مذاکرات وین

آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که کمیسیون مشترک برجام در نشستهای پیشین خود در وین شاهد پیشرفت در اغلب زمینه ها بوده است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری- تحلیلی آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی در دولت بایدن گزارش داد که نتیجه گفتگوهای پیشین اعضای شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام در وین شامل توافقاتی بر سر کاهش حجم تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در ادامه گزارش آکسیوس آمده است: «توافق اولیه صورت گرفته است و زمان بر نخواهد بود؛ اما شکل گیری پیشرفت در سایر حوزه‌های این توافق نیازمند عقب نشینی تهران از برخی از مواضع است».

این در حالی است که «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در وین، پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفتگویی مبنی بر اینکه چه مسائلی در این مذاکرات برای حل و فصل کردن باقی مانده است، گفت: «در دور آخر مذاکرات، ما قادر بودیم پیشرفت‌های حائز اهمیتی داشته باشیم، اما هنوز برخی مسائل مهم حل نشده باقی مانده است».

معاون وزیر امور خارجه در ادامه گفت: «بر این عقیده‌ام که ما جلسه کمیسیون مشترک را با عزم راسخ تمامی اعضا شروع کردیم. فکر می‌کنم تمامی طرف‌ها در این مذاکرات به اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزمشان را به وضوح نشان داده‌اند و تمامی طرف‌ها مایلند مسائل مهم باقی‌مانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسد. نمی‌توانم بگویم که می‌توانیم در این دور از مذاکرات کارمان را به نتیجه برسانیم، اما امکانش وجود دارد».

از سوی دیگر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفته بود که «ایران از حق حاکمیتی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود برخوردار است اما این درجه‌ای (از غنی سازی) است که نیازمند هوشیاری و توجه بیشتر است». وی همچنین مدعی شد که «اقدام ایران مبنی بر تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد مایه نگرانی است چرا که فقط کشورهایی که بمب می‌سازند به این سطح از غنی سازی می رسند و غنی سازی تجاری همان ۲ تا ۳ درصد است».

مدیرکل آژانس در بخشی از اظهارات خود گفت که اغلب اقدامات اتخاذ شده از سوی تهران، به راحتی قابل بازگشت است حال آنکه سطح پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران مسئله ساز است.

اظهارات گروسی در حالی بیان می‌شود که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و روند فعلی نیز ناشی از بدعهدی آمریکا و اروپا در برآورده کردن مزایای مشروع ایران ذیل برجام است. ایران برای نشان دادن حسن نیت خود، همزمان با برگزاری نشست وین، توافق نظارتی با آژانس را برای یک ماه دیگر تمدید کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    11 1
    اگر دولت مردان ما از رهبر معظم نمی هراسیدند حاضر بودند تا هرجا که یانکی ها می خواستند، عقب نشینی کنند و تعهد بدهند!!
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    10 1
    پس منظور از پیشرفت در مذاکرات ، پیشرفت آمریکاییهاست! .... هم خیلی دنبال پیشرفت مذاکرات با بلدوزر هست!
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    6 1
    نفرمودند حد یقف این عقب نشینی کجاست ؟
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    دشمنان احمقی داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس