افزایش تولید نفت ایران به 2.4 میلیون بشکه/ ایران در مسیر بازگشت به جایگاه قبلی خود در اوپک - کراپ‌شده

اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران علی رغم تحریم ها همچنان به افزایش تولید نفتش ادامه می‌دهد و این رقم به ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه در روز در ماه آوریل (اردیبهشت ۱۴۰۰) رسیده است.

به گزارش مشرق، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه آوریل ۲۰۲۱ برابر با اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۷۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

افزایش تولید نفت ایران به ۲.۴ میلیون بشکه/ ایران در مسیر بازگشت به جایگاه قبلی خود در اوپک

بر اساس این گزارش، ایران در ماه مارس برابر با فروردین ۱۴۰۰ روزانه دو میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی فوریه ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹) ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار بشکه در روز بوده است.

* ایران جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را پس گرفت

به این ترتیب با این افزایش تولید، ایران جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را پس گرفت و از کویت پیشی گرفت.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۸ میلیون و ۱۳۲ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز و امارات با ۲ میلیون و ۶۱۴ بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می روند.

ایران، پیش از تحریم های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین بزرگ ترین تولیدکننده نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

تولید نفت ایران در اردیبهشت ماه نسبت به اسفند ماه ۲۲۶ بشکه در روز افزایش یافته است.

* متوسط تولید نفت ایران در سال های قبل

ایران به طور متوسط در سال۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۸۷ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

ایران سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۱۹۹ هزار بشکه نفت تولید داشته است.

میزان تولید نفت ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ روزانه ۲ میلیون و یک بشکه، در سه ماه سوم روزانه یک میلیون و ۹۴۸ هزار، در سه ماهه دوم، روزانه یک میلیون و ۹۴۹ هزار  و در سه ماهه نخست، روزانه ۲ میلیون و ۵۹ هزار بشکه نفت برآورد شده است.

* افزایش ۲۶ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه آوریل ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) ۲۵ میلیون و ۸۳ هزار بشکه در روز عنوان شده است که افزایش روزانه ۲۶ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه مارس را نشان می‌دهد. اوپک در ماه مارس روزانه ۲۵ میلیون و ۵۷ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* عربستان هم تولیدش را افزایش داد

عربستان نیز در ماه آوریل روزانه ۳۴ هزار بشکه نفت بیشتر تولید کرده و میزان تولیدش به ۸ میلیون و ۱۳۲ هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه مارس ۸ میلیون و ۹۸ هزار بشکه در روز بود.

* بیشتری کاهش تولید برای لیبی، بیشترین افزایش تولید برای نیجریه

کشورهای الجزایر، آنگولا، کنگو، کویت، لیبی و ونزوئلا کاهش و باقی کشورها افزایش تولید داشتند. بیشترین کاهش برای ونزوئلا با ۸۱ هزار بشکه در روز و بیشترین افزایش مربوط به نیجریه با ۷۵ هزار بشکه در روز بوده است.

ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

بر اساس گزارش رسانه های غربی، علی رغم تحریم ها، ایران نه تنها میزان تولید نفت خود را افزایش داده است بلکه رقم صادرات این کشور نیز شاهد رضد قابل توجهی بوده است.

* کاهش قیمت تمامی نفت های اوپک/ نفت ایران ۱.۳۰ دلار ارزان شد

متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه آوریل ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) با یک دلار و ۳۰ سنت کاهش نسبت به ماه پیش از آن به ۶۳ دلار رسید.

نفت ایران در ماه مارس (فروردین ۹۹) ۶۴.۳۰ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

افزایش تولید نفت ایران به ۲.۴ میلیون بشکه/ ایران در مسیر بازگشت به جایگاه قبلی خود در اوپک

سبد نفتی ایران تا این زمان از سال جاری میلادی به طور متوسط ۶۰.۷۵ دلار در هر بشکه فروخته شده است. این درحالی است که متوسط سبد نفتی ایران در مدت مشابه سال گذشته ۴۱.۳۷ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

قیمت نفت ایران در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) نزدیک به ۱۰ دلار کاهش یافته بود. فوریه، ماهی بود که بیشتر جهان پس از چین، درگیر شیوع ویروس کووید ۱۹ شده بود.

* بیشترین کاهش قیمتی برای نفت ونزوئلا

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تمامی انواع نفت کشورهای اوپک در این ماه کاهش قیمت داشتند که بیشترین کاهش به نفت گیراسول ونزوئلا با ۲ دلار و ۴ سنت تعلق داشت.

متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۰ برابر ۴۰.۷۷ دلار در هر بشکه، در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، این رقم طی سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۷.۹۷ دلار و ۴۹.۶۰ دلار به ازای هر بشکه عنوان شده است.

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه آوریل با یک دلار و ۳۲ سنت کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۶۳.۲۴ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه  مارس ۶۴.۵۶ دلار در هر بشکه بوده است.

نفت عربستان نیز با یک دلار و ۱۱ سنت کاهش ۶۴.۰۹ دلار در هر بشکه فروخته شد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه به طور متوسط ۶۴.۴۶ دلار به فروش رفته است که یک دلار و ۱۰ سنت نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافته و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۶۴ سنت کاهش ۶۱.۷۱ دلار معامله شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    2 0
    تولید چیه فروش مهمه
    • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      0 0
      تولید که می کنند به نظرت انبار می کنند؟ :)
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    فقط دو ميليون بشكه مصرف داخلي داريم
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 1
    حالا 10 میلیون بشکه،چطور و چند میفروشین؟اکثرشرو که میدین چین و هند و...که مثلا چین شریک راهبردیتونه چند دلار زیر قیمت اونم پولش رو باز هم نمیده و بزرگترین بدهکار از لحاظ پولهای بلوکه شده ایرانه
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    فروش و برگشت پول مهمه
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    امیدواریم که با فروش این سرمایه ملی وضع مردم هم به بهبودی برسه دولت آینده خوش شانس ه زحمات و بدبختی را مردم ودولت فعلی کشیدن ثمره برای دولت جدید و تیمش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس