کد خبر 1215215
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علی‌رغم بیان اینکه زمان برای مذاکرات برجام محدود است گفت به این گفت‌وگوها خوش‌بین است.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه ارزیابی خود از مذاکرات هسته‌ای درباره برجام را ارائه داد.

او درباره مذاکرات جاری در وین برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای گفت: «خوش‌بین هستم، فرصتی وجود دارد که برای دو هفته ادامه خواهد داشت.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «اما کارهای زیادی لازم است، زمان محدود است و امیدوارم مذاکرات وارد مرحله گفت‌وگوهای بی‌وقفه شوند.»

همزمان با این اظهارات، خبرگزاری «کیودو» ژاپن مدعی شده ایران و ایالات متحده آمریکا به «پیشرفت‌های ملموسی» در خصوص رفع تحریم‌ها علیه ایران دست پیدا کرده‌اند.

منبع مورد استناد کیودو گفت: «پیشرفت‌های ملموسی در خصوص تحریم‌هایی که واشنگتن باید در ازای پایبندی توافق هسته‌ای بردارد صورت گرفته است.»

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به شکست سیاست «فشار حداکثری» که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران در پیش گرفت اعتراف کرده است.

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان هم امروز گفت‌وگوهای جاری در وین را «کند اما سازنده» توصیف کرده است.

او با وجود این در جمع خبرنگاران گفت: «زمان رو به اتمام است. هدف ما احیای کامل توافق هسته‌ای است.»

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها بعد از رفع تمامی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن، فعالیت‌های هسته‌ای را که در واکنش به نقض عهد کشورهای غربی آغاز کرده به عقب خواهد برگرداند.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به کشورهای اروپایی فرصت داد به وعده‌هایشان برای جبران آثار این خروج عمل کنند، اما بعد از آن با استناد به مفاد توافق هسته‌ای تعهداتش را کاهش داد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس