کد خبر 1220788
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
اسرائیل

عملیات «شمشیر قدس» جنگی است که در تعریف معادلات جدید جنگ بین گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی و البته شکست طرح‌های امریکایی- صیهونیستی در منطقه بی سابقه و منحصر به فرد بود.

به گزارش مشرق، عملیات «شمشیر قدس» جنگی است که از جهات مختلف هم در نحوه شکل گیری، هم در دامنه و گستره جنگ و هم در تعریف معادلات جدید جنگ بین گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی و البته شکست طرح‌های امریکایی- صیهونیستی در منطقه بی سابقه و منحصر به فرد بود.

نقطه آغاز این جنگ از منطقه "شیخ جراح" در قدس اشغالی بود؛ منطقه‌ای که از سال ۱۹۴۸ و با میانجی گری اردن ۲۸ خانوار از فلسطینیان آواره شده از روستاهای سرزمین‌های اشغالی در آن اسکان داده شدند. صهیونیست‌ها در ادامه یهودی سازی قدس اشغالی تصمیم به اخراج ۵۰۰ فلسطینی ساکن این محله و تخریب خانه‌های آن‌ها گرفتند؛ اقدامی که هم به لحاظ وسعت تخریب خانه‌های فلسطینیان و هم به لحاظ شمار اخراج فلسطینیان از خانه و کاشانه شان در قدس اشغالی بی سابقه بود.

در پی این اقدام صهیونیست‌ها درگیری‌های خونینی میان جوانان فلسطینی و نظامیان این رژیم و شهرک نشینان حادث شد. صهیونیست‌ها با مسلح کردن ۳۰ هزار شهرک نشین حمله‌ای گسترده علیه معترضان تدارک دیدند. اعتراضاتی که مقاومت ضد اشغالگری را وارد مرحله جدیدی کرد.

درپی این درگیری‌ها حماس در اقدامی بی سابقه با تعیین ضرب الاجل برای صهیونیست‌ها خواستار توقف هجوم به منطقه شیخ جراح شد؛ ضرب الاجلی که با پایان آن موجی از موشک‌ها و راکت‌های مقاومت فلسطین از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. این تحول میدانی همزمان شد با جنگ مسلحانه ساکنان کرانه باختری با نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست که این اقدام نیز در تاریخ درگیری‌های مقاومت فلسطین بی سابقه بود و به این ترتیب، رژیم صهیونیستی برای نخستین بار همزمان در دو جبهه داخلی و جنوبی با حملات گروه‌های فلسطینی مواجه شد.

در کنار این تحولات، رژیم صهیونیستی برای نخستین بار با موجی از حملات موشکی مواجه شد. موشک‌هایی که هم به لحاظ قدرت تخریب و هم به لحاظ دقت هدف گیری و هم به لحاظ بُرد با توان گذشته حماس در زمینه موشکی قابل مقایسه نبود. صهیونیست‌ها برای نخستین بار شاهد اصابت موشک‌های مقاومت به هدف‌هایی در درون قدس اشغالی بودند؛ اقدامی که تا پیش از این، به دلیل قداست شهر قدس و البته دقیق نبودن هدفگیری موشک‌ها هیچگاه در بانک اهداف حماس نبود؛ چراکه این احتمال وجود داشت که در جریان حمله به مواضع صهیونیست ها، مناطق مقدس نیز هدف قرار گیرد.

نگاهی به سیر تکمیلی موشک‌های مقاومت نشان می‌دهد که موشک‌های مقاومت فلسطین در سال ۲۰۰۰ فقط یک کیلومتر برد داشت و دقت چندانی هم نداشت؛ اما حالا این موشک‌ها با برد ۲۵۰ کیلومتر و با دقت بالا به اهداف تعیین شده در سراسر سرزمین‌های اشغالی اصابت می‌کند. اهدافی که از دیمونا تا فرودگاه بن گوریون، از بیت المقدس تا عسقلان و تل آویو و از تاسیسات نفت و گاز و پتروشیمی رژیم صهیونیستی در حیفا و "شهرک صهیونیست نشین نیرعوز" در شرق خان یونس و ... گسترده شده است. موشک‌های مقاومت در این جنگ برای نخستین بار توانستند ۷۵ درصد ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به پناهگاه‌ها فراری دهند.

حجم موشک‌ها و راکت‌های شلیک شده به سرزمین‌های اشغالی نیز یکی دیگر از شگفتی‌های این جنگ یازده روزه بود. بنا براعلام سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در این جنگ بیش از ۱۲ هزار موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که در تاریخ نامشروع این رژیم بی سابقه بود.
این جنگ حقیقتی تلخ را برای صهیونیست‌ها آشکار کرد؛ حقیقتی که بعد از جنگ ۳۳ روزه از آن رونمایی شد، اما صهیونیست‌ها آن را جدی نگرفتند. بعد از جنگ ۳۳ روزه، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تاروپود رژیم صهیونیستی را به خانه عنکبوت تشبیه کرد؛ مسئله‌ای که امروز جامعه صهیونیستی بعد از جنگ یازده روزه غزه آن را به عینه احساس کرد.

برای رژیم صهیونیستی که به منظور شکل گیری سرزمین موعود با وعده زندگی بهتر، یهودیان را از سراسر جهان به فلسطین اشغالی کشانده است امنیت همواره عنصری تعیین کننده بوده و هست و هرگونه خدشه در این عنصر تعیین کننده، خطری موجودیتی برایشان تلقی می‌شود؛ چراکه نتیجه مستقیم مخدوش شدن امنیت برای جامعه بی هویت صهیونیستی، شدت گرفتن مهاجرت معکوس به سرزمین اصلی آنان است.

امروز بعد از جنگ غزه همگان شاهد بودند که صهیونیست‌ها با چمدان‌های بسته در انتظار گشایش فرودگاه برای ترک فلسطین بودند. از این رو صهیونیست‌ها ضمن سانسور شدید آمار تلفات ناشی از حملات هدفمند حماس، اقدام به حملات کور و وحشیانه به برج‌ها، خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، بانک‌ها، ادارات پلیس، دفاتر خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و تصویربرداری و انتشار آن در حد گسترده کردند تا به این ترتیب روحیه از دست رفته جامعه صهیونیستی را احیاء کنند.

پیروزی مقاومت در جنگ غزه در شرایط کنونی بیانگر شکست طرح‌هایی همچون معامله قرن و عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی هم بود؛ واقعیتی که هم ایجاد کشور مستقل فلسطینی با تسلیم حماس را نقش بر آب کرد و هم رژیم‌های محور سازش را با وجود عادی سازی روابط وادار به محکومیت هرچند ظاهری تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه کرد.

به هرحال جنگ ۱۱ روزه غزه در حالی با اصرار رژیم صهیونیستی برای آتش بس و ایستادگی حماس برای دریافت تضمین عملی مبنی بر عقب نشینی رژیم صهیونیستی از حمله به منطقه شیخ جراح در قدس اشغالی به پایان رسید که صهیونیست‌ها بیش از گذشته شاهد این حقیقت تلخ هستند که عمر اشغالگری رو به پایان است و سایه سنگین مقاومت را در قالب عملیات «شمشیر قدس» بر سرخود احساس کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس