جدیدترین اخبار کرونا در ایران| کوچ‌معنادار شهرستان‌های قرمز به جنوب کشور/ افزایش موارد بستری در بنادر حاشیه خلیج فارس/ مراقب تورتابستانه ویروس منحوس باشیم+ نقشه و نمودار

براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت ۲۸ استان درمدار نزولی پیک‌چهارم کرونا قرار گرفته‌اند اما آمارها در سه استان کشور دوباره تغییر جهت داده تاجایی که مسئولان احتمال وقوع پیک پنجم را دادند.

به گزارش مشرق، درحالی تمامی آمارها نشان از ضعیف شدن قدرت پیک‌چهارم کرونا در ۲۸ استان کشور می‌دهد که تغییر جهت معنادار میزان موارد ابتلا و همچنین تغییر رنگ‌بندی سه استان در جنوب شرق و جنوب کشور حکایت از احتمال بحرانی تازه درست همانند آغاز پیک چهارم از استان خوزستان دارد.

کمی بیش از دو ماه قبل بود که به دلیل ترددهای مرزی ویروس جهش یافته انگلیسی خود را به خوزستان رساند و یکباره این استان در وضعیت حاد و بحرانی همه‌گیری کرونا قرار گرفت. اتفاقی که تنها دو هفته زمان لازم داشت تا به دلیل بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان و افزایش تعداد جابجایی جمعیت یا همان جمعیت سیال در تعطیلات نوروز سراسر ایران را درگیر بحرانی به نام پیک چهارم کرونا آنهم با ویروس جهش یافته انگلیسی با قدرت سرایت و کشندگی بسیار بالا کرد.

این درحالی بود که ورود و تثبیت بیش از ۸۰ درصدی موارد ابتلا با این نوع از ویروس آنچنان بحران‌ساز شد که بسیاری از رکوردهای قبلی از جمله موارد ابتلا و فوتی‌های کرونایی در ابتدای قرن جدید شکسته و نگرانی‌های عمده‌ای برای مدیریت بحران ایجاد کردو حالا دوباره همین سناریو ظاهرا درحال شکل‌گیری از جنوب شرق کشورمان است اما نکته نگران کننده اینجاست که اینبار ویروس هندی و آفریقای جنوبی که بسیار چموش‌تر و کشنده‌تر از نوع انگلیسی‌است از راه رسیده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه اظهار داشت: خوشبختانه از قله پیک چهارم کرونا عبور کردیم و هم اکنون در ۲۸ استان سیر نزولی ادامه دارد اما در ۳ استان بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان این روند متوقف شده و با توجه به تایید ویروس جهش یافته هندی در این استان‌ها احتمال ایجاد کانون‌های جدید ابتلا دور از انتظار نیست.

رئیسی همچنین در ادامه تاکید کرد: اگرچه از قله پیک چهارم عبور کرده‌ایم و تا دو هفته آینده شاخص‌ها و آمارها عموماً نزولی خواهند بود اما نباید فراموش کنیم که امکان وقوع پیک پنجم کرونا وجود دارد و درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی این احتمال قوت بیشتری خواهد گرفت.

بررسی دقیق آمارهای منتشر شده از میزان موارد ابتلا، مراجعه سرپایی و البته موارد ثبت فوت کرونایی در کشور نیز شاهد مثالی دقیق برای شرایط فعلی همه‌گیری کرونا در کشورمان است چون آمارها نشان می‌دهد نسبت به یک هفته قبل شاهد کاهش ۲۵ درصدی موارد بستری، کاهش ۲۴.۲ درصدی موارد فوت و البته نزول ۲۶ درصدی مراجعه موارد سرپایی به مراکز درمانی بوده‌ایم.

کوچ‌معنادار شهرستان‌های قرمز به جنوب کشور/ مراقب تورتابستانه ویروس منحوس باشیم +نقشه و نمودار

براساس همین آمار در دوره یاد شده استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان و کهگیلویه و بویر احمد  بیشترین تعداد موارد مثبت و استان‌های البرز، مرکزی، همدان و آذربایجان شرقی بیشترین موارد موارد فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ را به خود اختصاص داده‌اند و در ادامه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۶۷ درصد گزارش شده است.  که در این آمار استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در استان‌های یزد، سمنان و زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد.

از سوی دیگر کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند اظهار نظر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درحالی مطرح می‌شود که ترددهای مرزی در استان‌های یاد شده ادامه دارد و هرچند به گفته مقامات محلی سختگیری‌های بیشتری در غربالگری مسافران و تجار انجام می شود اما به دلیل ویژگی‌های خاص انواع ویروس هندی و آفریقای جنوبی امکان تشخیص این نوع ویروس مشکل و احتمال خطا در بخش غربالگری دور از انتظار نیست.

این گروه تاکید دارند درصورتی که مثل نوع انگلیسی این نوع از ویروس‌های جهش یافته در کشور تثبیت شوند احتمال بروز بحرانی نگران کننده وجود داشته و نسبت به تاب‌آوری کادر درمان ایران شک و تردیدهایی در این شرایط تازه وجود دارد که شاهد مثال آن اظهارات وزیر بهداشت است.

شهرستان‌های بندری جنوب کشور و شعله‌های کوچک کرونای جهش‌یافته

بررسی آماری و دقت در نقشه‌های رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا ابتدای خردادماه سال جاری کاملا نشان می‌دهد که هم اکنون  جرقه‌های تازه‌ای از همه‌گیری کرونا آنهم با انواع ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در جنوب شرق و جنوب کشور ایجاد شده است که اگر به این اتفاق بی‌تفاوت باشیم، حداکثر تا دو هفته آینده باید منتظر زبانه کشیدن شعله‌های پیک پنجم در سراسر ایران با آمارهای نگران کننده نرخ ابتلا و موارد ثبت مرگ باشیم.

براساس نقشه‌های رسمی و تایید شده وزارت بهداشت هم اکنون تعداد شهرستان‌های قرمز نسبت به ۲۵ اردیبهشت با رشدی ۱۶۶ درصدی به عدد ۸ رسیده که این شهرستان‌ها عبارتند از  عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، چابهار (سیستان و بلوچستان)، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان و میناب (هرمزگان)  و در همین حال تعداد شهرستان‌های نارنجی ۲۳۳ مورد و زردهای کرونایی نیز ۲۰۷ مورد ثبت شده‌اند.

به گفته کارشناسان این کوچ معنادار شهرستان‌های قرمز به جنوب شرقی کشور زنگ هشدار احتمال آغاز پیک پنجم کرونا در دل پیک چهارم را به صدا درآورده و باید برنامه بسیار جدی برای مدیریت این شرایط داشته باشیم در غیر این صورت هزینه سنگینی به کشورمان تحمیل می‌شود.

کوچ‌معنادار شهرستان‌های قرمز به جنوب کشور/ مراقب تورتابستانه ویروس منحوس باشیم +نقشه و نمودار

تور تابستانه ویروس منحوس را آغاز نکنیم

نگرانی کارشناسان بهداشت و درمان از احتمال بروز مشکلات تازه در زمینه بیماری کرونا درحالی مطرح می‌شود که براساس سنت و سبک زندگی در ایران هرسال با آغاز فصل تابستان و موج قابل توجهی در تقاضای سفرهای تابستانه آغاز می‌شود و مقاصد اصلی این سفرها در سواحل شمالی و مناطق خوش‌آب و هوای ییلاقی است که در شرایط فعلی تکرار این اتفاق می‌تواند مشکلاتی تازه در کشور ایجاد کند.

به این ترتیب حالا که سواحل جنوبی کشور درگیر انواع جهش یافته ویروس کرونا شده‌اند و احتمالا آغاز مسافرت‌های تابستانی در هفته‌های آینده دور از انتظار نیست باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود که امسال برای این نوع از ویروس‌های جهش یافته تورتابستانه برگزار نکنیم .

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با همین رویکرد روز گذشته رسما اعلام کرد برای تعطیلات خردادماه امسال درحال برنامه‌ریزی اعمال محدودیت‌های تردد در بین شهرها هستیم و به زودی و بعد از تایید اعمال این محدودیت‌ها شرایط تردد در این ایام از طریق رسانه‌های رسمی به اطلاع هموطنان خواهد رسید.

البته ظاهرا نگرانی رئیسی به همین موضوع ختم نمی‌شود چون در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برگزاری جشن‌های خانوادگی نیز اشاره کرد و گفت: معمولاً بعد از ماه مبارک رمضان برگزاری جشن‌های خانوادگی و مراسم عروسی‌ بیشتر می‌شود که هموطنان باید در این زمینه هوشیاری بسیار بالایی داشته باشند چون با گرم شدن هوا و روشن کردن کولرها به ویژه در مناطق گرمسیر بدون بازکردن درب و پنجره و عدم گردش هوا شرایطی بسیار مساعد برای انتشار ویروس ایجاد می‌شود.

بازگشت به روزهای سخت کرونایی به استان ایلام

محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام خبر داد و گفت: با احتساب ۴۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان ایلام شمار مبتلایان به این بیماری به  ۳۸ هزار و ۳۲۹ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا ویروس در استان ایلام ۷۷۷ نفر است که در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد به آن افزوده شده است.

کریمیان به رنگ‌بندی‌های کرونایی اشاره و بیان داشت: شهرستان‌های ایلام، مهران، چوار و آبدانان در وضعیت نارنجی، شهرستان های دهلران، چرداول، هلیلان، سیروان، ایوان، ملکشاهی، بدره و دره شهر نیز در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

وی مناطق زرد ایلام را شامل شهرستان‌های هلران، دره شهر، چرداول و ایوان عنوان کرد و از تغییر وضعیت شهرستان مهران از زرد به نارنجی خبر داد و گفت: شهرستان ایلام در وضعیت نگران کننده قرار دارد و روند بستری های آن افزایشی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با هشدار در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان‌های پرخطر  خاطرنشان کرد: در صورت ادامه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی احتمال تغییر وضعیت به قرمز نیز وجود دارد.

 بستری ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در مرکز و غرب استان سمنان

 سه روز گذشته تعداد ۴۹ بیمار جدید مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان‌های مرکز و غرب استان سمنان بستری شده‌اند و این مهم بیانگر بستری روزانه ۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در این منطقه در این مدت است.

البته این روند سیر کاهشی داشته و از ۱۸ بیمار بستری ورودی به بیمارستان‌های مرکز و غرب استان سمنان در روز پنج‌شنبه به ۱۴ بیمار ورودی بستری در روز گذشته کاهش یافته است.

آن‌گونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: «در روز گذشته، ۱۴ بیمار جدید مثبت با تشخیص قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های محدوده زیر پوشش این دانشگاه بستری شده‌اند.»

نوید دانایی افزود: با احتساب آمار بستری‌های کرونایی روز گذشته، مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به ۶ هزار و ۲۹۶ نفر رسید.

وی از ترخیص پنج هزار و ۳۵۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های مرکز و غرب استان سمنان با حال عمومی مساعد، پس از بهبودی کامل از ابتدای شیوع کووید ۱۹ در این استان تا کنون خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به شناسایی ۲۰ هزار و ۴۵۱ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی قطعی آزمایشگاهی در محدوده زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای این اپیدمی تا روز گذشته تصریح کرد: بنابراین در مجموع تعداد بیماران شناسایی شده قطعی مبتلا به کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به ۲۶ هزار و ۷۴۷ نفر رسیده است.

قلعه گنج از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد

براساس آخرین آمار اعلام شده از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمان تعداد کل موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به۲۰ هزار و ۴۱۳ مورد رسیده است و براساس رنگ بندی اعلام شده هیچ شهرستان قرمز کرونایی در استان کرمان نیست و از ۲۳ شهرستان استان کرمان ۹  شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد قرار دارند.

مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار اعلام شده کرونا تا روز گذشته اظهار داشت: هم اکنون ۳۹۱ نفر در اثر ابتلا به این ویروس در بیمارستان‌های استان کرمان بستری و تحت مراقبت درمانی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۳۴ نفر از این افراد در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۷۳ نفر در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۵۷ نفر در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی سیرجان، ۲۲ نفر در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و ۵ نفر در دانشگاه علوم پزشکی بم بستری و تحت مراقبت هستند افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۰ هزار و ۴۱۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

شفیعی از بستری ۷۱ نفر در بیمارستان‌های استان و مرگ ۶ کرمانی دیگر در اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و گفت: تاکنون ۲ هزار و ۸۶۹ نفر در اثر ابتلا به این ویروس در استان کرمان فوت کرده‌اند.

یک روز بدون فوتی در استان زنجان

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بعد از کنترل تقریبی پیک چهارم برای نخستین بار تعداد فوت روز در استان به عدد صفر رسید، اظهار داشت: بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی تعداد ۸۸ هزار و ۳۱۳ نفر از ابتدای شروع بیماری تاکنون مبتلا به بیماری شدند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر تعداد ۳۶۹ نفر به شکل بستری در بیمارستان‌های استان وجود دارند که این‌ رقم نیز بالا بوده و در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی امکان خیز مجدد بیماری وجود دارد. همچنین تعداد ۱۷۰ نفر در روز گذشته به صورت سرپایی و ۱۹ نفر به صورت بستری به تعداد بیماران افزوده شدند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر اینکه سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شکل‌گیری پیک چهارم شد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه استان زنجان از وضعیت قرمز خارج شده اما در وضعیت آسیب‌پذیری قرار دارد و هرگونه کوتاهی در رعایت پروتکل‌ها و عدم توجه به محدودیت سبب بازگشت به روند صعودی تعداد مبتلایان خواهد شد. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ یک از شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند تصریح کرد: از نظر رنگ‌بندی بیشتر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد و نارنجی می‌باشند. استفاده از ماسک و دوری از هرگونه تجمعات بهترین راه حل برای کنترل بیماری است تا بتوانیم به روند نزولی بیماری ادامه دهیم و به رنگ‌بندی آبی برسیم.

قزلباش با اشاره به روند واکسیناسیون در استان، عنوان کرد: واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال از روز شنبه آغاز شده و افراد واجد شرایط می‌توانند بعد از دریافت پیامک به مراکزی که اطلاع داده شده مراجعه کنند. با این حال افراد بالای ۸۰ سال که بنا به هر دلیلی موفق به تزریق واکسن نشده اند می‌توانند با مراجعه به مراکز منتخب نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

 ۱۲ شهرستان در وضعیت کم خطر قرار گرفتند

براساس آخرین رنگ‌بندی که نرم‌افزار ماسک از وضعیت شهرستان‌ها ارائه داده تغییر رنگ در استان فارس محسوس بوده و در حال حاضر شهرستان‌های بوانات، پاسارگاد، سروستان، زرین‌دشت، فراشبند، رستم، گراش، سعادت‌شهر، ارسنجان، سپیدان، بیضا و فیروزآباد به رنگ زرد و کم خطر هستند و دیگر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی یا با خطر متوسط قرار دارند.

براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۸۸۹ هزار و ۲۲۵ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های استان انجام شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۵۷ هزار و ۸۰۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۰۱ هزار و ۹۶۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۷ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون ۲۷۲ هزار و ۸۴۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بهبودی ۲۴۹ هزار و ۶۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داده و گفته است که هزار و  ۳۷۷ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علائم کروناویروس در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

بر این اساس از این تعداد ۲۴۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

روند فوتی‌ها نیز با یک شیب ملایم رو به کاهش است و تعداد روزهایی که آمار تک رقمی جان‌باختگان را نشان می‌دهد، در حال افزایش است. به گفته عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تعداد هزار و ۳۷۷ نفر بستری در بیمارستان‌های استان ۲۴۶ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

شمار قربانیان کرونا در استان خراسان جنوبی به ۸۸۸ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته هیچ مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان نداشتیم و مجموع فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی در حال حاضر ۸۸۸ نفر است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۲ بیمار جدید شامل ۱۰ بستری و ۴۲ سرپایی شناسایی شدند.

مهدی‌زاده افزود: از این تعداد ۲۰ مورد از بیرجند، ۱۶ مورد از قاین، ۵ مورد از زیرکوه، از شهرستان‌های بشرویه، سرایان، خوسف، نهبندان و سربیشه و هر کدام یک مورد و از شهرستان‌ فردوس ۴ مورد و طبس دو مورد جدید مبتلا به کرونا گزارش شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۰۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۶ نفر کرونا مثبت هستند که از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر نامساعد است.

وی ضمن تشکر از اقدامات کلیه دستگاه‌های اجرایی، مردم و اصناف در راستای مدیریت بیماری اظهار داشت: بر اساس آخرین رنگ بندی‌هایی که صورت گرفته در حال حاضر شهر قرمزی در استان نداریم.

مهدی زاده ادامه داد: شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، بشرویه، طبس و نهبندان به رنگ نارنجی و شهرستان‌های سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و سرایان به رنگ زرد هستند و  بر اساس این رنگ بندی‌ها، تغییراتی نیز در محدودیت‌های قبلی اعمال می شود.

کوچ‌معنادار شهرستان‌های قرمز به جنوب کشور/ مراقب تورتابستانه ویروس منحوس باشیم +نقشه و نمودار

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 0
    فقط هرمزگان قرمز !
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 0
    آماده بشیم برای انتخابات هورآآآآآ
  • Bndboy IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 0
    دلیلش واضحه رفت و آمد بی حساب و کتاب مسافرین و ملوانای کشتی ها و لنج ها از مسیر دریا هست توی تعطیلات نوروز خیلی از مسافرایی که از امارات وارد ایران میشدن تست منفی کرونا داشتند ولی تست ایرانشون مثبت می شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس