کرونا نمایه - کراپ‌شده

درحالی روند نزولی تعداد موارد ابتلای جدید کرونا در سراسر ایران ادامه دارد که مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند بازگشایی صنوف مختلف با توجه به شرایط فعلی نباید به عادی انگاری هموطنان منجر شود.

به‌گزارش مشرق، روز گذشته با انتشار آمارهای رسمی از موارد ابتلای جدید کرونا در سراسر کشور امیدهای تازه‌ای در میان مردم و البته مسئولان ایجاد شد که نفس‌های پیک‌چهارم کرونا به شماره افتاده و احتمالاً به زودی این معضل هم از بین خواهد رفت، اما این نگرانی همچنان وجود دارد که در شرایط فعلی نباید هموطنان با عادی انگاری دوباره شرایطی را فراهم کنند که شاهد خیز جدیدی از ویروس منحوس در سراسر کشور باشیم.

در این زمینه نکته بسیار مهم اینجاست که اگرچه روند واکسیناسیون ادامه دارد اما با درنظر گرفتن سرعت کند این فرآیند و البته بازگشایی مجدد برخی از کسب و کارها عادی انگاری و فراموشی هموطنان از خطری که سلامتی جامعه را تهدید می‌کند می‌تواند مشکلات عمده‌ای به‌خصوص در جریان ورود انواع ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی را ایجاد کند.

برهمین اساس کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند بازگشایی کسب و کارها و آغاز فعالیت بیشتر سازمان‌ها و نهادها در این شرایط باید کاملاً هوشمند و هدفمند انجام شود به‌خصوص اینکه مسئولان و مدیران این کسب و کارها یا نهادهای اداری باید برای جلوگیری از آغاز چرخه بیماری خانوادگی کارمندان خود نه تنها نسبت به رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها جدیت بیشتری داشته باشند بلکه درصورت لزوم آموزش‌های بیشتری به پرسنل خود ارایه کنند.

این گروه تاکید دارند با درنظر گرفتن رعایت ۶۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی و همچنین کمی بیشتر از ۶۰ درصدی تهویه هوا در اماکن سرپوشیده مثل اتاق ادارات یا سالن‌های تولید در سراسر ایران بازگشت فعالیت‌های روزانه پرسنل به شرایط نسبت عادی‌تر از گذشته پاشنه آشیل و نگرانی تازه‌ای برای نظام بهداشت سلامت و درمان کشورمان خواهد بود چون قرار گرفتن مدت زمان ۸ ساعتی پرسنل در چنین شرایطی درصورت ناقل بودن یکی از افراد می‌تواند به ایجاد کلونی‌های آلودگی جدید کمک کرده و نهایتاً چرخه بیماری سرعت بگیرد.

در این زمینه البته نباید فراموش کنیم که به‌استناد مدارک و شواهد رسمی موجود درشرایطی که ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی و البته هندی به کشورمان وارد شده است شناسایی این نوع ویروس سخت‌تر از نوع ویروس انگلیسی یا ویروس ووهان است هرچند در بسیاری از موارد مشخص شده بخشی از افرادی که به انواع ویروس جهش یافته آلوده‌شده‌اند بدون هرگونه علامت در واقع مثل بمب‌های ساعتی و متحرک در جامعه تردد داشته و دارند.

به این‌ترتیب شاید بهترین راهکار در شرایط فعلی رعایت کامل و سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور و البته وسایل نقلیه عمومی و مراکز ارایه خدمات به مردم است که ضامن موفقیت این موضوع نیز خود هموطنان هستند که باید در روند اجرای این پروتکل‌ها جدیت داشته باشند.

روستاها و مناطق ییلاقی را دریابیم

هرچند براساس شواهد و آمارهای موجود با توجه به آغاز فصل بهار و روند افزایشی درجه حرارت هوا در برخی مناطق گرمسیری بسیاری از هموطنان برای دوری از این شرایط به مناطق خوش آب و هواتر در استان‌های خود رفته‌اند که این روند بخصوص در غرب، جنوب‌غربی و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان  سرعت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها داشته از این رو نگرانی‌های تازه‌ای برای روند افزایشی ابتلا در اماکن روستایی شدت گرفته و احتمال بروز مشکلاتی در این مناطق دور از انتظار نیست.

به عنوان مثال نگاهی آماری به استان مازندران به عنوان یکی از کانون‌های نگرانی در شرایط فعلی نشان می‌دهد این استان  با ۲۲ شهرستان ، حدود ۶۰ نقطه شهری و چهار هزار پارچه روستا و آبادی دارد که از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان۵۳درصد در مناطق شهری و ۴۷ درصد در روستاها زندگی می‌کنند، اما سیر ورود افراد غیربومی به این مناطق روستایی باعث شده تا ۴۷ درصد جمعیت روستایی مازندران اکنون در خطر ابتلا به بیماری کرونا به‌خصوص با انواع جهش یافته باشند.

در این زمینه کارشناسان تاکید دارند به دلیل اینکه در سنوات گذشته عمده درآمد روستاییان این منطقه از محل ورود گردشگران و افراد غیربومی تامین شده اکنون نیز شاید اهمیت جلوگیری از ورود افراد غیربومی به روستاهای مازندران زیاد در منظر اهالی بومی جدی گرفته نمی‌شود و همین موضوع احتمالاً در آینده نزدیک دردسرساز شده و سیر مراجعه بیماران روستایی از استان مازندران به مراکز درمانی را صعودی خواهد کرد.

حذف محدودیت‌ها و احتمال پیک پنجم/ روند کُند واکسیناسیون/ روستاها کانون‌های جدید ابتلا +نقشه

روند کند واکسیناسیون

از سوی دیگر درشرایطی که سیر نزولی نرخ ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سراسر کشور آغاز شده برخی از کارشناسان معتقدند باید از فرصت استفاده کرد و برای افزایش تعداد افراد واکسینه شده نسبت به این ویروس منحوس گام‌های موثرتری برداشت؛ اما نیم نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نسبت به انجام این فرآیند تاکیدی براین واقعیت است که روند انجام واکسیناسیون بسیار کُند و مناسب شرایط فعلی نیست.

کارشناسان معتقدند اگرچه برخی موانع و کارشکنی‌ها در زمینه تامین واکسن وجود داشته اما با اعلام رسمی رئیس جمهور مبنی بر رفع موانع تامین واکسن در این‌بار نباید هیچ تعللی صورت گیرد و با سرعت و دقت نسبت به واکسینه کردن حداقل ۷۰ درصد کل جامعه گام‌های مؤثرتری برداشته شود و این موضوع امروز نقشی تعیین کننده در مدیریت بحران کرونا دارد.

این درحالی است که واقعیت سرعت بسیار پایین انجام واکسیناسیون با توجه به آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت مشخص می‌شود که درحال حاضر ۲۶۹۰۰ تیم واکسیناسیون در سراسر کشور فعال داریم و هر یک از این تیم‌ها می‌تواند ظرف مدت ۹ دقیقه یک نفر را واکسینه کند. آماری که با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود در خوشبینانه‌ترین حالت با این آمار هر تیم در یک ساعت کاری نزدیک به ۸ نفر را واکسینه خواهند کرد که رقمی بسیار ناچیز نسبت به جمعیت کشورمان است، هرچند نباید فراموش کنیم این محاسبات روی کاغذ بوده و لجستیک و انجام امور ثبت اطلاعات افراد مشمول دریافت واکسن ظاهرا مشکلات خاص خود را دارد.

برای رسیدن به واقعیت تعداد واکسیناسیون انجام شده کافی است آمارهای رسمی کلی از تعداد انجام واکسیناسیون را نسبت به روز قبل مقایسه کنیم تا تفاضل موجود نشان دهد که در سراسر ایران روزانه چه تعداد واکسن در دُز اول یا دُز دوم تزریق شده است و با یک حساب سرانگشتی در مقایسه با ۷۰ درصد جمعیت کشور برای ایجاد ایمنی جمعی مدت زمان مورد نیاز را با این روند برآورد کرد.

حذف محدودیت‌ها و احتمال پیک پنجم/ روند کُند واکسیناسیون/ روستاها کانون‌های جدید ابتلا +نقشه

مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا به ۷۶۷ نفر رسید

محمد کریمیان اظهار داشت:  علی رغم این که در ۷۲ ساعت گذشته استان ایلام روزهای بدون مرگ ناشی از کرونا را تجربه می‌کند ولی مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا به ۷۶۷ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت:  با احتساب آمار جدید شمار مبتلایان به کرونا در استان  به ۳۷ هزار و ۷۰۹ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: خوشبختانه در ۲ روز گذشته هیچ مورد فوتی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی‌های استان تا این لحظه ۷۶۷ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: در شبانه روز گذشته ۲۲ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای موجود استان به ۱۳۸ نفر کاهش یافت.

وی افزود: از بستری‌های جدید هفت نفر مربوط به ایلام، سه نفر آبدانان، سه نفر ایوان، سه نفر دهلران، ۲ نفر چرداول، ۲ نفر دره شهر، یک نفر ملکشاهی و یک نفر نیز مربوط به بدره است.

۱۹بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان سمنان بستری شدند

روند نزولی ابتلا به کرونا در استان سمنان بر اساس آمار اعلام شده همچنان ادامه دارد و بر این اساس در روز گذشته ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری شدند.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، روز گذشته ۱۰۶ بیمار قطعی مبتلا به کرونا نیز در این استان شناسایی شد تا مجموع مبتلایان قطعی به کرونا در این استان به عدد ۳۷ هزار و ۸۹۱ نفر برسد.

تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا شناسایی شده در استان سمنان در روز گذشته نیز بر اساس اعلام این ستاد ۸۷ نفر بود و به این ترتیب مجموع بیماران سرپایی شناسایی شده مبتلا به کرونا در این استان از ابتدای این اپیدمی تا کنون به ۲۸ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

روز گذشته همچنین ۲۷ بیمار بستری مبتلا به کرونا با حال عمومی مساعد و پس از بهبودی کامل از بیمارستان‌های استان سمنان مرخص شدند و بر این اساس مجموع بیماران مرخص شده از بخش‌های کرونای بیمارستان‌های استان سمنان که دو روز قبل پنج رقمی شده بود؛ دیروز به ۱۰ هزار و ۴۱ نفر رسید.

با توجه به آمار اعلام شده همچنان تعداد ۲۳۰ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری‌ هستند و این رقم همچنان عدد قابل توجهی است و نشان می‌دهد که چرخه انتشار و انتقال ویروس کرونا همچنان در استان سمنان فعال است.

و اما روز گذشته نیز تعداد سه مرگ ناشی از ابتلای قطعی به کرونا در استان سمنان ثبت شد و مجموع مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در این استان را به یک هزار و ۶۹ نفر رساند.

سالمندی جمعیت قابل توجهی از شهروندان استان سمنان یکی از علت‌های مرگ‌ومیر بالای ناشی از ابتلا به کرونا در این استان بیان شده است.

به گفته نوید دانائی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تعداد ۱۶ بستری ناشی از ابتلا به کرونا در روز گذشته مربوط به محدوده زیر پوشش این دانشگاه بوده و بنابراین تنها سه مورد بستری ناشی از ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در دو شهرستان شرقی استان سمنان در این مدت به ثبت رسیده است و این مهم نشان است شیب تندتر سیر نزولی ابتلا به کرونا در شاهرود و میامی دارد.

روند کاهشی ابتلا به کرونا در اردبیل ادامه دارد

شهرام حبیب‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان اردبیل در ۲۴ ساعت گذشته اظهار داشت: در این مدت ۵ نفر فوتی، ۳۷ نفر بستری جدید ثبت شده است و مجموع بستری‌ها به ۳۳۶ نفر رسیده است که نشان‌دهنده ادامه روند کاهشی ابتلا و بستری در اردبیل است.

وی بیان کرد: شرایط کرونایی همچنان شکننده و ناپایدار است و کوچک‌ترین سهل‌انگاری به منزله مواجهه شدن با یک معضلی جدی و اساسی است که به همین منظور باید به صورت همه‌جانبه در این زمینه رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط ستاد مقابله با کرونا مبنای کار قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل بیان کرد: براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستانهای اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال در وضعیت نارنجی و شهرستانهای گرمی، بیله سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

حبیب‌زاده تصریح کرد: شرایط موجود قابل قبول است اما همچنان شکننده است که باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود تا بتوانیم خود را از گزند این ویروس منجوس مصون نگهداریم.

وی اظهار کرد: تزریق واکسیناسیون نیز با جدیت در استان ادامه دارد و تلاش بر این است تا هر چه سریع‌تر شاهد تأثیرگذاری این واکسن‌ها باشیم.

حال ۸ مبتلای کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه در استان خراسان جنوبی وخیم است

محمد دهقانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شیوع کرونا در خراسان جنوبی سیر نزولی دارد و پیش‌بینی می‌شود در صورت رعایت همه جانبه پروتکل‌های بهداشتی تا دو هفته آینده از موج چهارم کرونا عبور کنیم.

وی افزود: طبق بررسی وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز پذیرش بیماران کرونایی در استان شاهد کاهش ثبت موارد بستری کرونا مثبت و سرپایی در خراسان جنوبی هستیم اما ادامه این روند نزولی موج چهارم کرونا که در روزهای اخیر شروع شده است به تداوم رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های مصوب بستگی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم اکنون ۲۰۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۱۹ نفر آنان مبتلا به کرونا هستند و از این تعداد ۱۷ نفر در بخش‌های آی سی یو نگهداری می‌شوند که حال ۸ نفر از بستری‌های آی سی یو وخیم است.

دهقانی ادامه داد: در خراسان جنوبی تا کنون ۵۵ هزار و ۵۸۸ تست مولکولی کرونا گرفته که منجر به شناسایی ۲۰ هزار و ۳۶۴ بیمار مبتلا به کرونا شده است.

وی یادآور شد: فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی نیز به ۸۶۸ نفر رسیده است.

 رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان فارس به بیش از ۸۰ درصد رسید

«شاخص‌های موج چهارم در مسیر تنزل، کاهش و کنترل بیماری است» این سخنی است که بابک دین‌پرست دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در آخرین اظهارنظر خود مطرح کرده است.

هر چند این موضوع و پایان پیک چهارم از سوی مسئولان بیان می‌شود اما بر این نکته نیز تاکید دارند که این امر به معنای ساده‌انگاری شرایط نیست و مردم باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دین‌پرست میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور را ۶۲ درصد اعلام کرده و البته بر این نکته نیز تاکید کرده که نقطه مطلوب رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ۹۰ درصد است؛ به عبارت دقیق‌تر نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که هنوز باید رعایت پروتکل‌ها با جدیت ادامه داشته باشد.

این تغییر وضعیت در استان فارس نیز در روزهای اخیر قابل مشاهده بوده است، براساس آخرین رنگ‌بندی که نرم‌افزار ماسک از وضعیت شهرستان‌ها ارائه داده تغییر رنگ در استان فارس محسوس بوده است.

بر این اساس در حال حاضر تنها یک شهرستان قیروکارزین در وضعیت قرمز به سر می‌برد.۶ شهرستان استان شامل سروستان، پاسارگاد، زرین دشت، خنج، گراش و فراشبند در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت نارنجی به سر می‌برند.

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی کرونا با اشاره به اینکه امروز پایان محدودیت‌های ویژه عید فطر است، اظهار داشت: هنوز آماری از میزان تخلفات و برخورد با آنها نمی‌توان ارائه کرد اما مشاهدات و گزارش‌های رسیده از سطح جاده‌ها نشان از همکاری مردم استان فارس با اعمال محدودیت‌ها دارد.

وی معتقد است که هر چند پیک چهارم روند نزولی پیدا کرده اما این موضوع به شدت موج‌های گذشته نیست و به عبارت دقیق‌تر هنوز باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها جدی بود و ساده‌انگاری نکرد.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی کرونا وضعیت پذیرش بیمار و ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی را در سطح استان رو به بهبود دانست اما همچنان از مردم درخواست کرد نسبت به رعایت پروتکل‌ها و برگزار نکردن دورهمی‌ها اهتمام داشته باشند.

قاسم‌پور میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان فارس را بیش از ۸۰ درصد اعلام کرد و از شروع واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال از امروز خبر داد. وی عقیده دارد که سرعت دادن به امر واکسیناسیون تا حد زیادی می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند.

با این حال شمار جان‌باختگان در استان فارس همچنان دو رقمی است و براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ نفر جان خود را در استان فارس بر اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی ۲۶۷ هزار و ۷۱۱ بیمار مبتلا در استان از ابتدای شروع پاندمی کرونا خبر داده که ۱۷۴۳ نفر از این افراد در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۲۸۱ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی قرار دارند.

وی از مردم درخواست کرده که همچنان نسبت به جدی گرفتن دستورات بهداشتی در برابر کرونا مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و پرهیز از ترددهای غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی اهتمام جدی داشته باشند.

شمار جان باختگان کرونایی هرمزگان به ۱۲۰۶ نفر رسید

روزهای اخیر علیرغم ثبات موارد فوتی، اما موارد بستری و قرنطینه خانگی در استان هرمزگان رشد داشته است و علائمی از خروج از موج چهارم مشاهده نشده است. 

در روزهای گذشته با وجود تعطیلات عید سعید فطر و اهمیت این روز در بین مردم استان، می‌توان انتظار داشت در روزهای آینده باز هم با موج جدیدی از بیماری مواجه باشیم، هر چند مسئولان استان از کنترل شدید و ممنوعیت تردد خبر می‌دادند اما در عمل کنترل‌ها چندان مطلوب نبود. 

در همین زمینه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: از زمان آغاز پاندمی کرونا تاکنون حدود ۲۴۸ هزار تست کرونا از مردم استان گرفته شده است. 

وی افزود: موارد بستری استان همچنان افزایشی است و موارد مراجعه‌ مردم به بیمارستان‌ها کاهش نیافته است، در حال حاضر ۴۰۸ بیمار در بیمارستان‌های استان‌ بستری هستند. 

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: در حال حاضر ۶۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این تعداد وضعیت ۱۴ بیمار وخیم گزارش شده است. 

وی تصریح کرد: تعداد بیماران قرنطینه خانگی همچنان کاهشی نشده. ۵۷۸۲ نفر در قرنطینه هستند و امید می‌رود تا پایان زمان تعیین شده خین قرنطینه را رعایت کنند. 

نوروزیان گفت: در شبانه روز گذشته متاسفانه کرونا جان ۴ هرمزگانی دیگر را شامل ۱ زن و ۳ مرد در بازه سنی ۴۹ تا ۷۷ سال از شهرستان‌های بندرخمیر، بندرعباس و قشم گرفت. 

وی تاکید کرد: با جان باختن این ۴ نفر شمار جان باختگان قطعی کرونا در استان به ۱۲۰۶ نفر رسید.

قزوین در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفت

منوچهر حبیبی با اشاره به جلسه شصت‌ونهم ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور که صبح امروز با حضور رئیس‌جمهوری و استانداران برگزار شد، اظهار داشت: در آخرین رنگ‌بندی اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا شهرستان قزوین از رنگ‌بندی قرمز خارج شده و به شهرهای نارنجی کشور پیوست. 

وی درباره تغییر وضعیت در فعالیت صنوف و کسبه عنوان کرد: با توجه به اینکه رنگ نارنجی به معنای وضعیت پرخطر کرونایی است، بنابراین محدودیت فعالیت اصناف و مشاغل گروه‌های ۳ و ۴ همانند گذشته ادامه و استمرار دارد و البته با توجه به وضعیت استان برخی محدودیت‌ها را در هفته‌های پیش برداشتیم که درباره لغو یا تشدید محدودیت‌ها امروز در ستاد استانی کرونا تصمیم‌گیری می‌شود.

حبیبی اضافه کرد: با توجه به رنگ‌بندی اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا ۵ شهرستان قزوین، بویین‌زهرا، تاکستان، آبیک و البرز در وضعیت نارنجی و تنها شهرستان آوج در وضعیت زرد قرار دارد و خروج ۵ شهرستان یادشده از وضعیت نارنجی به معنای گذر کامل استان قزوین از پیک چهارم کرونا و خیز ابتلای کرونای جهش‌یافته سویه انگلیسی است. 

وی ادامه داد: بنابراین در کل استان قزوین فقط در شهرستان آوج کلیه مشاغل گروه یک تا ۳ می‌توانند به فعالیت آزادانه و بدون محدودیت بپردازند و فعالیت مشاغل گروه ۴ البته در آوج کماف‌ سابق ممنوع است. باقی شهرهای نارنجی هم از محدودیت‌های فعالیت مشاغل در این رنگ‌بندی پیروی کرده؛ به جز آن‌دسته از مشاغل گروه ۲ که هفته قبل به آنها اجازه فعالیت خیلی محدود داده شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با ویروس کرونای استان همچنین با اشاره به نوسان‌های هر روزه آمار ابتلاها و فوتی‌های کرونایی گفت:‌ با وجود این نوسان‌ها سیر ابتلا و فوتی نسبت به اوج شکل‌گیری پیک چهارم تقریباً به یک سوم کاهش یافته و بنابراین استمرار کاهش‌ها به معنای گذر کامل ما از موج چهارم کرونا شمرده می‌شود.

حبیبی یادآور شد: هر چند امروز وزیر بهداشت و درمان در جلسه ستاد ملی کرونا تاکید داشتند که از دست کرونای انگلیسی راحت شدیم؛ اما هر گونه عادی‌انگاری و رها کردن مراقبت‌های بهداشتی شدید می‌تواند به قیمت ایجاد یک موج جدید کرونایی باشد و تجربه هم نشان داده که از سوراخ عادی‌انگاری شرایط کرونایی چندین بار گزیده شدیم.

۶۶۲ بیمار کرونایی در بخش بستری موقت کاشان پذیرش شدند

مهدی دلاوری با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۰ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و شش نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۳۱ و حداکثر ۹۲ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء ۳۷ سال و حداکثر ۸۲ سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۲۱۰ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۱۸۵ بیمار در شهرستان کاشان و ۲۵ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند.

وی از بستری ۳۵ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه دو بیمار خانوم ۶۰ و ۸۷ ساله در شهرستان کاشان و یک نفر خانم ۷۹ ساله در شهرستان آران و بیدگل بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۴۵ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد قابل توجهی بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و ۶۶۲ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

سایه خطرناک افزایش عادی انگاری‌ها در شیب نزولی کرونا

 در روزهایی که شاهد شیب نزولی پیک چهارم ویروس کرونا در استان کرمان هستیم آمار قربانیان کرونا در استان در روز گذشته ۱۱ نفر بود و همچنان نگرانی‌ها از افت و خیز این بیماری وجود دارد؛ چرا که این ویروس منحوس در کمین نشسته تا در سایه افزایش عادی انگاری‌ها موجی جدید را راه بیندازد.

براساس آخرین آمار همچنان پنج شهرستان قرمز کرونایی در استان کرمان وجود دارد و جنوب استان همچنان بیشترین شهرستان‌های کرونایی را به خود اختصاص داده است و چهار شهرستان جیرفت، کهنوج، رودبار جنوب و قلعه گنج در جنوب و شهرستان سیرجان در غرب استان کرمان همچنان قرمز هستند و از ۲۳ شهرستان استان، ۱۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۷ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی ستاد کرونا استان کرمان با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا در استان اظهار داشت: موارد بستری قطعی کرونا در استان ۳۶۴ مورد است که تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان کرمان به ۱۹ هزار و ۹۶۵ مورد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد فوتی‌های قطعی کرونای روز گذشته در استان ۱۱ نفر است گفت: با این تعداد مجموع جانباختگان کرونا در استان به ۲ هزار و ۸۲۰ نفر رسیده است.

۹۴ مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی ۹۴ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۳۴ هزار و ۲۹۶ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و ۲۹۱ نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵۲ بیمار حاد تنفسی و ۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

افت نسبی آمارهای کرونایی در آذربایجان‌غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی درباره آخرین آمار بیماری کرونا در استان گفت: در روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۴۹۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی شناسایی شده که سبب افزایش آمار کل مبتلایان استان به ۱۶۲ هزار و ۶۶۰ نفر شده است.

جواد آقازاده با اشاره به شیب کند کاهش بستری‌ها اظهار داشت: در روز پنج‌شنبه خوشبختانه آماربستری‌ها کاهش نسبی را تجربه کرده است به‌طوری‌که تعداد کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی یک هزار و ۱۶۴ نفر کاهش یافته است اما تعداد کل بستری‌های مشکوک با افزایش ۶۴ موردی به ۵۴۸ مورد رسیده است که از این تعداد ۸۷ نفر در ارومیه، ۲۹ نفر در خوی، ۱۸ نفر در میاندوآب و ۱۰ نفر در سلماس بستری شده‌اند.

وی در خصوص فوتی‌های آذربایجان‌غربی هم تصریح کرد: در روز ۲۳ اردیبهشت خوشبختانه آمار فوتی‌های مرکز استان به حدأقل ممکن یعنی یک نفر رسیده و تعداد فوتی‌های دیگر شهرها بدین ترتیب است که دو نفر در هر یک از شهرستان‌های خوی، تکاب، میاندوآب، نقده، تکاب و بوکان دو نفر و در شهرهای سلماس، مهاباد و شوط هم هرکدام یک نفر فوت کرده‌اند که مجموع فوتی‌های روزانه در آذربایجان غربی را به ۱۴ نفر و مجموع کل فوتی‌های کرونایی استان را به چهار هزار و ۴۲۳ نفر رسانده است.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی در پاسخ به سؤال درباره شرایط کلی کرونا در استان هم بیان کرد: روند کلی کرونا آذربایجان‌غربی در شرایط فعلی تا حدودی کاهشی شده اما این وضعیت شکننده است و لازم است تا شهروندان نکات بهداشت را حتماً رعایت کنند.

خروج همه شهرستان‌های کردستان از حالت قرمز کرونایی

 فرزین رضاعی  از خروج همه شهرستان‌های استان از حالت قرمز کرونایی خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر بر اساس آخرین وضعیت و رنگ‌بندی؛ هیچ شهر قرمز کرونایی در کردستان نداریم.

وی افزود:  در حال حاضر شهرستان‌های سنندج، سقز، بانه، قروه، بیجار، کامیاران، دیواندره در وضعیت نارنجی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: شهرستان‌های مریوان، سروآباد و دهگلان نیز در وضعیت زرد هستند.

رضاعی تأکید کرد: از همه شهروندان فهیم کردستانی انتظار می‌رود برای ریشه‌کنی ویروس کرونا همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی خودداری کنند.

گفتنی است؛ براساس آخرین رنگ‌بندی در حال حاضر در سطح کشور سه شهر قرمز، ۲۶۲ شهر نارنجی و ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد بوده و هیچ کدام از شهرها در وضعیت آبی نیستند.

بیش از ۳۲۰ نفر در موج چهارم کرونا در استان بوشهر فوت کردند

سعید کشمیری با اشاره به اینکه بیشترین مسیر ابتلا به کرونا به سبب دورهمی‌های خانوادگی است اظهار داشت: کرونا تمام نشده و همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد تنها راه مقابله با کرونا رعایت اصول بهداشتی، استفاده مکرر از ماسک، پرهیز از دورهمی‌ها و تجمعات است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، با اشاره به گذشت از موج چهارم کرونا خاطر نشان کرد: موج چهارم کرونا که از اوایل فروردین آغاز شد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها را افزایش داد به‌گونه‌ای که بیش از ۳۲۰ نفر در این موج فوت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر جمع فوتی‌های کرونایی استان را یک‌هزار و ۱۰۰ نفر دانست و بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته، تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به کرونا در استان به کمتر از ۱۰۰ نفر رسید که ۷۲ بیمار بستری شدند.

کشمیری، با اشاره به بستری ۳۳۳ نفر در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر افزود: اکنون ۳۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۱۲ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی از کاهش فوتی‌ها خبر داد و بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته، یک‌ خانم بیمار مبتلا به کرونا با سابقه بیماری فشار خون و دیابت در استان جان خود را از دست داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، از ترخیص ۶۷ بیمار از بخش بستری‌های مراکز درمانی استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد بیمار ترخیصی ۴۷ نفر از آن‌ها مثبت قطعی کرونا بوده‌اند.

کشمیری افزود: از آغاز شیوع کرونا تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

آمار بالای فوتی‌ بیماری کرونا دوباره به اصفهان بازگشت

موج چهارم کرونا آرام گرفته و قله را رد کرده اما همچنان آمار فوتی‌ها در اصفهان بالا است و این می‌طلبد که همت بیشتری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم، هرچند که تنها راه پایین آمدن آمار فوتی‌ها در خانه ماندن است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی  اصفهان  با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا در استان اظهار داشت: براساس آخرین آمار از ۱۰۸۲ فرد مشکوک به کووید۱۹ نمونه‌گیری شد که از این تعداد تست ۴۱۸ نفر مثبت بود، بر این اساس ۱۷۶نفر به بیماران بستری شده مبتلا به ویروس کرونا افزوده شد و تعداد کل افراد بستری در بیمارستان به ۱۵۷۱کاهش یافت.

آرش نجیمی ادامه داد: خوشبختانه ۲۳۷نفر در شبانه‌روز گذشته از بیمارستان مرخص شدند و این در حالی است که ۳۱۶بیمار نیز همچنان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ مورد فوتی قطعی و مشکوک به همراه داشتیم که از این تعداد ۲۶ نفر فوت مثبت قطعی بودند.

روند مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در همدان کاهشی شده است

استان همدان از اوج و قله پیک چهارم کرونا عبور کرده و اینک روند ابتلا و مرگ‌ومیر بیماران کرونایی کاهشی شده است.

تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها کاهش یافته و وضعیت ۸ شهرستان استان به رنگ نارنجی درآمده است. واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های هدف در حال انجام است و مراکز غربالگری کرونا هم برای خدمات‌رسانی به موقع به بیماران تنفسی افزایش یافته است.

دکتر محمد طاهری، اظهار داشت: با فوت ۶ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۷۶ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در طول شبانه روز گذشته ۲۶۱ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شده است تصریح کرد: در مجموع بیماران مبتلا به کرونا در بخش سرپایی از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۴۰ هزار و ۸۴۰ نفر و بیماران بستری به ۱۶ هزار و ۵۵۶ رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود در طول ۲۴ ساعت گذشته : ۷۳۶ بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به بیمارستانها و مراکز غربالگری کرونا مراجعه کردند که ۱۲۸ نفر از مراجعان در بخش عادی بستری شدند.

طاهری گفت: در حال حاضر ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۵۸ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان اظهار داشت: تاکنون شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۲۵ بیمار، بهار ۹۱۲، تویسرکان ۹۶۷، رزن ۷۱۸، درگزین ۲۶۷، فامنین ۲۹۹ و کبودرآهنگ ۹۷۲ بیمار گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین تاکنون دو هزار و ۹۷۰ نفر در ملایر، دو هزار و ۱۵۹ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۱۷۷ بیمار نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده‌اند.

حذف محدودیت‌ها و احتمال پیک پنجم/ روند کُند واکسیناسیون/ روستاها کانون‌های جدید ابتلا +نقشه

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عدالت IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 2
    كادر درمان واكسينه شده اند حقوق فوق العاده هر بيمار يك فرشته مالي براي بهداشت خب ديگر چه چيزي بهتر از اين؟ بهتر از بورس پول بگير و البته طلبكار مردم هم باش
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    ما از خدامونه که شر کرونا کم بشه اما چه دلیلی داره که نقشه یه دفعه قرمز میشه و آمار فوتی ها میرسه به بالای 400 و بعد ماه رمضان و روز قدس بدون اینکه تغییر خاصی در رفتار مردم ایجاد شده باشه یه نفعه نقشه رو زد اعلام می کنند در حالیکه آمار فوتی ها هنوز بالای 300 نفره. این کار دولت و ستاد کرونا یه کمی مشکوکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس