد.

** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس