کد خبر 1214919
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
محمد شریعتمداری - کراپ‌شده

شریعتمداری در این جلسه آدرس‌هایی از دولتی که در نظر دارد ارایه کرد؛ دولتی که او نام آن را «دولت سوم خاتمی» گذاشته است.

به گزارش مشرق، روز شنبه جبهه اصلاحات ایران میزبان محمد شریعتمداری بود که این روزها علاوه بر حضور در کسوت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۹ رای به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح است.

شریعتمداری در این جلسه آدرس‌هایی از دولتی که در نظر دارد ارایه کرد؛ دولتی که او نام آن را «دولت سوم خاتمی» گذاشته و معتقد است با ادامه مسیری که سیدمحمد خاتمی حد فاصل سال‌های ۷۶ تا ۸۴ پیش گرفته بود، می‌تواند مشکلات کشور را حل‌وفصل کند. البته شریعتمداری علاوه بر این از تجربیاتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته، به عنوان نمونه‌های موفق کار خود یاد کرده است.

 دولت سوم را تشکیل خواهم داد

شریعتمداری در این جلسه با ارایه گزارش‌هایی از شرایط اجتماعی کشور آغاز و اعلام کرده است که «طی یک نظرسنجی که در ماه‌های پایانی سال ۹۹ از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده این نتایج به دست آمده است که ۷۰ درصد جامعه مخاطب این وزارتخانه یعنی بازنشستگان و مددجویان بهزیستی نسبت به پنج سال آینده کشور امیدوار نیستند و از سوی دیگر «جمعیت زیر خط فقر مطلق کشور» از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده بود، اما از ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.»

او از این شرایط اجتماعی به عنوان فجایعی یاد کرده است که بر اثر تحریم‌ها در کشور به وجود آمده‌اند و مسوولان باید نسبت به آنها هوشیار باشند. او البته در پاسخ به این سوال که آیا برای حل این فجایع راه‌حلی وجود دارد نیز اعلام کرده که «من مطمئنم که راهی هست؛ به‌ویژه آنکه هیچ راه فراری از این شرایط وجود ندارد»

او به آمارهای مرکز آمار ایران و شاخص‌های موجود نیز اشاره کرده و گفته است که «همین آمارها نشان می‌دهد که یک دوره مدیریت موفق در دوره ۴۲ ساله جمهوری اسلامی ایران دوره ۸ ساله ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی بوده و هیچ‌کس هم نمی‌تواند این موضوع را رد کند. از نگاه من همدلی و همراهی عنصر مهم دولت خاتمی بود. من به عنوان وزیر در دولت اصلاحات مورد سوال و مواخذه قرار نمی‌گرفتم که چرا «کریمی نوری» که از حزب موتلفه است، کنار «فیض‌الله عرب‌سرخی» کار می‌کند یا آنکه چرا «محمد نهاوندیان» کنار «مسعود کرباسیان» در وزارت بازرگانی وقت مشغول به کار هستند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بازهم به شرایط دولت اصلاحات اشاره کرده و گفته است: «دولت خاتمی هم دولت کارآمد کردن نظام اجرایی کشور از طریق یک نگاه فراگیر و هم اصلاح‌طلبانه‌ترین دولت پس از پیروزی انقلاب بود.» او از دولت اصلاحات به عنوان تجربه‌ای موفق یاد کرده و ادامه داده است: «زمانی که این تجربه موفق پیش روی ماست چرا باید بگوییم که نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم؟ من اطمینان دارم اگر کشور مدیریتش به سبکی که من در نظر دارم تغییر کند می‌توان شرایط را بهبود بخشید.» اما شاید طلایی‌ترین بخش از اظهارات روز شنبه محمد شریعتمداری پس از یاد کردن از دولت اصلاحات به عنوان یک دولت موفق آنجا بود که به اعضای «جبهه اصلاحات ایران» وعده داد که می‌تواند «دولت سوم خاتمی» را تشکیل دهد تا با استفاده از تجربیات آن دولت موفق‌تر هم عمل کند.

این کاندیدای «جبهه اصلاحات ایران» در ادامه این جلسه باز هم به مرور تجربیات خود در دولت اصلاحات پرداخته و گفته است: «در وزارت بازرگانی سازمان‌هایی را با حدود صد سال قدمت منحل و نظام تعرفه‌های موثر را در کشور حاکم کردم که از نگاه من این روش‌ها همان تبلور گفت‌وگوی بین‌المللی درامر «سیاست‌خارجی» و «امر دیپلماسی تجاری» بود. همچنین دراین دوره ایران به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهانی درآمد. این درحالی بود که نظر مخالف رهبری در ابلاغیه‌های‌شان در دوره‌های قبلی بسیار روشن بود اما توانستم از طریق وفاق و گفت‌وگو با سطوح عالی این مساله را حل کنم.»

دولت اصلاحات، دولت همکاری همه اجزا باهم بود

محمد شریعتمداری در ادامه اظهاراتش تاکید کرده است که «دولت خاتمی دولت مشفقانه و همکاری همه اجزا باهم بود. همه وزرا احساس مسوولیت مشترک می‌کردند. البته که قصد خاطره‌گویی ندارم اما مرور این نمونه‌های عینی به نظرم موثر است. در دولت خاتمی یک مسوول دارای مسوولیت‌های بی‌شماری بود. به عنوان مثال من با اینکه وزیر بازرگانی بودم اما به عنوان نماینده رییس‌جمهور به زندانی‌های سیاسی هم سرکشی می‌کردم. چندین ماه کار من این بود که به زندان‌ها بروم و با زندانیان سیاسی گفت‌وگو کنم و همین امروز هم بعضی از دوستانی که افتخار همکاری با آنها را دارم و در کنارم هستند و از همفکری آنان استفاده می‌کنم آن ایام در زندان بودند که در زندان با آنها گفت‌وگو می‌کردم و اطلاعات لازم را از آنها گرفته و به سران نظام منتقل می‌کردم.»

لازم به ذکر است که از مدتی پیش وزارت کار به ستاد اجرایی و انتخاباتی اصلاح طلبان تبدیل شده و قرار قبلی بر آن بود که این وزارت خانه امور هماهنگی میان ستادی را سامان دهی کند. البته وزیر محترم کار باید پاسخ دهد که اگر دولت او دولت سوم لیدر اصلاحات است؛ دو بار تکرار خاتمی در سال ۹۲ و ۹۶ را باید دولت های چندم اصلاح طلبان نامید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    17 1
    خاتمی منظورش رفیق جورج سورسه؟ همون که طرح تجزیه ی ایران رو داشت؟ خدا به خیر کنه.
    • مظلوم IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      2 0
      عجب اویزونی این آقا .همیشه توی دولت هستش . حالا چه دولت اینوری باشه چه دولت اونوری باشه . این آقا اویزونش هست .
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    17 0
    برو تو شکم جناب وزیر!
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    26 1
    این تکرار فاجعه بار یعنی ۹۶ درصد ملت ایران بصورت کامل به دوره ارباب رعیتی برمی گردند و رعیت و نوکر ۴ درصد مدیران اشرافی و بچه هایشان خواهند شد
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      11 0
      ملتی که هنوزم سر عقل نیومده باشن و با ابنبات دروغین وین و قر و فر سلبریتی ها بازم تکرار کنن، لیاقتشون همین صف مرغ و پراید ۱۰۰ تومنی تحقیر شدنه.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    11 1
    این بابا بهتره به پرونده اطرافیانش برسه...
  • عباس IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    2 0
    چقدر هم درد مردمو میدونه. برو شکمتو جمع کن عمو.
  • FR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    3 0
    اگر اعمال ایشان در دولت یازدهم فاش میشد الان در گوشه زتدان با بقیه همپالکی ها از دولت سوم نمیگفت !
  • US ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    3 0
    ما از ملت میترسیم بازم به این شیاطین رای بدن ترس ما از حماقت همین ملت است وگرنه حق مشخص بود و هست شاید 8 سال پیش گول خوردن ولی 4 سال پیش چرا رای دادن ؟
  • !! IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    2 0
    صد رحمت به سنگ پا !!
  • محمدعلی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    خداوکیلی دیگه وعده ندین.بیخیال این ملت شین.شماها دوتابعیتی ها،عرق ملی ندارین.خواهشا دست از سرمون بردارین
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    روکه رو نیست سنگ پا قزوینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس