کد خبر 1220824
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
بزرگترین کوه یخ جهان از قطب جنوب جدا شد

بر اساس اطلاعات به دست آمده، اخیرا یک کوه یخ ۴۳۲۰ کیلومتر مربعی از قطب جنوب جدا شده است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، آژانس فضایی اروپا اخیرا اعلام کرد که یک کوه یخ بزرگتر از جزیره مایورکای اسپانیا از لبه یخ زده قطب جنوب جدا شده و به بزرگترین کوه یخ جهان تبدیل شده است. آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای که با عکسی از تکه یخی عظیم و مستطیلی شکل در سایت خود منتشر کرده است، اعلام کرد، این جزیره یخی که توسط دانشمندان A-۷۶ نام گذاری شده، در تصاویر ماهواره‌ای اخیر ثبت شده توسط ماموریت Copernicus Sentinel-۱ مشاهده شده است.

مساحت سطح این کوه یخی ۴۳۲۰ کیلومتر مربع (۱۶۶۸ مایل مربع) است و ۱۷۵ کیلومتر (۱۰۶ مایل) طول و ۲۵ کیلومتر (۱۵ مایل) عرض دارد. برای مقایسه، جزیره توریستی مایورکا اسپانیا در مدیترانه، ۳۶۴۰ کیلومتر مربع (۱۴۰۵ مایل مربع) مساحت دارد. ایالت رود آیلند ایالات متحده آمریکا هم فقط ۲۶۷۸ کیلومتر مربع (۱۰۳۴ مایل مربع) است.

قطب جنوب بزرگترین کوه یخ جهان را زایید

کوه یخی عظیم A-۷۶، که از قفسه یخی Ronne در قطب جنوب جدا شده، اکنون به عنوان بزرگترین کوه یخی موجود در زمین شناخته می‌شود و کوه یخ A-۲۳A را به مکان دوم فرستاده است. اندازه این کوه یخ ۳۳۸۰ کیلومتر مربع (۱۳۰۵ مایل مربع) است و همچنان در دریای ودل (Weddell Sea) در نزدیکی قطب جنوب شناور است.

جدا شدن دوره‌ ای تکه‌ یخ های بزرگ به خاطر شرایط آب و هوایی

کوه‌های یخی عظیم قطب جنوب که یکی از جزایر پر جمعیت پنگوئن‌ها را در نوار جنوبی آمریکای جنوبی تهدید کرده بود بسیاری از توده‌های خود را از دست داده و تکه تکه شده است. کوه یخ A-۷۶ ابتدا با بررسی انگلیس شناسایی شد و توسط مرکز ملی یخ ایالات متحده آمریکا مستقر در مریلند، با استفاده از تصاویر Copernicus Sentinel-۱، متشکل از دو ماهواره در مدار چرخش قطبی، تایید شد.

جدا شدن دوره‌ای تکه‌های بزرگ یخ، بخشی از یک چرخه طبیعی است. اما بر اساس داده‌های مرکز ملی برف و یخ ایالات متحده، برخی از قفسه‌های یخی در طول شبه جزیره قطب جنوب به سرعت از هم جدا شده اند، پدیده‌ای که دانشمندان معتقدند ممکن است مربوط به تغییرات آب و هوایی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس