کد خبر 1181724
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
ظریف: ژاپن تصمیم‌های غیرقانونی آمریکا را اجرا نکند

به نوشته کیودو، ظریف مشخصا خواستار آزادسازی دارایی های ایران شد که بدلیل تحریم های آمریکا در بانک های ژاپن بلوکه شده اند.

به گزارش مشرق، ظریف یکشنبه در مصاحبه ای با کیودو گفت: ما انتظار داریم که ژاپن همچون یک دوست عمل کنند، خصوصا در رابطه با حقوق بین الملل.

وی افزود: از آنجایی که آمریکا حقوق بین الملل را نقض کرده، بهترین نقشی که ژاپن می تواند ایفا کند این است که به آمریکایی ها نشان دهد که تصمیم های غیرقانونی آنها را اجرا نمی کند.

به نوشته کیودو، ظریف مشخصا خواستار آزادسازی دارایی های ایران شد که بدلیل تحریم های آمریکا در بانک های ژاپن بلوکه شده اند.

براساس این گزارش، به گفته ظریف دارایی های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره جنوبی مجموعا حدود ۱۰ میلیارد دلار است که میزان آن در ژاپن کمتر از ۳ میلیارد دلار است.

وی درباره نقش اتحادیه اروپا بر مسؤولیت "جوسپ بورل" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مرحله بندی کردن بازگشت واشنگتن به تبعیت از برجام تاکید کرد.

اما وی مذاکره مستقیم با دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تا زمان محقق شدن این هدف را رد کرد.

ظریف افزود: آقای بورل می تواند جدول زمانی را در مشورت با ایران و آمریکا مشخص کند. روشن است که آمریکا باید اولین گام را بردارد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: وقتی واشنگتن اولین گام ها را بردارد نتیجه را خواهیم دید. ما بلافاصله اولین گام های خودمان را برمی داریم. این برعهده بورل است که این گام ها را هماهنگ کند.

ظریف در ادامه صحبت های خود گفت که نمی توان درباره توافق هسته ای برجام دوباره مذاکره کرد.

وی هشدار داد که پنجره فرصت برای حل بن بست بزودی بسته می شود زیرا ایران ۲۱ فوریه را بعنوان پایان بازرسی های هسته ای فراتر از تعهداتش در پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین کرده است.

وی گفت: یک قانونی تصویب شده و این قانون باید اجرا شود.

ظریف افزود که با بسته شدن این پنجره، ایران اورانیوم بیشتری را غنی سازی کرده و توسعه هسته ای را بیشتر به پیش خواهد برد.

به نوشته کیودو، پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، ایران تعهداتش را کاهش داده که در نتیجه آن خلوص سوخت هسته ای خود را به ۲۰ درصد افزایش داده و نسلی جدید و سریعتر از سانتریفیوژها را نصب کرده است.

براساس این گزارش، ظریف این مساله را نتیجه طبیعی سیاست ناکام «فشار حداکثری» ترامپ در قبال ایران عنوان کرد و افزود: اگر بایدن بخواهد این میراث را ادامه دهد قادر نخواهد بود معجزه کند.

ظریف بر تمایل خود برای دیدار با مقام های ارشد دولت ژاپن تاکید کرد و گفت: آنها می توانند هر چیزی را که خواستند با من مطرح کنند و من بر اساس سیاست ایران و بر اساس دوستی دیرینه ایران و ژاپن به آنها پاسخ خواهم داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • احمد IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    3 1
    آدم شدی
  • سروش IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    ژاپن توان نداره که حق مردمش رو از آمریکا بگیره و دستش با آمریکا در جنایتهای یک قرن اخیر تو یک کاسه هست حالا بیاد به سفارش تو گوش کنه اون هم با اون ترس و حرف شونی که از آمریکا داره می دونی شبهات یک سامورایی مرده با سامورایی پیر چیه هر دو توان هیچ کاری رو ندارند یکی روح نداره کاری بکنه و اون یکی از پیری و مصلحت اندیشی حال نداره کاری بکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس