کد خبر 1218763
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
دیدار سیسی و ماکرون درباره تحولات فلسطین و سد النهضه

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر امروز دوشنبه با «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه در پایتخت فرانسه دیدار و درباره تحولات فلسطین و بحران سد النهضه گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق به نقل از میدل ایست نیوز، «بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که رئیس جمهوری مصر با رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه در پاریس، پایتخت فرانسه دیدار کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس جمهور فرانسه از سفر مجدد رئیس جمهوری مصر به پاریس استقبال و از مصر در سطح رسمی و مردمی تقدیر کرد و تعهد فرانسه به تقویت روند روابط دو جانبه مشترک در زمینه‌های مختلف و حمایت از توانایی‌ها و تلاش‌های مصر تحت رهبری رئیس جمهور در مبارزه با تروریسم و ​​ایدئولوژی افراطی و دستیابی به امنیت و ثبات در کل منطقه را اعلام کرد.

رئیس جمهوری مصر نیز بر اصرار خود برای به حداکثر رساندن هماهنگی و رایزنی با طرف فرانسوی در آینده درباره پرونده های همکاری دوجانبه، به ویژه امنیتی و نظامی با توجه به چالش های بزرگ در سطح منطقه و اشتیاق مصر برای تحکیم و تعمیق مشارکت استراتژیک گسترده با فرانسه، که ستون مهمی برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه است، تاکید کرد.

در این دیدار همچنین درباره راه های تقویت چارچوب همکاری های دو جانبه بین دو کشور دوست در سطوح مختلف، به ویژه در سطح اقتصادی و تجاری، با افزایش حجم سرمایه گذاری های فرانسه در مصر، به ویژه از زمانی که فرانسه یکی از مهمترین شرکای مصر در قاره اروپا قلمداد می شود، علاوه بر فرصتی که اکنون برای حضور در بازار مصر برای بهره مندی از زیرساخت های مدرن و بهبود فضای عملکرد تجاری در اختیار دارد، رایزنی کردند.

ماکرون با قدردانی از مراحل موفقیت آمیز فرآیند توسعه جامع در مصر و پروژه های بزرگ ملی در دست اجرا، بر اشتیاق فرانسه برای حمایت و پشتیبانی مصر در همه زمینه ها از طریق تبادل تجربیات و سرمایه گذاری مشترک تأکید کرد.

رؤسای جمهوری دو کشور در این جلسه همچنین درباره تعدادی از پرونده های منطقه ای به ویژه تحولات در شرق مدیترانه، لیبی و سوریه گفتگو کردند و سیسی در این زمینه تأکید کرد که هیچ راهی برای حل این بحران ها وجود ندارد مگر از طریق سیاسی، به روشی که وحدت سرزمینهای آنها و یکپارچگی نهادهای ملی آنها را حفظ کند تا اصول امنیتی را برای مبارزه با گروه های تروریستی و محاصره اعضای آنها فراهم و از حرکت آنها به سایر کشورهای منطقه جلوگیری کند.

ماکرون و سیسی همچنین تحولات مسئله فلسطین و راه های احیای روند صلح را با توجه به تحولات اخیر بررسی کردند و رئیس جمهوری فرانسه با ابراز قدردانی بزرگ از تلاش های مصر در این زمینه، آرزوی خود را برای ادامه رایزنی ها با مصر در این خصوص ابراز داشت و رئیس جمهوری مصر نیز بر متوقف ساختن اقدامات خشونت آمیز در اسرع وقت و دستیابی به یک راه حل عادلانه و جامع که حقوق ملت فلسطین و تأسیس کشور مستقل آنها را مطابق با منابع بین المللی تضمین کند و بر موقعیت ثابت مصر در این زمینه را تاکید کرد.

موضوع بحران سد النهضه میان سه کشور آفریقایی نیز در این دیدار مورد بحث قرار گرفت و سیسی در صورت دستیابی به توافق نامه حقوقی عادلانه و لازم الاجرا، پایبندی مصر به حقوق آب خود را تأیید کرد که قوانین روشنی را برای روند پر کردن و بهره برداری از سد و دستیابی به منافع مشترک همه احزاب باشد زیرا مصر خسارت را در این خصوص قبول نخواهد کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس