کد خبر 1218367
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۲
توصیه‌هایی در خصوص برگزاری حضوری امتحانات در شرایط کرونایی

دو پزشک متخصص عفونی به بیان توصیه‌هایی در خصوص برگزاری حضوری امتحانات در شرایط کرونایی پرداختند.

به گزارش مشرق، شیوع کرونا علاوه بر به وجود آوردن مشکلات فراوان در عرصه سلامت و اقتصاد نظام آموزشی کشور را هم با مسائل بسیاری مواجه کرده است و نزدیک به دو سال است که کلاس‌های دانشگاه و مدارس به صورت برخط برگزار می‌شوند که این شیوه برگزاری کلاس‌ها با چالش‌های فراوانی روبه رو است.

اما مشکل چالش برانگیزتر در حوزه آموزش نحوه برگزاری امتحانات است چرا که از طرفی نتایج امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم در آینده تحصیلیشان نقش مهمی دارد و از طرفی دیگر با توجه به شرایط کرونایی سلامت آن‌ها هم از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

بیشتر بخوانید:

درس خواندن با روش مجازی؛ امتحان دادن به شکل حضوری!

بالاخره بعد از کشمکش‌های فراوان بنا شد امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود و این امتحانات از فردا صبح ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز می‌گردد و در حال حاضر تنها راه حفظ سلامت دانش‌آموزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی قبل، بعد و حین برگزاری امتحانات و دادن آموزش‌های لازم به نوجوانان است. ‍

عبدالله کریمی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان، در این خصوص گفت: در حال حاضر ویروس کرونای انگلیسی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در جامعه گسترش پیدا کرده است و متاسفانه تعداد کودکان و نوجوانانی که به دلیل ابتلا به این ویروس و یک ماه بعد به دلیل مسیک یا همان درگیری التهابی چند ارگان بدن در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان هم خودشان درگیر می‌شوند و هم می‌توانند ویروس را منتقل کنند، ادامه داد: از آنجایی در همه دنیا هنوز واکسنی برای افراد زیر ۱۶ سال تولید نشده است، اگر زنجیره انتقال را در این افراد قطع نکنیم، با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم و به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه در خصوص آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان بیان کرد: در درجه اول بهتر است، امتحانات به صورت حضوری برگزار نشود، اما در شرایطی که مجبور به برگزاری امتحانات به صورت حضوری هستیم باید رعایت پروتکل‌های نظیر استفاده از ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی و تمام نکاتی که در خصوص پیشگیری از کرونا مطرح می‌گردد، جدی گرفته شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر کنترل دانش‌آموزان به دلیل سن کمشان بسیار دشوار است، متذکر شد: قبل از برگزاری حتما باید آموزش‌های لازم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دانش‌آموزان داده شود.

باید نظارت جدی صورت گیرد

جلال مجدیان، متخصص بیماری‌های عفونی و داخلی، در این مورد به بیان توصیه‌هایی پرداخت و اظهار کرد: یکسری از نکات بهداشتی به مسئولین برگزاری امتحانات و معلمان مربوط می‌شود و بسیار مهم است که فاصله گذاری اجتماعی حین برگزاری امتحانات رعایت گردد و در این خصوص باید نظارت جدی صورت گیرد.

وی افزود: مسئولین برگزاری امتحانات در مدارس حتما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که هنگام ورود دانش آموزان به مدارس تجمع صورت نگیرد و فاصله گذاری مدون در حیاط مدرسه و داخل کلاس‌ها به صورت جانمایی انجام شود و امتحانات با جانمایی مشخص برگزار گردد تا از تجمع جلوگیری شود.

این پزشک متخصص ضمن تاکید بر اینکه در این خصوص نظارت معلمان و مسئولین برگزاری امتحانات بسیار مهم است، یاد آور شد: دانش آموزان به دلیل شرایط سنیشان ممکن است درک درستی از رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه از کرونا نداشته باشند و به یکدیگر دست بدهند و فاصله مناسب را رعایت نکنند و از این رو مسئولین برگزاری امتحانات باید دقت کافی را داشته باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و داخلی توضیح داد: یکسری از نکات هم به والدین مربوط می‌شود و مهمترین بحث در این خصوص استفاده از ماسک است و دانش آموزان در طول مسیر یعنی از لحظه‌ای که از خانه خارج می‌شوند تا زمانی که به خانه باز می‌گردند، حتما باید از ماسک استفاده کنند و به هیچ عنوان نباید ماسک را از روی صورتشان بردارند و والدین در این باره باید آموزش‌های لازم را به فرزندان خود بدهند.

وی تاکید کرد: بحث دیگری که در این خصوص  اهمیت ویژه‌ای دارد این است که حتما باید از حضور دانش‌آموزان علامت دار در جلسه امتحان هر چند که جواب تستشان منفی باشد و جلوگیری شود و ما توصیه می‌کنیم که این دانش‌آموزان با هماهنگی معلمان و والدین به صورت بر خط و غیر حضوری امتحان دهند، چرا که علاوه بر این احتمال ناقل بی علامت بودن در کودکان و نوجوانان وجود دارد، احتمال اینکه در صورت داشتن علامت جواب تستشان منفی شود، هم زیاد است و تستPCR لزوما رد کننده ابتلا به کرونا نیست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس