ویژه ها

قاسم محبعلی- مرداد ۹۷- در مصاحبه با یک رسانه خارجی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن «شوک نظامی» ایجاد نخواهد شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**آخوندی:دولت پنهان نگذاشت برجام به سامان برسد

«عباس آخوندی» وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی در دولت روحانی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «در قانون اساسی یک سیستم امنیتی، یک شورای امنیت ملی و یک رئیس‌جمهور و یک دولت داریم. مشکل این است که این نهادها از مجموعه حیطه اختیاراتشان فراتر می‌روند و بی‌انضباطی ایجاد می‌کنند که نتیجه‌اش عدم قطعیت در حوزه سیاست، اجتماع و اقتصاد است...وقتی از دولت صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط یک دولت است. دولتی که خودش بپذیرد در کنار دولت‌های دیگری باشد، یعنی خودش وجود ندارد. این نکته بسیار مهم است».

آخوندی در ادامه گفت: «چرا در ایران هیچ مسئله‌ای به سامان نمی‌رسد؟ فرض کنید برجام، FATF... چرا وضعیت این‌طور است؟ از نظر من به دو دلیل به اینجا رسیده‌ایم؛ یکی ضعف درون دولت و یکی هم زیاده‌خواهی نهادهای بیرون دولت...درعمل یک‌سری دولت پنهان درست کردید که نه‌فقط قدرت سخت دارند، بلکه واجد قدرت مالی هم شده‌اند و می‌توانند مجلس و دولت تعیین کنند و مانع کل اقدامات شما هم بشوند».

محبعلی: مشکل بزرگ این است که دولت بر «میدان» مسلط نیست/ آخوندی: دولت پنهان نگذاشت برجام به سامان برسد

آخوندی در ۴۰ سال اخیر قریب به ۹ سال وزیر مسکن و راه و شهرسازی بوده است. وی در ویلایی چند صدمتری در منطقه اعیان نشین لواسان ساکن است و با سرمایه ای چند صد میلیاردی، اعتراض دارد که چرا امور در کشور به سامان نمی رسد.

«مهدی آخوندی» فرزند عباس آخوندی چندی پیش به اتهام   «کارچاق کنی» و تخلفات مالی بازداشت شدپسر آخوندی در وزارتخانه ای که پدرش در رأس آن بود، با دریافت مبالغی از بعضی پیمانکاران برای آنها در وزارتخانه دستور گرفته یا کارسازی می کرد.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که با گذشت حدود یک سال و نیم از تحقیقات این پرونده، در روزهای گذشته کیفرخواست ۱۶۷ صفحه‌ای این پرونده صادر و به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است تا در آنجا مورد رسیدگی قرار گیرد.  براساس کیفرخواست، این پرونده ۲۶ متهم دارد که عباس آخوندی نیز جزو متهمان این پرونده است.

در دولت روحانی قیمت مسکن حدود ۶۰۰ درصد گران شد و یکی از متهمان اصلی این وضعیت، آقای آخوندی است. همان وزیری که در مراسم تودیع خود با افتخار گفت که حتی یک مسکن برای مردم نساخته است.

اصلاح طلبان بارها مدعی شده اند که امور کشور در اختیار دولت پنهان است و قوه مجریه صرفا تدارکاتچی است. اما در موعد انتخابات ریاست جمهوری، همین جماعت به صف شده و شاهد ترافیک کاندیدا در اردوگاه اصلاح طلبان هستیم.

اکنون قریب به ۲۰ نفر و از جمله عباس آخوندی برای حضور در پاستور اعلام آمادگی کرده است. به نظر شما اصلاح طلبان برای در اختیارگرفتن پست «تدارکاتچی» و «هیچ کاره» اینطور سر و دست می شکنند؟

برجام به سامان نرسید و علت آن این بود که دولت به آمریکا اعتماد کرد و بدون رعایت ۲۸ شرط ابلاغی، پیش دستانه همه تعهدات را انجام داد و در قلب راکتور هسته ای بتن ریخت و امضای کری را تضمین دانست.

** محبعلی: مشکل بزرگ این است که دولت بر «میدان» مسلط نیست

«قاسم محبعلی» فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «آیا حملات راکتی به پایگاه‌های آمریکا نیز در راستای تخریب چهره ایران و تنش‌زایی در منطقه است؟» گفت: «این احتمال وجود دارد و باید این حملات جدی گرفته شود؛ زیرا ایران از تنش در منطقه سود نمی‌برد و اساسا منفعت ایران در تولید بحران نیست. مشکل بزرگ این است که دولت بر میدان مسلط نیست و این امر سبب می‌شود برخی کار خود را بدون‌هماهنگی انجام دهند».

محبعلی در ادامه گفت: «باید توجه داشت که گروه‌های نزدیک به ایران در منطقه ممکن است با کشورهای دیگر نیز ارتباط داشته باشند و حتی از آنها خط گرفته و اقداماتی انجام دهند. این موضوع در خاورمیانه معمول است و برخی جریانات کرد و شیعه با چند کشور همکاری می‌کنند. این گروه‌ها مثلا ارتباط با ایران را علنی می‌کنند اما ارتباط با سایر کشورها را مخفی نگه می‌دارند تا بتوانند به مقاصد خاص خود برسند».

محبعلی: مشکل بزرگ این است که دولت بر «میدان» مسلط نیست/ آخوندی: دولت پنهان نگذاشت برجام به سامان برسد

این فعال اصلاح طلب که از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات بوده است، مدعی شده است که «مشکل بزرگ این است که دولت بر «میدان» مسلط نیست».

اصلاح طلبان در پی آن هستند تا دوگانه مطرح شده در فایل صوتی ظریف تحت عنوان «میدان-دیپلماسی» را پررنگ کرده و از این طریق، اشتباهات فاحش در سیاست خارجی دولت روحانی را توجیه کنند.

طیف تندرو اصلاح طلب در سالهای گذشته مدعی بود که «منطقه هم برجام می خواهد». هدف اصلی این طیف تعمیم برجام به حوزه های دفاعی و منطقه ای بود. به نظر شما اگر پرونده مقابله با داعش در عراق و سوریه به وزارت خارجه سپرده می شد، چه سرانجامی پیدا می کرد!؟

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پیش از این پاسخ این سوال را داده بود. حاج قاسم در پاسخ به عده‌ای که مدعی بودند «سوریه و عراق و نبرد با داعش، دیپلماسی و مذاکره می‌خواهد» گفته بود: «اگر بعضی از کارها با دیپلماسی قابل حل بود، هیچ‌کس مصلح تر از امیرالمومنین(ع) نبود، هیچ‌کس مصلح‌تر از امام حسین(ع) نبود، چرا امام حسین و چرا امیرالمونین در بعضی جاها دست به شمشیر بردند و چرا امام حسین با خون خودش و فرزندانش آمد دفاع کرد از اسلام، با خون؛ چون آن منطق، منطق دیپلماسی نبود.  در مورد تروریست‌های منطقه راهی جز مقابله نیست، وقتی که منطق طرف مقابل این است که شما از نظر دینی واجب‌القتل هستید و کشتن تو به هر تعداد بهشت را بر او واجب می‌کند، آیا امکانی برای این دیپلماسی وجود دارد؟».

 سردار سلیمانی در اظهارنظری دیگر گفته بود: «گاهی از راه دیپلماسی اقداماتی می‌کنیم. اما برخی گره‌ها و حل برخی مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی‌شود.   یک سری رفتارها با عبور از دیپلماسی، باعث پیوند می‌شود و صمیمیت و اخوت ایجاد می‌کند. خون شهید نصیری(از شهدای مدافع حرم) چنین ویژگی‌ای داشت. خون وی و خون دیگر نیروهای ایرانی از شمال بغداد تا موصل جاری شد، این خون تنها خون یک نفر نبود این پیمانه‌ای از خون ملت و وفای یک ملت در حمایت و پشتیبانی از یک کشور مورد ظلم و ستم واقع شده بود. کدام دیپلماسی می‌تواند همانند خون شهید نصیری، خون شهید جلال، خون شهید تقوی، خون شهید همدانی و صدها شهید که در این مسیر برای دفاع از بشریت جاری شد این صمیمیت و اخوت را ایجاد کند؟».

حاج قاسم همچنین صراحتا نسبت به طرح برجام‌ ۲ و ۳ هشدار داد و گفت: «برای دشمن، این برجام، سه‌ضلعی است نه یک‌ضلعی. اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌رسد، اما آدم عجولی که آمده(ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌رسد. اینکه اصرار می‌کنند بر برجام ۲ در منطقه، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، این خونی را که در عالم اسلامی جریان پیدا کرده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام ۲ شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام ۳ هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است».

لازم به ذکر است که قاسم محبعلی- مرداد ۹۷- در مصاحبه با یک رسانه خارجی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن «شوک نظامی» ایجاد نخواهد شد.

محبعلی در این مصاحبه تاکید کرده بود که نظام ایران رفتار و سیاست خود را صرفا زیر فشار تحریم‌های اقتصادی تغییر نخواهد داد و راه حل در واردکردن شوک نظامی به ایران است! حالا چنین فردی با چنین دیدگاهی، از میدان دم می زند.

** اصلاح طلبان به انتخاب فداکارانه خود در انتخاب روحانی افتخار می کنند

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «دلایل و تنگناهای حمایت از روحانی» به قلم «جعفر گلابی» نوشت: «مشکلات مردم به ‌قدری فراگیر و عمیق شده است که امکان تاثیر آن بر همه روندهای انتخابات کاملا جدی است و پر واضح است که جناحی با انبوه امکانات رسانه‌ای همه را به پای دولت می‌نویسد و رندانه‌تر پای اصلاح‌طلبان را به میان می‌کشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «به نظر می‌رسد در جریان انتخابات روی حمایت اصلاحات از آقای روحانی تمرکز فوق‌العاده‌ای صورت گیرد و نتیجه رای‌گیری هرچه باشد این تبلیغات ادامه خواهد یافت چنانچه مشکلات شهروندان ماداگاسکار را هم به پای دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان بنویسند و گرم شدن زمین را هم به این حمایت گره بزنند...اگر در دولت دوم تدبیر و امید عزل و نصب‌ها در غایت ضعف و محافظه‌کاری صورت گرفتند و قوه مجریه از اهداف اعلامی فاصله گرفت گناه اصلاح‌طلبان چیست؟».

روزنامه اعتماد در این یادداشت تصریح کرد: «به نظر می‌رسد که اگر انصافی باشد و امکان گفت‌وگویی صریح و بی‌پرده و فراگیر با مردم فراهم شود اصلاح‌طلبان نه‌تنها می‌توانند از حمایت نجات‌آسا و ناچاری خود دفاع کنند که به انتخاب فداکارانه خود افتخارهم بکنند».

محبعلی: مشکل بزرگ این است که دولت بر «میدان» مسلط نیست/ آخوندی: دولت پنهان نگذاشت برجام به سامان برسد

حکایت بی مسئولیتی اصلاح طلبان، داستان مفصلی است. جماعتی که در سال ۹۶ تاکید کردند که «ما اصلاح طلبان تضمین روحانی هستیم» و هم در سال ۹۲ و هم ۹۶ با «تَکرار می کنم» تاکید کردند که با روحانی در میانه راه هستیم و به عقب برنمی گردیم و آنچنان رونقی ایجاد می شود که دیگر هیچ شهروندی به پول یارانه نیاز نخواهد داشت.

اصلاح طلبان هم در انتخابات ۹۲ و هم انتخابات ۹۶، سهم خود را تمام و کمال از دولت گرفتند. از معاون اولی رئیس جمهور تا وزارت نفت و صمت و اقتصاد و استانداری ها و مناطق آزاد و شستا و...

ماجرای حقوق های نجومی، فساد ۱۵ هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان، خسارت محض برجام، قرارداد توتال، تبعات قرارداد خسارت بار کرسنت، تصمیم غلط و غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی، روش غلط سهمیه بندی بنزین، توزیع تحقیرآمیز سبد کالا، دلار ۳۲ هزارتومانی، مرغ ۳۴ هزارتومانی، نایاب شدن روغن خوراکی در بازار، اخراج و بازداشت غیرقانونی دیپلمات های ایرانی، عدم تکمیل مسکن مهر، اجرانشدن مسکن اجتماعی، پرواز قیمت پراید...

محکومیت برادر رئیس جمهور در پرونده اقتصادی، محکومیت برادر معاون اول رئیس جمهور به جرم قاچاق حرفه ای ارز، محکومیت داماد رئیس ستاد انتخاباتی روحانی- وزیر صمت و کار دولت روحانی-، محکومیت دختر وزیر صنعت، محکومیت رئیس سازمان هلال احمر که از خویشاوندان رئیس جمهور هم بود، محکومیت رئیس سازمان خصوصی سازی- از روسای ستادهای انتخاباتی روحانی-، پرونده هفت تپه، پرونده پسر وزیر راه و شهرسازی و...

حالا اصلاح طلبان علیرغم قبضه کردن دولت در ۸ سال اخیر و با این کارنامه غیرقابل دفاع، در موعد پاسخگویی با مظلوم نمایی و فرافکنی، از پاسخگویی و پذیرش مسئولیت وضع موجود طفره می روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    11 3
    حدود اختیارات دولت مشخص است. نمیتوانند با این اختیارات کار کنند لطفا نامزد نشوند. اختیارات دولت بسیار بسیار زیاد است.
  • آرمان IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    12 1
    آقای آخوندی خداوکیلی شما دیگه حرف نزنید . کاری با مردم مستضعف کردی که حتی تو خواب هم نمی تونند ببینید خانه دار شده اند
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    13 1
    مشکل بزرگ این کشور این است که مدیران نالایقی مثل آخوندی را بعد از اتمام دوره مدیریتشان بابت خسارت‌هایی که به مردم و کشور زده اند محاکمه و مجازات نمی کند که اگر بکند هم درس عبرتی برای دیگر مدیران می شود هم کسی به طمع قدرت و غارت بیت المال به سمت پست و مقام نمی رود
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    11 2
    افرادی ضعیف النفس و حقیری که به خاطر گریه یه زن( وندی شرمن) سند هسته ایی یه ملت که به خاطرش شهید دادن رو می زنن به نامش بر یک بقالی هم نباید مسلط باشن.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    10 1
    این دولت به چی مسلط شده که بر میدان مسلط باشد ، البته غیر افزایش قیمت ها و خندیدن به ریش امثال بنده و کلی کار دیگه ... اوه نه حالا که فکر میکنم میبینم به خیلی چیزا مسلط هستش .
  • CH ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    13 1
    دولت پنهان ، دولت پنهان ... این دولت از دشمن فرضی هم شکست میخوره با این طرز فکرش نیازی به دولت پنهان نیست .
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
      11 1
      تا ۵ سال دیگه جریان اصلاح طلبی غیر قانونی و به عنوان دشمن( چیزی شبیه سازمان منافقین) شناخته میشه. بهتون قول میدم یا تماما از بین برن یا برن ور دست امثال رجوی.
  • FR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    6 1
    جریان عباس ... ببین عباس تیکه ننداز ، ببین عباس تیکه ننداز :))
  • حمید IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    9 1
    واقعا درست میگویند اگر میدان هم دستشان بود نوکری خود را به امریکا سریعتر ثابت می کردند.اما چه کنند که میدان دست نایب الامام سید علی وشاگردان ایشان است
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    5 1
    خوب نامزدنشوید
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    9 1
    آخوندی خفه شو خیانت کردی بعد حرف مفت میزنی دولت مخفی برجام نافرجام است خائن
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    3 0
    اینکه میدان دست دولت نیست یک نعمت بزرگ است اگر میدان هم مثل اقتصاد دست دولت بود الان داعش داشت سرمان رو گوش تا گوش می‌برید.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    3 0
    دیپلماسی بعد از ایجاد دستاوردهای بزرگ میدان است که قابل صحبت می شود وگرنه اگر در عالم همسایگی نیز همسایه شرور داشته باشی با دیپلماسی خنده و التماس نتیجه اش را خواهی دید
  • مرصاد IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    4 0
    آخوندی خود یکی از عوامل تخریبی دولت تدبیر بود ، لذا فرافکنی میکند !
  • محمدجواد IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 0
    جالبه خودشون تو رفاه کامل زندگی میکنن برای مردم فقیر نسخه میپیچن. یاد شهید رجایی بخیر
  • ایرانی 1 IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    جناب آخوندی کدوم دولت سایه شما که مسکن را به سامان رساندی پس چه غمی داری ؟!!!!!
  • میثم IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    یکی به این بیله بنی هندلها بگوید این همه مشکلات کشور را کدام جریان بوجود آورد. اصلا آخوندی می فهمد مستضعف و فقیر یعنی چه؟ چه کسی مسکن را با بی عرضه گی خودش 600 درصد گران کرد. ؟ واقعا خیلی خیلی پر رو و بی چشم و رو هستید. هر کس بجای شما بود از شرمندگی خود کشی می کرد . این حرفها برای مردم دیگر جایگاهی ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس