کد خبر 1212980
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
مصطفی پورمحمدی

دبیر شورای وحدت اصولگرایان گفت: در شرایط کنونی برخی از افرادی که اعلام نامزدی کرده‌اند کسانی هستند که به مرحله آخر دوران مدیریتی خود رسیده‌اند، البته چون آقای رئیسی هم اعلام آمادگی نکرده است.

به گزارش مشرق، اعضای دفتر تحکیم وحدت در دومین نشست از سلسله نشست‌های انتخاباتی خود با احزاب، به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام پورمحمدی دبیر شورای وحدت اصولگرایان نشستند.

پورمحمدی در این نشست با اشاره به این که پایه‌های تحزب در کشور به روشنی تعریف نشده؛ ریشۀ ناتوانی در سامان‌دهی رفتارهای سیاسی را توافق نداشتن در بسیاری از بدیهیات و نکات اولیۀ رفتار حزبی عنوان کرد.

وی در این باره گفت: حزب نمی‌تواند به نماینده خود فشار بیاورد تا مسئولیت‌پذیرانه در انتخابات حضور پیدا کند و در برابر حزبی که از آن برخاسته پاسخ‌گو باشد.

پورمحمدی با بیان این که تعریف ساز و کارهای فعالیت سیاسی از موارد مهم شایسته توجه است؛ افزود: باید بر مبنای مدل احزاب رایج در دنیا به مدلی بومی از فعالیت‌های حزبی برسیم.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در توضیح فعالیت‌های شورا در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: از همه افرادی که به انحاء مختلف در انتخابات مطرح بودند؛ برنامه‌ای جدی داشتند و یا جریان‌های اجتماعی راغب به حضور آنها در انتخابات بودند دعوت شده است.

وی کارامدی را مهمترین شاخص در انتخاب افراد دعوت شده عنوان کرد و در این باره تاکید کرد: جلسات متعددی گذاشته شد تا شاخص‌های دقیقی تبیین شود اما مبنای این شاخص‌ها مواردی است که حضرت آقا در چند سخنرانی اخیرشان به آن اشاره کرده‌اند. از مهمترین مبناها در صحبت‌های ایشان کارامدی است. طبعا این کارامدی با کارنامه افراد سنجیده می شود، نه با ادعاها.

پورمحمدی در پاسخ به این پرسش که در انتخابات مجلس شاهد ورود شورای وحدت اصولگرایان نبودیم؛ اما الان با توجه به فعالیت‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، هم عرض با شورای وحدت و وجود دو شورا برای اجماع‌سازی اصولگرایان، مذاکره‌ای برای ترکیب این دو شورا صورت گرفته یا خیر؛ گفت: از ابتدا هم قرار بر وجود دو شورا نبود. با دوستان صحبت شد که سعی کنید فراگیر باشید و تصمیمات بر اساس مشارکت و رایزنی و تعامل همه باشد اما گره‌ها و مشکلاتی بود که همه گروه‌ها [به شانا] دعوت نشدند. تصمیمات بر اساس مباحثات و گفت‌وگوهای جدی نیست.

وی ادامه داد: صحبت‌های زیادی شد. تقریبا هم داشت به نتیجه می‌رسید ولی متوقف شد. مجموعه‌هایی که سراغ جامعه روحانیت مبارز آمده بودند نظرشان بر این بود که وقتی مجموعه‌ای شکل گرفته، کار را متوقف نکنیم. اما به طور کلی قرار ما بر این بود که همه را جمع کنیم؛ از شانا هم خواستیم و مفصل پیگیری کردیم. الان هم همچنان به دوستان ائتلاف توصیه می کنیم که جمع شویم و یکی باشیم»

دبیر شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به تمایل اجتماعی و محبوبیت بیشتر رئیسی در بین نامزدهای احتمالی و همچنین ظرفیت ویژه او برای رای‌آوری و اجماع‌سازی در انتخابات گفت: ایشان تا الان حرفی مبنی بر حضور در انتخابات نزده؛ اما مخالفتی هم نکرده‌اند. ولی حضور ایشان به شدت بسته به شرایط است. علی‌الخصوص که ایشان مسئولیتی انتصابی دارند و بدون رضایت رهبری هم نمی‌تواند مسئولیت خود را رها کند. با همه این اوصاف با توجه به جایگاه و مسئولیت‌های چند سال اخیر رئیسی؛ با مدیریت کلان کشور آشنا شده و ظرفیت توانی او هم بالاتر رفته؛ نکاتی که هم او را مستعدتر کرده و هم رغبت دیگران نسبت به او را افزایش داده است.

 پورمحمدی نبود شاخص و تعریفی مشخص برای حضور سیاسی و کاندیداتوری را دلیل کثرت نامزدهای احتمالی انتخابات عنوان کرد. او در این باره گفت: وقتی تعریفی برای حضور سیاسی نداریم افراد مختلف خود را مناسب این مسئولیت می‌دانند. در شرایط کنونی بسیاری از افرادی که اعلام نامزدی کرده‌اند کسانی هستند که به مرحله آخر دوران مدیریتی خود رسیده‌اند. البته چون رئیسی هم اعلام آمادگی نکرده زمینه برای حضور سایرین فراهم شده است.

وی جنبه‌های مثبتی را هم در تعدد نامزدهای انتخاباتی برشمرد و افزود: البته این که تعداد زیادی احساس مسئولیت می‌کنند و محیط را مساعد برای حضور خود می‌دانند و مدعی هستند که برای اداره کشور برنامه دارند؛ جنبه مثبت این مسئله است.

پورمحمدی اعلام آمادگی دیرهنگام نامزدها را آسیب زا عنوان کرد و اذعان داشت: من شخصا، این روش را نمی‌پسندم و این فضا را ناکارامد می‌دانم. جریانات سیاسی و جریانات فعال اجتماعی باید از قبل برنامه و تیم خود را اعلام کنند؛ تا به برنامه‌های آنها فکر شود و نظراتشان در معرض نقد قرار گیرد. یک سری افراد برنامه‌شان را نگه داشته اند تا پشت تلوزیون ارائه دهد!

وی در ادامه گفت: موضوعی که باعث می‌شود تا فرصتی برای نقد و گفت‌وگو شکل نگیرد. این‌ها عیب‌های فرایندی در قوانین ما است که رفتارهای سیاسی را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر این قوانین نیازمند تغییر قانون اساسی است یا خیر؛ تاکید کرد: شاید برخی بندهای قانون اساسی هم نیازمند تغییر باشد؛ اما بدون تغییر قانون اساسی هم می‌توان بخش بزرگی از این معایب را اصلاح کرد. مثلا قانون انتخابات در هر دوره به شکلی دستکاری شده؛ در حالی که بسیاری از کشورهایی که مردم‌سالار بوده و متکی به رای مردم هستند؛ قوانین انتخاباتی‌ آنها در قانون اساسی کشورشان آمده یا قوانین مدت‌دار هستند. مشخصا مسئله ای به این مهمی را نمی توان تا این حد دستخوش تغییرات قرار داد.

پورمحمدی اجماع‌سازی را در صورت عدم ورود رئیسی به انتخابات؛ بسیار سخت دانست و در این باره اظهار داشت: ارزیابی ما این است که ظاهرا در صورت عدم ورود آقای رئیسی به انتخابات، نمی‌توانیم روی فردی به اجماع برسیم. این که ما قدرت داشته باشیم اجماع قابل قبولی ایجاد کنیم بعید به نظر می‌رسد.

پورمحمدی ادامه داد: در این صورت پیش بینی می‌کنیم کار به مرحله دوم برسد. در حقیقت ایدۀ شورای وحدت بر اساس سناریو امتداد انتخابات به دور دوم است. چرا که حتی اگر شورای وحدت و شورای ائتلاف یکی شوند که البته به دلیل تلاش‌هایی که تا کنون ادامه پیدا کرده؛ بعید نیست این اتفاق بیافتد؛ نمی‌توانند مجموع جریان ارزشی را پوشش دهند. البته پوشش بدنه زیاد است؛ منظور پوشش کاندیداها است.

پورمحمدی گفت: ما باید کاری کنیم که دوستان ما بتوانند همه را به رای‌دهی دعوت کنند که جمعیت ما ۱+۵۰ شود. البته این موضوع حساسیت ها، دقت‌ها و ملاحظاتی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد طیفی از اصولگرایان سنتی مشوق حضور لاریجانی در انتخابات هستند گفت: آقای لاریجانی تا الان هیچ نظری نداده و هیچ موضعی نگرفته است. نه خودش، نه اطرافیانش، نه آشکار و نه پنهان. ضمن این که تا الان هیچ کس در جلسات شورای وحدت نظری مبنی بر دعوت ایشان به انتخابات نداشته است.

پورمحمدی در ادامه افزود: البته غیر اصولگرایان سنتی نیروهای دیگری هم در شورا هستند که به آقای لاریجانی تمایل دارند. اگر ایشان در انتخابات ثبت نام کنند آن وقت می‌شود تحلیل‌هایی در این باره داشت واظهار نظر کرد.

وی در خصوص این که با احتمال حضور رئیسی در انتخابات، احتمالا چه کسی رقیب ایشان قرار می‌گیرد گفت: به نظر می‌رسد تا الان، اجماع روی سید حسن خمینی بوده؛ بعد از انصراف ایشان تمایلی به ظریف پیدا کرده‌اند. اطلاع دقیقی ندارم که نظر فعلی اصلاح‌طلبان همچنان بر حضور ظریف در انتخابات است یا خیر. البته نفی این را هم نشنیده‌ام که کنار گذاشته شده یا بروز و ظهور جدیدی داشته باشد.

پورمحمدی در ادامه گفت: البته تندروهایی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که خود اصلاح‌طلبان واقف به این هستند که احتمالا رد صلاحیت می‌شوند؛ نه به خاطر سوابق سیاسی آنها بلکه به دلیل نداشتن سوابق اجرایی.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در رابطه با سایر کاندیدهای اصلی احتمالی جریان رقیب گفت: صحبت های اخیر آقای جهانگیری علامتی است برای تمایل به حضور در انتخابات. با این وجود با توجه به چسبندگی او به دولت و محبوبیت اجتماعی پایین دولت به نظر می‌رسد ایشان دارد ارزیابی میدانی می‌کند تا بر مبنای بازخوردها تصمیم بگیرد.

وی همچنین درخصوص احتمال مطرح‌شدن لاریجانی از سوی اصلاح‌طلبان گفت: لاریجانی به صورت جدی در محافل اصلاح‌طلبی مطرح نبوده اما احتمال دارد با اتفاقاتی که افتاده؛ چرخشی به سمت او صورت گیرد. برخی نظراتی که در این چند روز شنیده‌ام تا حدودی این نظر را بروز می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 3
    پورمحمدی نمی‌تواند خود را به عنوان سرکرده نیروهای انقلاب جا بزند. کمتر کسی او را به حکمیت و ریش سفیدی قبول دارد. بیخود رای نیروهای انقلاب را خراب نکند و تفرقه بین آنها ایجاد نکند. آقای پورمحمدی! ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان!!!!!
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    7 0
    فرار از محکومیت و تعقیب قضایی با نامزدی در ... . این کاندیداتوری پوششِ. #شورای_نگهبان
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 0
    این همون کسیه که 4 سال پیش با دروغ هاش یک ملت رو بیچاره کرد. امیدوارم علاوه بر رد صلاحیت، برخورد قانونی هم با ایشون انجام بگیره.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 0
    جهانگیری که جهان گرفتی دیدی چگونه جهان جهانگیری گرفت آیا شود جهانگیری دوباره جهان گیرد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس