کد خبر 1217892
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
اولین روز دامنه متقارن معاملات بازار سرمایه چگونه گذشت؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار در اولین روز متقارن شدن دامنه نوسان و تاثیرات آتی آن توضیحاتی داد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سابقه تغییرات دامنه نوسان از سال گذشته تا کنون اظهار کرد: دامنه نوسان از سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. دامنه به صورت متعارف بین ۵+ و ۵- بود و سپس مسئولان سازمان بورس تصمیماتی مبنی بر نامتقارن شدن دامنه گرفتند و به محدوده ۶+ و ۲- رسید که تا اوایل امسال نیز بر همین منوال بود.

او ادامه داد: مجددا در روزهای اخیر این دامنه به ۶+ و ۳- تغییر کرد. در نهایت چند روز پیش تصمیم بر این شد که دامنه به صورت اولیه خود بازگردد. وضعیت امروز بازار مانند روزی است که در ابتدای اسفند دامنه تغییر کرده بود و هیچ تغییری در بازار رخ نداد و عملا تاثیری در بازار نداشت.

بیشتر بخوانید:

گرگ و میش تقاضا در بورس

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به علت تغییرات این دامنه بیان کرد: معمولا تصمیماتی توسط مسئولان اتخاذ می‌شود که منجر به اصلاح وضعیت نمی‌شود. زیرا اصلاح کردن وضعیت، هزینه دارد و مسئولان فعلی سازمان بورس نیز نمی‌خواهند چنین هزینه‌ای را اعمال کنند.

میرزایی در ادامه بیان کرد: نتیجه چنین تصمیماتی بارها توسط کارشناسان و صاحب نظران گوشزد شده بود؛ مبنی بر اینکه هیچ تاثیری بر بازار نخواهد داشت. من نیز بارها در این رابطه مصاحبه کردم و توضیح دادم که علت اصلی نوسان بازار، دامنه نوسان نیست که بخواهند با تغییر آن وضعیت را اصلاح کنند. راهکار باید متناسب با علت باشد و علت را پوشش دهد.

او تصریح کرد: وضعیت دامنه نوسان خیلی با شرایط کنونی بازار ارتباط خاصی ندارد. نقدینگی بزرگی در مرداد ماه از بازار خارج شده است. همچنین نایب رئیس مجلس نیز از خروج حدودا ۲۰۰ هزار میلیارد توسط حقوقی‌ها از بازار خبر داد. همچنین مواردی بیان شد مبنی بر اینکه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد نیز توسط حقیقی‌ها خارج شده است. در نتیجه این خروج نقدینگی بوده که علت وضعیت فعلی بازار بوده است که با تغییر دامنه نوسان حل نخواهد شد. بلکه بازار نیاز به تزریق نقدینگی دارد.

این کار شناس بازار سرمایه افزود: هرچقدر که دامنه نوسان تغییر کند، تاثیری بر بهبودی وضعیت بازار نخواهد داشت. سال گذشته با همین دامنه ۵- و ۵+ بود که شاخص تا حدود دو میلیون رشد کرد. یعنی در همین دامنه متقارن نیز شاخص می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. در بهمن ماه سال گذشته شاخص نیز همین عدد بود و زمانی که این تصمیم اتخاذ شد؛ در اوایل اسفند شاخص یک روز مثبت و دوباره منفی شد. اکنون نیز که سه ماه از آن گذشته است، عملا هیچ تغییری در بازار رخ نداده است.

میرزایی تاکید کرد:، اما نکته کلیدی اینجاست که وقتی مقام سیاستگذار مدام تصمیم می‌گیرد و تصمیم خود را تغییر می‌دهد، باعث می‌شود تا عوامل بازار به مقام ناظر بی اعتماد و دیگر نتوانند با چشم انداز بلند مدت به بازار ورود و سرمایه گذاری کنند؛ بنابراین برآیند این نوع رفتارهای مقامات سازمان بورس، بدترین ضربه‌ای است که می‌تواند به بازار سرمایه زده و نوعی بی اعتمادی را تزریق کند. در واقع اعتماد را که رکن اصلی این بازار است سلب می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا این متقارن شدن دامنه می‌تواند روی بهبود وضعیت کلی بازار اثرگذار باشد، تصریح کرد: خیر، دامنه نوسان نمی‌تواند خیلی روی آینده بازار تاثیر بگذارد. فعالان بازار بیشتر منتظر این هستند تا تصمیماتی که در جلسه سران سه قوه اتخاذ شد و برخی از آن‌ها منجر به ورود نقدینگی به این بازار می‌شود؛ آیا عملیاتی می‌شود یا خیر.

او در ادامه افزود: در نهایت اینکه تا حدودی از این وضعیت خارج می‌شود، اما نمی‌توان انتظار رشد خاص و جهش گونه‌ای را داشته باشیم. به ویژه اینکه انتخابات در پیش است و زمانی که دولت تغییر کند، کسانی که بازیگران اصلی این بازار هستند در تصمیمات سرمایه گذاری خود وقفه ایجاد می‌کنند تا متناسب با سیاستگذاری‌های دولت جدید در مورد پرتفوی سرمایه گذاری خود تصمیم گیری کنند. به همین دلیل تا مشخص شدن نتیجه انتخابات تقریبا نمی‌توان رفتار خاصی را در این بازار مشاهده کرد و تقریبا یک روند آهسته و پیوسته را در پیش خواهیم داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس