کد خبر 1217826
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
بورس نمایه

از روز یکشنبه بورس بازان ممکن است بازار را به فروشندگان واگذار کنند، اگرچه تجربه نشان داده، رفتار بازار قابل پیش بینی نیست و باید رفتار بازار را در مختصات همان روز سنجید.

به گزارش سرویس بورس مشرق، تازه ترین نظرسنجی نشان میدهد تحلیلگران و فعالان بازار هر دو متفق القولند که نمیتوان درباره رفتار بازار به طور حتم حداقل در این هفته نظر قطعی داد. از دید هر دو طیف بازیگران، تجربیات روزها و ماه های گذشته بورس بازان نشان داده بازار الگو مشخصی برای برآورد ندارد و در مسیری قرار دارد که بیشتر منطق هیجانی را در تصمیم‌گیری ها نسبت به منطق عقلانی پی می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

بالاترین و پایین‌ترین رشد قیمت در بورس ۱۴۰۰/۲/۲۵

روز نخست هفته را بازار را با واگرایی بیشتر شاخص کل و شاخص کل هم وزن دنبال کرد، چرا که این شکاف در هفته گذشته کمتر بود. کوچکترها حالا در صف فروشند و بازار در بسیاری از نمادهای کوچک در صف فروش قفل است و برخی از بزرگان بورس به کمک بورس شتافتند. روایت کنونی بازار از عرضه و تقاضاها نشان میدهد همچنان فشار سمت عرضه توانایی اثرگذاری بر تقاضاها را دارد و از این ناحیه میتواند بازار را هم یکدست قرمز کند. اگر چه از روز شنبه (دیروز) دامنه نوسان به حالت قبل برگشت اما ترس بازار و عدم اطمینان به آینده و تصمیمات اتخاذ شده همچنان تصمیم را برای بورس بازام گیج و مبهم کرده است.

برعکس بورس بازان، تحلیلگران با بررسی روند گزارش های ماهانه و اخبار بنیادی شرکت‌ها بر این باورند وضعیت بنیادی شرکت ها مطلوب ارزیابی میشود و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها هم در آن مختصات جای می‌گیرد. البته در روزهای پیش رو گزارش های عملکرد ماهانه و گزارش مجامع، برآورد و تصویر روشن‌تری از شرکت‌ها پیش روی سهامداران قرار میدهد که میتواند نکته کلیدی بازار در روزهای آینده باشد.

پیگیری تحولات احیای برجام که در این هفته تا آخر هفته ادامه دارد می‌تواند در کنار رُخدادهای مربوط به انتخابات، میتواند فضای روانی و هیجانی اثرگذاری در بازار ایجاد کند. روز جمعه یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود نقدینگی جدید در این هفته و هفته آینده خبر داده و به نظر میرسد باید این عامل را در نوسانات روزهای آینده دخیل دانست. هر چه باشد بازار در مختصات کوتاه مدت (یکماه تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری) در یک وضعیت انتظار به سر میبرد که رفت و برگشت های آن هم در یک وضعیت محدود و قابل مشخص خواهد بود.

آماده صعود باشید

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

فیلم the trial of Chicago ۷ صورتِ وضع قوانین جاری در دنیا، و تقابل دو جناح ضعیف و قوی را نشان می دهد. در این فیلم تعدادی‌ از دانشجویان فعال، خواهان برقراری دموکراسی و پایان جنگ ویتنام هستند اما در جریان فیلم، تمامی این افراد با برخورد شدید قانونی و جزای کیفری سخت مواجه می شوند.

جایی از فیلم شخصیت «اَبی» با ردای قاضی وارد دادگاه شده و در جایگاه متهم نشسته است، که قاضیِ دادگاه این حرکت را اهانت تلقی می‌کند و یک فقره اهانت به دادگاه در پرونده او ثبت می کند. زمانی که قانون و وضع قوانین روال درستی را طی نکند، برای شخص قوی، ضعیف عمل میکند و برای شخص ضعیف، قوی عمل میکند.

در اواخر سال گذشته، شاهد وضع قانون دامنه نامتقارن بودیم که در ابتدا بخشی از بازار، به دفاع از این قانون پرداختند.

افراد با تجربه عواقب این قانون نابجا را متذکر شدند، اما جمع کثیر بازار به این عده قلیل هجمه وارد نمودند. چرا که مدعی شدند این بخش قابل بازار ردای قضاوت به تن کرده اند و در حال اهانت به قوانین هستند. حال با گذشت سه ماه از قانون دامنه نامتقارن، شاهد آن هستیم که حتی خبر دامنه متقارن می‌تواند جان تازه به بازار ببخشد.

مشخص نشد دامنه نامتقارن چرا آمد؟ و بدتر از آن چرا رفت؟  مفید واقع گردید یا مضر؟ با اهالی تجربه دار بازار نباید برخورد قهری داشت، و آنها را منزوی نمود چرا که بنیاد بازار بر اهالی آن وضع شده است. تقریبا از ابتدای اردیبهشت، اشاره نمودیم که بازار گارد صعودی گرفته است. و دیگر منطقی برای فروش سهام وجود ندارد.

در روز شنبه هم شاخص کل در تایم فریم هفتگی روی سنکو B تحرکات مثبتی داشت و در کندل روزانه نیز خود را به زیر مقاومت ۱۲۰۰ رسانده است. به نظر نمیرسد که این مقاومت پایدار باشد. و باز هم تاکید داریم که در یک موج صعودی قرار گرفته ایم، اما قطعا شیب و سرعت موج ۳ سال گذشته را نخواهد داشت.

تقریبا اکثر اهالی با تجربه بازار، اتفاق نظر بر بازگشت بازار دارند، آیا باز هم اهالی و عامه بازار به این افراد هجمه وارد خواهند کرد و مدعی این خواهند شد که آنها باید ردای قضاوت را از تن در بیاورند؟

واکنش واقعی تر بورس

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

همان‌طور که میشد حدس زد، عمده خبرهای روز شنبه از حوالی وزارت کشور منتشر میشود و در نتیجه آن قدر که حضور چهره‌های خاص برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری بازتاب خبری داشته و دارد، متقارن شدن دامنه نوسان به چشم نیامد.

همین مسئله روند بازار را در روز نخست متعادل کرد و به نوعی ترس بازار از تشکیل صف فروش‌های پنج درصدی کاسته شد. در نتیجه همانند روند هفته گذشته، نمادهای شاخص‌ساز روند صعودی خود را دنبال کردند و در مقابل اغلب نمادهای کوچک‌تر با صف فروش کار خود را ادامه دادند. این مسئله در واگرایی شاخص‌کل و شاخص‌کل هم وزن نیز به چشم می آید.

در کل هر چه قدر متقارن شدن دامنه نوسان اتفاق مهم و تاثیرگذاری برای روند بورس است، مشخص شدن نامزدهای احتمالی پست ریاست جمهوری در این روزها نمی تواند تاثیر معنی‌داری بر روند بورس بگذارد. در نتیجه هر شخصی هم که تا پایان مهلت ثبت‌نام در بعدازظهر روز شنبه به وزارت کشور مراجعه کرد، در شرایط فعلی فقط می‌تواند بر جو روانی و هیجانی بازار تاثیر کوتاه‌مدتی بگذارد.

روند معاملات یکشنبه چهره بهتری از بورس نشان خواهد داد چرا که از یک سو تکلیف آمدن یا نیامدن نامزدهای بالقوه مشخص شده است و از سوی دیگر بازار واکنش واقعی‌تری به متقارن شدن دامنه نوسان خواهد داشت.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مریم IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    6 1
    اصلاح طلبان اگر رای میخواهند تا قبل از رای گیری باید ضررهای ما در بورس جبران بشه وگرنه خدا را گواه میگیرم که حداقل شانسی را در انتخابات نخواهند داشت . روحانی اگر میخواهی همتی و جهانگیری و یا شریعتمداری شانسی داشته باشند پولهای برده شده را تا قبل از رای گیری برگردان . وگرنه مردم بجای رای پ ه ن گاو نثارتان خواهند کرد
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    ببینید ، اعتماد اکثر مردم از دست رفته ، وقتی سرمایه اجتماعی سقوط کند ، همین میشه که تصمیمات سران قوا هم جواب نمیده . من یکی اصلا حاضر نیستم باورشان کنم .
  • کورش IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    1 0
    ریس جدید بورس عوض کنید تاحالا کجاکارمیکرده برش کردونید
  • متضرر IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    ای خدا تو این کشور بورس با یه خبر قرمز میشه ولی دلار میره بالا قیمتهای اجناس چند برابر میره بالا خورد وخوراک قیمتشون هی میره بالا فقط وفقط هر کس حرفی میزنه کیس میمیره کسی کرونا میگیره کسی با کسی دعوا میکنه خلاصه هر چیزی فقط بورس قرمز میسه یه کارشناس هم بیاد به ماراهی نشون بده که ما کدوم ساز دولت بخندیم یا گریه کنیم فقط این کارشناسهااینو بگن وگرنه هیچکدوم سواد علمی بورس ندارن اگه دارن برن به عنوان کارشناس بورس به اونها نظر بدن تا بورس به سمت پیشرفت بره نه پسرفت
  • محمد جوادزاهدی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    با سلام حضور محترم بورس سود سپرده گذار سهام
  • کهنه کار بورس IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    چطور روتون میشه که ملت رو به خفت و خواری کشیدین بنام چرخه تولید و اقتصاد جیب ملت را خالی کردین باز کاندید ظدین برا انتخابات.با کدوم کارنامه درخشانتون???
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    از آنجا که وعدهای علیرغم گواهی مسولان درانجام هنوز اتفاق میمونی دیده نمیشود بانک مرکزی تعلل میکند وبانکها مقاومت چرا مصوبات را اجرایی نمیکنن آیا وعده توخالی بود فساد داخل سازمان که همه خبرش را داده بودن ولی مدیران از پاک و منزه بودن خبر میدادن که امار وظاهر اینگونه نشان نمدهد
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    برای اعتماد فقط باید حقوقی ها دست از نوسان گرفتن بردارند حقیقی های نوسان گیر هم با اولین حرکت سهم خارج می شوند وقتی مردم رفتار درست دیدند می آیند برای خرید تا موقعی که فکری به حال رنج منفی های بی دلیل نشود و پایین‌ترین نقطه سهم برای خریداران معلوم نشود وضع درست نمی شود و فقط این وسط امثال من که سهامداری میکنیم ضرر خودمان را زیادتر میکنیم و سودش را نوسان گیران میبرند
  • امیر IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    خود خدا هم بیاد بورس ایران دیگه بورس نخواهد شد الان ۲۰میلیون نفر در کرپتتو کارنسی ها هستند ودارن هولد میکنند فقط شماهم بشتابید واز بازار ارز ها نوسان بگیرید ومول پارو کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس