کد خبر 1214148
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۱
محمدرضا تاجیک

تئوریسین جریان اصلاحات گفت: جریان اصلاح‌طلبی در حال حاضر در چنین شرایطی است که همان‌طور که از قول گرامشی گفتم،قدیم در حال احتضار است، جدید امکان تولد ندارد.

به گزارش مشرق، محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های جریان اصلاحات گفتگویی با اعتماد آنلاین داشته است که بخش‌هایی از آن در ادامه آمده است.

اصلاح‌طلبان باید پوست بیاندازند

- اصلاح‌طلبان امروز را لاجرم به اصلاح‌طلبان رسمی و اسمی و اصلاح‌طلبان غیررسمی تقسیم می‌کنم.

- اصلاح‌طلبانی که به یک معنا حیات و ممات خودشان را در بازی قدرت و سیاست جست‌وجو می‌کنند، جزئی از این بازی بزرگ هستند و همواره تلاش می‌کنند جزئی از این بازی بزرگ باقی بمانند.

- در میان آنها کسانی هستند که کماکان به دنبال یک نوع ائتلاف با جریان‌های نه چندان اصلاح‌طلب می‌گردند و به دنبال گزینه‌هایی هستند که فرض‌شان بر این است که می‌توانند پیرامونش یک نوع اجماع ایجاد کنند و به یک بیان به آن دخیل ببندند و به آن آویزان بشوند و حیات خودشان را در صحنه قدرت، در ذیل سایه او، به شکلی بازتولید کنند، تا کسانی که به دنبال همین گزینه‌های مرسومی هستند که بارها تکرار شدند و نمایش نه چندان موفقی از خودشان بروز دادند، تا کسانی که بخواهند چهره‌های جدیدی را وارد فضا کنند که این چهره‌های جدید هم چندان جدید نیستند. از این جهت جدید هستند که قبلاً وارد چنین فضای انتخاباتی نشدند، اما شانسی برای اینکه مورد اقبال عمومی مردم قرار بگیرند ندارند.

- کیسه به تن شبه‌اصلاح‌طلبانی می‌کشم که از جریان اصلاح‌طلبی یک ابزار قدرت ساختند وآن رااز محتوا تهی کردند و به آن خیانت کردند.

- کسانی که این‌چنین سخن می‌گویند هیچ‌گاه تلاش نکردند این جریان را در قد و قامت یک گفتمان تقریر و تدوین کنند و آن را تئوریزه کنند. یک مفاهیم گنگ و گیجی از اصلاح‌طلبی در ذهنشان هست، به هر حشیشی متوسل می‌شوند، هر مسیری را امتحان می‌کنند، با هر جریانی نرد عشق می‌ورزند به نام نامی جریان اصلاح‌طلبی.

- اصلاح‌طلبان باید پوست بیاندازند؛ تنها راه نجات جریان اصلاح‌طلبی را این می‌دانم که آن جریان اصلاح‌طلبی اصیل را از زیر این روکش زمخت جریان اصلاح‌طلبی مرسوم و رسمی بیرون بکشند.

اصلاح‌طلبان صدای منتقد را خفه می‌کنند

- جریان اصلاح‌طلبی ما در درونش یک نوع توتالیتالیسمی برپاست که در وجود انسان‌ها لانه کرده. در زبان به راحتی می‌تواند پست‌مدرن صحبت کند، به راحتی می‌تواند ساعت‌ها راجع به دموکراسی و کثرت اجتماعی صحبت کند، اما کسی در نقدش سخن بگوید به راحتی برنمی‌تابد و خشونت گفتمانی آنجا خودش را نشان می‌دهد.

- کمااینکه می‌بینید که بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب خودِ من را برنمی‌تابند...کسی که همین الان بیشترین ادبیات را در فضای اصلاح‌طلبی ایجاد می‌کند و بیشترین دفاع را می‌کنند امثال ما هستیم، ولی چون پژواک صدای آنها نیستیم و بالاخره مثل آنها سخن نمی‌گوییم و این نوع کنش اصلاح‌طلبانه را به نقد می‌کشانیم، طبیعتاً تحمل نمی‌کنند و طبیعتاً صدا را اصلاً پژواک نمی‌دهند.

- صدای یک اصلاح‌طلب را در فضای اصلاح‌طلبی پژواک نمی‌دهند. یک جریان غیراصلاح‌طلب آن صدا را پژواک می‌دهد اما آن جریان اصلاح‌طلبی آن صدا را پژواک نمی‌دهد، اجازه نمی‌دهد آن فرد رویت شود.

- تا ما این را به بیرون پرتاب نکنیم، تا از خودمان عبور نکنیم، تا به خودمان خیانت نکنیم ما نمی‌توانیم... «ذات نایافته از هستی‌بخش/ کِی تواند که شود هستی‌بخش». من که هنوز خویگان استبداد در درون و در تک‌تک سلول‌های بدنم حضور دارد چگونه می‌توانم این فضا را ایجاد کنم؟ برای همین هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

در آینده نزدیک حتی از نام اصلاح‌طلبی عبور خواهد شد

- به اعتقاد من جریان اصلاح‌طلبی موجود و مرسوم به طور فزاینده به حاشیه می‌رود. این جریان موجود و مرسوم نه از این امکان و نه از این استعداد برخوردار است که بالاخره طرح نو دربیندازد و گفتمان جدیدی را تقریر و شکوفا کند، بنابراین در کلیشه‌های خود و در پستوهای کلیشه‌ای گفتمان خودش کماکان به سر می‌برد [و] از استعداد آفرینش‌گری و خلق امر نو برخوردار نیست.

- جریان اصلاح‌طلبی مرسوم در آینده با ریزش‌های بیشتری مواجه خواهد شد. با شقاق‌ها و فراق‌های بیشتری مواجه خواهد شد و در آینده نزدیک به اعتقاد من حتی از نام اصلاح‌طلبی عبور خواهد شد و جریان‌های جدیدی اگر شکل بگیرند پرهیز می‌کنند که به نام اصلاح‌طلبی نامیده شوند [و] به دنبال عنوان و نام جدیدی می‌گردند هر چند همان کنش اصلاح‌طلبانه و مدنی را داشته باشند.

- افکار عمومی جامعه ما هم هر تغییری را در فضای اصلاح‌طلبی به شکل یک تاکتیک برای بقا می‌فهمد، چون احساس می‌کند که اصلاح‌طلبان مرسوم این ره که می‌روند به یک معنا به قبرستان است و بنابراین اگر تغییری حاصل کنند [و] بخواهند خودشان را به یک شکلی احیا کنند خیلی پذیرا نیستند.

جریان اصلاح‌طلبی رو به احتضار است

- جریان اصلاح‌طلبی رو به احتضار است؛ گفتمان قدیم اصلاح‌طلبی در حال احتضار است و چیز نویی برای ارائه کردن ندارد

- جریان اصلاح‌طلبی در حال حاضر در چنین شرایطی است که همان‌طور که از قول گرامشی گفتم، «قدیم در حال احتضار است، جدید امکان تولد ندارد»؛ یعنی آن گفتمان قدیم اصلاح‌طلبی در حال احتضار است، چیز نویی برای ارائه کردن ندارد، اما جدید هم امکان تولد ندارد. در یک دوران آستانگی به سر می‌برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رزمنده IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 1
    مشرق جان اصولگرا یان به وسیله خودشون حرص میشن ولی اصلاح طلبان را باید اصولگرایان حرص کنند خوب ضرب و مثل معروف دست که از خودت نیست مار باش بگیر
    • سید IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      6 1
      اِنَّ الباطِلَ کانَ زَهوقا !!
    • مهدی ادیب IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      2 0
      رزمنده! اول برو املای درست هرس رو یاد بگیر که حرص ننویسی. دوم تمام متن این گفت و گو رو بخون و بعد اعلام نظر کن.
  • DE ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    16 1
    تاجیک: جریان اصلاح‌طلبی مانند برجام رو به احتضار است .با این تفاوت که اصلاحات نفسش با مذاکره بر نمیگرده. تورا خدا اصلاحات را منحل نکنید بعد تمام اراذل و اوباش سیاسی و اقتصادی پخش میشن در تمام احزاب همه جا را به اصلاحت میکشن همین که همه شون یکجا جمعند خوبه .بقیه جاها سالم مونده .چون غزبزده غزبزده است نه توبه میکنه نه آدم میشه
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    14 1
    داره مظلوم نمایی وگرنه کی که ندیده باشه این اصلاحاتی های محتضر ۱۴ ۱۵ تا کاندیدا برای ریاست جمهوری معرفی کردن و میخواهند رویشان سرمایه گذاری کنند
  • محمد IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    18 1
    جریان اصلاحات رو به احتضار است. یعنی بار کج به منزل نمی رسد.
  • سوخته IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    انشاالله این مرطبه وارد زبالدان تاریخ می شوند و برای سراسر خیانتشان به موزه تاریخ سپرده میشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس