کد خبر 1214639
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
انفجارهای کابل/ بن بست مذاکرات صلح و نقش آمریکا

پایتخت افغانستان همزمان با خروج نظامی آمریکا و در حالی که مذاکرات صلح به بن بست خورده، صحنه انفجاری دلخراش بود که می تواند نشانه ای از لجاجتی عامدانه برای دامن زدن به بحران های موجود باشد.

به گزارش مشرق، دیروز بعد از ظهر، قبل از ساعت ۱۷ به وقت محلی، کابل – پایتخت افغانستان- شاهد وقوع سه انفجار مهیب بود که شوک عظیمی به مردم این کشور وارد کرد و انعکاسی فراگیر در رسانه‌های خبری داشت.

غیر از تروریستی بودن ماهیت این حادثه که در حوزه سیزدهم امنیتی در غرب کابل رخ داد؛ سه فاکتور مهم قابل چشم پوشی نیست: نخست آنکه انفجار در منطقه شیعه نشین پایتخت اتفاق افتاد؛ دوم آنکه دانش آموزان مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» را هدف قرار داد و نهایت آنکه این جنایت در ماه مبارک رمضان و در روزهای منتهی به عید سعید فطر رخ داد.

این سه فاکتور می‌تواند به طور همزمان، نشانه‌ای از تلاش عاملان انفجار برای دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای و در نهایت تفسیر غلط از آموزه‌های اسلامی باشد.

آن طور که از آمار برمی آید؛ تاکنون شهادت ۵۸ نفر تائید شده است که از این میان، به جز ۸ نفر، همه قربانیان از دختران مدرسه سیدالشهدا بوده اند. بیش از ۱۵۰ نفر نیز در این حادثه زخمی شده اند و آمار قربانیان رو به افزایش است.

روز گذشته، تصاویری منتشر شد از اینکه خانواده قربانیان، برای پیدا کردن سرنخی از عزیزانشان، در میان بقایای باقی مانده از انفجار، کتاب‌های درسی را که به گوشه و کنار پرت شده، ورق می‌زنند.

انفجارهای کابل/ بن بست مذاکرات صلح و نقش آمریکا

در این میان، تصویری از کتاب جغرافیا که در میان خاک و خون به زمین افتاده، به تمثیلی از رنج و درد دائمی مردم افغانستان بدل شده است.

انفجارهای کابل/ بن بست مذاکرات صلح و نقش آمریکا

برخی از خانواده‌ها همچنان امروز نیز در جستجوی فرزندان گمشده خود هستند، در خارج بیمارستان‌ها جمع شده‌اند و اسامی نوشته شده روی دیوارها را خوانده و سردخانه‌ها را بررسی می‌کنند.

انفجارهای کابل/ بن بست مذاکرات صلح و نقش آمریکا

آنطور که از گفته شاهدان عینی برمی آید، انفجار نخست با استفاده از یک خودروی کرولای بمب گذاری شده انجام شده است و همزمان، ۲ مین نیز هنگام خروج دانش آموزان از کلاس‌های درس منفجر شده است.

دولت کابل اصرار دارد که این حادثه را به طالبان نسبت بدهد تا آنجا که «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت شأن یک بار دیگر نشان داد که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح آمیز و اساسی تمایل ندارد، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده صلح را هدر می‌دهد.

طالبان اما این اتهام را رد کرد تا آنجا که «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی این گروه در واکنش به انفجارهای کابل، این حادثه را محکوم کرد. وی در ادامه، ضمن تأکید بر عدم دخالت در این رویداد، اعلام کرد گروهک تروریستی داعش مسئول این حوادث بوده است.

با این حال، دولت کابل همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر دست داشتن طالبان در این حادثه اصرار دارد تا آنجا که سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گوید: تشابه این حمله با برخی حملات گذشته حاکی از آن است که انفجار، کار طالبان بوده است.

هفته گذشته نیز انفجاری مرگبار در ولایت «لوگر» رخ داد که ۲۷ کشته و بیش از ۱۱۰ زخمی در پی داشت. شماری از قربانیان آن حادثه نیز که در وقت افطار رخ داد؛ دانش آموزان دبیرستانی بودند که برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه به مرکز ولایت لوگر سفر کرده بودند.

اما صرف نظر از اتهام دولت کابل و انکار طالبان، این نکته که هیچ گروهی مسئولیت حملات را به عهده نمی‌گیرد حائز اهمیت است. این طور به نظر می‌رسد که همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، دست‌هایی پنهان قصد دارند تأمین امنیت در این کشور را که طی ۲۰ سال گذشته همزمان صحنه تجاوز نظامی خارجی و درگیری‌های داخلی بوده است؛ امری بعید نشان دهند.

انفجارهای کابل/ بن بست مذاکرات صلح و نقش آمریکا

از یک سو ادعا می‌شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای پایان دادن به این تجاوز نظامی عجله دارد و از سوی دیگر، مقامات دولت واشنگتن با اظهارنظرهای مغرضانه خود به این گمانه زنی که بدون حضور نیروهای خارجی، افغانستان دوباره به ورطه جنگ و بحران سقوط خواهد کرد، دامن می‌زنند.

اینکه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هرگونه سناریویی را برای آینده افغانستان متصور هستیم، پیش درآمدی بر وقوع همین ناآرامی‌ها بود.

از سوی دیگر، مذاکرات بین الافغانی به بن بستی تازه خورده که بیش از همه ناشی از بدعهدی طرف آمریکایی در اجرای مفاد توافقی است که فوریه ۲۰۲۰، میان طالبان و واشنگتن حاصل شد. طبق این توافق، قرار بود نظامیان خارجی تا اول ماه می ۲۰۲۲، فرایند خروج از خاک افغانستان را تکمیل کرده باشند حال آنکه واشنگتن این فرایند را از این تاریخ آغاز کرد!

طالبان نیز با اشاره به بدعهدی عامدانه آمریکا حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند حال آنکه به نظر می‌رسد؛ پیش از آنها، دست‌هایی پنهان به دنبال آشفته‌تر کردن اوضاع برای ماهیگیری از آبی هستند که آمریکایی‌ها بستر گل آلود شدن آن را فراهم می‌کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 0
    طالبان در این موارد دروغ نمی گویند . کار عوامل دیگر است برای گول زدن افکار عمومی و نگه داشتن امریکایی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس