الکساندر رهبری

الکساندر رهبری با هجمه علیه سرود ملی کشورمان قصد دارد فعالیت‌های خود را در ایران از سربگیرد و از طرفی پروژه ساخت سرود ملی جدید در کشورمان را دنبال کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در روزهای اخیر جریانی ناشناخته در خارج از کشور اقدام به انتشار ویدئویی کرد که تاکید بر شباهت سرود ملی کشورمان با سرود ملی کره جنوبی داشت. با انتشار این ویدئو الکساندر (علی) رهبری، موسیقی‌دان و رهبر ارکستر ایرانی   که در اتریش با نام الکساندر مشهور است پس از انتشار ویدئو مقایسه موسیقی ملی کشورمان با موسیقی کشور کره‌جنوبی به این اتفاق واکنش نشان داد و نامه‌ای را خطاب به سیدعلی صالحی در رسانه‌های داخل و خارج کشورمان منتشر کرد و در این نامه از وزیر ارشاد درخواست کرد تا سرود ملی کشورمان تغییر کند.

متن نامه الکساندر رهبری بدین شرح است:

«جناب آقای صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

حدود ۵۰۰ سال پیش کشورهای جهان برای شناساندن خود و همچنین ارائه فرهنگ و زمینه‌های تمدنی شان اقدام به تدوین و ارائه سرودی بنام سرود ملی کرده اند که آن سرود را در مراسم رسمی ورویدادهای ملی خود اجرا می‌کنند. لزوم ارائه ماهیت تمدنی و تاریخی موجب آن شده است که در تدوین این سرود از هنرمندان پرآوازه و گنجینه‌های فرهنگی خود استفاده کنند و از موسیقی ملی و بومی خود در تهیه کارت ویزیت کشورشان بهره گیرند. چنانچه در کشور اتریش از ساخته آهنگساز بزرگ اتریشی «آمادِ ئوس موتزارت» مدد گرفته اند و یا در آلمان از آهنگ موسیقی دان برجسته ای، چون «یوزف هایدن» استفاده کردند. در این زمینه می‌توان ده‌ها مثال دیگر آورد که خود من نظر به حرفه ام و سفرهای فراوان به کشورهای پیشرفته جهان و شرکت در مراسم رسمی آن‌ها شخصاً با این سرودها آشنائی کامل دارم.

در ایران آغاز تدوین موسیقی سرود ملی سابقه چندان طولانی ندارد و حدود ۱۴۸ سال پیش توسط افراد غیر ایرانی (اروپائیان) نگارش شد. به عنوان یک موزیسین حرفه‌ای و ایران دوست باید خدمتتان عرض کنم که در کمال تاسف، موسیقی سرود ملی فعلی کشور ما همچنان به صورتی است که گویا توسط غیر ایرانیان نوشته شده است و بوئی از ایران از آن به مشام نمی‌رسد. این تنها نظر من نیست. این ایرادی است که موسیقیدانان فراوانی به این آهنگ گرفته اند. سرود ملی کشوری که یکی از آرمان‌های اصلی اش «نه شرقی، نه غربی» بوده است شباهت بسیار چمشگیری به سرود ملی کشور کره جنوبی دارد و بسیاری از قطعات آن، کپی سرود این کشور است که خود آن به گمان من از موسیقی غربی گرفته شده است. این از نظر من یک دغدغه جدی است. چگونه است که کشوری، چون ایران با چنین تاریخ و فرهنگ جهانگیر که مبنا و منبع الهام فرهنگی بخش بزرگی از جهان است و خاستگاه رودکی و فارابی بوده، این گونه دچار قحط الرجال موسیقیدان می‌شود که در تدوین کارت ویزیت اش باید از هنرمندان کشوری دیگر، نه آنکه با فرهنگی مشابه، بلکه با فرهنگی از خاور دور کپی برداری کند. همانطور که حتماً مستحضر هستید، مردم ما در جشن‌های مختلف بیشتراز سرود «ای ایران» نوشته زنده یاد استاد «روح الله خالقی» استفاده می‌کنند، زیرا ملودی سرود ملی فعلی اصلاً روح ایرانی ندارد و برای ایرانیان کمی غریبه است. زیرا استاد خالقی موسیقی ایرانی را می‌شناخت. زیرا برعکس ایشان، سازنده سرود فعلی این موسیقی را نمی‌شناخت و در رشته موسیقی سنتی و ملی تحصیل نکرده بود.

جناب آقای وزیر، اینک وقت آن رسیده است که در این خصوص اقدامی صورت گیرد. موسیقی این سرود با وصفی که عرض کردم مناسب ایران نیست. زمان تغییر کرده است. شاید آن موقع می‌شد آنگونه رفتار کرد و چیزی برملا نشود. اما امروز فضای مجازی و اینترنت این امکان را به تمامی مردم جهان داده است که با یک کلیک روی کامپیوتر سرود ملی تمامی کشورهای جهان را گوش کنند و این کپی برداری یا تشابه را ببینند. راستی، زمانی که مردمان کره جنوبی در مراسم رسمیِ حضور مسئولان ایرانی در کره سرود ملی را می‌شنوند، چه فکر می‌کنند؟

جناب آقای دکتر صالحی، هم اکنون ما در ایران ده‌ها آهنگساز بسیار ورزیده داریم که هم با موسیقی ملی ما و هم با موسیقی جهان واقعاً آشنائی کامل دارند. پیشنهاد من این است که فراخوانی داده شود و از آهنگسازان خواسته شود تا روی شعر فعلی آهنگی بسیار ایرانی نوشته شود و آهنگسازان مبرّز در موسیقی غربی آن را برای ارکستر بزرگ و گروه کُر تنظیم کنند تا خروجی آن مورد پسند موسیقی دانان حرفه‌ای و عامه مردم قرار گیرد. به نظر من بهتر است برای این کار از هیأت داوران بیطرف شامل هنرمندان و قشرهای مختلف مردم ایران استفاده شود تا ماهم دارای سرودی ملی با موسیقی‌ای نزدیک به مردم ایران شویم.»

پشت پرده حمله به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران/ آیا «الکساندر رهبری» در رؤیای ساخت سرود ملی است؟

الکساندر رهبری کیست و چرا چنین نامه‌ای را برای تغییر سرود ملی منتشر کرد؟

الکساندر رهبری متولد سال ۱۳۲۷ (تهران)، در هنرستان موسیقی شاگرد رحمت اله بدیعی بود، او از طریق بورسیه دولتی که با تایید دربار انجام می شد به اتریش رفت و در آکادمی موسیقی وین به تحصیل موسیقی پرداخت. در سال ۱۳۵۱ با دعوت رسمی وزیر وقتِ فرهنگ و هنر، مهرداد پهلبـد (پسر خاله فرح دیبا) به ایران بازگشت تا به جای مصطفی کمال پورتراب در هنرستان عالی موسیقی مدیریت کند.

در سال ۱۳۵۳ مجددا به خارج از کشور بازگشت، درسال ۱۳۵۶ با فون کارایان، رهبر ارکستر فیلارمونیک برلین همکار شد و در سال ۱۳۶۳ او با تایید حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ روی صحنه رفت و با ارکستری متشکل از آفریقایی تباران و سفیدپوستان موسیقی اجراء کرد.

رهبری در دوران دولت نهـم از طریق بسترسازی جریان سیال موسیقی کشور به ایران بازگشت، اما پس از مدتی با انتشار نامه ای اعتراض آمیز خطاب به آقای صفارهرندی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجددا ایران را ترک کرد. علی رهبری در اروپا نام خود را به الکساندر تغییر داد و تمامی آثار منتشر شده از او در تمام ایام با نام الکساندر رهبری منتشر شده و می شود.

پشت پرده حمله به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران/ آیا «الکساندر رهبری» در رؤیای ساخت سرود ملی است؟
صفحه یِ داخلی لوح فشرده با عنوانِ سمفونی جهارم چایکوفسکی و ارکسترسمفونیک اسرائیل! و رهبری الکساندر رهبری
پشت پرده حمله به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران/ آیا «الکساندر رهبری» در رؤیای ساخت سرود ملی است؟
رویِ جلـدِ لوح فشرده منتشر شده از اجرایِ ارکستر سمفونیک اسرائیل به رهبری الکساندر رهبری

او با ارکسترهای مختلفی همکاری و رهبری آن‌ها را پذیرفته است، اما قابل تامل ترین موضوع، رهبری ارکستر سمفونیک معروف رژیم اسرائیل است، هرچند روزنامه‌های زنجیره‌ای در اعتراض به افشاگری روزنامه کیهان در این زمینه به صورت گسترده‌ای واکنش نشان دادند و روزنامه شرق در این زمینه با الکساندر رهبری مصاحبه مفصلی داشت و او ارتباطش با دربار رژیم پهلوی را رد می‌کند، ارتباط همسرش با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را رد می‌کند و هرگونه همکاری با ارکستر سمفونیک رژیم جعلی اسرائیل را اکیدا کذب می‌داند، اما به راستی مسائل مطروحه از سویِ الکساندر رهبری صحیح نبوده و نیست.

در ارتباط با رژیم آپارتاید، نکته قابل توجه این است که او توانست مجوز اجرای ارکستر را با تایید همان رژیم دریافت کند، در خصوص ارتباط با دربار پهلوی نیز باید گفت بدون دعوت و تایید مهرداد پهلبد، او دلیلی برای بازگشت به ایران نداشت و بدون تایید پهلبد نمی‌توانست مدیر هنرستان عالی موسیقی شود.

اما مهم ترین موضوع، رهبری ارکستر سمفونیک اسراییل است. موضوعاتِ مرتبط با ارکستر سمفونیک هیچگاه به صورت استودیویی قابل ضبط و تولید نیست، این گونه اجراها بر اساس پارتی تور یا رِپِرتوارِ انتخابی باید به صورت زنده اجراء و ضبط شود.

سمفونی چهارم چایکوفسکی از مجموعه یِ همکاری های او با ارکستر سمفونیک اسرائیل است که به صورتِ یک محصولِ هنری هم اینک نیز در بخش بزرگی از کشورهای مختلف و حتی برخی تارنماهای فروشِ آثار موسیقایی به فروش می‌رسد و در سایت آمازون موجود است.

متاسفانه روشنگری  رسانه ها برای جلوگیری از ورود مجدد الکساندر رهبری برای فعالیت در ارکستر سمفونیک در هیچ جـا منجمله دستگاه‌هایِ نظارتی دیده نشد و او با حکم علی مرادخانی معاون هنری ارشاد به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک منصوب شد.

اما برخلاف ادعاهای الکساندر رهبری که ادعا می‌کند هیچ همکاری با ارکستر سمفونیک اسرائیل نداشته شود، شواهد و آنچه در سایت آمازون وجود دارد نشان می‌دهد، تمامی پیش فرض‌ها را در مورد همکاری او با ارکستر سمفونیک رژیم صهیونیستی اثبات می‌کند.

چرا «الکساندر رهبری» که سابقه‌ رهبری و همکاری با ارکستر تل آویو را داشت به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک کشورمان انتخاب شد؟ آیا فردی که نام خود را از علی به الکساندر تغییر داده و با عناصر تابلودار صهیونیستی همکاری داشته  را می‌توان دلسوز سرود ملی کشورمان پنداشت؟

با انتشار نامه الکساندر رهبری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرود ملی کشورمان به دستاویزی تهاجم توسط رسانه‌های معاند قرار گرفت.

پشت پرده حمله به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران/ آیا «الکساندر رهبری» در رؤیای ساخت سرود ملی است؟

پشت پرده حمله به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران/ آیا «الکساندر رهبری» در رؤیای ساخت سرود ملی است؟

در پایان هر دولت، گروهی از افراد ناکارآمد فرهنگی که بنا به هر دلایلی از تعاملات با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنار گذاشته‌ شده‌اند، در مقام مطالبه‌گر و معترض یا گاهی اپوزیسیون دست به کنش‌گری می‌زنند تا در دولت بعد جایگاهی برای خود پیدا کنند.

پشت پرده حمله به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران/ آیا «الکساندر رهبری» در رؤیای ساخت سرود ملی است؟

کاملا مشخص است الکساندر رهبری، با آگاهی به پایان دولت و  آخرین روزهای استقرار مدیران وزارت ارشاد از این فضاسازی به خوبی استفاده می‌کند تا از طرفی به عنوان رهبر ارکسترهای ملی فعالیت خود را در ایران از سر بگیرد و از سوی دیگر سرود ملی را مورد هجمه قرار داده تا موضوع تولید سرود ملی دیگری را در دولت بعدی کلید بزند. در حالیکه نامه الکساندر رهبری جز جریحه‌دار کردن غرور ملی ایرانیان آورده دیگری نخواهد داشت اما پس از انتشار این نامه هیچکدام از متولیان موسیقی در کشور در پاسخ به این جوسازی گسترده واکنشی نشان نداده‌اند و حتی حسن ریاحی (سازنده سرود ملی کشورمان) در گفت‌وگویی بدون ارزیابی‌های فنی به این اهانت بزرگ پاسخ نداد و مدیران کل نهادهای موسیقایی مواضعی انفعالی اتخاذ کرده‌اند.

انتشار بخش‌هایی از شباهت سرود ملی کشورمان با سرود ملی کشور کره‌جنوبی به دستاویز رسانه‌ های خارجی تبدیل شد تا با کلیدهای واژه‌ای نظیر موسیقی کاور شده و تقلیدی مورد استهزاء  قرار گیرد.

سرود ملی، مسئله‌ای ملی محسوب می‌شود و بسیار قابل تامل است اما نهادها و زیرمجموعه‌هایی که در این زمینه مقصر شناخته می‌شوند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و خانه موسیقی که در همه امور خود را محور اتفاقات موسیقی کشور قلمداد می‌کند، نسبت به اهانت‌های ملی مندرج در رسانه‌های فارسی زبان، در این باب هیچ پاسخ مناسبی ارائه نکردند.

پشت پرده حمله به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران/ آیا «الکساندر رهبری» در رؤیای ساخت سرود ملی است؟

با این حال و با این حاشیه‌های ایجاد شده، دبیری جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۰ به حسن ریاحی سپرده شد. ریاحی در دوره ۱۹ و ۲۱ و دوره‌های ۲۶ تا ۳۱  و دوره ۳۶ و ۳۷ دبیر جشنواره بوده در چنین شرایطی که بابت این شباهت هیچ پاسخ قانع‌ کننده‌ای به رسانه‌های داخلی و خارجی ارائه نداده، دوباره در این سمت منصوب می‌شود.

حضور ایشان در ادوار ذکر شده نه تنها آورده‌ای برای موسیقی ملی کشورمان نداشته، بلکه ایشان استطاعت دفاع از سرود ملی که خودش ساخته را هم ندارد. برای افکار عمومی بسیار مهم است که این موسیقی‌دان ۷۷ ساله با سوابق ذکر شده به چه دلیلی دوباره در مسند دبیری جشنواره منصوب می‌شود؛ در حالی که چهره‌های جوانتری در کشورمان فعالیت می‌کنند و می‌توانند این کرسی را از آن خود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    42 96
    ایشان بزرگترین موسیقی دان تئوریک و علمی ایران هستند با فاصله از بقیه موسیقی دانان ایرانی لطفا داشته هایمان را به باد تخریب نگیریم
    • AT ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      48 22
      با تکرار کلمات بزرگترین،تئوریک و علمی، یک خائن و نفوذی را نمی توانید تطهیر کنید.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      17 48
      متاسفانه برخی مخاطبان و نویسندگان مشرق معلوم الحال و عمله ظلم و نفوذی روسیه هستند. پس انتظار دیگر نداشته باشید
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      61 16
      بزرگترین موسیقدان دوتابعیتی هم هستند به همه چیز با ساده لوحی نگاه نکنیم
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      64 15
      ایشان اول اسم اسکندر ملعون ضد ایرانی رو از رو خودشون بردارن بعد در مورد سرود ایران حرف بزنن!
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      32 23
      متاسفانه ایشون و کاری که میخواد انجام بده طرفداران بسیار زیادی داره ، شما جوری با تاربخ و تمدن ایران قبب اسلام دشمنی کردید که کسانی که وطنشون رو دوست دارند رو به صورت پیشفرض هل دادید سمت پهلوی ها! ، تاریخ ایران 1400 سال نیست، کشور ما چندهزار سال تاریخ و تمدن غنی داره ، (فقط سازهای هیدرولیک آبی شوشتر رو بررسی کنید تا متوجه عمق تمدن ایرانیان بشید) و جالبه حتی مسلمانان هم به تاریخ خودشون افتخار میکنن ، مثل مصری ها ، یا ترکیه ها که به چنگیز و اتیلا و .... افتخار میکنن ولی ما هرچی فحش داریم نثار تاریخ و تمدن عظیم خودمون میکنیم....این رفتارها در طول چند دهه اخیر نتیجه خوبی برای نظام نداشته و در ادامه هم نداره، از ما گفتن و از شما هم نشنیدن.
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      17 8
      هر کی میخوان‌ باشن. الان دارن چرت و پرت میگن استاد
    • حمید IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      14 8
      خطاب به 21:55، این مساله ای که شما عنوان کردید، توهمات معاندین جمهوری اسلامی است ، هیچ گاه نظام جمهوری اسلامی با تاریخ و تمدن ایران قبل از اسلام هیچ دشمنی نکرده است، ممکن است برخی افراد چنین اظهارنظری کرده باشند ، ولی شما نمی توانید اظهارات این افراد را سیاست نظامی جمهوری اسلامی بنامید. امثال شما هیچ دلیل و مدرک معتبری برای اثبات ادعای خودتان ندارید و فقط دارید توهمات مشتی سلطنت طلب را طوطی وار تکرار می کنید. هم مقام معظم رهبری وقتی رییس جمهور بودند از تخت جمشید بازدید کردند و هم احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور چنین اقدامی انجام داد. البته نظام جمهوری اسلامی ایران مثل رژیم تحت سلطه و وابسته و مستبد پهلوی دنبال سیاست باستان گرایی ومقابل هم قرار دادن تمدن ایران قبل و بعد از اسلام نیست، برای همین هم آماج چنین تهمت هایی قرار می گیرد.
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      23 10
      الکساندر همان اسکندر است که معروف ایران دوستان باستان است !!!!، بنابراین ما با این افراد هیچ بحثی نداریم، بهتر است توی همون اتریش که پرچم صهیونیستها را موقع کشتار فلسطینی ها برافراشت بموند، زر مفت ممنوع.
    • سیدمصطفی موسوی شعار IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      19 11
      گم شه بره همون اسرائیل ، وطن فروش مزدور
    • مجید دلبندم IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      5 8
      اصلاً این آقا بد ،خیلی هم بد .اما آیا حرفی که زده درست بوده یا غلط ؟ اگر درست بوده بد بودنش چه ربطی به حرفش دارد؟ اگر نادرست بوده چرا کنار این همه شماتت وی دلیل نادرست بودن حرفش را ننوشته اید
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      3 2
      مگه یکی از الگوها و ارمانهای غربگرایان کره جنوبی شدن نیست ؟ مگه همیشه ان را بر سر ما نمیکوبن که از کره جنوبی یاد بگیرید و کشور را کره شمالی نکنید ؟؟؟
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      4 4
      اگه الکساندر بزرگترین موسیقدان هم باشد به درد موسیقی غربی می خورد والا شما خودت چندتا از اهنگهای ایرانی ساخته شده توسط ایشان که شاهکار شده باشه رو نام ببر
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    43 16
    باید برای همیشه نسخه این نفوذی ها در وزارت ارشاد را برچید
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      17 15
      کلمه نفوذی آیا اخیرا به معنای مخالف تغییر معنا داده که این چنین بی رویه در حال استفاده توسط جریانات مختلف است؟
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    34 12
    الکساندر جان، اول اسم خودت رو عوض کن بعد بیا سراغ عوض کردن سرود ایرانی ها. :)
    • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      12 13
      اسم عربی بذاره؟
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      0 4
      نه بابک بزاره
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      1 4
      وای وای وای تو اکبر خرمدین نیستی ؟ متاسفانه روشنفکرانی چون الکساندر هم در کار های امثال تو شریک است
  • SE ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    23 6
    چرا کسی در انگلیس از اینکه سرودی که برای یک شخص یعنی ملکه سروده شده ، تبدیل به سرود ملی شده اعتراضی ندارد؟ و یا سرود ملی فرانسه که اصلا سرود جنگی شورشیان مارسی در دوره انقلاب فرانسه است و هیچ ربطی به ملیت فرانسوی ندارد؟ و یا سرود کشورهای عربی؟ سرود چین؟ سرود هلند ؟ .. یا اصلا در خود ایران پهلوی که سرود خاندان شاهنشاهی شد سرود ملی این آقا و امثال او معترض نبودند؟ دلیلش مشخص است. شنیدن نام خدا و اسلام و شهید و امام خمینی آنها را آزرده است. « واذا ذکر الله وحده اشمازت قلوب الذین لا یؤمنون بالاخره و اذا ذکرالذین من دونه اذا هم یستبشرون »و هنگامیکه خدا به یگانگی یاد شود دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند مشمئز و متنفر می شود و زمانیکه از خدایان دیگر یادمی شود خشنود می شوند. سوره زمر آیه 45
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      9 3
      أحسنت
  • SE ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    17 9
    سرود مشهور ای ایران با آنکه بزعم عده ای یک سرود ملی است اما تنها یادآور لحظات خفت و خواری ایرانیان و کشته شدن چند کارگر ایرانی است که نیروهای آمریکایی متفقین بعد از تصرف بی هزینه ایران صرفا برای تفریح آنها را کشتند. این سرود ریتم زیبا و آهنگ حماسی اما غم انگیزی دارد. ولی تهی از هر نوغ محتوا و معنایی است و صرفا روحیه منفعل شاعر شعر در لحظه سرودن آن را به تصویر می کشد. به این معنی که محتوی این سرود هیچ اختصاصی به ایران نداشت. هر انسانی در دنیا با هر مبلیتی می تواند کشور خود را مرز پر گهر بداند و همین طور لاف بزند که آهن است و جانش را برای وطنش حاضر است بدهد و از این دست صحبتهای شوونیستی بکند. تنها نقطه ایرانی دانستن آن فقط کلمه ایران بود و بس! شما می توانید به جای کلمه ایران کلمات هموزن دیگری مانند آلمان یا لبنان یا افغان و یا.. بگذارید و همین شعر را بخوانید. حتی فارسی بودن این سرود هم ایرانی بودنش را نشان نمی دهد چرا پاکستان هم سرودش به فارسی است! باید دید چه دستهایی سعی کردند سرودهای بی محتوا و فاقد معنا را در کشورهای اسلامی مختلف تبدیل به سرود ملی کنند. در کشورهای عربی هم وضعیت به همین صورت است و سرودهایی مانند بلادی بلادی بلادی ، موطنی موطنی، لیبیا لیبا و نظایر آنها همه سرودهایی بی محتوی هستند که هیچ اختصاص و ویژگی برای کشورشان معرفی نمی کنند. در حالی که در بسبیاری از کشورز های غیر اسلامی داستان به گونه دیگری است. هندیها سرود فوق العاده زیبایی دارند که به تک تک بخشهای کشور هند اشاره می کند و طوری ساخته شده که محتوی سرود فقط مال هند است و نه مال هیچ کشور دیگری. فرانسه سرود مارسییز دارد که همان سرود انقلاب فرانسه است. روسیه و چین و آمریکا و رژیم صهیونیستی هم همه سرودهایی دارند که به وضوح دارای معنی اختصاصی و آرمانی برای کشورشان است. البته کشورهایی مانند انگلیس یا رژیم پهلوی و اردن هم سرودهایی کاملا شخص دارند که مربوط شخص پادشاه است و مطلقا ارزش ملی بودن ندارد. اما سرودهای بعد از انقلاب حداقل از آن وضعیت بیرون آمدند . اشاره به انقلاب و ایران و شهدا و امام خمینی به طور منحصر بفرد این سرودها را ایرانی و البته معرف انقلاب اسلامی ایران نمود. بدون شک این سرودها انحصارا معرف ایران هستند .ضمنا آرمان و اندیشه خاص انقلاب اسلامی را هم با خود دارند.
  • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    14 34
    اگر ده تا مو سیقی دان داشته باشد در دنیا یکیش ایشان هست که ایرانی هم هستند
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    22 14
    همه حرف های شما درست و صحیح ولی خب حرف این آدم درباره کپی مو به مو از سرود ملی کره هم کاملا درست است و باید فکری به حالش بشه این آدم نه یکی دیگه
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      12 21
      چیه! نکنه باز هوس کردی به رقص و کنسرت و سرود و موسیقی رای بدی! ساده لوح. خب اصلا این سرود نه کپی که خود سرود کره و ژاپن و چین و هند و افریقاست، بعدش؟ فکر داشتی به حال دو دور رای اوری روحانی می کردی، نمیخواد نگران سرود باشی. :/
    • AU ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      5 5
      جناب اندیشمند و فیلسوف الان این چه ربطی به انتخابات داره؟!
  • US ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    17 15
    به نظرم نقد منطقی و روشنگرانه ای بود. ممنون
  • محمود رضا IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    6 5
    میگن سرود ملی با فرهنگ مردم غریبه است!میشه بگی دقیقا کدوم مردم ایران یا اون ور ؟ بعدم تمام چیز های لازم تو سرود ملی گنجانده شده ایران تاریخ طولانی و درخشانی داشته ولی نمیشه همرو شعر کرد که خیلی طولانی میشه
  • ارتش سرخ IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    9 7
    ماجرای موسیقی های شیطانی ریورز را سرچ.کنید من‌چنین بوهایی میشنوم؛!
  • علی IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    17 42
    به جای اینکه سریع برین سابقه و تاریخ زندگی و فلان و فلان طرف رو دربیارین...بررسی کنین ببینید حرف درستی زده یا نه....فقط بلدین زود جبهه بگیرین...نظر منم اینه که سرود ملی نه در زمینه شعر نه موسیقی اصلا قشنگ نیست...حتی خیلی ها بلد نیستن از اول تا اخر بدون غلط بخونن اون رو...چون دلنشین نیست ...ولی سرود ای ایران مرحوم خالقی بسیار جذابتر و زیباتر هست..
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    4 7
    حالا این اقا را نمی شناسم و چطور شده حجمه ها به سرود ملی ببشتر شده. اما لازم است بدانیم فرهنگ هنر بحث مهم و تخصص است. ستاد اقای رییسی سمبل تبیلیعاتی را رونمایی کردند که شاید شمایی از نگاه فرهنگی این جریان در دولت رییسی هم باشد وقتی به این سمبل و چیدمان دولت مردمی و ۱۴۰۰ نگاه می کنی یاد ۵۰۰ سال پیش مهر کنده کاری مرسوم بین افراد و علما بعتوان امصا می افتی که نه جذبه ای دارد و نه هنری در آن بکار رفته است. بدبختی اینجاست که مانده ایم بین سکولار سکولار سکولار و هجر اندیش هجر اندیش هجر اندیش
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    18 15
    به عنوان کسی که سرودهای ملی خیلی از کشورهای جهان رو شنیدم سرود ملی ایران یکی از عالیترین ها شاید جزو پنج تای اول هست
    • ABC IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      0 2
      منم از کره جنوبی رو شنیدم جز 5 تای اولی بود خیلی جالب بود؟؟؟!!! ما همه باید گوش کنیم
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    9 7
    کاش این دلسوزان ایران با رجوع به اصل ماجرا ومشکلات امروزه باطرح مسائل بین المللی و برداشت تحریم های ظالمانه از ایران ،دلسوزی موثری برای ایران انجان بشه.تغییر سرود چه تغییری در زندگی ما ایرانیان ایجاد می کنه!!!!!!!
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    11 33
    انصافا سرود ای ایران خیلی زیباتر و شورانگیزتر است. بهتر است که سرود ملی رسمی کشورمان بشود.
    • SE ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      11 7
      ظاهرا اگر ده بار دیگر هم کامنت بگذارم و توضیح دهم که معانی سرود ای ایران هیچ ربطی به ایران ندارد و صرفا یک سرود توخالی است که هر کسی می تواند آن را برای هر کشوری با همین مضامین بگوید بدون آنکه ذره ای ارتباط معنای با ایران و مردم ایران و عقیده و ایدئولوژی و حتی حاکمیت ایران داشته باشد، مشرق حاضر به درج آن نیست. هر قدر بنویسن این سرود ذلت مردم ایران است که بعد از کشته شدن چند کارگر ایرانی بدبخت توسط متفقین در تهران سروده شده تا انفعال و غصه شاعر را نشان دهد فایده ای ندارد. خوب آقای نفوذی بده همین متن های مرا به رائفی پور و یا جبراییلی و بعد از قول آنها منتشر کن.
    • محمود رضا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      2 4
      سرود ملی ما خیلی هم خوبه به حضرت عالی و امثال تو هم مربوط نیست نکنه باید تو سرود ملی از سال های ذلت دوران پهلوی و قاجار بخونیم؟ از کودتای ۲۸مرداد از قلدری و بی غیرتی رضا خان؟ از کاباره ها و مشروب فروشی ها ؟
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    3 2
    بنده خدا دفاعی نکرده چون دفاعی نداشته
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    7 0
    صرف نظر از اینکه این موسیقی دان بزرگ هستند یا کوچک دو تابعبتی یا تک واحدی هستند خائن است یا خادم . کارشناسان و بزرگان موسیقی کشور ادعا ایشان را بررسی کنند اگر نتیجه غلط بود که باعث رسوایی این آقا خواهد شد . اما اگر ادعای ایشان درست بود باید یک فکری دیگر کرد
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    13 7
    جستجو کردم سرود ملی کره را گوش کردم.واقعا خجالت کشیدم.خاک بر سر کسانی که این به اصطلاح سرود ملی ایران را ساختند و نواختند و سالهاست به ما غالب کردند. فقط متنش شبیه ما نبود اگر نه همه فراز و فرودها شبیه هم بودند.
  • US ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    9 6
    فقط یکی دو میزان موسیقی شباهتی کمرنگ با سرود ملی ما دارد بقیه موسیقی راه خودشو میره. نمیدونم جناب اسکندر کبیر چرا برای ورود به ایران زود هنری میزنه. ایشون بزرگ و معروفن احتیاجی به ماندارن. اسرائیل از ایشون بهتر استقبال میکنه. براشون آرزوی سلامتی و طول عمر دارم.
  • ایرانی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    9 4
    دوباره یه حرف و نظر چرت دیگه برای انحراف افکار عمومی . الکساندر برو به اون که پولت داده این جفنگیات رو بگی ، بکو فقط چرا دلار شده 23000 تومن؟ چرا تورم اینقدر بالاست؟ یادت باشه سعی هم بکن به اندازه بلیطت حرف بزنی.
  • GB ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    18 5
    این آقا که خودشو خیلی ایرانی میدونه، چرا اسم خودشو به الکس زاندر یا همون اسکندر تغییر داده؟ اسکندر مقدونی یا به قول اروپا اییها الک زاندر همونی بود که ایران رو نابود کرد.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    8 5
    من از ایشون هیچ شناختی ندارم اما به نظر میاد حرف بد و غیر منطقی نزده.متخصصان باید صحبت ها و پیشنهاد ایشون رو بررسی کنن و نظر تخصصی بدن
  • رسول IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    21 1
    ولی خدایی سرود قبلی بهتر نبود یه جاییش میگفت.... که هم دین دهد هم دنیا به ما
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      4 1
      حماسی تر بود ولی طولانی بود
  • mojtaba SE ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    1 6
    ایشان درست است که یک عمر دنبال راهی بوده که پول بیشتری دربیاره ,ولی دلیل نمیشه که بگیم یک .... بیشتر نیست..
  • ابو IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    5 5
    شايد كره اي ها ازما كپي كردند
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      4 0
      قدمت سرود ملی اونها بیشتر از قدمت سرود ملی جدید ماست
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    4 6
    مشرق می فهمی با حقوق کارگری یخچالت به دلیل نوسانات برقی بسوزه یعنی چی؟ به داد مردم برسید نه این چرندیات!
    • لعنت خدا بر اصلاحات IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      7 2
      سلام هر چیزی سر جای خودش
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    4 6
    غلط ميكنه نبايد اجازه داد!!
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    3 1
    راستش از دریچه ی نگاهت به مسئله ، خوشم نیامد.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    13 3
    پاینده مانی و جاودان جمهوری اسلامی ایران
  • حامد IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 4
    الکسااندر رهبری که معلوم الحاله، اما این اندازه شباهت، که خیلی وقت هم هست مشخص شده، درست نیست، این همه آهنگ و رنگ خوب تو موسیقی ایران هست!
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    7 6
    خب سرود ملی کشور کپی از کره جنوبی اس باید تغییر کند
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    2 12
    مثل تاریخ ایران همه چیزمون جعلیه
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      3 2
      باشکوه تربن تاریخ تاریخ ایران است
  • SE ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    8 5
    من ده بار سرود ملی کره جنوبی رو گوش کردم ولی شباهت قابل ملاحظه ای نشنیدم. البته بدلایل ارکستراسیون بودن همه سرودهای ملی گوشه ای از شباهت ها در تمام سروهای ملی وجود دارد ولی اینکه این جناب موسیقیدان میگوید کاملا شبیه است اصلا همچین چیزی حقیقت ندارد. سرود ملی ایران از نطر محتوایی و تا حدودی فرم جزو سودهای خوب جهان است. همه فقط بلدند برای جمهوری اسلامی ایران شاخ بشن. این آقا زمان رژیم پهلوی خودش همه کاره در مدیریت موسیقی بوده ولی راجع به سرود ملی مزخرف "شاهنشه ما زنده بادا!" هیچ حرفی نزد. حالا آومده طلبکار شده
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    9 2
    هِی ، آلک ! ، تو اِند تعویضی! ، پدر و مادرت اسمتو گذاشتند علی !، اما تو وقتی با بورسیه اعطائی پهلوی (پالانی اسبق) که در اصل جزء اموال این آب و خاک بود ، پرواز کردی و پا تو فرودگاه وین گذاشتی ، رفته رفته محو هنر غربگرا شدی و زرق و برق اروپا چشماتو خیره و دهنتو چارتاق باز کرد و فهمیدی که باید از نوک پا تا فرق سر غربی بشی !، با خودت گفتی" پاپی و مامی چه افکار اُمُّلی داشتند که این اسم رو برام انتخاب کردند!"، و بلافاصله با اسم اصلی خودت بای بای کردی !، هی آلک ! به اونهایی که به تو خط دادندکه با دلایل واهی استارت لوث کردن و تعویض سرود ملی این کشور بزرگ رو بزنی ، باید گفت سرود ملی پاپیون نیست که شما بخواهید تعویضش کنید! ، لااقل تو که با کمال تأسف و تأثر ، به اسم مادری خودت هم رحم نکردی و لیاقت نام بزرگ علی (ع) را از خودت سلب کردی ، دم از مام وطن نزن!. برو چوب پشمکی رو که خوردی با انگشتای چسبونکیت بالا پایین کن و تو رویاهای خودت با ترومپت و ویلونسل ارکستر سنفونیک صهیونیستها سرود کودک کُشی رو اجرا کن تا به شبهای تاریک ترخودت و همپالکی هات نزدیک تر بشی !.
  • حسین US ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    6 2
    اصولا تکلیف کسی که نام الکساندر که جنایات تاریخی بر ایرانیان روا داشته است، برگزيده است، مشخص است. سرود ملی کشور هم شباهت هایی به سرود ملی کره جنوبی دارد و شاید هم از آن اقتباس شده باشد. به هر حال هنر اصیل ایرانی به علت برخی سیاست‌های اشتباه نظام مظلوم واقع شد.‌سرود ای ایران مرحوم روح الله خالقی به هیچ عنوان مناسب یک سرود ملی نیست، نه از نظر ریتم و ضرب و فراز و فرودهای آهنگ و نه از نظر متن و شعر. نیت مرحوم استاد خالقی هم از ساختن سرود ای ایران ساختن سرود ملی نبود. اصولا یا تصنیف ساز همزمان اقدام به سرود شعر و ساختن سرود می کند و آیا اهنگساز سرودی را بر روی شعر قبلا سروده شده می سازد. اگر قرار به تغییر سرود ملی باشد، اولین قدم سرایش شعر مناسب آن است تا بر اساس تلفیق شعر و موسیقی سرود مناسب ساخته شود.
  • SE ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    6 2
    شهیدان ، پیچیده در گوش زمان فریادتان پاینده مانی وجاودان جمهوری اسلامی ایران
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    3 4
    غلط کرده
  • IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    6 2
    اسم یارو اسکندر حرف از سرود ملی میزند
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    8 3
    فردا میگن پرچممون شبیه ایتالیاست باید عوضش کنیم!
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    4 2
    خب این بنده خدا زیاد به مضامیمش نتاخته. بیشتر بحث ملودی هست.
  • علی IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    5 4
    اسپوتنیک ایران هم معانده؟! فکر کنم شاخه اصلیش مال روسیه باشه که تو افغانستان و ایران هم شعبه داره.اگه معانده چرا فیلتر نیست؟
  • US ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    13 3
    جالبه که این آقا با یال و کوپال غربی، و زندگی در غرب و حتی تغییر نام خودش از علی به الکساندر(اسکندر مقدونی) ضد ایرانی که به ایران حمله و اون رو چپاول و ویران کرد، این همه سینه چاک دو آتشه برای ایرانی بودن سرود ملی شده. دم خروس بیرون زده روباه محترم، قسم حضرت عباست قابل قبول نیست دیگه..
  • محسن IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    2 5
    فضولات همهء غربی هایی که در زیر بغلش هندوانه دادند تا به سرود ملی کشور حمله کنه رو خورده
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    4 0
    چرا اینقدر نچسبید شما؟ حرفش درسته یا نه؟ سرود کپی هست یا نه؟ کپی بودنش براتون مهم هست یا نه؟ چیکار دارید کی گفته و چرا گفته؟!!
  • مسعود IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 4
    غلط کرده تغییر بده . ما سرود کشورمون عالیه
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 3
    من رفتم سرود ملی کره جنوبی را گوش کردم ، اصلا هیچ شباهتی به سرود ملی ایران نداره کودک هم این رو می فهمه....هر کسی گفته سرود ملی ایران از روی سرود ملی کره جنوبی کپی شده مزخرف گفته.... تمام
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    3 0
    خب شاید راست میگه؟ بی غرض و نظر دو هفته بعد از این قضایا گوش کنید . بدید یکی دیگه بسازه
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    1 2
    الکساندر فقط گراهامبل بقیه شون سر کار اند با این عناوین ساختگی هم بزرگ نمی شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس