لاریجانی نمایه

با توجه به عملکرد لاریجانی در طول ۱۲ سال مدیریتش بر مجلس، به نظر می‌رسد وی در بزنگاه‌های سیاسی، رفتارهای مبهمی را از خود نشان داده است که جای تأمل دارد.

سرویس سیاست مشرق- شاید تا یک دهه پیش اگر به تیزبین‌ترین و عمیق‌ترین تحلیل‌گر سیاسی گفته می شد که علی لاریجانی تبدیل به چشم و چراغ اصلاح‌طلبان و کمابیش تنها امید ایشان برای بقای در قدرت خواهد شد، احتمالا گوینده را به عدم درک سیاسی متهم می کردند. اما این مساله‌ای است که دقیقا در فضای کنونی سیاست ایران رخ داده است و احتمالا لاریجانی می رود که اجماع همه گروه‌های اصلاح طلب را به دست بیاورد.

البته روندی که لاریجانی از مقطع سال ۸۸ در پیش گرفت و سیر مواضع او که روز به روز به شخصیت‌هایی چون حسن روحانی، سیدمحمد خاتمی، ناطق نوری، حسن خمینی و... و. نزدیک‌تر شد، نقش و جایگاه امروز او را چندان غیرمنتظره نکرده است. اما جای حیرت و شگفتی آن‌جاست که جریان‌هایی قصد دارند علاوه بر این نقش، جامه دیگری بر تن او بدوزند. به این معنی که در تبلیغات خود قصد دارند او را مظهر «اعتدال» و مورد رضایت طیف‌های اصلی سیاست جمهوری اسلامی ترسیم کنند.

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

فتنه برپاشده در سال ۸۸، بلاتردید پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین چالش امنیتی نظام بعد از آشوب‌های مسلحانه منافقین و گروهک‌های ضدانقلاب در اوایل عمر انقلاب بود. نقشه دقیق «الیگارشی» سیاسی-اقتصادی لانه کرده در ساختار سیاسی، در اتحاد با «شبکه نفوذ» با پشتبانی امنیتی و رسانه‌ای نظام سلطه، روزهای بسیار سختی را برای نظام و انقلاب رقم زد. یکی از وجوه تلخ و عبرت‌آموز آن فتنه عمیق، مردود شدن بسیاری از «خواص» بود که در بزنگاهی سخت، یا در کنار فتنه‌گران قرار گرفتند و یا با سکوتی حمایت‌گرانه، آب در آسیاب آنان ریختند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در سال ۸۸، نه تنها در کوران فتنه حاضر به موضعگیری در برابر آن نشد، که اولین موضعگیری کاملا شفاف او چندماه بعد، دور وز بعد از حماسه ۹ دی آن سال، یعنی زمانی که ملت به خیابان آمدند و بساط فتنه را جمع کردند، ثبت شد. این اولین بار در چند ماه آشوب‌گری و گردنکشی سران فتنه و هواداران ایشان در خیابان بود که آقیا لاریجانی حاضر شد از لفظ «فتنه» استفاده کند. [۱]

رهبر فرزانه انقلاب در مراسم تنفیذ رییس دولت دهم (۱۲ مرداد ۸۸) که در کوران طغیان فتنه‌گران در خیابان‌ها صورت گرفت، فرمودند:

" امتحانهائی هم در این انتخابات پیش آمد. یک امتحان، امتحان آحاد مردم بود. به نظر من مردم در این امتحان برنده شدند؛ نمره‌ی قبولی گرفتند. حضور عظیم مردم، یک امتحان عظیمی بود که آنها را سرافراز کرد. بسیاری از آحاد مردم، از جریانهای سیاسی، طبق وظیفه‌شان عمل کردند. بعضی از خواص هم البته مردود شدند. "

ایشان در بیانات بسیار مهم و هدایت‌گر خود در دیدار با اعضای مجلس خبرگان (دوم مهر ۸۸) در روایت غائله صفین در دوره امیرالمومنین(ع) فرمودند:

" در روایت دارد که آمدند خدمت حضرت و گفتند: یا امیرالمؤمنین ـ یعنی قبول هم داشتند که امیرالمؤمنین است ـ انّا قد شککنا فی هذا القتال»؛ ما شک کردیم. ما را به مرزها بفرست که در این قتال داخل نباشیم! خوب، این کنار کشیدن، خودش همان ذرعی است که یُحلب؛ همان ظهری است که یُرکب! گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند. امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال ما را و شما را به آنچه میگوئیم، به آنچه نیت داریم، عامل کند؛ موفق کند. "

درباره مدیریت بسیار «سیاستمدارانه» و «هوشمندانه» لاریجانی در ۱۲ سالی که بر مسند ریاست مجلس بود، رسانه‌های حامی دولت مانور زیادی می دهند. اما حقیقت ماجرا این است که به واسطه‌ی آن که لاریجانی «متحد راهبردی» دولت روحانی بود، مدیریت‌های پشت صحنه او در دوران روحانی معطوف به خاموش کردن صدای منتقدان دولت در مجلس و بی‌اثر کردن تحرکات ایشان بوده است. اما حافظه فعالان سیاسی و رسانه‌ای آن اندازه کوتاه‌مدت نیست که فراموش کند یک پای اصلی ماجرای «یکشنبه سیاه» مجلس در دولت دهم رییس وقت مجلس بود. ماجرایی که نقطه اوج مجموعه‌ای از مجادلات و تقابل‌های میان روسای دو قوه در ماه‌های قبل‌تر بود. شاید اگر لاریجانی می خواست و این اراده را داشت که در ماه‌های پایانی دولت دهم(بهمن ۹۱) با آن تعامل یا دست‌کم مدارا کند و هزینه‌های سیاسی و تنش‌ها را در افکار عمومی کاهش دهد، ماجرای استیضاح وزیر کار دولت دهم رخ نمی داد تا به یکشنبه سیاه ختم شود. کما این که در زمان ریاست شریک راهبردی آقای لاریجانی بر قوه مجریه، وزیر مسکن بی‌کفایت دولت، سه بار در مقابل استیضاح نمایندگان قرار گرفت و چون هیات رییسه مجلس «نخواست»، بر جایگاه خود ابقاء شد.

درباره عملکرد لاریجانی در یکشنبه سیاه، به نظر رهبر انقلاب درباره آن رویداد رجوع می کنیم. ایشان در ۲۸ بهمن ۹۱، در دیار جمعی از مردم آذربایجان شرقی، بعد از ملامت و نکوهش اقدام رییس دولت وقت درباره اتهام‌زنی به رییس مجلس، درباره سهم مجلس و مدیریت آن نیز فرمودند:

"...آن طرف قضیه هم، اصل این استیضاحی که در مجلس انجام گرفت، غلط بود. خب، استیضاح باید یک فایده‌ای داشته باشد. چند ماه به پایان کار دولت، استیضاح یک وزیر، آن هم باز با یک علت و دلیلی که مربوط به خود آن وزیر نیست، چه معنی دارد؟ چرا؟ این هم غلط بود. این هم که شنیدم در داخل مجلس کسانی حرفهای نامناسبی بر زبان آوردند، این هم غلط است. همه‌ی این قضایا، قضایای نامتناسبی است با نظام جمهوری اسلامی؛ نه آن متهم کردن، نه آن برخورد کردن، نه آن استیضاح. دفاعی هم که رئیس محترم قوه از خودش کرد، آن هم یک قدری زیاده‌روی بود؛ لزومی نداشت. "[۳]

در مساله انجام وظایف «نظارتی» مجلس هم کارنامه مجلس تحت مدیریت لاریجانی پر از خالی است. اگر به زبان شاخص و با مصداق صحبت کنیم، قیمت دلار (به عنوان یک شاخص مهم در اقتصاد که تاثیرات چشمگیری در شاخص‌های دیگر اقتصادی دارد)، در ابتدای شروع به کار علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس، زیر ۱۰۰۰ تومان بود و در پایان دوران ریاست او در سال ۹۸، به حدود ۱۶۰۰۰ تومان رسید.

در همین ماجرای ارز، وقتی در تیرماه سال ۹۷، مشخص شد که در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی (ارز جهانگیری) حدود ۲۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور به باد رفت و با طرح بسیار مشکوک و خیانت‌کارانه پیش فروش سکه در دوران ریاست ولی الله سیف بر بانک مرکزی (ظاهرا با دستور شخص روحانی)، حدود ۶۰ تن طلای کشور چوب حراج خورد، رهبر معظم انقلاب در دستوری ویژه به رییس‌جمهور، خواهان رسیدگی به دعاوی و اخبار منتشرشده و ارایه فوری یک گزارش از مساله ارز و طلا، شدند. [۴] البته لازم به ذکر نیست که پیگیری این مطالبه مهم رهبر انقلاب در دولت روحانی به کجا رسید، اما از مجلس و رییس آن، علی لاریجانی، هم کوچک‌ترین تحرکی در پیگیری این مطالبه رهبر انقلاب در ماجرای از بین رفتن ذخایر راهبردی ارز و طلای کشور، آن هم در شروع جنگ اقتصادی تحمیلی توسط دولت آمریکا، صورت نگرفت.

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

در بزنگاه‌هایی حساس و گره‌خورده با سرنوشت بیش از ۸۰ میلیون ایرانی، لاریجانی به نحوی مدیریت کرد که ظرف ۲۰ دقیقه برجام به تصویب رسید و بر خلاف قواعد مصرح و آشکار آیین‌نامه مجلس، اجازه اظهارنظر به هیچ مخالفی را هم نداد. نمایشی که در جریان تصویب لوایح ذیل fatf در مجلس دهم توسط رییس مجلس کمابیش تکرار شد و هیچ مخالفت و انتقادی را وارد ندانست.

حال با کلید بیانات رهبر انقلاب به این دو ماحرای مهم بنگریم. جدای از شروط ۹ گانه رهبر انقلاب برای تایید برجام، که نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس لحاظ نشد، رهبری درباره تعجیل در تصویب و اجرای برجام (که مصداق بارز آن تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس بود) فرمودند:

" مشکلات فعلی در توافق هسته‌ای، به‌خاطر عجله در زودتر به سرانجام رسیدن توافق است... وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزئی، موجب ایجاد رخنه و نقطه‌ سلبی در آن کار می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که کارها متین، محکم و با شتاب مناسب انجام شود. "(دیدار با فرماندهان و مسوولان نیروی دریایی ارتش، ۷ آذر ۹۵)

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟
اشک‌های مرحوم زارعی در روز تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام
مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟
استوری رییس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات درباره نقش لاریجانی و شمخانی در تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام

ایشان ۱ خرداد ۱۳۹۸ در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان فرمودند:

"یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را می‌فهمید! آن نامه‌ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛ شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب می‌شود... بنابراین نه، برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار - به آقای رئیس‌جمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفته‌ایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر داده‌ایم. "

جالب این‌جاست که لاریجانی به عنوان رییس مجلس، حتی بر اجرای شروط ۲۸ گانه قانون خود مجلس، «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» هم هیچ‌گونه نظارتی اعمال نکرد و عملا این قانون بی‌اثر و خنثی شد.

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

از همه جالب‌تر و البته تلخ‌تر این که، لاریجانی در ۲۷ مهر سال ۹۴، در همایش نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر، رسما از خود در ماجرای بررسی و تصویب برجام رفع مسوولیت کرد و کل ماجرا را متوجه رهبر انقلاب کرد!

این در حالی بود که به گفته‌ی علیرضا زاکانی، عضو کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام در مجلس نهم، لاریجانی حتی گزارش‌های کارشناسی کمیسیون مجلس را سانسور می کرد تا نظر دولت روحانی را به کرسی بنشاند. [۵]

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

در سال ۹۲، زمانی که حسن روحانی به ریاست جمهوری رسید، کابینه‌ای را به مجلس معرفی کرد که برخی چهره‌های شاخص ستاد میرحسین موسوی که نقش‌های پررنگی در جریان فتنه ۸۸ ایفا کرده بودند، در آن حضور داشتند. اما به گواه فیلم‌ها و گزارش‌های ثبت و ضبط شده از جلسات رای اعتماد کابینه، تحت مدیریت شخص روحانی و نمایندگان نزدیک به او، اصولا بحث «فتنه» به عنوان یک شاخص مهم در بررسی صلاحیت‌ها به حاشیه رفت. این‌چنین بود که امثال زنگنه، آخوندی، ربیعی و دانش آشتیانی با لابی‌گری‌های پشت‌پرده از سد رای اعتماد گذشتند.

لاریجانی در سال ۹۸ در مصاحبه‌ای، تا حدی دلیل سکوت خود را در جریان رای اعتماد به وزرای روحانی در سال ۹۲ آشکار کرد و تلویحا از ارادت خود به برخی رئوس فتنه گفت. او در مصاحبه با روزنامه همشهری (اردیبهشت ۹۸) نه تنها تلویحا از فتنه‌گران دفاع کرد، که مخالفان و منتقدان فتنه‌گران را با مجاهدین خلق و گروهک‌های اول انقلاب مقایسه کرد.

خبرنگار همشهری از او پرسید:

"در کشور با جریانی روبه‌رو هستیم که بدون داشتن حد و مرزی مشخص از تریبون‌های پر سر و صدایی که در اختیار دارند به شخصیت‌های تأثیرگذار نظام بی‌محابا می‌تازند و درصدد حذف آنها از عرصه سیاسی کشور هستند، این طیف با اصطلاحاتی مثل انقلابی و غیرانقلابی یا فتنه‌گر و حامی فتنه و تعابیری از این دست برخی را حذف و برخی دیگر از چهره‌ها مثل رئیس دولت اصلاحات یا علی‌اکبر ناطق‌نوری را منزوی کرده‌اند..."

و لاریجانی پاسخ داد:

"من آنقدری که شما ابراز نگرانی کردید، نگرانی ندارم، این دست اتفاقات و رویدادها از اول انقلاب بود. اوایل پیروزی انقلاب مارکسیست‌هایی که در نحله‌های مختلف فکری بودند به همراه منافقین این روند را راه انداختند. آنها جریان‌هایی را ایجاد کرده بودند که علیه مرحوم آیت‌الله بهشتی، علیه آقا- مقام معظم رهبری- و علیه آیت‌الله هاشمی حرف‌های تند و تیزی می‌زدند.»

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

او سپس در پاسخ به بخش دیگری از صحبت‌های خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه «شاید بتوان گفت که جریان تخریبی به‌ظاهر و در مسیر کلان انقلاب مشکلی را ایجاد نکرده باشد اما قطعاً سبب منزوی شدن برخی چهره‌های نظام شده است، مثلاً رئیس دولت اصلاحات یا آقای ناطق‌نوری نسبت به یک دهه قبل کاملاً از نقش‌آفرینی در عرصه سیاست منزوی شده‌اند، این درحالی است که نظام می‌توانست از حضور و ایفای نقش آنها بهره بیشتری ببرد» تصریح می‌کند:

"من خیلی باور ندارم این دست تخریب‌ها باعث انزوا می‌شود، چون گاهی این روند بیشتر برای افراد توجه ایجاد می‌کند. "[۶]

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

این در حالی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همه سال‌هایی که از فتنه ۸۸ گذشت، در چندین نوبت، بر مساله «فتنه» به عنوان یک شاخص در نسبت‌سنجی افراد و گروه‌ها با انقلاب و نظام تاکید کردند. مثلا ایشان در ۶ مرداد ۹۲، یعنی کمی قبل از برگزاری جلسات رای اعتماد به دولت یازدهم فرمودند:

" خب، در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر میکردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه‌ی با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمیدهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمیکنند؟ در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میکنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملت کمک نمیکرد، گروه‌های مردم به جان هم می‌افتادند، میدانید چه اتفاقی می‌افتاد؟ می‌بینید امروز در کشورهای منطقه، آنجاهائی که گروه‌های مردم مقابل هم قرار میگیرند، چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ کشور را لب یک چنین پرتگاهی بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصیرت به‌خرج دادند. در قضایای سال ۸۸، این مسئله‌ی اصلی است؛ این را چرا فراموش میکنید؟ "[۷]

در ماجرای دو کنوانسیون پالرمو و cft از مجموعه برنامه اقدام (اکشن پلن) طراحی شده توسط fatf برای جمهوری اسلامی، که با توافق پنهان وزیر اقتصاد دولت یازدهم با مسوولان آن نهاد (با دور زدن همه ساز و کارهای قانونی و مجلس) دولت روحانی به انجام آن‌ها متعهد شد، [۸] علی لاریجانی باز دقیقا به مثابه برجام، یک شریک و متحد راهبردی برای حسن روحانی بود. این لوایح که تصویب آن در میانه کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه کشورمان، به معنای کامل شدن حلقه محاصره اقتصادی از داخل بود، با فشار سنگین تیم روحانی-لاریجانی در بهمن ۹۶ در مجلس تصویب شد، اما به واسطه‌ی آثار مخرب و دامنه‌دار آن با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد. بار دیگر، باز با هدایت لاریجانی با اضافه کردن یک ماده واحده جهت جلب نظر شورای نگهبان در مهر ۹۷ به تصویب رسید. شورای نگهبان بار دیگر  به واسطه‌ی این که اصلاحات مورد نظر آن شورا لحاظ نشده بود، آن را رد کرد.  این لایحه برای بررسی به مجمع تشخیص رفت و در این مرحله نیز علی لاریجانی در کنار اعضای همسو با دولت در مجمع، بیشترین تلاش را برای تصویب آن در مجمع صورت داد. آگاهان امر همان موقع، دلیل تلاش پیگرانه و سماجت علی لاریجانی را برای تصویب این لوایح را تعهد پنهان دولت روحانی به fatf برای اجرای همه بندهای اکشن پلن با تفسیر آمریکایی‌ها می دانستند.

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

مروری بر عملکرد مبهم لاریجانی در مجلس/ آیا لاریجانی در بزنگاه‌های سیاسی به نفع نظام اقدام کرد؟

حالا باز بد نیست نگاهی به نظر رهبری درباره این لوایح داشته باشیم. ایشان در ۳۰ خرداد ۹۷ در دیدار با نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی فرمودند:

" این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید. "

ایشان تاکید فرمودند:

" همانگونه که درباره «برخی کنوانسیونهای بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل  مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند. "[۹]

به هر روی، اهل نظر وقع چندانی به فاصله‌گذاری‌های تاکتیکی و نق‌زدن‌های گاه و بیگاه اصلاحاتی‌ها با لاریجانی نمی گذارند. حال که دو دوره روحانی قانونا به اتمام می رسد، باز بهترین گزینه‌ای که منافع «گارد قدیم» (الیگارشی) را تامین می کند، اشبه‌الناس به روحانی از نظر کردار سیاسی و جهان‌بینی است. این که گزینه مورد نظر، تاکنون زیر چه تابلوی سیاسی بوده، معمم است، مکلاست یا نظامی، فرقی نمی کند: او نباید در کلان پروژه «نرمالیزاسیون» وقفه ایجاد کند و البته باید واجد برخی ویژگی‌های خاص هم باشد که از ان جمله چهره «مرضی‌الطرفین» و «معتمد» است.

در این مسیر، استحاله‌گرایان حتی مهره‌ای سنگین‌وزن چون ظریف را هم چون یک جاده‌صاف کن قربانی «برنامه» می کنند. در پازل‌هایی که محافل خاص طراحی می کنند، افراد صرفا مهره هستند و مهم «برنامه» است که باید به ثمر بنشیند. از نظر طراحان «برنامه»، این که نامزد مورد نظر کدام تابلوی سیاسی دارد(اصلاحات، اصولگرا، اعتدالی و...) در وهله نخست اهمیت نیست، بلکه مهم آن است در پازل طراحی شده برای پسا ۱۴۰۰، سرفصل‌های ابلاغی را پیش ببرد و از هر جهت، میراث‌دار همین دولت کنونی باشد.


[۱] https://snn.ir/fa/news/۱۶۶۱۳۹

[۲] https://www.tabnak.ir/fa/news/۵۹۳۱۸

[۳] https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=۲۲۰۴۲&nt=۲&year=۱۳۹۱&p=۴#۳۸۶۱۲

[۴] https://www.mashreghnews.ir/news/۸۷۲۰۶۶

[۵] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۱۵۳۵۵۹/

[۶] https://www.mashreghnews.ir/news/۹۵۳۹۱۴

[۷] https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=۲۱۷۴#۴۲۲۰۷

[۸] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۷/۰۷/۰۵/۱۸۳۸۴۸۶

[۹] https://www.mashreghnews.ir/news/۸۶۶۷۹۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    14 28
    عملکرد لاریجانی مبهم نبود گزارش شما مبهم بود
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      21 5
      وقتی دختر ایشان در آمریکا زندگی می کند چگونه پشت میز مذاکره با آمریکائیها می خواهدصحبت کند؟!!!
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      12 16
      مگه هر کی فرزندش خارج ایران بود آدم بدیه؟
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    37 10
    لاریجانی، فردی که در مقاطع حساس پشت نظام را خالی کرد. بزگترین حامی روحانی
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    8 38
    حتی با اومدن رییسی هنوز هم میترسین شما اصولگراها.!!!!! نگران نباشین.این دوره هم مردم دقیقه ۹۰ صندلی رو از زیر پاتون میکشن
    • SE ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      24 3
      شما اصحالات 32 ساله به مردم خیانت میکنید و دیگر مردم فریب شما دغلها را نخواهند خورد
    • DE ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      17 0
      مگه همه مردم، فقط در چند محله اعیان نشین چند کلان شهر زندگی می کنند؟
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      14 1
      حتما با دوز و کلک و با دروغ و نیرنگ چون ذات اصلاح طلبان و اعتدالیون و کارگزاران بر پایه دروغ و حیله و کلک و ... بتن ریزی شده
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      13 1
      ما از مکر شیطان و جهل بعضیا خیلی بیشتر می‌ترسیم
    • رضا IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      2 0
      مردمی که ۸ سال گول خوردند باز هم گول خواهند خورد. ساده انگاری این بلا رو سر مردم اورد اعتقاد به اینکه همه چیز با رابطه با آمریکا درست خواهد شد بدبختی محضه
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    8 4
    بعد از ۴۲ سال زمان بهره بردای. مردم از محسنات عدالت و رفتن به سوی قطره ای از پیروی از پیشوای بزرگمان علی(ع) برویم .. برای این منظور افرادی همچون لاریجانی که در ظاهر ااصولگرا ودر باطن اصلاحاتی بود و در دوران روحانی کاملا هماهنگ با ایشان عمل کرده اند برای کوخ نشینان انتخاب ایسان مناسبتی ندارد . ایشان به شهادت بعضی ها. در چندین مرورد خلاف منافع ملی عمل کرده اند .. باید عدالت را برگزید .. لیبرالها. دشمن عدالتند میدونم مشرق. هم عدالت را کنار زده است وابن مطلب را نشر نمیدهد
  • حسام IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    9 4
    حامیان زر وتزویر را مردم شناختند از عملکرد در صدا وسیما تا ریاست مجلس وتوهین به ریاست جمهور منتخب مردم وتصویب شرم آور برجام بدون بررسی کسیکه یارانه را گدا پروری اعلام می کرد تا سیاستمداران آن را در راه آبادانی ترکیه وکانادا وحتی آمریکا هزینه کنند.خدا را شکر که با آمدنش تو دهنی محکمی از مردم دریافت کنه تا ادب شود.
  • علی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    2 2
    ببا یارانه مخالفت شدید داشت تا پول را حت بتونند دنیا طلب ها با درایت خود برای پیشرفت کشور خرج سفرهای عالی داخل وخارج کشور کنند مسافرت ها وتابعیت گرفتنی هایی که درشان مردم ایران باشد. بله با خرج هایی که مردم ایران از خرج ها مردم ایران را به چشم تحقیر نبینند بلکه متمولین بی درد بدانند دستمریزاد آبروی مردم را در خارج حفظ کردید یا انه وآبرو مهم آبروست.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 21
    مدیریت و کارامدی لاریجانی خوب است هر چند در حال حاضر شاید مناسب رییس جمهوری نباشد
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    15 4
    انشاء الله به امید شکست حسنعلی روحانیجانی
  • محمود IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    10 4
    برخورد وادبیات آمرانه به دکتر احمدب نژاد از موضع کبر وغرور وتوهین واخراج رییس جمهور محبوب مردم از مجلس از اذهان مردم پاک نخواهد شد .ما تابعیت آمریکا نداریم هیچ یک ازاعضای خانواده مان در آمریکا وبرای آمریکا کار نمی کند پس راه ما وهدف ما از اینچنین آدم ها جداست .فی امان الله
  • امیر IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    10 2
    لاریجانی سیاست بازی است که از سیاستمداری چیزی ندارد .لیبرالی که نماینده چهادرصد است. برجام را تصویب که قشر چهاردرصدی مشکلی نداشته باشن
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    12 5
    روحانی لاریجانی دوروی یک سکه در خسارت زدن به مردم و کشور هستند
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 10
    لاریجانی باید دبیر کل سازمان ملل شود
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 0
    ایران با سه بحران کشنده روبرو هست که غیر ممکنه درست بشه-1-خشکسالی-2-کرونا3-فساد،خیانت،جنایت،بی عدالتی،تبعیض،امتیاز،سهمیه بورسیه خیان
  • حمید IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    13 0
    آقای لاریجانی مردم از لیبرال ها ی تن پرور ثروت اندوز انگلیسی خسته اند عجالتا برو تا بعد عزت زیاد
  • مهرناز IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 0
    تحلیلگران سیاسی " فاکتور های خاصی برای ارزیابی دارند " اما گاهی وقتها مردم عادی بهتر از تحلیل گران سیاسی "افراد مقام دار را می شناسند " لاریجانی در مدت ریاست مجلس " در شرایط های مختلف شعار های خوشایند ودر مسیر نظام را سر می داد " اما عملا کارهائی که انجام می داد " در مسیر دیگری بود " بشخصه لاریجانی را سالهاست شناختم " متاسفانه ایشان برای رای اوردن در مجلس "همیشه از قم استفاده ابزاری " کرد.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    13 2
    سلام .از اطلاع رساني خوب مشرق سپاسگزارم ولي خواهشا اين مطالب يا اسناد به دست نيروهاي انقلاب كه كانديد شدن برسه .كه به درد مناظرات بخوره كه مثل 4سال قبل نشه با فريب و نيرنگ از مردم عوام راي بگيرن.تشكر
  • حسین IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 2
    ایشون عامل اصلی گرانی بنزین و آبان ۹۸ بود
  • اصغر DE ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    22 1
    آقا این آقای لاریجانی رو خیلی جدی گرفتید، ایشون سال ۸۴ آرای باطله از آرائش بیشتر بود.
  • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    5 4
    سوال مهم ترین نیاز اصلی کشور چی هستش والله این کشور نیاز به یک تقسیمات جدید کشوری داره افزایش استان ها80 90 و اینکه نام های نژادی از روی استان ها حذف بشه تغییرات واجبه
    • پوریا IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      1 1
      پیشنهادات عالی هستش اما کی به حرفت گوش می کنه حرف باد هواست
    • پوریا IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      1 0
      این که میگی تقسیمات کشوری ایران تغییر کنه محال هستش هر چند این تقسیمات هم منطقی نیست تقسیمات کشوری در جهان متفاوت هستش
  • GB ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    7 1
    یادمون نرفته توقف ساخت مسکن مهر در مجلس لاریجانی تصویب شد. یادمون بیاد زمانی عباس اخوندی قائم مقام لاریجانی در صدا و سیما بوده و سه بار با لابی مستقیم لاریجانی از استیضاح وی جلوگیری شده است. یادمان نرود مدیریت نه ضعیف بلکه دو پهلوی لاریجانی و نقش همراهی ایشان در توقف طرح تحول مالیاتی, در نحوه اجرای طرح بنزین روحانی و دلار جهانگیری چه اسیب هایی به کشور زده
  • ممقانی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    8 1
    دوست عزیز این فرد یک منافق به تمام معنا هست وگرنه در هیچ جای دنیا تحزب اجازه نمی دهد طرف به راحتی وسط لحاف بخوابد و خط عوض کند و در قالب یک پوشش بینابین جناح مخالف از او بهره برده و رای گروه بی بصیرت این طرفی ها را هم ببرد این را هم بدانیم که نفاق اش فقط برای ماست اگر دشمن به این نتیجه برسد که برای او جا بازکند تا او پیروز معرکه شود از این فرد حتما و حتما تضمین های محکمی خواهد گرفت و اجازه دودوزه بازی را از او می گیرد چون در جمع شیاطین اینها صفر حساب می شوند و نمی توانند سر شیطنت انگلیس و امریکا کلاه بگذارند بنابراین در فضای احساسی نزدیک انتخابات اگر رسانه های بیگانه از این جریان و فرد حمایت کنند بیجا نیست و این وامداری اینان نشان می دهد که وثایق بزرگتری سپرده اند
  • قاصدک IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    4 1
    به پشتوانه تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام در مجلس ایران
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    7 1
    لاریجانی نیم میلیون رای هم نمیاره رییسی هم با ده دوازده میلیون رای انتخاب میشه چون اکثریت ملت بشدت از این چرخه معیوب عصبانین
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    9 1
    همین(زردآلوی بیرنگ وبی هسته-لاریجانی) گفته بود(اگر احمدنژاد رد صلاحیت بشه،میام)برای همین دقیقه آخر ثبت نام کرد
  • مجتبی از زنجان IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    3 6
    لاریجانی بیاد احمدی نژاد بیاد سعید محمد بیاد رییسی بیاد هرکسی بیاد وضعیت مملکت اینه هر کی میاد بیاد
  • علی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    9 2
    ناتوانی آقای لاریجانی در 12 سال ریاست مجلس برای هیچکس پوشیده نیست،واگذاری کرسی ریاست جمهوری به ایشان یک ظلم تاریخی به ایران است
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    3 2
    ساکت فتنه
  • DE ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    13 1
    لاریجانی رئیس مجلسی بود که تقریبا یک سوم نمایدگانش پرونده قضایی دشتند، ولی ایشان هیچ اقدام موثری نکرد.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    8 2
    طلحه و زبیر ها یکیشان کم بود لاریجانی تکمیلش کرد
  • سید امیر IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 6
    تو چند دوره انتخابات قبل هروقت عده ای شروع به تخریب فرد خاصی کردن (حالا برنامه ریزی شده یااز سر جهالت) اون فرد با رای خاکستری ها انتخاب شد کار بلد ها میدون کجا بریزن که میسوزه حالا شما هی برا مخاطبت اسمون ریسمون بباف
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    5 1
    ان شا الله بصیرت مردم کار منافقین مزدور را تمام می کنند .
  • کارشناس سیاسی اصولگرا IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    2 8
    اصولگرایان رئیسی جلیلی محسن رضایی ضرغامی لاریجانی تایید خواهند شد.حسین دهقان و علیرضا افشار هم احتمالش است. اعتدال گرایان جهانگیری شریعتمداری تایید خواهند شد.مهرعلیزاده و محسن هاشمی هم احتمالش است. اصلاح طلبان فقط دکتر پزشکیان تایید خواهد شد. بقیه عدم احراز میشوند.بخصوص بیشتر وزرا احمدی نژاد و روحانی یا افرادی مثل سعید محمد رجل سیاسی نیستن. رجل سیاسی به معنی سابقه فعالیت سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی در 20 سال گذشته است. برای همین در دوره قبل هاشمی طبا تایید شد اما بسیاری از چهره های مطرح اصلاح طلب و اصولگرا تایید نشدند. بعضی ها فکر میکنند چون وزیر و استاندار و سردار سپاه بودند باید تایید شوند.نه عزیزم.رجل سیاسی و مذهبی باید باشد.مدیر و مدبر کافی نیست.روحانی مدیر و مدبر بود.چه شد؟ تقوا و سلامت نفس و اهل رانت و فساد نبودن هم لازم است.اطرافیان افراد هم در نظر میگیرن. البته نظر خودم این است که فقط رئیسی و دکتر پزشکیان داخل همه اینها سالم تر هستن و باید تایید شوند.بقیه رد شوند بهتر است.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      0 1
      جیگر طلا ٬ رستم قاسمی تایید و جهانکیری رد میشه!
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      5 1
      لاریجانی اصولگرا نیست و اعتدال و اصلاح هم سروته یه کرباسند
  • رضا IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    2 2
    درود بر سردار سازندگی علی لاریجانی ما به لاریجانی رای میدهیم جدی نگیرید (الکی گفتم). به ریسی رای میدهیم
  • رضا IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    2 3
    درود بر سردار سازندگی علی لاریجانی ریس جمهور محترم (الکی گفتم). ما به ریسی رای میدهیم
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    1 1
    # د....ن نمی خواهیم .
  • محمد IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 0
    نون به نرخ روز دورترین مرد تاریخ انقلاب .منفور ترین مرد مشترک بین اصلاح طلبان و اصولگرایان.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    2 1
    رد صلاحیت کمترین اقدام است باید به خاطر ننگ نامه برجام و نسبت دروغ به رهبری محاکمه شود
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 1
    ایشان نتوانستند درمجلس ودربرابرپرخاش آقای احمدی نژادتحمل وتعامل داشته باشندوهمانطورباعصبانیت پاسخش رادادند.
  • امیر IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 1
    ان شاالله مردم با بصیرت فردی شایسته را انتخاب می کنند و ریشه فساد را می خشکانند
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    1 1
    شماازلاریجانی انتظارزیادی دارید؟اومثل روحان یکعبه امالش غربه بزرگترین دلیلش حضورزهر الاریجانی درامریکاست!واقعااگردرکشورکدخدا یکی ازمسئولینش بچه اش توایران زندگی می کردچه باهاش میکردند؟!گوکدخداپرستی برای عده ای فرهنگ شده؟کجائی غیرت ملی!!¡!!!
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 1
    پشت پرده همه این اتفاقات (تصویب برجام ،همزمانی توافقات در استانه انتخابات ،و...)اول انگلیس است که در یک نقشه چند لایه بر استمرار نفوذ در ایران تلاش مینماید و اصلا اتفاقی نیست همزمانی توافق در پایان دولت روحانی ....مروری به نحوه تصویب برجام در دولت و مجلس داشته باشید!!!!!؟؟؟؟؟میوه برجام نصیب کدام سیاست باز خواهد شد .البته اگر ملت برای چندمین با فریب بخورند ،هنوز پرده های دیگری برای افزایش شانس گزینه مورد نظر غرب وجود دارد که در هاهنگی در داخل و خارج مرحله به مرحله به اجرا در خواهد آمد..دستگاه های امنیتی ، مردم و شورای نگهبان هوشیار باشند
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 1
    پشت پرده همه این اتفاقات (تصویب برجام ،همزمانی توافقات در استانه انتخابات ،و...)اول انگلیس است که در یک نقشه چند لایه بر استمرار نفوذ در ایران تلاش مینماید و اصلا اتفاقی نیست همزمانی توافق در پایان دولت روحانی ....مروری به نحوه تصویب برجام در دولت و مجلس داشته باشید!!!!!؟؟؟؟؟میوه برجام نصیب کدام سیاست باز خواهد شد .البته اگر ملت برای چندمین بارفریب بخورند ،هنوز پرده های دیگری برای افزایش شانس گزینه مورد نظر غرب وجود دارد که در هماهنگی کامل در داخل و خارج مرحله به مرحله به اجرا در خواهد آمد..دستگاه های امنیتی ، مردم و شورای نگهبان هوشیار باشند
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    چجوری اینقد شماها رو دارید؟ اقا یکم خجالت هم خوب چیزیه
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    مردم بایدتکلیف خودراباکسانی که استاد سیاست بازی هستندولی مردم برای اونهاپشیزی ارزش ندارندروشن کنند
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    مردم بایدبین سیاستمداران بامردم مداران انتخاب کننداگه دوباره اشتباه کننددیگه واقعامقصرخودشون هستنداگه قبلا میگفتن نمیدونستیم الان اوضاع ازروزروشن تره
  • BE ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    درود بر برادران دا....
  • امید وار BE ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 1
    برای اقتدار ایران و گشایش اقتصادی ، رأی ما سعید محمد
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    دومین مجلس ضعیف بعد ازمجلس ششم آخرین مجلس بانقش حداکثری مدیریت آقای لاریجانی بود.
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    3 1
    اگه خدمت به غرب نکرد باید شک کرد... راستی مرگ بر آمریکا.... اما چرا دخترو داماد وبستگانت آمریکا رو برای زندگی انتخاب کردند...
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 1
    خداوند شر و فتنه شان را به خودشان برگرداند
  • US ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    بزرگترین دستاورد انتخابات بر ملا شدن چهره واقعی افراد است. انتخابات درسهای بزرگی برای مردم دارد. درسهای فوق العاده سنگین و پر هزینه.
  • DE ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    برای نابودی بقایای اسلام انقلابی در ایران به ادامه روحانی یعنی دالای لاما رای میدهیم ......
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    ایشون قرار نیس بازنشست بشن .خسته نشدن؟!ما که از بس ایشونودیدیم خسته شدیم.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    طبق قانون وراه وروش امامان شهید وانسانیت عمل کنید وافراد(بی لیاقت،امتیازی،سهمیه ای،بورسیه ای،ژن برتر،آقا،آقازاده،خاندان فاسد،باندباز،پارتی باز،خائن،جنایت کار،خرابکار،غارتگر،بی عدالت،تبعیضگر...)را تائید صلاحیت نکنیدکه بعدا بخواهید بگوئید تقصر مردم بوده که رای دادند
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    ای ... ساکت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس