تظاهرات در لیسبون / پرتغالی ها با ملت فلسطین اعلام همبستگی‌ کردند

صدها نفر از مردم پرتغال روز سه شنبه در حمایت از مردم فلسطین میدان مارتین مونیژ لیسبون پایتخت کشور دست تجمع و جنایات رژیم صهیونیستی دره غزه و بیت المقدس را محکوم کردند.

به گزارش مشرق، در این تجمع شهروندان ژرتغالی، مسلمانان، رهبران احزاب کمونیست ها PCP و بلوک چپ BE در این تجمع اعتراضی به رژیم صهیونیستی و  همبستگی با فلسطین شرکت داشتند.

این راهپیمایی با هماهنگی مشترک اتحادیه کارگران، شورای صلح و همکاری  (CPPC) و جنبش حقوق مردم فلسطین و صلح در خاورمیانه (MPPM) در میدان مارتین مونیژ برگزار شد.

خانم «کاتارینا مارتینش» رهبر حزب بلوک چپ طی سخنانی از موضعگیری دولت پرتغال بشدت انتقاد کرد.

وی گفت این دولت نه تنها اسرائیل را محکوم نکرده بلکه هیچ اقدمات دیپلماتیک در اروپا برای جلوگیری از این جنایت انجام نداده و فلسطینی ها و اسرائیلی ها را در یک سطح قرار داد.

وی همچنین اظهار کرد" دولت پرتغال یک گام جلوتر رفته  بطوری که پرتاب موشک های فلسطینی را محکوم کرده اما  بمباران وحشیانه اسرائیلی ها در غزه  را محکوم نکرد.

از سوی دیگر، اتحادیه کارگران پرتغال CGTP از این کشور خواست تا حق دولت مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

«ایزابل کامارینیا» دبیرکل CGTP-IN  پس از گردهمایی "همبستگی با فلسطین" در گفت و گو با خبرگزاری لوسا خواستار همکاری و مشارکت دولت پرتغال در پایان دادن به "تجاوز" اسرائیل علیه فلسطین و "به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت و حاکمیت" فلسطینیان به پایتختی قدس شرقی شد.

کامارینیا گفت: دولت پرتغال نه تنها باید به پایان دادن به این تجاوز کمک کند، بلکه فلسطین را با مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ و همانطور که قبلاً در سازمان ملل بارها در خصوص آن گفت و گو شده است، پذیرش تعیین سرنوشت و حاکمیت مردم فلسطین، به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت بشناسد.

«ژرونیمو دسوزا» دبیرکل حزب کمونیست پرتغال (PCP) نیز به نوبه خود پس از پایان گردهمایی "همبستگی با فلسطین" گفت که موضع پرتغال در خصوص مسئله اسرائیل و فلسطین نادرست و نا مناسب است.  

ژرونیمو دسوزا که بدون سخنرانی در این راهپیمایی شرکت کرد، از "همراهی" و مواضع ریاکارانه ای که دولت های پیشین ایالات متحده  در قبال مسئله ی اسرائیل و فلسطین اتخاذ کرده است، انتقاد کرد.  

رهبر PCP  گفت: پرتغال بعنوان عضوی از سازمان ملل، کافی بود که  به جهت گیری این نهاد احترام بگذارد. باید به رهنمودها نه تنها در همبستگی، بلکه در دفاع از صلح و کمک به یافتن راه حلی برای این درگیری طولانی مدت پایبند باشد.
وی ادامه داد: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در این شرایط سعی می کند در یک موضع ریاکارانه واقعیت را پنهان کند و همزمان دولت پرتغال نیز با قرار دادن اسرائیل و فلسطین در یک سطح، با او همراهی می کند.

دسوزا افزود: مردم فلسطین خواهان صلح هستند، آنها سرزمین خود را می خواهند. اسرائیل می خواهد نفوذ ژئواستراتژیک خود را گسترش دهد. من معتقدم که موضع دولت پرتغال نه درست است و نه منطقی".

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس