کد خبر 1213978
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۴
فشارخون بالا در شب خطر آلزایمر را افزایش می دهد

متخصص قلب و عروق گفت: کاهش فشار خون با علائمی از جمله سرگیجه، احساس منگی، بی حالی و ضعف همراه است.

به گزارش مشرق، محمود افتخارزاده، متخصص قلب و عروق، در رابطه با فشار خون پایین،گفت: فشار خون پایین وقتی اتفاق می‌افتد که فشار سیستولیک یا ماکزیمم کمتر از ۹۰ میلیمتر جیوه باشد.

وی ادامه داد:کاهش فشار خون با علائمی از جمله سرگیجه، احساس منگی، بی حالی و ضعف همراه است. فشار خون پایین بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که فرد تغییر وضعیت دارد. به عنوان مثال فرد در حالت خوابیده علامتی ندارد اما به محض نشستن یا بلندشدن دچار سیاهی چشم، عدم تعادل و سرگیجه می‌شود. فشار خون پایین در حالت های مزمن به صورت خستگی و ضعف و بی حالی نمایان شود.

بیشتر بخوانید:

سردردهای میگرنی؛ مهمترین عارضه کمبود منیزیم

این متخصص قلب و عروق  یکی از علل ایجاد فشار خون پایین را مصرف دارو عنوان کرد و اظهار داشت: اگر داروهای درمان فشار خون بالا بیش از دستور استفاده شود، می‌تواند موجب ایجاد فشار خون پایین شود. داروهایی که برای بزرگی پروستات استفاده می‌شود هم می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود.

افتخارزاده افزود: برخی بیماری‌ها مثل کووید ۱۹ می‌تواند تا ماه‌ها موجب کاهش فشار خون همراه با طپش قلب هنگام تغییر وضعیت شود.

وی تصریح کرد: فشار خون پایین در افراد مسن هم دیده می‌شود. تغییرات سیستم عصبی در افراد مسن می‌تواند موجب افت فشار خون به ویژه پس از ایستادن یا نشستن طولانی شود. فشار خون پایین در افراد مسنی که زوال عقل  و یا پارکینسون دارند دیده می‌شود.

این متخصص قلب و عروق  خاطرنشان کرد: افت فشار خون در بیماران مسن پارکینسونی می‌تواند موجب افت هوشیاری و سنگ کوب شود. توصیه می‌شود این افراد از مایعات بیشتری استفاده کنند و به غذای خود نمک بزنند؛ البته داروهایی هم می‌توان برای این افراد تجویز کرد.

افتخارزاده افزود: با پوشیدن جوراب واریس و بانداژ شکم در بیماران مسن پارکینسونی می‌توان از افت شدید فشار خون به ویژه در تغییر وضعیت جلوگیری کرد.

وی با این توضیح که فشار خون پایین می‌تواند با تعریق همراه باشد، گفت: در برخی بیماری‌ها مثل بیماری پات، افت مختصر  فشار خون همراه با تعریق و افزایش ضربان قلب روی می‌دهد.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که موجب افت فشار می‌شود نرسیدن خون به مغز برای لحظه‌ای کوتاه است. در ابتدا باید علت این عارضه را پیدا کرد. مثلا فرد داروی خاصی مصرف می‌کند و یا خونریزی دارد. اگر علتی پیدا نشد این افراد باید مایعات بیشتری در حد دو لیتر در شبانه روز استفاده کنند و مقداری نمک به غذای خود اضافه کنند.

افتخارزاده تاکید کرد:گاهی افت فشار می‌تواند به دلیل اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی اتفاق بیفتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس