کد خبر 1218212
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
شورای امنیت

«سازمان بین‌المللی متنفذان»، خواستار اقدام جدی شورای امنیت در جلوگیری از خونریزی بیشتر در فلسطین شد و شرایط فعلی را آزمونی برای این شورا دانست.

به گزارش مشرق،  شکل‌گیری رژیم جعلی به نام ‌رژیم‌صهیونیستی در فلسطین، بحران دیرینه‌ای را رقم زد که هر سال، شرایط آن برای مردمان اصلی این سرزمین یعنی فلسطینیان سخت‌تر کرده است.

این موجود که با تصمیم اروپایی‌ها و حمایت آمریکا خلق شد، به هیچ یک از موازین بین‌المللی پایبند نبوده و تحت چتر حمایتی بی دریغ همه دولت‌های مستقر در کاخ سفید، تنها به تجاوز و اشغالگری ادامه داده است به گونه‌ای که دیگر اثری از مرزهای شناخته شده ۱۹۶۷ هم نیست.

کشتار غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان، اجبار به تخلیه اراضی و تخریب منازل اجدادی فلسطینیان در کنار تداوم شهرک‌سازی در این مناطق غصب شده، محاصره مزدم غزه که حتی به آب آشامیدنی هم دسترسی ندارند و موج آوارگان و بی‌خانمان‌ها، بخشی از سالها جنایتی است که در انظار جهانیان رخ داده است.

با روی کار آمدن دولت ترامپ که بر پایه یکجانبه‌گرایی و نادیده‌انگاری نهادهای بین‌المللی شکل گرفت، قدس پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام، قراردادهای بی‌شماری برای همکاری در شهرک‌سازی منعقد و در حمایت از جنایات این رژیم، آمریکا از نهادهای مختلف بین‌المللی هم خارج شد.

اما دولت فعلی آمریکا که با شعار دموکراسی، دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی روی کار آمد هم تاکنون رویکرد چندان متفاوتی نداشته است.دو بار تلاش شورای امنیت برای صدور بیانیه به منظور کاهش تنش در سرزمین‌های اشغالی با مخالفت آمریکا روبرو شد.

رئیس جمهوری و دیگر مقام‌های این کشور به ویژه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا بر حق دفاع از خود رژیم صهیونیستی تاکید کردند و در این مسیر چراغ سبزی قوی به جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیست نشان دادند.

با این حال، با فشار افکار عمومی و پیگیری اعضای دیگر شورای امنیت همچون چین، تونس، نروژ، روسیه و دبیرخانه سازمان ملل، نشست دیگری پیش روی شورای امنیت قرار دارد که تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد.

در این رابطه، مری رابینسون رئیس سازمان متنفذان و رئیس جمهوری سابق ایرلند،گفت: کشتار بی گناهان تحمل‌ناشدنی است و اکنون باید متوقف شود.

وی افزود: مردم اسرائیل و فلسطین تنها در صورت تحقق راه حل عادلانه درگیری، پایان اشغال و احترام کامل به حقوق بشر قادر خواهند بود در صلح زندگی کنند.

رئیس گروه پیشکسوتان سازمان ملل متحد ادامه داد: به ویژه شورای امنیت سازمان ملل باید قدم بردارد و پیامی شفاف ارسال کند که خونریزی بیشتر و تحریکات تحمل نخواهد شد.

«سازمان پیشکسوتان» یا «سازمان منتفذان»، یک سازمان بین‌المللی غیردولتی از چهره‌های دولتی است که به عنوان فعالان صلح و مدافعان حقوق بشر، فعالیت می‌کنند.

آن‌ها خود را به عنوان «رهبران مستقل جهانی برای صلح و حقوق بشر» توصیف می‌کنند. این سازمان شامل ۱۲ عضو از شاخص‌ترین فعالان بازنشسته عرصه‌های سیاسی و فرهنگی است که دیگر دارای هیچ مقام رسمی نیستند و بر اساس تمایل مشترکی برای دستیابی به صلح و حقوق بشر جهانی فعالیت می‌کنند. این سازمان توسط نلسون ماندلا درسال۲۰۰۷ میلادی ایجاد شد.

هدف ماندلا این بود که از تجربه بزرگان و سیاستمداران استفاده کند تابا مشکلات به ظاهر حل‌ناشدنی چون تغییر آب و هوا، بیماری‌های بدون درمان، فقر، منازعات سیاسی درجهان مبارزه کنند و راه حلی سودمند ارائه دهند.

علاوه بر رابینسون، بان کی مون معاون سازمان متنفذان و دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد هم اظهار کرد: تشدید جدی خشونت برای هر پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل یک آزمون است.

وی افزود: شورا باید این قدرت را داشته باشد که همه طرف‌ها را در مورد نقض قوانین بین‌المللی پاسخگو نگهدارد.

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد ادامه داد: هیچ کشور عضو دائمی شورای امنیت نباید در نشست بعدی این شورا از وتو استفاده کند، بلکه باید سازمان ملل را قادر سازد تا نقش قانونی و اصلی خود را در رسیدگی فوری به این مناقشه ایفا کند.

حال باید دید آیا سازمان ملل این بار هم تنها به قرائت بیانیه‌ها اکتفا خواهد کرد یا اینکه گامی ولو در حد یک بیانیه جمعی، برای کاهش تنش در این منطقه برخواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس