کرباسچی

غلامحسین کرباسچی، در سخنانی که می‌توان آنها را "طعنه به روحانی" ارزیابی کرد، پیرامون علت مشکلات کشور گفته است: اگر مدیریت‌ها کارآمد بودند و از خود توانایی بروز می‌دادند؛ یک‌سری از مشکلات حل می‌شد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

زمان ثابت می‌کند که موضع آقای ظریف در فایل صوتی درست بود!

زمان ثابت می‌کند که موضع آقای ظریف درست بود!/ طعنه کرباسچی به روحانی

جلال میرزایی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون فایل صوتی منتشر شده از محمدجواد ظریف اظهار کرده است: نقدهای که به آقای ظریف شد بر اساس یک فایل تقطیع شده‌ای بود که در ابتدا منتشر شد.

او می‌افزاید: این که آقای دکتر ظریف در یک نشستی صادقانه اختلاف نظرهای عادی را که با برخی از مسئولین از جلمه سردار سلیمانی داشته بیان کرده و با هدف تأمین منافع کشور بر روی تاکتیک‌ها صحبت می‌کند بسیار طبیعی است و معتقدم  این امر  می‌تواند  نشانه پویایی و رشد مثبت جامعه  باشد و  نباید با دید منفی به آن بنگریم.

میرزایی با بیان این که وزیر امورخارجه صاحب نظر هستند، عنوان کرد: افرادی به هرحال در حوزه‌هایی صاحب نفوذ و نظر هستند و ما باید از تعامل بین ایده‌ها  به یک جمع‌بندی برسیم که بتواند تامین کننده منافع کشور باشد.

او تأکید می‌کند: گذشت زمان ثابت می‌کند موضع آقای ظریف درست بوده؛ حتی در مواردی هم احتمال دارد حوادثی دست به دست هم دهد و ثابت کند منتقدان دولت در مواردی صحیح سخن گفته‌اند اما اینکه صحبتی که آقای ظریف داشته است فی نفسه چیست؛ به نظرم مثبت است.[۱]

*  گذشت زمان چیزهای بسیاری را اثبات می‌کند.  

همانطور که گذشت زمان در قضایایی مثل برجام، مثل انتقاد از سریال گاندو، مثل تأکید ظریف بر پولشویی در داخل ایران و مثل سکوت دولت اعتدال در حمایت از محور مقاومت حقایق بسیاری را نشان داد اما امروز یک سمپات سیاسی مثل آقای میرزایی از پرده برون می‌آید و می‌گوید: حرفهای ظریف مثبت است و زمان ثابت می‌کند مواضع او درست بوده است!

فایل صوتی یک مصاحبه ظریف که به تازگی منتشر شده، انتقادات فراوانی را برانگیخته است.

"اصلاح‌طلبان" مشغول دفاع از ظریف و محتوای این فایل صوتی هستند.

مثلا فردی به نام محمدعلی سبحانی، طی یادداشتی در سایت جماران برای دفاع از ظریف نوشته است:

"اگر بخواهیم در مورد محتوای سخنان ظریف اظهارنظر کنیم باید گفت در قسمت هایی از سخنان ظریف که منتشر شده او یک ریتم منطقی را پیگیری می کرده است و در این فایل مشخص است که او در مواردی که تصمیماتی خلاف دیدگاه کارشناسی وزارت خارجه گرفته می شده حرفش را صراحتا می زده و مصلحت اندیشی نمی کرده است که این امر قابل تقدیر است و نشان از شرافت حرفه ای ظریف است! "[۲]

***

طعنه کرباسچی به روحانی:

اگر مدیریت‌ها کارآمد بودند و از خود توانایی بروز می‌دادند؛ یک‌سری از مشکلات حل می‌شد

زمان ثابت می‌کند که موضع آقای ظریف درست بود!/ طعنه کرباسچی به روحانی

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، یکشنبه شب گذشته طی سخنانی در نشست مجازی حزب ندای ایرانیان درباره نقش ناکارآمدی و تحریم ها در شرایط کشور گفته است: در این مسئله درصد مشخص کردن کار سختی است و اگر بخواهیم واقعی محاسبه کنیم هردو تاثیرگذار است. نمی‌توانیم یک کشور منزوی در دنیا باشیم و مشکلات جاری را به خوبی حل و فصل کنیم ولی تلاش مدیران اجرایی، ابتکارات آن ها، پیگیری و کارآمد کردن سیستم های اداری می تواند خیلی از معضلات را حل کند.

وی با بیان اینکه نمی توانم، بگویم چنددرصد ناکارآمدی یا چند درصد تحریم در شرایط کنونی مقصر است؛ تصریح می‌کند: حتماً ناکارآمدی‌ها تاثیر دارد و در همین شرایط تحریم اگر مدیریت‌ها کارآمد بودند و از خود توانایی بروز می‌دادند؛ یک‌سری از مشکلات حل می‌شد. برای مثال  برخی از روستاهای سیستان و بلوچستان هنوز مشکل آب خوردن یا مشکل بهداشتی دارند، یا در خوزستانی که هشت سال مردم این همه مشکلات جنگی را تحمل کردند و مرکز ثروت اصلی کشور به عنوان منابع زیرزمینی است روستاهایی وجود دارد که مشکل آب خوردن آن ها هنوز وجود دارد یا در کردستان و مناطق دیگر.

به گزارش ایرنا، کرباسچی خاطرنشان کرد: اینکه شرایط خوب اقتصادی کشور می‌تواند به سرمایه گذاری و رفع گرفتاری ها کمک کند مشخص است اما آن‌قدرها هم گرفتاری اقتصادی در کشور وجود ندارد که کسی در آن منطقه نتواند همت گمارد و پس از ۴۰ سال زخم‌های ماندگاری که سالها بر چهره گوشه و کنار کشور مانده و جراحات مزمنی بر این چهره زیبای ایران ما است، رفع کند.[۳]

*این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور روحانی به تازگی گفته است: "عده‌ای درصد درست می‌کنند و می‌گویند ۳۰ درصد مشکلات برای تحریم است و ۷۰ درصد برای مدیریت است که کاملا غلط و نادرست است. آنها نمی‌دانند که تحریم در چه جاهایی تاثیرگذار است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و نمی‌دانند کل تولید در بخش کشاورزی و صنعت، اگر مواد اولیه‌اش تامین نشود و به موقع وارد نشود، تولید متوقف شده و تمام این‌ها روی صادرات و واردات ما تاثیرگذار است. "

روحانی تصریح می‌کند: مردم باید بدانند تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی ترامپ که تا امروز هم ادامه دارد، در همه جا تاثیرگذار بوده است! [۴]

ما قضاوت درباره آنچه که کرباسچیِ اصلاح‌طلب بعنوان یک حامی رئیس‌جمهور روحانی پس از ۸ سال پیرامون مشکلات کشور بدان اشاره کرده و آنچه که روحانی می‌گوید را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

برخی محافل تحلیلی معتقدند یگانه راه حل مشکلات کشور، "رأی خوب" مردم در انتخابات به نامزدی با "همت جهادی" است. همانکه مقام معظم رهبری نیز در سال ۹۲ و قبل از انتخابات بر آن تأکید کردند.

***

مردم حزب سیاسی ناکارآمد و ضد امنیت را می‌خواهند چه کنند؟

روحانی ثمره "نظام ولایی" است!

زمان ثابت می‌کند که موضع آقای ظریف درست بود!/ طعنه کرباسچی به روحانی

محمدصادق جوادی‌حصار، فعال چپ و عضو ارشد حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد پیرامون انتخابات ۱۴۰۰، ضمن تأکید بر حزبی شدن فرایند انتخاباتی در ایران گفته است:

"باید با توجه به ساختارهای قانونی، از مردم برای تغییر رویکرد استفاده کنیم؛ یعنی نظام مدیریتی کشور را به سمت مدیریت حزبی و جریانی ببریم، به‌نحوی‌که یک حزب در دوره زمامداری بتواند نقشی را که شورای نگهبان برای خود قائل است، ایفا کند و آن نقش را احزاب برای خود قائل باشند. بدین‌ترتیب اگر یک دولت وزیری را انتخاب کرد، حزب بتواند نماینده یا وزیر را تغییر بدهد. اما نظام ما پارلمانی نیست، ولایی است. نظام ولایی مختصات خود را دارد. نه اینکه بد باشد. حرفم این است که این نظام، نظامی نیست که احزاب بتوانند در آن نقش‌آفرینی کنند. اما این شیوه باعث شده که دست ما در حنا بماند و نتوانیم هیچ کاری کنیم و اگر مردم هم سوال کنند، بگوییم ان‌شاءالله بهتر می‌شود! اما واقعیت آن است که با ان‌شاءلله و ماشاءالله هیچ کاری حل نمی‌شود. در شرایط کنونی و با حضور مقتدرانه رهبر انقلاب باید به ‌سمت بازنگری جدی در قانون اساسی برویم. "[۵]

*این از مظلومیت نظام اسلامی و مردمسالار ایران است که یک فعال سیاسی با عنایت به مطالعاتی که ندارد و فهم مضیقی که دارد! مدعی بی‌خاصیتی احزاب در چنین نظامی می‌شود...

باید دانست که حزب سیاسی در تمام حاکمیت‌های جهان با گزینه "کارآمدی و میزان تأثیر مثبت در زندگی مردم" شناخته می‌شود.

چیزی که اصلاح‌طلبان نسبت به آن دچار بیگانگی هستند فلذا احزاب آنها تبدیل به یک کافه سیاسی بی‌خاصیت می‌شود که جز نق زدن علیه حاکمیت و ارائه تفاسیر عجیب و غریب از قانون اساسی و گه‌گاهی هم همراهی با دشمن چیزی از آن خارج نمی‌شود.

سؤال مهم از آقای جوادی‌حصار و همفکران ایشان اینست که چنین احزاب بی‌خاصیت و مضرّی در کدام کشور جهان کارایی دارند و محل تأثیر هستند که در ایران باشند!؟

البته این قاعده شامل احزاب راست ایرانی هم می‌شود. با این تفاوت که راست‌ها مثل چپ‌ها تقصیر را متوجه "ولایت فقیه" و ساختار دینی و ولایی نظام نمی‌کنند و سر در جیب تأمل درونی خود دارند.

دقت شود که حزب سیاسی اگر دچار کارآمدی و تأثیر ملموس در زندگی مردم نباشد؛ اساسا دچار انزوای عمومی هم می‌شود چون مردم مانیفستی را می‌خواهند و تشکلی را می‌پسندند که از قبَل سیاست‌ورزی مشروع به قدرت برسد تا زندگی آنها را بهبود ببخشد.

حال اگر حزبی تبدیل شود به "کلوپ پیرمردها"، ردّ پایش جز در مسائل ضد امنیتی دیده نشود و جز "گرانی" رهاوردی برای کشور نداشته باشد؛ مردم چنین حزب و طیف و تشکلی را می‌خواهند چه کنند!؟ و اساسا تغییر در ظاهر چنین تفکری برای مردم چه توفیری دارد؟

در این باره اشاره به تاریخچه حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی نیز محل تأمل است...

بله! پای مفهوم برساخته‌ای به نام "حزب اصلاح‌طلبان" در میان نبود اما فرایندی که چپ‌ها در قبال حمایت از رئیس‌جمهور روحانی طی کردند کاملا حزبی بود.

او را معرفی و در انتخابات از او حمایت کردند، با مردان خود سمت‌های کلیدی کابینه‌اش را شکل دادند و روحانی هم در مسیر مذاکره و کرنش یعنی خواست ذاتی اصلاح‌طلبان حرکت کرد.

اکنون و با افتضاحی که دولتِ اصلاح‌طلبان پس از ۸ سال پدید آورده اگر مسئله آقای جوادی‌حصار و امثال ایشان نبود ساختار حزبی به معنای شورای مرکزی و دبیر کل و مانیفست است که هیچ! اما اگر ایشان دارای یک ذهن تشکیلاتی و دچار فهم سیاسی هستند بایستی اقلا به الزامات یک رفتار تشکیلاتی یا همان حزبی تن بدهند و آن پذیرش سخت مسئولیت دولت روحانی است.

دولتی که اصلاح‌طلبان در رفتاری به مثابه یک حزب، آنرا در دامن رأی مردم گذاشتند اما اکنون به جای پذیرش مسئولیت و تن دادن به گزینه "دفاع از مثبتات رقیب برای حل مشکلات کشور"؛ حتی به "ولایت فقیه" نیز اتهام‌زنی می‌کنند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1068312

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1507111

3_ www.irna.ir/news/84308651/

4_ mshrgh.ir/1207431

5_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/166999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • کارشناس سیاسی IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 15
    دشمن در این اواخر توافق برجام بدنبال ضربه زدن به تنها فرد وزارت امور خارجه است. صهیونیستها از هیچ کاری اباعی ندارند این یک توطئه طراحی شده از سوی آنهاست. آقای ظریف در عملکردش ثابت کرده بدنبال منافع کشور و ملتش است این وصله پینه ها به او نمی چسبند. مسئولین از اختلافات مخصوصا در سطوح بالا جدا خودداری کنند و نمایندگان مجلس از حرفهای نسنجیده در این مورد جدا پرهیز نمایند.
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      6 0
      وی ثابت کرده حافظ منافع آمریکا در ایران است شما هم با این جور ماله کشی ها فقط به شعور مردم توهین می کنید و خودتان را بی ارزش
    • SE ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      1 0
      بگو هیچ ابائی ندارند که با این طرفند ظریف را تطهیر کرده و با کشاندن ضد انقلاب به پای صندوق های رای او را رییس جمهور کنند.
    • IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      0 0
      این فایل که بیشتر در موضع دفاع از مذاکره است ، چی دارید میگید بزرگوار؟؟!
  • دلسوز IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    3 3
    انتخابات برای شما. رای برای شما. همه چی برای شما ، فقط بزارید مردم آروم باشن و زندگیشون رو کنن. خسته شدیم از جناح بازی. بسه بخدا. خیلی نامردید همتون. مشرق تو از همه بدتری
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      3 0
      با این طرز تفکر التقاطی هیچ وقت به آرامش نمی رسی تا وقتی قدرت اجرایی کشور دست افراد دلسوز مردم نباشد مشکلات حل نمی شود و آرامشی در کار نخواهد بود
  • سید IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    3 0
    اما قرآن نشان می دهد و زمان ثابت کرده است که اصلاح طلبان تهوع آور فساد می کنند چون دنباله خط منحرف روشنفکری غرب پرست از دوره قاجار به این سو هستند!
  • همیشه در صحنه DE ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 2
    بر اصلاح طلبان بیشرف که کلوپ پیرمرد ها درست کردن...درود بر اصولگرایان با شرف با چهره های جوان و شاداب....
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    4 0
    اقایان فکر کنید فایل لو نمیرفت چراظریف حرفهای چرندگفته چراتوهین به سردارکرده بعدروزنامه های احمق مینویسند که پخش فایل ازطرف تدروهاست نه خیر لورفتن توسط همان دولتیهاست که اسرارمحرمانه دستشان است خودظریف میدانددست کی بوده تهمت نزنید خون حاج قاسم ظریف ودولتیها را رسواترمیکند
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    2 0
    ظریف دیدگاهش را گفت.دیپلماسی جدا ازنظامی.در صورتی که کدخدا با سیل نظامیان در منطقه هست.دیپلماسیشم در برجام دیدیم.حتی دارو هم به ما ندادن.اگه آب در مملکت نداشتیم همان را هم نمیدادن.حالا دوستمان ظریف خان دیپلماسی را بیشتر دوست داره.خوب دیدگاه هست دیگه.بهترین فرصت را به مردم داد که درباره این دیدگاه بحث کنند
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    42 3
    دولت بنفش ثمره تلاشها برای زمین زدن نظام ولایی است!
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      26 0
      دولت بنفش نتیجه سالها تلاش غرب برای نفوذ در کشور برای زمین زدن آن است.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      2 2
      مرگ بر آمریکا
  • مهدی IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    26 2
    اینها خود دشمن هستند و برای آمریکا کار میکنند والسلام.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    3 1
    در گام دوم انقلاب ، حرکت انقلابی دیگری در درون انقلاب نیاز داریم .
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    سر تا سر دنیا به کسانی که ضد غرب هستند و گرایش به سوسیالسم دارند چپی نامیده می شوند . ترامپ بایدن را متهم به چپ گرایی می کند .می گفت چپ های رادیکال
  • میغ IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 3
    ظریف آدم ساده ایه. ازش سو استفاده کرده اند.
  • hoseein IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 0
    ظریف همیشه تو زمین بازی کدخدا بازی کرده. دیپلماسی فوق تخصصی طریف نتیجش همون لگد ترامپ به برجام و سرکار گذاشتن ای کری بیشتر نبوده. یکمی از دیپلماسی عمومی امثال سردار سلیمانی سید حسن نصرالله رهبر و احمدی نژاد یاد بگیره
  • ریاکاران فتنه گر IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 1
    یعنی ظریف شد امام حسین؟ ها؟!!! که تاریخ ثابت کنده او حق بوده و سردار دلها شد...با این اوصاف و رجال نماهای سیاسی اوضاع کشور ما چطور خواهد شد و به کجا خواهد رفت....؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    هیچ یک از روسای جمهور ایران و از جمله روحانی ثمره انقلاب نیستند انقلاب در ریاست جمهوریاصلا ثمره ای ندارد و عقیم است
  • شیدا IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    اتفاقاً روحانی ثمره اندیشه سکولاری جناح اصلاح طلب بود و بس!!!!.... که باعث روی کار آمدن دولت هشت الهفت تدبیر و امید شد
  • سید سعید میررضائی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    3 2
    سخنان دکتر ظریف واقعیت مسلم بوده است . ایشان صادقانه واقعیت را در مورد روسیه و هواپیمای اوکراینی و... زدند. کسانی که از واقعیت هراسانند الان یقه پاره می کنند.
  • وطن پرست DE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 1
    زمان رو ول کن. قیمت ارز رو بچسب. پرش دلار از ۲ هزارتومن به ۳۰ هزارتومن سه ساله که موضع اقای ظریف رو نابود کرده. منتظرید ماله کشی کنید؟
  • ایرانی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    اگر دیپلماسی مد نظر قهرمان ظریف در میدان هم فعال بود سه سال بعد می توانستیم کشتی ایرانی را از انگلستان پس بگیریم البته بعد از برجام چهار و منع فعالیت کشاورزیمان ، شایدهم با لبخند و دیپلماسی می گفتیم کشتی مال خودتان ارباب .
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 0
    فاتحه
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 1
    برای جوادی حصارخوش آمدنش ازدعوت اینترنشنال کافیه تادق نکنه بیچاره
  • مجید IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 2
    حاج قاسم مظلوم این بار توسط ظریف به شهادت مجدد رسید شهیدی تا حالا دو بار شهید شد
  • محسن IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 0
    جالبه دیروز یه خبر خوندم که دولت روحانی برای درست کردن تاریخ شفاهی این هشت سالش دو میلیارد تومان هزینه کرد که یه تیکه از خروجیش صحبت های ظریف بود آین تکه رو داشته باشید دیروز روستایی رو نشون میداد که سی کیلومتر تا یه سد فاصله داشت و مردمش برای آب شربشون با گالن تو صف وای میستادن .... دو میلیارد تومن واسه تولید تاریخ شفاهی کارنامه دولت خدایا خودت حق مظلومو ازروحانی بگیر
  • مردم IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    جناب. جوادی‌حصارمردم از شما و حزب بازیهایتان خسته و متنفر شده اند بیخود مردم رابه احزاب بی خاصیت که منافع کشور راارث پدرشان میدانند و مثل دختر آن نجومی خوارکه مدعی بودسهم خود را ازسفره انقلاب برداشته اند و اتفاقاجز حزب شما هم بود مردم شریف به افراد بدون وابستگی به احزاب وفرقه هانیاز دارند که حقوق نجومی نخواهد وچون کفتار ولاشخور بر تن نحیف قشر مستضعف ورنج دیده برای غارت هجوم نیاورد و ویلای لواسان و خانه چند میلیاردی از بیت المال به یغمانبرد نه فرقه انحرافی نه حزب انحرافی فقط انسان سالم تابع قانون
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    درباره این جماعت ،متین و زیبا فرمودند جناب علامه جوادی آملی: (....سیاسی).....
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    1 0
    اف به روی تو و ظریف .
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    هر زمان که نظام به این اصلاح طلبها رحم کرد و کوتاه آمد ضررش را دید از جمله یادتان هست سعید حجاریان در فتنه 88 چقدر موش شده بود انگار الان داره میمیره یا اون ابطحی یا خود کرباسچی دزد اگر همان روز اینها را اعدام کرده بودند امروز مزخرفات نمی بافتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس