کد خبر 1217045
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
ابهامات طلب میلیارد دلاری دولت از بانک مرکزی/سهم صادرات فرآورده‌های نفتی در هدفمندی یارانه‌ها کجاست؟

معاون سازمان برنامه اخیرا اعلام کرده است، در هدفمندی یارانه‌ها، سهم صادرات فرآورده نفتی را دریافت نکردیم. همچنین نوبخت نیز از طلب ۱.۲ میلیارد دلاری دولت از بانک مرکزی خبر داده است.

به گزارش مشرق، حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده است: رشد اقتصادی در سال ۹۹ ، ۵.۵ تا ۵.۷ درصد منفی برآورد می‌شد که این شاخص با ۲ درصد مثبت محقق شد.  سهم نفت در بودجه سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان بود. نوسان فروش نفت به کل بدنه بودجه، آسیب می‌رساند. در اصلاح ساختار بودجه،  یک نهاد ثبات‌ساز برای نوسان قیمت نفت پیش‌بینی شد. سال ۱۳۹۹بیشترین فشار روی منابع و هزینه‌ها بود، کمتر از ۴۰ درصد از منابعی که قانونگذار به ما اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را داده بود، استفاده کردیم.

در هدفمندی یارانه‌ها، سهم صادرات فرآورده نفتی را دریافت نکردیم

وی همچنین تاکید کرده است،  در خصوص هدفمندی یارانه‌ها با این که بخش‌های مهمی از مسائل معیشتی مردم از این طریق تامین می‌شود و سهم صادرات فرآورده نفتی  را دریافت نکردیم چون پایه پولی بود. آن وقت پول نفتی که سهم دولت است و دولت بودجه خودش را بر این اساس تنظیم کرده اما واقعاً به شدت خودمان معترفیم به اینکه اگر کسری بودجه داشته باشیم و بخواهیم کسری بودجه را با استقراض از بانک مرکزی تامین بکنیم کار ناشایستی است و دود آن به چشم خودمان خواهد رفت.

در همین راستا  رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  در پاسخ به سوالی که به موضوع استقراض از بانک مرکزی  و طلبکاری دولت از این بانک اشاره داشت؛ گفته بود: اگر تلاش نشود بین ما و آقای همتی اختلافی ایجاد شود؛ باید بگویم که رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فراورده‌های نفتی حاصل می شود که برای پرداخت یارانه‌ها و ... به حساب بانک مرکزی واریز می‎‌شود. مشکلی که آقای همتی و بانک مرکزی دارند این است که موفق نمی شوند این رقم را تبدیل به ریال کند. نه اینکه نخواهند؛ ولی نمی‌توانند که طلب ١.٢ میلیارد دلاری دولت را به صورت ریال بدهند؛ چون معتقدند این موضوع پایه پولی و تورم را بالا می برد.

وی با تاکید بر اینکه دکتر همتی هم این را قبول دارد و این به معنی نقص بانک مرکزی نیست؛ گفت: استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است.

همانطور که مشخص است اخیرا ابهامات جهت داری درخصوص طلب دولت از بانک مرکزی مطرح شده که بهتر است در این زمینه شفاف سازی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس