سعید شریعتی.jpg

یکی از بازداشت‌شدگان فتنه ۸۸ اخیراً در اظهاراتی با حمله به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان انتخابات را ۲ مرحله‌ای کرده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بازداشتی فتنه۸۸: شورای نگهبان انتخابات را ۲ مرحله‌ای کرده است!

تقلا برای ایجاد تنش قومیتی در انتخابات ۱۴۰۰/ بازداشتی فتنه۸۸: شورای نگهبان انتخابات را دومرحله‌ای کرده است!

سعید شریعتی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در اظهاراتی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: شورای نگهبان هنگام بررسی صلاحیت‌ها پرونده نامزدها را روی میز می‌گذارد و از ۱۲ نفر رأی می‌گیرد و از کسی سوال نمی‌کند که چرا به کسی رأی دادید یا ندادید و رأی دادن دلخواهی است.

به گزارش صبح ما، او همچنین تصریح می‌کند: مگر سال ۹۲ که آقای هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کردند به کسی گفتند؟ از آقای کدخدایی جایی پرسیدند که چرا ایشان رد صلاحیت شد، گفت در شورای نگهبان نمی‌پرسند، چرا کسی رأی نیاورده‌ است، شاید به دلیل کهولت سن باشد و به وی رأی ندادند.

شریعتی می‌افزاید: تمام مسئله این است که شورای نگهبان انتخابات را دو مرحله‌ای کرده است.[۱]

*آقای شریعتی گویا این اصل ساده را نمی‌داند که در امر حکومت و تأیید صلاحیت در تمام نظامات جهان؛ دست آخر باید به رأی صاحب کرسی نظارتی تمکین کرد.

صاحبان کرسی‌های نظارتی در هر سطحی باید با فرایندهای عقلانی و قانونی و در ایران بعلاوه فرایند شرعی انتخاب شوند.

و این مقدمه به معنی پذیرش نظر نظارتی آنها و تمکین از رأی آنهاست نه اینکه عده‌ای که هیچ سابقه خوبی هم در سیاست‌ورزی اصولی ندارند به این فرایند عقلانی انتقاد داشته باشند.

***

رمضان‌زاده بخاطر کردها نامزد انتخابات شود!

تقلا برای ایجاد تنش قومیتی در انتخابات ۱۴۰۰

تقلا برای ایجاد تنش قومیتی در انتخابات ۱۴۰۰/ بازداشتی فتنه۸۸: شورای نگهبان انتخابات را دومرحله‌ای کرده است!

جلال جلالی‌زاده، فعال چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه شرق از عبدا... رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ خواسته تا بعنوان نماینده کردها در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند!

او در بخشی از اظهارات خود در این باره می‌گوید: بر این باورم که اشخاصی مثل رمضان‌زاده البته برای مثال می‌توانند به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری نقش‌آفرینی کنند و در این برهه خاص از ظرفیت ایشان در انتخابات استفاده شود.

جلالی‌زاده همچنین اظهار کرده است: عقیده دارم اصلاح‌طلبان می‌توانند با همکاری اقوام ایرانی قد علم کنند. ظرفیت کردها همیشه در انتخابات تعیین‌کننده بوده و خواهد بود. آقای رمضان‌زاده هم نمونه آن است!

در صحبت‌های جلالی‌زاده همچنین می‌خوانیم:‌ فردی مثل دکتر رمضان‌زاده، نه جرمی مرتکب شده، نه خیانتی کرده، بلکه فکر سیاسی اصلاح‌طلبانه و شناسنامه‌دار دارد و به نظرم تجربه و دانش سیاسی او و شناختی که از محیط بین‌الملل دارد، می‌تواند در شرایط فعلی کشور را به سرمنزل خیر و انجام نیک برساند. درحال‌حاضر به نظرم اگر دکتر رمضان‌زاده خودشان تمایل داشته باشند و به صحنه بیایند، می‌توانند مؤثر واقع شوند. درست است که مردم واقعا دلسرد و بدون تعارف گله‌مند هستند، اما رمضان‌زاده گزینه‌ای است که می‌تواند انتخابات را به مفهوم واقعی خود نزدیک کند و موج اجتماعی ایجاد کند و دلسردی جامعه را پاک کند.[۲]

*انتخابات ریاست‌جمهوری در هیچ کشوری از جهان یک مسئله قومی و نژادی نیست و ظاهرا آقای جلالی‌زاده حتی با الفبای سیاست‌ورزی هم آشنا نیستند.

بلکه انتخابات ریاست‌جمهوری صرفا عرصه "رقابت کارنامه‌ها" و البته برنامه است تا مردم بتوانند صاحب بهترین کارنامه و برنامه را از میان رجال داوطلب امر خطیر ریاست‌جمهوری برگزینند.

همچنین است که مسئله حق قومیت‌ها و اقوام در فرایند سیاست‌ورزی یک کشور؛ جدای از فرایند "حق رأی یکسان"؛ در جایگاه نمایندگی و انتخابات پارلمان قرار داده شده است زیرا مردمان هر شهر و دیاری حق دارند نماینده دلخواه خود را در قوه قانونگذاری کشور داشته باشند.

در بخش دیگر نیز باید دانست افرادی از اصلاح‌طلبان از آنجا که قصد دارند دست به "تحریم خاموش انتخابات" بزنند و به بهانه نامزد نداشتن از شرکت در انتخابات امتناع کنند؛ از هم‌اکنون مشغول بازیچه‌سازی از انتخابات و هو کردن آن هستند.

چه اینکه همه می‌دانیم عبدا... رمضان‌زاده نه تنها هیچ کارنامه اجرایی خاصی ندارد بلکه از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نیز هست و بصورت خودکار نمی‌تواند صلاحیتی برای حضور در انتخابات داشته باشد.

در زمینه هو کردن انتخابات از جانب اصلاح‌طلبان همچنین می‌توان به رفتارهایی مثل اعلام کاندیداتوری تاجزاده (دیگر بازداشتنی فتنه ۸۸) و یا ارائه برنامه‌های کودکانه انتخاباتی اشاره کرد.

در یکی از این برنامه‌ها آمده است که باید چهره ایران برای خوشامد آمریکا اصلاح شود! [۳] و یا همینطور در برنامه دیگری که متعلق به عباس آخوندی است بر ضرورت تصویب FATF تأکید شده است!

گفتنیست، کاندیداتوری امثال رمضان‌زاده و تاجزاده که هر دو از بازداشت‌شدگان فتنه ۸۸ هستند؛ جدای از اینکه به دلیل داشتن سوء سابقه با مشکل قانونی مواجه است؛ متضمن این سؤال اساسی هم هست که آقایانی که در سال ۸۸ صراحتا اعلام کردند ساختار قانونی نظام و خاصّه ساختار انتخابات را قبول ندارند و به سبب این مسئله علیه نظام اسلامی شمشیر کشیدند؛ اکنون چگونه است که به ناگاه به این ساختار اعتقاد پیدا کرده‌اند و حتی سودای ریاست‌جمهوری را نیز در سر می‌پرورانند!؟

***

1_ http://sobhema.news/?p=13178

2_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/281996

3_ mshrgh.ir/1214629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    17 1
    نهادهای امنیتی و اطلاعاتی لطفاً حواسشان به این جناب عبدالحمید باشد متأسفانه تقریباً کامل در زمین افسادطلبان بازی می کند
  • سید IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    5 0
    هیچ تفاوتی ندارد در این که چه کسی از میان اصلاح طلبان تهوع آور بتواند بر مسند ریاست قوه مجریه دست یابد! بلکه هرکدام از این نحله اگر به این مقام برسند به منزله تداوم چپاول ثروت ملت و کشور از طریق دریافت های نجومی و دزدی های کیهانی و اختلاس های کهکشانی در ازای فروش شرف، عزّت و قدرت کشور به دشمنان نظام و ملت به ثمن بخس خواهد بود!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    6 0
    مردم ببینید که رای نا آگاهانه و از سر لجاجت به جریانات مدعی اصلاح و اعتدال چگونه گلوی ما را میفشرد و حتی بعد از 8 سال فاجعه آفرینی موضع طلبکار دارند اینها تا تتمه نفس ما را نبرند قدرت را رها نمیکنند، هموطن عبرت بگیر و اگر به خود رحم نداری به ما رحم کن و هوشمندانه رای بده
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    3 0
    پ نه میان برای فتنه گران مجرم محکومین۸۸ مثل تو وتاجزاده هم رای مثبت میدن میگن هلو بفرما تو گلوی کدخدا
  • SE ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    1 6
    باز داشت شدن در اغلب ۸۸ یک افتخار بحساب میاد.
  • پوریا IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 3
    نه تنش قومی محکوم هستش اما ایجاد تقسیمات جدید کشوری منطقی باید باشه واجبه به صلاح مملکته از تنش نترسید
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    4 0
    این واژه های حق اقوام و حقوق اقوام کلیدواژه جنگ قومی است خواهشا مملکت را وارد این فاز نکنید معیار حق شهروندی باشد نه قومی معیار حق شهروندی باشد نه قومی خط کشی قومی نکنید جنگ قومی درست نکنید
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    4 0
    این واژه های حق اقوام و حقوق اقوام کلیدواژه جنگ قومی است خواهشا مملکت را وارد این فاز نکنید معیار حق شهروندی باشد نه قومی معیار حق شهروندی باشد نه قومی خط کشی قومی نکنید جنگ قومی درست نکنید
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    5 3
    بنده به عنوان یک کُرد از آینده ایرانم نگرانم چرا همه دارند حرف از قومگرایی وفدرالیسم و این صحبتهایی که با جامعه ایران همخوانی نداره میزنند بخدا قسم میخواهید مارا به افغانستان و عراق تبدیل کنید این چه وضعشه شماها همه مقصر هستید ایران وایرانیت رها شده قومگرایی بشدت تقویت شده و دشمنانی مثل ترکیه باکو اقلیم وهمه در حال نفوذ هستند و ما در خواب غفلت
    • BE ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      2 1
      عزیزم بخواب نگران نباش. ما بیداریم
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    1 0
    نتیجه قدرت گرفتن اصلاح گرایان
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      0 3
      برای جلوگیری از قوم وقبیله گرائی بهتر است خوشوراینگهبان یک رئیس جمهور را برگزیند تا جلوی اینکار را بگیردو در این شرایط سخت تحریم ها هزینه های چند میلیاردی و...روی دست مردم نگذارد.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    5 0
    حدایا شر این اصلاح طلبان یا خوارح امروز را از سر ملت کوتاه کن
  • BE ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    2 2
    مسأله انتخابات در هیچ کجای جهان قومی و نژادی نیست. در کجای جهان مذهبی است؟
  • DE ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    3 0
    بازداشتی فتنه۸۸: شورای نگهبان انتخابات را دومرحله‌ای کرده است! مرحله اول ما غربگداها میریم کلی با مافیای اقتصادی قرار مدار میگذاریم و تعیین تکلیف میشیم از طرفشون و لیست استخدامها را بهمون میدهند میام تبلیغات راه میندازیم که نامزد میشیم و مرحله دوم شورای نگهبان صلاحیت مارا تایید نمیکنه .آخه این چه وضعیه.
  • عبدی IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    3 0
    جلالی زاده الفبای سیاست که هیچ انسانیت را نمی داند که به اختلاف قومی راه نشان می دهد
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 0
    هشدار امام درسال 62: اخیرا یک توطئه خطرناکی شکل کرفته میگن چند تا اخوند پیر مرد توپستو برای کل مردم تصمیم بگیرن بقیه ملت برن دنبال کارشون مردم هوشیار باشن توطئه اسرائیل است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس