کد خبر 1217867
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
بورس نمایه

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه تصمیمات خلق‌الساعه نباید به نقدشوندگی بازار لطمه وارد آورند، گفت: قیمت سهام شرکت‌های صادراتی روند رو به رشدی خواهد بود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، مجید عبدالحمیدی، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تأثیر تغییر دامنه نوسان بر روند حرکت بازار سرمایه طی روزهای آینده، گفت: جمعبندی فعالان بازار سرمایه از بازگشت تغییرات دامنه نامتقارن، بدون شک مثبت خواهد بود چرا که دامنه نامتقارن روش مناسبی برای روزهای بد بازار نبوده و تجربه خوبی از این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر، بازار سرمایه به شرایطی رسیده که تعدادی از افرادی که در مقطعی به نوعی بازار برایشان جذابیت داشته و به اصطلاح تازه واردها و کد اولی‌ها را تشکیل می‌دادند، از بازار خارج شده و صحنه را ترک کردند؛ اکنون افرادی در بازار حضور دارند که سال‌هاست در بازار سرمایه فعال بوده و این بازار را از آن خود می‌دانند و معتقدند که بازار بالا و پایین دارد و باید به بازار دید بلندمدت داشت.

بیشتر بخوانید:

گرگ و میش تقاضا در بورس

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطر نشان کرد: اکنون با توجه به گزارشات ماهانه شرکت‌ها، بیش از گذشته متوجه ارزندگی سهام می‌شویم و تعداد سهام ارزنده بازار کم نیستند.

عبدالحمیدی ادامه داد: با توجه به نوسانات قیمت ارز و قیمت جهانی فلزاتی همچون مس که بازار بسیار خوبی دارد، به نظر می‌رسد در میان مدت، حرکت سهام شرکت‌های صادراتی روندی رو به رشد و مثبت خواهد داشت؛ هر چند در حال حاضر، فشار فروش که این روزها در بازار مشاهده می‌شود، اجازه رشد به برخی از سهم‌ها را نداده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در کل هر دو رفتارها اشتباه بوده؛ یعنی نه افرادی که اکنون سهم‌ها را به فروش می‌رسانند و نه آنهایی که بی محابا خرید می‌کردند اقدام درستی انجام نمی‌دهند؛ پس این امیدواری وجود دارد که بازار به روال عادی خود بازگردد و نیازی به این قوانین شبانه، دستکاری در معاملات، حذف و ابطال معاملات حقوقی و چنین فرایندهایی وجود ندارد.

عبدالحمیدی معتقد است: تصمیماتی همچون تغییر دامنه نوسان، می‌تواند در کوتاه مدت بر بازار اثرگذار باشد؛ اما در میانمدت و بلندمدت، بازار باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم اصولی نگاه کنیم، در چنین شرایطی بهتر است که کمترین تغییرات اعمال شود تا بازار بتواند بر اساس ذات خود به تعادل برسد، حال این تغییر قوانین و دستکاری‌هایی که صورت می‌گیرد، به هیچ عنوان جواب نداده است، به طور مثال قانونی که در مورد ممنوعیت نوسانگیری روزانه وضع شد، کمتر از یک ماه دوام آورد و لغو شد، این در حالی است که مهم‌ترین مؤلفه بازار سهام، نقدشوندگی است و تحت هیچ شرایطی نباید خدشه‌ای به این موضوع وارد شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس