کد خبر 1222954
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

ما در این مقاله قصد داریم شما را با علت ، علائم و درمان بیماری های مفصلی آشنا کنیم تا شما در صورتی که هرکدام از علائم را داشتید به بهترین پزشکان فوق تخصص در این زمینه مراجعه کنید

بیماری های مفصلی

مفصل در واقع محل قرار گرفتن استخوان ها کنار یکدیگر می باشند که وظیفه ی اصلی آن ها راحت حرکت دادن استخوان ها است.مفصل قسمتی از سیستم حرکتی بدن می باشد که فعالیت زیادی را دارد و ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دچار آسیب شود. ما در ادامه ی مطلب قصد داریم شما را با درمان بیماری های مفصلی و علت بروز و همچنین علائم آن آشنا کنیم.

درمان بیماری های مفصلی چگونه است؟

علت بیماری های مفصلی چه چیزهایی می باشد؟

بیشتر بیماری های مفصلی بر اثر حوادثی از جمله زمین خوردن، عفونت، سقوط از ارتفاع و تصادفات رخ می دهد. اما علاوه بر این موارد بیماری های مفصلی علت های دیگری نیز دارند که در ادامه ی مطلب به آن ها  می پردازیم.

عواملی که ریسک ابتلا به بیماری های مفصلی را افزایش می دهند عبارتند از:

1-بالا رفتن سن

2-سابقه خانوادگی و ژنتیک

3-وارد شدن فشار اضافه در اثر چاقی به مفصل

4-جنسیت

5-داشتن مشاغل خاص و سنگین

انواع بیماری های مفصلی عبارتند از:

1-نقرس:

نقرس یک نوع آرتریت می باشد که بر اثر التهاب مفاصل ایجاد می شود. بیماری نقرس به مرور زمان باعث زیاد شدن سطح اسید اوریک در جریان خون می شود و در آن جا انباشته می شود و بر اثر همین انباشتگی درد، تورم و قرمزی ایجاد می شود و ممکن است برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند.

2-ساییدگی مفصل یا آرتروز:

با گذشت زمان و زیاد شدن سن غضروف های افراد به مرور زمان فرسوده می شود و غضروف مفصلی از بین می رود و در این صورت فرد دچار آرتروز می شود آرتروز بیشتر مفاصل بزرگ تری مثل زانو و لگن را درگیر می کند.

3-روماتیسم مفصلی:

این بیماری همه ی مفاصل بدن را درگیر خود می کند و یک بیماری التهابی می باشد و علاوه بر درگیر کردن مفاصل در بعضی از مواقع ممکن است ریه، چشم ها و قلب را درگیر کند البته این اتفاقات به ندرت پیش می آید و این بیماری بیشتر با مفاصل کار دارد و آن ها را درگیر می کند.

روماتیسم مفصلی بر پوشش داخلی استخوان ها اثر می گذارد و باعث افزایش تورم و در نهایت منجر به فرسایش و از بین رفتن استخوان ها می شود.

4-آرتریت:

زمانی که یک یا چند مفصل دچار التهاب می شوند آن را آرتریت می نامند. خوب است بدانید که آرتریت شامل یک بیماری خاص نمی شود بلکه شامل چندین بیماری مختلف می باشد که همه ی این بیماری ها بر اثر التهاب مفصل به وجود می آیند.بیماری آرتریت انواع مختلفی دارد که اصلی ترین آن ها عبارتند از:

علائم بیماری های مفصلی چه چیزهایی می باشد؟

نشانه ها و علائم بیماری های مفصلی با توجه به شدت و نوع آن ها متفاوت می باشند اما یکسری از علائم در بیشتر بیماری های مفصلی مشترک می باشند که به آن ها اشاره می کنیم.

1-خشک شدن و سفت شدن مفصل ها:

زمانی که در حرکت مفصل ها اختلالی ایجاد می شود یعنی فرد در این صورت دچار خشکی مفصل شده است. یکی از مهم ترین علت هایی که باعث خشکی مفاصل می شود خارج شدن مایع مفصلی و غضروف از مکان اصلی خود می باشد.

از اصلی ترین بیماری هایی که باعث خشکی و یا سفت شدن مفاصل می شوند می توان به آرتریت روماتوئید، آرتروز و نقرس اشاره کرد.

2-احساس درد در مفاصل:

درد در مفاصل یکی از اصلی ترین علائم و نشانه های بیماری های مفصلی می باشد و زمانی که فرد دچار بیماری های مفصلی می شود ممکن است در مفاصل خود درد احساس کند.علاوه بر درد مفاصل ممکن است در بعضی از بیماری های مفصلی دچار درد های استخوانی و عضلانی نیز شود.

3-تورم مفاصل:

به بزرگ شدن و ورم کردن جایی که مفصل در آن قرار دارد تورم مفاصل گفته می شود.یکی از علت هایی که باعث متورم شدن مفاصل می شود زیاد شدن مقدار مایع مفصل می باشد.در بعضی از افراد علاوه بر تورم مفاصل قرمزی نیز وجود دارد.

بیماری های مفصلی زانو

در این بیماری آنتی بادی ها بر علیه غشای پوشاننده سطح مفصل ساخته می شوند و در نهایت در اطراف و داخل زانو التهاب زیادی ایجاد می شود و همین التهابات باعث آسیب دیدن مفصل زانو می شوند و علاوه بر آن باعث ساییدگی و فرسایش سر استخوان هایی که در مفصل زانو قرار دارند می شود.

اگر با زانو درد زیادی مواجه شدید و احساس کردید زانوهای شما متورم شده اند حتما برای درمان و بررسی مشکل ایجاد شده به یک پزشک فوق تخصص زانو مراجعه کنید تا بتواند به شما کمک کند و مشکل شما را بررسی کند و با توجه بیماری درمان مورد نظر را اقدام کند.

دکتر حسین حاجی تقی یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص بیماری های مفصلی زانو و شانه می باشد که شما می توانید برای درمان خود به ایشان مراجعه کنید.

درمان بیماری های مفصلی چگونه است؟

چه زمانی باید به دکتر فوق تخصص شانه مراجعه کرد؟

زمانی که شانه های شما دچار آسیب دیدگی و یا تورم و همچنین مشکلات دیگری شوند فرد باید برای درمان مشکل به وجود آمده برای شانه ی خود به پزشک فوق تخصص شانه مراجعه کند.

زمانی که فردی به پزشک متخصص شانه و کتف مراجعه می کند پزشک همه ی استخوان ها، رباط ها، ماهیچه ها و بافت های شانه را مورد بررسی قرار می دهد تا متوجه شود که علت آسیب دیدگی شانه ی فرد چه چیزی می باشد و بعد از بررسی و پیدا کردن علت اصلی اقدام به درمان آن می کند.

اگر زمانی دچار آسیب دیدگی شانه هایتان شدید سعی کنید حتما راجع به پزشکان متخصص تحقیق کنید و یک دکتر فوق تخصص شانه خیلی خوب را پیدا کنید تا خیلی سریع بتواند مشکل ایجاد شده را درمان کند و به شما کمک کند.

درمان بیماری های مفصلی چگونه است؟

درد شانه

آیا بیماری های مفصلی را می توان درمان کرد؟

خوب است بدانید که هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما راهکارهایی هستند که به کاهش درد های شما و روند این بیماری کمک می کنند.

روش هایی که به کاهش درد و روند بیماری های مفصلی کمک می کنند عبارتند از:

دارو درمانی:

مصرف داروهای ضد التهابی، مسکن های قوی و استامینوفن ها می توانند به کاهش درد های شما کمک کنند و برای مدتی درد های شما را آرام کنند و التهابات را کاهش دهند اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه از آن ها ممکن است عوارض جانبی را برای شما به وجود بیاورند.

فیزیوتراپی:

ورزش درمانی یکی از زیر شاخه های فیزیوتراپی می باشد در این روش متخصص فیزیوتراپ یک سری تمرین ها و حرکات به فرد بیمار می دهد و از او می خواهد که همه ی حرکات را برای کاهش درد های مفاصل به درستی انجام دهد.

مگنت تراپی:

یکی از روش های کم عارضه روش مغناطیس درمانی یا مگنت تراپی می باشد این روش در ترمیم مفصل های آسیب دیده، تسکین درد و سریع تر شدن روند بهبودی اثر زیادی می گذارد. در این روش امواج مغناطیسی بر روی بافت های آسیب دیده تاثیر زیادی می گذارند و به کاهش دردهای شما کمک می کنند.

لیزر درمانی:

این روش برای بیمارانی که دچار ساییدگی مفاصل و آرتروز شده اند بسیار مناسب می باشد و علاوه بر آن در کاهش درد و تورم نیز تاثیر می گذارد.

روش های درمان خانگی درد مفاصل

· استفاده از کمپرس های سرد و گرم برای از بین رفتن گرفتگی عضلات و کمتر شدن درد

· انجام دادن فعالیت های ورزشی برای قوی شدن ماهیچه ها

· استراحت دادن به مفصل ها و کار نکشیدن زیاد از آن ها

روش های جراحی مشکلات مفاصل

بیمارانی که درد در شب، دشواری در راه رفتن و فعالیت های روزانه دارند، می توانند برای جراحی کاندید شوند. درمان های جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

· آرتروسکوپی و دبریمان (برداشتن) قطعات سست غضروفی در غشای مفصل؛ در صورتی که بیمار علائمی مانند درد و تورم داشته باشد.

· استئوستومی، که ناهم ترازی و نامتقارنی پاها را اصلاح می کند.

· در نهایت عمل تعویض مفصل زانو به طرز چشم گیری علائم  بیماری های مفصلی را کم و درمان می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس