کد خبر 1208407
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶

هواساز

دستگاه هواساز یا هوارسان از مهم‌ترین، اصولی‌ترین و کامل‌ترین تجهیزات در تهویه مطبوع می‌باشد.

عملکرد هواساز بدین صورت است که پس از مکش هوای آزاد، آن را از روی بسترهای مختلف و متنوع فیلتر عبور داده و باعث فیلتراسیون و تصفیه هوا می‌گردد. فیلترهای تعبیه شده در هواساز بسته به نیاز بهره‌بردار می‌توانند از یک بستر تا چند بستر باشند.

هرچه تعداد بسترهای فیلتراسیون بیشتر باشد، کیفیت هوای خروجی نیز افزایش می‌یابد.

آبگین تهویه سازنده هواساز و انواع چیلر


 

در مرحله بعدی، هوای تمیز با سطح کویل گرمایشی (در زمستان) یا سرمایشی (در تابستان) برخورد و تبادل حرارتی کرده و دمای آن افزایش یا کاهش می‌یابد. نوع کویل سرمایشی یا گرمایشی بسته به محدودیت‌ها و شرایط پروژه می‌تواند متفاوت باشد ولی بطور معمول کویل‌های هواساز از نوع آب گردش می‌باشند. در نهایت هوای تمیز با شرایط و درجه حرارت مورد نظر به فضای مورد تهویه تزریق می‌شود.

جهت توزیع هوای خروجی از هواساز در کل فضای تحت تهویه می‌بایست از کانال‌های هوارسانی استفاده گردد.

قسمت‌های مختلف یک هواساز عبارتند از دمپرهای هوای تازه و هوای برگشت، mixing box یا جعبه اختلاط هوای تازه و هوای برگشت، بسترهای فیلتراسیون، کویل سرمایشی، کویل گرمایشی، fan box یا جعبه فن که فن و الکتروموتور در آن قرار دارند.

از هواساز جهت تصفیه هوا، کاهش یا افزایش دما، رطوبت گیری یا رطوبت زنی استفاده می‌شود.

انواع دستگاه هواساز یا هوارسان عبارتند از هواساز معمولی، هواساز هایژنیک و ایرواشر.

از دستگاه هواساز یا هوارسان بطور گسترده‌ای جهت تهویه مطبوع ساختمان‌های اداری، تجاری، فرهنگی، بیمارستان‌ها، سالن‌های ورزشی، استخرها و صنایع مختلفی از جمله دارویی، غذایی، بهداشتی و … استفاده می‌گردد.

آبگین تهویه سازنده هواساز و انواع چیلر

چیلر

چیلر دستگاهی است که وظیفه آن تولید آب سرد می‌باشد. از آب سرد تولید شده در چیلر می‌توان جهت تأمین سرمایش تجهیزات تهویه مطبوع تابستانی از قبیل فن کویل و هواساز و همچنین خنک‌کاری تجهیزات و دستگاه‌ها و قالب‌های صنعتی و سرمایش‌های فرآیندی در پروسه‌های شیمیایی و فیزیکی استفاده کرد.

چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی طراحی و تولید می‌شوند.

چیلر نوع تراکمی در دو نوع هوا خنک و آب خنک و چیلر نوع جذبی فقط بصورت آب خنک طراحی و تولید می‌شوند.

چیلر جذبی ضریب عملکرد بسیار پایینی دارد و هدررفت آب و مصرف گاز شهری در آن بسیار بالاست اما در عوض مصرف برق پایینی دارد، اما در چیلر تراکمی مصرف برق بالا بوده اما در مقابل مصرف و هدررفت آب بسیار کم و در نوع هوا خنک صفر است. ضریب عملکرد در چیلر تراکمی بسیار بالا بوده و در کمترین مقدار تقریباً دو برابر چیلر جذبی می‌باشد.

تنوع ظرفیت سرمایشی در چیلر تراکمی بسیار بالا بوده بطوریکه این نوع چیلر از ظرفیت برودتی 2 الی 2000 تن تبرید طراحی و  تولید می‌شود.

به دلیل هزینه نگهداری پایین، ساختار آشنا، طول عمر بالا، جابجایی راحت و … استفاده از چیلر تراکمی در صنایع، طرفداران بیشتری دارد.

دمای عملکرد چیلر بین 7 الی 12 درجه سانتیگراد می‌باشد اما بسته به نیاز بهره‌بردار و شرایط پروژه می‌توان به دماهای بسیار پایین‌تر حتی زیر صفری با رعایت برخی موارد و ملاحظات دست پیدا کرد.

از چیلرهای زیر صفری معمولاً جهت سرمایش‌های فرآیندی در صنایع دارویی و شیمیایی در جدار راکتورها استفاده می‌شود.

از چیلر جهت تهویه مطبوع تابستانی پروژه‌های مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی و ورزشی و همچنین مصارف صنعتی در صنایعی از قبیل تزریق پلاستیک، داروسازی، شیمیایی، غذایی، بهداشتی و … استفاده می‌شود.

آبگین تهویه سازنده هواساز و انواع چیلر

چیلر تراکمی

یکی از انواع پرکاربرد دستگاه چیلر، نوع تراکمی آن است.

چیلر تراکمی بر اساس سیکل سرمایش تراکمی تولید سرمایش و برودت می‌کند. عملکرد چیلر تراکمی بدین گونه است که مبرد در داخل اواپراتور پس از گرفتن گرما از سیال واسط که معمولاً آب است تبخیر شده و به سمت کمپرسور حرکت می‌کند.

مبرد تبخیر شده در داخل کمپرسور متراکم شده و با فشار بالا به سمت کندانسور رانده می‌شود.

مبرد داغ پرفشار در داخل کندانسور در اثر تبادل حرارتی با آب یا هوا تقطیر شده بصورت مایع پرفشار بسمت شیر انبساط یا اکسپنشن ولو حرکت می‌کند.

مبرد پس از عبور از اکسپنشن ولو منبسط شده و با فشار و دما پایین مجدداً وارد اواپراتور می‌شود و بدین صورت یک سیکل تراکمی تکمیل می‌شود.

چیلر تراکمی در دو نوع هوا خنک و آب خنک طراحی و تولید می‌گردد.

از چیلر آب خنک فقط در مناطق معتدل و گرم و خشک با رطوبت نسبی پایین استفاده می‌شود و امکان استفاده از آن در مناطق با رطوبت بالا وجود ندارد.

اما از چیلر تراکمی هوا خنک می‌توان در هر اقلیمی با هر مقدار رطوبت نسبی استفاده نمود.

چیلرهای تراکمی دارای ضریب عملکرد و طول عمر بالا و همینطور هزینه خرید و البته تعمیرات و نگهداری پایینی هستند.

مقدار هدررفت آب در نوع آب خنک چیلر تراکمی بسیار کم بوده و در نوع هوا خنک آن بدلیل حذف برج خنک کننده صفر می‌باشد.

تنوع بالا در ظرفیت سرمایشی این نوع چیلرها باعث اقبال زیاد کارفرماها و صنایع به چیلر تراکمی شده است.

چیلر تراکمی از ظرفیت 2 الی 2000 تن تبرید طراحی و تولید می‌شود.

بدلیل عدم محدودیت در رنج دمای عملکردی چیلر تراکمی این نوع از چیلرها بهترین انتخاب جهت سرمایش‌های فرآیندی در صنایع داروسازی و شیمیایی و همچنین خنک‌کاری تجهیزات و قالب‌های صنعتی می‌باشد.

هزینه پایین تعمیرات و نگهداری و همچنین ساختار آشنا چیلر تراکمی باعث شده تا صنایع اقبال بیشتری جهت انتخاب و خرید این نوع چیلر داشته باشند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس