کد خبر 1216488
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
سه ویژگی عید فطر در بیان امیرالمؤمنین(ع)

اعطای ثواب به نیکوکاران، خسارت گناهکاران، شباهت به روز قیامت و غفران گناهان از ویژگی‌هایی است که امیرالمؤمنین در یک خطبه دربارۀ عید فطر بیان فرموده‌اند.

به گزارش مشرق، عید سعید فطر از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان شمرده می‌شود. این عید که در احادیث با عنوان «یوم الجوائز» شناخته می‌شود، مصادف با اولین روز از ماه شوال است. جابر از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت گفت حضرت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: چون روز اول شوّال فرا می‌‏رسد یک منادی فریاد می‏‌کند: ای مؤمنان در این صبحگاه بشتابید برای جوائزتان (که به‌پاداش عبادات رمضان می‌دهند) سپس فرمود: ای جابر، جوائز خداوند متعال که مانند جوائز این پادشاهان نیست. آنگاه فرمود: امروز روز جائزه است. (من لایحضره الفقیه، ج‏1، ص511)

همچنین نقل است حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب علیه السلام روز عید فطر برای مردم خطبه خواند و فرمود:

«ای مردم، در این روزِ شما، روزی است که در آن به محسنان ثواب دهند و بدکاران زیانمندند. این شبیه‌ترین روز به روز قیامت است. با بیرون آمدن شما از منزل به نمازگاه، متذکرِ بیرون آمدن خود از گورهایتان به محضر پروردگارتان شوید و یاد کنید به وقوف خود در نمازگاه، وقوف خود را در برابر پروردگارتان و یاد کنید به برگشت خود به منزلهایتان، برگشت خود را به منزل‌های بهشت یا دوزخ خود.
و بدانید، ای بندگان خدا، که کمترین مزد مرد و زن روزه‌‏دار آن است که جار کشد آنها را فرشته‌‏ای در روز آخر ماه رمضان "مژده گیرید بندگان خدا که آمرزیده شد برای شما آنچه گذشته از گناهان شما و بپایید در آینده چطور خواهید بود."

خَطَبَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ‌بْنُ أَبِی‌طَالِبٍ‌ع لِلنَّاسِ یَوْمَ الْفِطْرِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَی مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَی مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ. (الأمالی(للصدوق)، النص، ص101)

عطای ثواب به نیکوکاران، خسارت گناهکاران، شباهت به روز قیامت و غفران گناهان از ویژگی‌هایی است که حضرت امیرالمؤمنین در  این خطبه دربارۀ عید فطر بیان فرمود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    2 0
    العفو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس