کد خبر 1216568
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
«چینی» از رهبری جمهوریخواهان در کنگره آمریکا برکنار شد

جمهوریخواهان آمریکا در جریان یک جلسه رای‌گیری، «لیز چینی» را از مقام سوم رهبری حزب در مجلس نمایندگان کنار گذاشتند.

به گزارش مشرق به نقل از یو اس ای تودی، جمهوریخواهان آمریکا در جریان یک جلسه رای‌گیری، «لیز چینی» را از مقام سوم رهبری حزب در مجلس نمایندگان کنار گذاشتند.

چینی جزو معدود جمهوریخواهانی بود که سال گذشته به دومین استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد.

چینی بارها به صراحت ادعاهای دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر پارسال و «نقش وی در تهییج» گروهی از هواداران خشونت طلبش را برای حمله به کنگره امریکا در روز ششم ژانویه محکوم کرده بود.

این در حالی است که کوین مک‌کارتی، نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، مدعی شده که کنار گذاشتن لیز چینی ارتباطی با رای او در جریان استیضاح رئیس جمهوری پیشین آمریکا ندارد.

مک‌کارتی در توجیه این برکناری گفت مسئله این بود که لیز چینی، تلاش‌ها برای باز پس گرفتن مجلس نمایندگان به دست جمهوری‌خواهان را به انحراف می‌کشاند.

دیگر مقامات ارشد حزب جمهوریخواه نیز در اظهاراتی مشابه ادعا کرده‌اند که دلیل برکناری خانم چینی دیدگاه‌های شخصی او در مورد دونالد ترامپ نبوده، بلکه «تکرار» این نظرات به صورت علنی و در نتیجه زیر سوال بردن یکپارچگی حزب است.

لیز چینی، نماینده جمهوریخواه ایالت وایومینگ و دختر دیک چینی، معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در دوران زمامداری جرج بوش (پسر) است.

خانم چینی پس از اتمام جلسه رای‌گیری روز چهارشنبه تاکید کرد که به مخالفت با دونالد ترامپ ادامه خواهد داد و از برکناری خود به عنوان حربه‌ای جدید برای دور کردن این حزب از رئیس جمهوری پیشین و سیاست‌های او بهره خواهد برد.

او به خبرنگاران گفت: «من از تمامی امکانات و روش‌های موجود استفاده خواهم کرد تا دونالد ترامپ هرگز به کاخ سفید راه نیابد».

تعداد آرای موافق و مخالف با برکناری لیز چینی اعلام نشده است. با این حال، به نظر می‌رسد که اکثریت قابل توجهی از ۲۱۲ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان با برکناری او موافق بوده‌اند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است احتمالا «الیز استفانیک» که از حمایت رهبران جمهوریخواه برخوردار است، جایگزین لیز چینی خواهد شد. او بر خلاف خانم چینی، از حامیان جدی رئیس جمهوری پیشین آمریکا به شمار می‌رود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس