کرونا نمایه

بررسی دقیق آمارهای رسمی از همه‌گیری کرونا در ایران نشان می‌دهد اگرچه بیشتر نقاط در مدار نزولی پیک چهارم قرار دارند اما تغییر الگوی بستری در جنوب کشور و پایتخت حکایتی متفاوت از دو هفته آینده بیان می‌کن

به‌گزارش مشرق، درحالی انتشار آمارهای وزارت بهداشت از وضعیت همه‌گیری کرونا در کشور بیانگر این نکته است که شیب نزولی پیک چهارم در بسیاری از نقطه‌های کشور ادامه دارد، اما نگاه دقیق‌تر و تغییر معنادار برخی شاخص‌ها در تعدادی از استان‌های جنوبی و البته پایتخت نشان می‌دهد هنوز شرایط شکننده‌ای در زمینه همه‌گیری ویروس منحوس در کشور وجود دارد.

در این زمینه کارشناسان براین باورند که تغییر معنادار آمارها در استان‌های جنوبی و البته جابه‌جایی گسترده جمعیت در پایتخت به عنوان مقصد بسیاری از سفرهای اداری عاملی در شکل‌گیری خوشه‌های جدید بیماری شناخته می‌شود که درصورت بی‌توجهی به این خوشه‌ها یکباره شعله پیک‌ پنجم کرونا در ایران زبانه می‌کشد. به عنوان مثال روز گذشته تعداد موارد جدید بستری در استان بوشهر دو برابر شده است.

این گروه با اشاره به تغییر الگوی موارد بستری در استان‌های جنوبی به‌خصوص مبادی ورودی این منطقه از کشور و البته ابراز نگرانی وزیر بهداشت از احتمال آغاز پیک پنجم کرونا در کشور، تاکید دارند جابجایی جمعیت در قالب تجار، بازرگانان، مسافران و البته تردد مردم بومی شروع چرخه انتقال غیرقابل اجتناب است و در عین حال اصولاً ارتباط‌های اداری با پایتخت در این زمینه دست به دست ویروس منحوس تا پایتخت را تسهیل می‌کند که باید مراقب این شرایط باشیم.

شرایط تهران کاملاً متفاوت است

در این زمینه علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اظهار داشت: تهران با هیچ نقطه‌ای از کشور قابل مقایسه نیست، چون جابه‌جایی جمعیت در این کلانشهر شرایطی ویژه داشته و می‌تواند زمینه شکل‌گیری خوشه‌های آلودگی را ایجاد کند.

زالی همچنین تاکید کرد: افزایش تعداد موارد ابتلا در پایتخت به حدود ۱۲۰۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که این کلانشهر تا رسیدن به نقطه ثبات در پیک چهارم هنوز فاصله داشته و باید در این دوره شکننده دقت عمل بالایی داشته باشیم؛ چون در غیر این صورت بحران ایجاد شده و شرایط ویژه تهران مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

به گفته وی بررسی آمارها و همچنین استفاده از مدل‌های هوشمند در زمینه همه‌گیری و تغییر الگوی بستری یا حتی فوت بیماران نشان می‌دهد تا ۱۴ روز آینده احتمالا تهران شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در ادامه افزود: آمارها نشان می‌دهد ۸۲ درصد از موارد مرگ ثبت شده پیک چهارم در استان تهران مربوط به افراد بالای ۶۵ سال بوده از این رو برنامه‌ریزی‌های انجام شده بگونه‌ای است که این گروه از جامعه پرریسک هرچه سریعتر نسبت به ویروس کرونا واکسینه شوند تا در صورت درگیری پیک تازه شاهد خسارات کمتری باشیم.

مشکل قطعی برق و مراکز واکسیناسیون

از سوی دیگر وقتی صحبت از اهمیت واکسیناسیون در مدیریت شرایط می‌شود ناگهان موضوع قطعی برق و بروز مشکلاتی در این زمینه خودنمایی می‌کند، چون هرگونه ایجاد خلل در روند واکسیناسیون می‌تواند فرصتی طلایی برای مقابله با پیک های احتمالی در آینده را نیز از بین ببرد.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان ضمن اشاره به روند کند واکسیناسیون در سراسر کشور به دلایل مختلف معتقدند بروز چنین مشکلی می‌تواند تبعات و هزینه‌های بالاتری به جامعه تحمیل کند که لازم است مسئولان نسبت به جلوگیری از بروز بحران جدا برنامه‌ریزی داشته و تغییراتی اعمال کنند.

این گروه همچنین با اشاره به شرایط پایتخت به عنوان الگویی برای سایر نقاط تاکید دارند: بررسی آماری نشان می‌دهد هم اکنون در تهران ۶۴ مرکز تجمیعی فعال است که هرکدام روزانه ۱۰۰۰ نفر را واکسینه می‌کنند اما قطعی برق نه تنها در زمینه نگهداری واکسن در زنجیره سرد ایجاد مشکل می‌کند بلکه درباره ثبت اطلاعات افراد نیز مشکلات عمده‌ای خواهد داشت که خطای کار را بالاتر از گذشته می‌کند.

به گفته این کارشناسان در شرایط فعلی که انجام واکسیناسیون درکنار رعایت پروتکل ها بهترین راهکار مقابله با ویروس منحوس است مسئولان مربوطه لازم است با استفاده از تمامی امکاناتی که دارند مانع از بروز مشکل حداقل در این مراکز و البته مراکز درمانی باشند.

تغییر الگوی بستری در جنوب و پایتخت/ قطع برق و مشکلات جدی واکسیناسیون +نقشه و نمودار

روز سیاه آذربایجان غربی با افزایش فوتی‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با تشریح آخرین آمار کرونا در استان گفت: در شبانه‌روز گذشته، تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌غربی بار دیگر افزایش یافته است و ۵۰۵ مورد مثبت ابتلاء به ویروس کرونا شناسایی شده که سبب بالا رفتن تعداد کل مبتلایان در استان به ۱۶۷ هزار و ۶۱۵ نفر شده است.

جواد آقازاده با ثابت خواندن تعداد بستری‌ها اظهار داشت: تعداد بستری‌های شبانه‌روز گذشته نسبت به مدت مشابه قبل تغییر آنچنانی نشان نمی‌دهد و بر همین اساس، تعداد کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی برابر با ۹۹۰ نفر، تعداد کل بستری‌های مشکوک برابر با ۴۶۴ نفر و تعداد کل بستری‌های آی‌سی‌یو برابر با ۲۱۰ نفر گزارش شده است.

وی با بیان جزئیات بیشتر کرونا افزود: شهر ارومیه بار دیگر بیشترین مورد بستری را از آن خود کرده است و ۸۹ نفر از میتلایان به کرونا در این شهر بستری شده‌اند و پس از آن، شهر خوی با ۴۱ بستری و بوکان با ۱۴ بستری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با اذعان به افزایش تعداد فوتی‌های کرونایی در استان تصریح کرد: در شبانه‌روز گذشته ۱۹ نفر از بیماران کرونایی جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین آمارها مربوط به شهر خوی با ۶ فوتی بوده است و بعد از آن ارومیه و بوکان هر کدام با چهار فوتی و شهرهای میاندوآب و شاهین‌دژ با دو و سلماس با یک فوتی دیگر شهرهای سیاه‌پوش استان در شبانه‌روز گذشته بوده‌اند و در مجموع، تعداد کل فوتی‌های کرونایی استان به چهار هزار و ۵۴۱ نفر افزایش یافته است.

کرونا ۷ نفر قربانی دیگر در استان کرمان گرفت

براساس آخرین آمار اعلام شده از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمان تعداد کل موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۲۰ هزار و ۵۲۷ مورد مورد رسیده است و براساس رنگ بندی اعلام شده هیچ شهرستان قرمز کرونایی در استان کرمان نیست و از ۲۳ شهرستان استان کرمان ۹  شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار اعلام شده کرونا تا روز گذشته اظهار داشت: تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۳۸۷ نفر است که از این تعداد ۲۳۱ نفر مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۵ نفر مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۷۴ نفر مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۵۱ نفر مربوط به حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان و ۷ نفر از حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم است.

وی با اشاره به ۶۹ مورد جدید بستری شده در بیمارستان‌های استان کرمان عنوان کرد: از این تعداد، ۴۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۰ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان و یک مورد از حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان است و طی این مدت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم، مورد جدید بیمار کرونایی بستری نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تعداد کل موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری را ۲۰ هزار و ۵۲۷ مورد عنوان کرد و گفت: کرونا ۷ نفر قربانی دیگر در استان کرمان گرفت که همه از حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند و در مجموع، از ابتدای شیوع کرونا ۲ هزار و ۸۸۱ نفر در اثر ابتلای قطعی به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد

نوید دانائی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۲۶ هزار و ۷۹۷ بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به شش هزار و ۳۳۳ نفر رسیده است.

دانائی اضافه کرد: همچنین تعداد بیست هزار و ۴۶۴ بیمار نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

وی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد پنج هزار و ۳۸۶ نفر بهبود یافتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه روند نزولی بیماری کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به‌صورت کند است گفت: شیوع بیماری به رفتار مردم بستگی دارد.

دانائی از مردم خواست تا از عادی انگاری بیماری خودداری کنند و با رعایت مستمر پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در تجمعات از شیوع بیماری جلوگیری کنند.

شیب نزولی در استان زنجان ادامه دارد

پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه واکسیناسیون خودرویی همچنان ادامه‌ دارد اظهار داشت: خوشبختانه این فعالیت با استقبال زیادی روبه‌رو شد و پردیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به شکل خودرویی در راستای تزریق واکسن فعالیت می‌کند.

وی در ادامه افزود: واکسیناسیون خودرویی در شهرستان ابهر نیز راه اندازی شده تا سالمندان و افراد کم‌توان حرکتی بتوانند از این‌ ویژگی استفاده کنند. بر همین اساس تمام تلاش ما این ‌است که‌ واکسیناسیون در بهترین حالت انجام شود و مردم ما دغدغه‌ای در تزریق واکسن نداشته باشند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به واکسیناسیون جانبازان و ایثارگران تصریح کرد: واکسیناسیون جانبازان‌، والدین شهدا و همچنین ایثارگران بالای ۶۵ سال بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب از طریق پیامک برای تزریق واکسن فراخوان می‌شوند. 

وی گفت: سالمندان یا افراد ناتوانی که به هر دلیلی نمی‌توانند به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند، زیر نظر تیم‌های مراقبتی مراکز بهداشت در حال پیگیری علت ناتوانی در مراجعه هستیم و در صورت تایید علت، نسبت به تزریق در منزل اقدام‌ خواهد شد. خانواده این افراد نیز می‌توانند با نزدیک‌ترین پایگاه سلامت محل سکونت خود تماس گرفته و نام این افراد را با ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir و اطلاعات دقیق درخواستی ثبت کنند. 

قزلباش با بیان اینکه تعداد بیمارانی‌ سرپایی در روز گذشته کاهش داشته تصریح کرد: ۸۸ هزار و ۵۸۸ نفر تاکنون در استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. در طول شب گذشته تعداد ۸۸ نفر به صورت سرپایی و ۱۸ نفر به صورت بستری به تعداد بیماران در استان افزوده شده و متاسفانه ۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

۲ مورد جدید فوت بیماران کرونایی در ایلام ثبت شد

محمد کریمیان  از اضافه شدن ۲ مورد فوت  جدید بیماران کرونایی در ایلام خبر داد و گفت:  آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در استان‌ ایلام ثبات چندانی نداشته و هر روز شاهد عدد متفاوتی از مرگ بیماران هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: بی ثبات بودن آمار ابتلا، بستری و مرگ ناشی از بیماری کرونا در استان ایلام، امکان پیش بینی برای آینده این بیماری را با مشکل مواجه کرده است.

وی یادآورشد: با این احتساب افراد فوت شده طی شبانه روز گذشته تعداد فوتی ها تا این لحظه به ۷۸۰ نفر رسیده است.

کریمیان افزود: همچنین در این مدت(شبانه روز گذشته) ۳۱ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند که با این احتساب تعداد بستری های موجود استان به ۱۰۳ نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: بیشترین تعداد بستری‌ها در شبانه روز گذشته مربوط به شهرستان‌های آبدانان با ۹ نفر، دهلران با ۶ نفر و ایلام با ۵ نفر بوده است.

کریمیان ادامه داد: همچنین از بستری‌های جدید پنج نفر مربوط به مهران، سه نفر ایوان، ۲ نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به چرداول است.

وی تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۸ ابتلای جدید کرونا شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۴۴۶ نفر افزایش یافته است.

کریمیان بیان کرد: شهرستان‌های ایلام، چوار، مهران و آبدانان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

 ۱۳ شهرستان استان فارس در وضعیت کم‌خطر

در حال حاضر براساس آخرین وضعیت اعلام شده در نرم‌افزار ماسک از ۳۶ شهر استان، ۲۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۳ شهرستان در وضعیت زود شیوع کرونا قرار دارند.

با وجود اینکه آمارها به لحاظ ابتلا و بستری کاهش محسوسی داشته اما روند فوتی‌ها با نوسان همراه است. همین وضعیت سبب شده که متولیان بهداشت و درمان استان فارس شرایط را بسیار شکننده اعلام کنند و خواستار همراهی عمومی مردم برای عبور از این مرحله شوند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۸۹۳ هزار و ۲۶۵  تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۲۵۸ هزار و ۷۳۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است. 

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۰۲ هزار و ۴۷۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۱۵۴ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون ۲۷۳ هزار و ۸۹۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس هم اکنون در بیمارستان‌های استان هزار و ۳۴۳ نفر بستری هستند که ۲۴۳ نفر در شرایط وخیمی به سر می‌برند. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر در استان فارس جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند.

متولیان بهداشت و درمان استان فارس معتقدند که شرایط استان بسیار شکننده است و خواستار همراهی عمومی مردم برای عبور از این مرحله شدند.

عبدالرضا قاسم‌پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا پیش از این از نزولی شدن آمارها مربوط به کرونا خبر داد. به گفته وی بیمارستان‌های استان از جهت پذیرش بیماران کرونایی خلوت شده و تعداد بستری‌ها به شکل محسوسی کاهش داشته است.

وی نوسان در آمار مربوط به فوتی‌ها را مربوط به روزهای اوج پیک چهارم می‌داند و ملاک در اعلام وضعیت را تعداد بستری‌ها می‌داند که این موضوع نیز نسبت به هفته گذشته در استان فارس تقریبا نصف شده است. 

۲۸ هزار دوز واکسن کرونا در استان بوشهر تزریق شد

سعید کشمیری با بیان اینکه کرونا در پیک چهارم مهار شده است اظهار داشت: آمار بستری‌ها در پیک چهارم که به حدود ۴۲۹ نفر رسیده بود، این روزها روی عدد ۲۹۰ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه ابتلای روزانه به ویروس کرونا به  زیر ۸۰ نفر رسیده است افزود: کرونا همچنان در  استان قربانی می‌گیرد به گونه‌ای که روز گذشته، شش بیمار مبتلا در استان بوشهر جان خود را از دست دادند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر فوت یک‌هزار ۱۳۹ نفر در استان به سبب ابتلا به کرونا در ۱۵ ماه گذشته را یادآور شد و گفت: عمده فوتی‌ها در پیک چهارم و دوم کرونا ثبت شده است.

وی از بستری ۲۹۰ بیمار در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: از این تعداد ۳۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند و ۱۸ نفر در وضعیت حاد بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به ترخیص ۵۵ نفر در روز گذشته از بیمارستان‌های استان بوشهر تصریح کرد: اکنون تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت شده که بیش از ۸۹ درصد آنها بهبود یافته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه واکسیناسیون سالمندان در حال اجرا است خاطر نشان کرد: طبق آمارها ، بیش از ۱۰ هزار سالمند، در استان بوشهر تاکنون علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، افزود: تاکنون بیش از ۲۸ هزار نفر بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا علیه این ویروس واکسینه و بیش از ۲۸ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

۲۳۴ مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری  اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی ۲۳۴ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۳۶ هزار و ۱۰۵ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و ۳۱۴ نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹۵ بیمار حاد تنفسی و ۹۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

آمار مبتلایان به کرونا در استان مرکزی به ۵۹ هزار و ۸۱۶ نفر رسید

سید محمد جمالیان با اشاره به آخرین وضعیت شناسایی بیماران کرونایی استان اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در خصوص ابتلا به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته ۱۲۹ مورد جدید شناسایی شده است.

وی افزود: از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد موارد مبتلا به بیماری کرونا به ۵۹ هزار و ۸۱۶ نفر رسیده است و از میان ۱۲۹ مورد ابتلای جدید ۲۲ نفر در بیمارستان ها خدمات تخصصی درمانی دریافت می کنند و تحت مراقبت هستند.

جمالیان ادامه داد: درمان ۱۰۷ مورد از بیماران جدیدی که شناسایی شدند به صورت سرپایی بوده است و تا زمان درمان نهایی و منفی شدن جواب آزمایش در منزل قرنطینه هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی شبانه روز گذشته ۲ مورد در استان مرکزی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند و تاکنون آمار فوتی ها به ۲ هزار و ۷۰ نفر رسیده است.

تعداد بیماران کرونایی در گلستان پس از ۲ ماه به کمتر از ۳۰۰ نفر رسید

از ابتدای فروردین ماه امسال میزان شیوع کرونا در استان گلستان مانند سایر نقاط کشور، افزایش چند برابری پیدا کرد و تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی و مرگ و میرهای ناشی از آن نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.

در اوج پیک چهارم کرونا که در فروردین و بخشی از اردیبهشت گریبانگیر استان گلستان شده بود تعداد موارد بستری به رغم مدیریت در بستری و ترخیص بیماران کرونایی، به بیش از ۷۰۰ نفر رسید و حالا پس از حدود دو ماه تعداد این بیماران به کمتر از ۳۰۰  نفر رسیده است.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در این باره گفته که تعداد بستری شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان از ۳۱۰ نفر در روز گذشته به ۲۹۸ نفر رسیده است.

به گفته وی از این تعداد ۵۹ نفر در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و حال ۲۱ بیمار نیز کاملا وخیم است و به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان درباره واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار در استان گفت: تا کنون ۴۴ هزار نفر از مردم استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند که از این تعداد ۲۱ هزار نفر سالمندان بالای ۷۰ سال هستند.

وی از راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا هم خبر داد و افزود: برای جلوگیری از ازدحام و ایجاد صف برای تزریق واکسن، مراکز تجمیعی را افزایش می‌دهیم. برهمین اساس روز چهارشنبه ( ۵ خرداد) دومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در گرگان راه اندازی می‌شود.

وضعیت کرونا در استان خراسان جنوبی شکننده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با وجود کاهشی بودن تعداد مبتلایان به کرونا، وضعیت همچنان شکننده است و در صورت تداوم نیافتن رعایت پروتکل‌ها، احتمال اوج‌گیری مجدد بیماری وجود دارد.

محمد دهقانی به افزایش تعداد شهرهای نارنجی استان نسبت به هفته گذشته اشاره کرد و افزود: اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با توجه به در پیش بودن انتخابات و ضرورت حضور حداکثری مردم در این رویداد مهم، دوچندان می‌شود.

وی گفت: در راستای توجه عمومی جامعه به این موضوع و اقناع‌سازی مردم، تاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و غیرخانوادگی و سفرها، امری ضروری است.

وی تاکید کرد: دستورالعمل‌های مرتبط با تجمعات در ستادهای انتخاباتی نیز در حال آماده‌سازی است و پس از ابلاغ هر گونه اقدامی در این ستادها باید براساس دستورالعمل‌ها انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از رسانه‌های استان درخواست کرد با بهره‌گیری از اطلاعات کافی و شعارهای سازمان جهانی بهداشت، مردم را به استفاده از واکسن کرونا ترغیب کنند تا جامعه هرچه زودتر به سطح ایمنی مناسب برسد.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۶ شهرستان این استان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد است.

کرونا در هرمزگان ۸ قربانی جدید گرفت

آمارهای منتشر شده ۲۴ ساعت اخیر حاکی از رشد بیماری کرونا در تمامی آمارها در استان هرمزگان است و نشان می‌دهد پیک کرونایی در این استان همچنان صعودی است. 

در حال حاضر وضعیت رنگ بندی کرونایی در این استان نشان می‌دهد ۵ شهرستان در وضعیت قرمز هستند و احتمالا در روزهای آینده باید شاهد اوج گیری مجدد بیماری و رسیدن به شرایط سال گذشته در ماه‌های خرداد و تیر باشیم. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر رشد چشمگیر موارد بستری و فوتی در استان گفت: از آغاز پاندمی کرونا تعداد نمونه گیری تاکنون جمعا ۲۶۱۴۳۲ تست بوده است که بیش از ۱۵۰۰ تست مربوط به روز گذشته است. 

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۴۳ بیمار جدید در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و شمار افراد بستری مبتلا به کرونا به عدد ۴۷۹ نفر رسیده است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۶۸ بیمار نیز در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند که متاسفانه حال ۲۲ بیمار وخیم است. 

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته متاسفانه آمار فوتی‌های کرونایی بازهم افزایشی شد و این بیماری جان ۸ نفر دیگر شامل ۷ مرد در بازه سنی ۴۷ تا ۸۵ سال از شهرستان‌های خمیر، جاسک، رودان، بندرعباس و میناب و یک زن ۶۱ ساله از بندرعباس را گرفت و شمار جان باختگان قطعی کرونا در استان به ۱۲۴۵ نفر رسید. 

نوروزیان ادامه داد: شمار افراد در قرنطینه خانگی نیز رشد چشمگیری داشته و در حال حاضر ۶۱۴۴ بیمار در خانه تحت مراقبت خانگی هستند و امیدواریم تا پایان مهلت تعیین شده قرنطینه را رعایت کنند. 

۵۸۷ مبتلای جدید و ۲۱ فوتی آخرین ثمره کرونا در اصفهان

رفته رفته با افزایش آمار واکسینه شدن در استان و همچنین مراعات بیشتر مردم، انتظار می رود که آمار مبتلایان کاهش پیدا کند اما همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در بین مردم اهمیت داشته باشد تا این ویروس منحوس ریشه‌کن شود.

براساس آخرین آمار اعلام شده از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۷ شهرستان برخوار، بو ئین و میاندشت، تیران، چادگان، خوانسار، خورو دهاقان در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های دیگر در وضعیت نارنجی هستند.

 آرش نجیمی با اشاره به آمار روزانه کرونا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار از ۲۱۸۹نفر نمونه‌گیری ‌شده ۵۸۷مبتلای جدید شناسایی شدند و ۲۰۵نفر کارشان به بستری کشید و در این مدت ۲۱ خانواده هم در استان بر اثر کرونا به صورت ‌قطعی و مشکوک داغدار شدند که همچنان شاهد روزهای تلخ کرونایی باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در این مدت با ترخیص ۲۲۲بیمار مجموع بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به ۱۲۸۱بیمار رسید در حال حاضر ۲۶۹بیمار نیز در بخش مراقبت‎های ویژه تحت درمان هستند.

افت نسبی کرونا در کاشان

ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان از وضعیت قرمز و پیک چهارم کرونا عبور کرده و وجود تعداد پایین بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است.

مهدی دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۳ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و دو نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۳۰ و حداکثر ۹۰ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء ۳۳ ساله و حداکثر ۶۱ سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۲۶ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۱۱۱ بیمار در شهرستان کاشان و ۱۵ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند.

وی از بستری ۲۹ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک خانم ۹۵ ساله و یک آقا ۸۸ ساله در شهرستان کاشان و یک آقا ۸۹ ساله در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست نداده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۳۲ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۴۳ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و ۷۴۷ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

روند کند کاهشی کرونا در کرمانشاه

براساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی روند ابتلای به بیماری در استان رو به کاهش است اما این سیر نزولی به کندی انجام می‌شود و در صورت نادیده گرفته پروتکل‌ها ممکن است با پیک پنجم مواجه شویم.

دورهمی‌های تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و برگزاری مراسمات عروسی و تعطیلات خرداد ماه نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی کادر بهداشت استان هستند.

اکنون ۴۸۸ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند و در شبانه روز گذشته ۵۴ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۸۶ بیکار مثبت سرپایی در استان شناسایی شده و همچنین ۱۰۹ بیمار جدید با علائم بیماری کرونا بستری و ۱۱۵ نفر نیز بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمودرضا مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در روزهای اخیر برای مردم اظهار داشت: برنامه‌ریزی لازم در این زمینه باید انجام شود و بیش از ۱۰۰ مرکز در استان این وظیفه را به عهده دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۴ مرکز تجمعی در داخل استان در نظر گرفته شده که در برخی از شهرستان‌ها شروع به کار کره‌ادند عنوان کرد: مراکز تجمیعی حداقل ۸ تا ۱۰ لاین دارند و در هر لاین ۱۰ نفر امکان واکسیناسیون دارند که به این صورت واکسیناسیون با سرعت بالا و تجمع کمتری انجام می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه مهمتر از واکسیناسیون موضوع پیشگیری است که همچنان روی آن تأکید می‌شود گفت: در خرداد ماه چند نگرانی از جمله برگزاری مراسمات عروسی وجود دارد زیرا در این مراسمات از ماسک استفاده نمی‌شود و در فضای سر بسته نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: گاهی تبلیغات انتخابات در شهرها و روستاها به صورت تجمعی برگزار می‌شود که این فوق‌العاده نگران‌کننده است و از طرف دیگر تعطیلات نیمه خرداد نیز نگرانی را ایجاد کرده است.

مرادی با اشاره به اینکه سیر نزولی بیماری به کندی در حال کاهش است گفت: بیش از دو هفته بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بستری داریم و اکنون که اعلام می‌شود سیر نزولی است باز هم تعداد بستری‌ها بالاتر از پیک دوم بیماری است و این نشان می‌دهد که ویروس همچنان در استان در حال گردش است و در صورتی که رعایت نشود ممکن است وارد پیک پنجم بیماری شویم.

 آمار فوتی‌های کردستان به ۱۳۱۷ نفر رسید 

ابراهیم قادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آخرین وضعیت شناسایی بیماران کرونایی استان اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در خصوص ابتلا به ویروس کرونا طی شبانه‌روز گذشته ۱۶۶ مورد جدید شناسایی شده است.

وی افزود: متأسفانه طی شبانه روز گذشته یک نفر دیگر در استان کردستان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند و تاکنون آمار فوتی‌ها به یکهزار هزار و ۳۱۷ نفر رسیده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه از جرای طرح کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان در استان خبر داد و گفت: این برنامه از سال ۸۴ آغاز و سال گذشته پوشش غربالگری نوزادان به ۱۰۰درصد رسید.

وی بیان کرد: از آغاز اجرای این طرح تا پایان سال گذشته ۴۱۴ هزار و ۱۹۵ نوزاد مورد غربالگری در استان کردستان انجام شده که از این تعداد ۲ هزار و ۴۳ بیمار مبتلا به کم‌کاری تیروئید شناسایی و درمان شده‌اند.

قادری با بیان اینکه بهترین زمان برای نمونه‌گیری در برنامه غربالگری کم کاری تیروئید هفته اول زندگی نوزاد است، افزود: در این زمینه نیز در سطح استان، بیش از ۹۰ درصد نوزادان در بازه زمانی ۳ تا ۵ روزگی غربالگری شده و تمامی بیماران، تحت درمان دارویی قرار گرفته‌اند؛ خانواده‌ها بدانند در صورت عدم‌تشخیص به‌موقع، نوزادان دچار عقب‌ماندگی ذهنی و مشکلات جسمی دیگری می‌شوند.

روند مبتلایان کرونایی در اردبیل نزولی شد

شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار داشت: شمار جانباختگان در استان اردبیل نسبت به هفته‌های گذشته کاهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد و بنابراین به عنوان یکی از روزنه‌های امید می‌توان به این مسئله نگریست که ادامه رعایت و همکاری همگانی در راستای ریشه‌کن کردن کرونا بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: در طب ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ نفر بستری، یک نفر فوتی، ۴۱ نفر بهبود یافته، ۵۶ نفر بستری آی.سی.یو و ۲۵۳ بستری همزمان به ثبت رسیده است که آمارها نشان از رسیدن به یک وضعیت نسبی پایدار است و امید می‌رود این مهم با جدیت مورد توجه واقع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستانهای اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، خلخال و گرمی در وضعیت نارنجی و شهرستانهای بیله سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

حبیب‌زاده بیان کرد: وضعیت کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل در صورت بی‌توجهی شهروندان احتمال صعودی شدن پیدا خواهد کرد که به همین منظور از هم‌استانی‌ها انتظار می‌رود از سفرهای غیرضروری به شدت پرهیز کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از گذشته مبنای کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم اجرای طرح واکسیناسیون از مردم انتظار داریم تا رسیدن به یک وضعیت باثبات همچنان از دورهمی‌ها و تجمعات پرهیز کنند و همکاری لازم برای قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس داشته باشند.

تغییر الگوی بستری در جنوب و پایتخت/ قطع برق و مشکلات جدی واکسیناسیون +نقشه و نمودار

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس