میزان افت اهدای خون در کشور کاهش یافته است

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: میزان افت اهدای خون در کشور کاهش یافته و نسبت به مدت مشابه قبل از ۱۵ درصد به چهار درصد رسیده است.

به گزارش مشرق، پیمان عشقی شامگاه چهارشنبه همزمان با سومین شب از شب های قدر در بازدید از مرکز انتقال خون استان قزوین در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شیوع همه گیری کرونا خون گیری در کشور کم شده است ولی خوشبختانه در دوسه ماه گذشته یک حرکت کلی در کشور به راه افتاد و کاهش اهدای خون از ۱۵ درصد در آخر سال به چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید و میانگین کاهش اهدای خون کمتر شد.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان و فروردین سال جاری نیز همین روند ادامه یافت و مردم در فروردین ماه، اهدای خون خوبی داشتند.

 عشقی گفت: در ماه مبارک رمضان، تمهیداتی در این زمینه اندیشیدیم که به رغم اوج گیری کرونا و مشکلات تردد با وزارت کشور هماهنگ کردیم که جریمه خودرویی بر اهداکنندگان تعلق نگیرد.

وی اضافه کرد: همچنین تبلیغاتی که در سطح کشور شروع کردیم سبب شد اهدای خون، افتی را که هرساله در ماه مبارک رمضان انتظار داشتیم نداشته باشد.

این مسوول گفت: استان قزوین در فروردین ماه، رتبه سه کشور را در اهدای خون کسب کرد و به رغم مرحله چهارم شیوع کرونا ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش اهدا داشت.

وی افزود: این موضوع نشان می دهد مردم آرام آرام باور کرده اند که کرونا مانع اهدای خون نیست و باید با کرونا زندگی و خون اهدا کنند.

عشقی گفت: خوشبختانه با نوبت دهی اینترنتی و مراجعات تدریجی به سازمان جلوی بحرانی شدن اهدای خون را در کشور گرفته ایم و برای اولین بار در دوسه ماه گذشته، رنگ بندی خاصی را برای وضعیت اهدای خون در هر استانی تعیین کرده ایم تا مردم بدانند در چه شرایطی از اهدای خون هستند.

وی افزود: خود این شاخص سبب شد که از هیجانات، نگرانی، تشویش و هجوم های ناگهانی کم بشود و اهدای خون به صورت تدریجی شکل بگیرد که در نتیجه آن، یک استان مانند قزوین در حال حاضر یکی از استان های موفق در اهدای خون است.

 مصرف روزانه ۶ تا هفت هزار اهدای خون در کشور انجام می شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: به طور میانگین در کشور روزانه حدود ۶ تا هفت هزار اهدای خون صورت می گیرد که البته کم و زیاد دارد و در شرایطی بیشتر یا  کمتر می شود.

عشقی گفت: اهدای خون در شب قدر بیشتر می شود و از مردم درخواست داریم اهدای خون را به شب های خاص محدود نکنند.

وی افزود: در شرایط کرونا تراکم در مراکز انتقال خون برای ما معضل است چون نمی توانیم از همه صندلی ها و تخت ها استفاده کنیم چون سلامت مردم برای ما مهم است و تعهد داده ایم که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی کار کنیم.

مدیریت مصرف خون به مصرف کنندگان بیمارستانی باز می گردد

وی اضافه کرد: مدیریت مصرف فراورده های خونی به مصرف کنندگان که بیمارستان ها هستند بر می گردد و خوشبختانه یکی از استان های که با ما در این زمینه به نحو عالی همکاری کرده، قزوین است.

عشقی گفت:رعایت این مهم، نشان دهنده سطح دانش و عملکرد همکاران در بیمارستان ها است که از مصرف نابه جای فراورده های خونی خودداری می کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: خوشبختانه آخرین فنون و فناوری های مصرف خون در کشور را در استان قزوین داریم که به دست آوردن آنها در یک استان به راحتی میسر نیست.

اهدای پلاسما و پلاکت در کشور وضعیت خوبی دارد

عشقی ادامه داد: اهدای پلاکت در کشور وضعیت خوبی دارد و آرام آرام فرهنگ آن میان مردم جا افتاده است و کسانی که نمی توانند اهدای خون کنند پلاکت اهدا می کنند.

وی افزود: مصرف پلاکت بیشتر در بیماران شیمی درمانی و خونی است و پلاکت هایی که مستقیم از افراد گرفته می شود کیفیت بهتری دارد.

این مسوول افزود: مراکز درمانی که پلاکت درخواست می کنند نشان دهنده سطح آگاهی پزشکان آن است و یکی از شهرهایی که بیشترین درخواست پلاکت دارد قزوین است.

وی ادامه داد: میانگین پاسخ به درخواست های پلاکت در کشور بالای ۹۰ درصد و در استان قزوین ۱۰۰ درصد است که نشان دهنده بالا بودن درخواست و تامین آن می باشد.

عشقی افزود:در استان قزوین اهدا کننده مستمر پلاکت وجود دارد که خیلی جالب بوده که اهدای پلاکت برای برخی از افراد به فرهنگ تبدیل شده است.

استاندارهای انتقال خون در ایران برابر با کشورهای پردرآمد است

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: استاندارهای انتقال خون در دنیا براساس شاخص های مرتبط با درآمد سرانه ملی سنجیده می شود و به کشورهای پردرآمد، کم درآمد و درآمد پایین تقسیم می شوند.

وی افزود: ایران با وجود اینکه جزو کشورهای پردرآمد محسوب نمی شود اما شاخص های سلامت خون آن در ردیف کشورهای پردرآمد است و این یکی از افتخارات ما محسوب می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس