حسن رسولی

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جبهه اصلاحات در انتخابات از علی لاریجانی حمایت نخواهد کرد.

سرویس سیاست مشرق- در صبح روزی که تعداد قابل‌توجهی از نامزدهای رنگارنگ اصلاح‌طلب از لیبرال‌های حزب کارگزاران تا چهره‌هایی چون محمود صادقی در انتخابات ثبت‌نام کردند، یک نامزد دیگر نگاه رسانه‌ها و تحلیل گران را به سمت خود جلب کرد؛ علی لاریجانی وارد تالار وزارت کشور شده و با پوشیدن ردایی شبیه به حسن روحانی خودش را به عنوان گزینه تکرار دولت سوم روحانی مطرح کرد.

برخی در آن روز اعتقاد داشتند لاریجانی با کلیدواژه هایی خلق کرده تا پایگاه رأی اصلاح‌طلبان را تصاحب کند، از سویی برخی اصلاح‌طلبان نیز از ثبت‌نام این نظامی کهنه‌کار و رئیس سابق مجلس استقبال کردند.

اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که شاکله جبهه اصلاحات متمایل به لاریجانی نیست، حسن رسولی عضو شورای شهر تهران و از اعضای مؤثر جبهه اصلاحات به مشرق می‌گوید: «نامزد نهایی جبهه اصلاحات حتماً یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار است» استاندار سابق دوران اصلاحات معتقد است، اصلاح‌طلبان برای حفظ پایگاه گفتمانی خود در این دوره از انتخابات زیر بار نامزد نیابتی نرفته و حتی شکست را به پیروزی‌هایی مانند سال ۹۲ و ۹۶ ترجیح می‌دهند.

در ادامه گفتگو با حسن رسولی را خواهید خواند:

*************

** پس از ثبت‌نام نامزدها در انتخابات، به نظر جهانگیری را باید نامزد نهایی جبهه اصلاحات بدانیم؟

آقای جهانگیری یکی از نامزدهای ۹ گانه مورد پیشنهاد حداقل ۱۰ نفر از اعضای جبهه اصلاحات است و البته در مقایسه با دیگران امضاهای پشتیبان بیشتری نیز دارد. اینکه نامزد نهایی جبهه اصلاحات چه کسانی هستند، بستگی به مراحل پیش رو دارد. نامزد نهایی باید رأی اعضای مجمع را به دست آورد.

** اما در خبرها آمده بود که آقای جهانگیری ستادهای خود را نیز راه انداخته و یکی از اعضای حزب کارگزاران (حسین مرعشی) رئیس این ستادها خواهد بود؟

این مورد که آقای جهانگیری رئیس ستاد معرفی کرده باشد بی‌اطلاعم. البته با توجه به روابط شخصی میان جهانگیری و مرعشی و داشتن پایگاه حزبی مشترک دور از ذهن نمی‌دانم.

** اگر قرار باشد جهانگیری نامزد جبهه اصلاحات باشد، انتخاب رئیس ستاد نباید از کانال جبهه اصلاحات بگذرد؟

آیین‌نامه جبهه اصلاحات فرد محور تصویب‌شده؛ هرکدام برای انجام امور اداری؛ حقوقی و تبلیغاتی خودشان نیازمند تشکیل ستاد شخصی هستند. جبهه اصلاحات از همه داوطلبان پشتیبانی می‌کند؛ اما مرعشی رئیس ستاد جبهه اصلاحات نیست.

** اگر آقای جهانگیری نامزد نهایی جبهه اصلاحات شود؛ مرعشی رئیس ستاد نخواهد بود؟

اقدام آقای جهانگیری در تعیین رئیس ستاد امری شخصی است و خودشان تصمیم می‌گیرند چه کسی رئیس ستاد یا مسئول باشد؛ اما رئیس ستاد انتخاباتی جبهه اصلاحات را مجمع عمومی مشخص خواهد کرد.

** رئیس ستاد انتخاباتی جبهه اصلاحات هنوز مشخص نشده است؟

خیر

** در میان نامزدهایی که در وزارت کشور ثبت‌نام کرده‌اند؛ به‌جز اشخاصی که از سوی جبهه اصلاحات داوطلب شده‌اند، نامزد دیگری نیز وجود دارد که بخشی از اصلاح‌طلبان به او اقبال نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد باید آقای لاریجانی را نامزد جدید جبهه اصلاحات بدانیم.

من تا جایی که به‌عنوان عضو جبهه اصلاحات در جریان هستم؛ هیچ‌کدام از اعضای ۴۶ نفره این جبهه آقای لاریجانی را به‌عنوان یک اصلاح‌طلب به نهاد اجماع ساز معرفی نکرده‌اند؛ لاریجانی نامزد جبهه اصلاحات نیست.

** برخی اعضای حزب کارگزاران لاریجانی را شخصی قابل‌قبول برای جبهه اصلاحات می‌دانند.

بله؛ اعضای حزب کارگزاران با اعضای جبهه اصلاحات دو مفهوم سیاسی و تشکیلاتی متفاوت است؛ حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات نمایندگانی چون مرعشی و طاهرنژاد دارد و من تا جایی که مطلع هستم؛ به‌جز نامزد اصلاح‌طلب کسی را پیشنهاد نکرده و ما به‌جز نامزد اصلاح‌طلب به فرد دیگری فکر نمی‌کنیم.

** با این تفسیر لاریجانی رقیب جبهه اصلاحات در انتخابات است؟

بله، آقای لاریجانی به‌هیچ‌عنوان خاستگاه اصلاح‌طلبی ندارد؛ درگذشته نیز اصلاح‌طلب نبوده و نماینده ما در انتخابات نیست. لاریجانی را نامزد طیفی از جریان اصول‌گرایی در انتخابات می‌دانم. لاریجانی یک عقبه مشخص سیاسی دارد، او را باید در سابقه و عقبه سیاسی خودش تحلیل کرد.

** اما برخی معتقدند که لاریجانی مانند روحانی با یک سابقه غیر اصلاح طلبانه در لب خط تمایل به این جناح چپ قرارگرفته است. پس می‌تواند مستعد نامزد شدن در جبهه اصلاحات باشد.

شرایط از زمانی که ما از روحانی حمایت کردیم متفاوت شده است. ما قائل به همانندی میان روحانی در سال ۱۳۹۲ و لاریجانی در سال ۱۴۰۰ نیستم.

** پس دوران حمایت از یک نامزد با عناوینی چون نامزد نیابتی و رحم اجاره‌ای به سر آمده است؟

به‌طور طبیعی به این نقطه رسیده‌ایم؛ که دیگر به این دست افراد با عنوان نامزد نیابتی و رحم اجاره‌ای رأی ندهیم.

** دلیل این رأی ندادن به این دست از نامزدها چیست؟

مقطع ۹۲ به لحاظ سیاسی با شرایط ۱۴۰۰ متفاوت است؛ سیاست امری است تابع شرایط روز جامعه.

** اگر شرایط به سمتی برود که اصلاح‌طلبان مجبور باشند میان لاریجانی و جهانگیری یک نفر را انتخاب کنند؛ انتخاب اصلاح‌طلبان کدام است؟

نسبتی میان این دو نمی‌بینم؛ جهانگیری اصلاح‌طلب و لاریجانی اصول‌گرا است؛ بنا نیست جبهه اصلاحات با اجبار وارد معادله‌ای بشود، اصلاحات برخلاف سازمان رأی خود عمل‌نکرده و مسئولیت‌های خود را می‌شناسد. و از گفتمان اصلاح‌طلبی پیروی می‌کند.

** اصلاح‌طلبان همین ایده را سال ۸۴ نیز پیاده کردند و ابتدا به سراغ معین رفته و دور دوم به هاشمی که می‌گفتند اصلاح‌طلب نیست رأی دادند باز ممکن است چنین اتفاقی روی دهد؟

ما نه در سال ۸۴ هستیم و نه در سال ۹۲ دوران حمایت از نامزد غیر اصلاح‌طلب به پایان رسیده است.

از اینکه وقت خودتان را در اختیار مشرق قرار دادید ممنونیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سید IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    11 0
    چه اندازه چهره این اصلاح طلب نورانی است! نمی دانم که از ورع است یا ولع ؟؟؟!!!
    • DE ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      7 0
      چه اندازه چهره این اصلاح طلب نورانی است! نمی دانم که از ورع است یا ولع ؟؟؟!!! // احتمالا آثار چوب نیم سوخته است که هنوز سو سو میکند.
  • سید IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    11 0
    اساساً مرعشی چه چیز دیگری هست که حالا رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان تهوع آور نباشد؟!؟!
    • DE ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      6 0
      اساساً مرعشی چه چیز دیگری هست که حالا رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان تهوع آور نباشد؟!؟! اختیار داری مرعشی؟ گنجشکک عشی مشی - لب بوم ما نشین برو پیش مرعشی / روی شانه هاش بشین - یه کار عالی بکن - ....
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      1 0
      ارزش مرعشی از ... هم کمتره .
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    3 1
    به حرفش اعتنا نکنید لاریجانی را خواهید شناخت
  • سلام IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    3 0
    تا حالا اصطلاح مخالف موافق شنیده ای ؟ امروز جبهه اصلاحات به این شیوه بازی خواهند کرد .
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    نه بابا تو گفتی و ما هم باور کردیم خخخخخ
  • FR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    3 0
    دو دوزه بازی کار اصلاح طلبان نفرت انگیز است این بار از اول شروع کرده اند !
  • FR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    در جوانی به دوستی پیشنهاد دادیم یک ویلای شریکی در شمال بخریم برای استفاده در تعطیلات او که میدانست ما بدون خانواده آنها سفر نمیرویم گفت شما بخرید ما همراهتان خواهیم بود! از زرنگی اصلاح طلبها در انتخابات ها یاد این خاطره افتادم
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    احتمال انجام عملیات تروریسی بعد از انتخابات بسیار بالاست تاکید میکنم احتمال زنجیره عملیات تروریسی بعد از انتخابات بالاست اسراعیل دنبال انتقام و متشنج کردن اوضاع در ایران است در صورتی که جو متشنج شد بجای امنیتی کردن اوضاع را ارام کنید باید بتوانید جو بعد از انتخابات را بسمت تنش زدایی ببرید و مواظب عملیات تروریستی باشید
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    علی لاریجانی باید رد صلاحیت شود ولی صادق لاریجانی اگر با پارتی بازی و باند بازی صادق اگر علی لاریجانی تایید صلاحیت نشد اصلاح طلبان وطن فروش دزد خائن همه جا نفوذ کرده اند
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      0 0
      .... در همه جا نفوذ کرده اند . باید خیلی مراقب بود .
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    رئیسی بهترین نامزد ریاست جمهوری ایران انشالله پیروزی رئیسی عزیز
  • DE ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 0
    یک مرغ غشی بهتر است از این مرعشی لا اقل روزی یک تخم میکنه بعد غش میکنه ولی مرعشی فقط نطق میکنه و در نطقش به طرف امریکا غش میکنه
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 0
    ازافتضاحات بگو رفیق!اصلاحااااات دبگه حناش رنگی نداره!ایمشونوبیاری بایددهنت روآب بکشی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس