زاکانی نمایه

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اصل مشارکت، پیروزی و کارآمدی در انتخابات ۱۴۰۰ دارای امتیاز بالایی است و همه این موارد در طول هم هستند؛ همه تلاش دشمنان این است که نگذارند مشارکت صورت بگیرد.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی بعد از ظهر امروز در ویژه برنامه شنبه‌های انتخاباتی با موضوع نقش مجلس در چگونگی افزایش و تعمیق مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار داشت: باید سه گانه‌ای را در انتخابات هدف قرار داد؛ مورد اول افزایش مشارکت است که نتیجه آن موردی جز استحکام نظام نیست؛ پس از  افزایش مشارکت، همکاری جبهه انقلاب و پیروزی در برابر عناصر غیر انقلابی است و مورد آخر کارآمدی و خدمت توسط رئیس جمهور و تیم او است و در این راستا تمام توانمندی‌ها را در نظر بگیرند تا مشکل مردم حل شود و کشور نمونه‌ای کامل از تحقق شعارهای انقلاب باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصل مشارکت، پیروزی و کارآمدی در انتخابات ۱۴۰۰ دارای امتیاز بالایی است و همه این موارد در طول هم هستند؛ همه تلاش دشمنان این است که نگذارند مشارکت صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: مجلس نیز در زمینه افزایش مشارکت، وظیفه سه گانه‌ای دارد که شامل قانون‌گذاری، نظارت و ارتقا آگاهی و عقلانیت در جامعه می‌باشد؛ وظیفه سوم از وظایف ذاتی مجلس است و در این راستا تمام تریبون‌های مجلس باز است و استثناً تریبون برخی جلسات بسته است و باز بودن تریبون‌های مجلس برخلاف عمل دیگر نهادها و قوا است.

زاکانی افزود: ویژگی آگاهی بخشی مجلس از ویژگی‌های‌ خاص این نهاد است باید در موضوع مورد دقت قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که نمایندگان مجلس ۲ نقش محلی و ملی دارند خاطرنشان کرد: نمایندگان ‌می‌توانند از هر ۲ نقش برای افزایش مشارکت استفاده کنند و در راستای نقش ملی نمایندگان، معتقد به سه گانه‌ای هستیم.

وی گفت: اگر مجلس در وظیفه خود در بحث قانون‌گذاری به وظیفه خود عمل کند، بهترین جایگاه برای تزریق امید به جامعه و هدایت جامعه به انتخاب اصلح خواهد بود؛ مثل طرح راهبردی مقابله با تحریم که موجب انسجام ظرفیت‌های کشور شد و البته مجلس نتوانست این مورد را به خوبی، به جامعه معرفی کند؛ از مهم‌ترین وظایف مجالس این است که بتواند بر مدار و خط خدمت‌گزاری هم قاعده‌گذاری درست داشته باشد و هم نظارت صحیح را در دستور کار دهد و گزارش آن را با مردم در میان بگذارد.

زاکانی بیان داشت: ویژگی دوم این است که مجلس می‌تواند از ظرفیت‌های آگاهی بخش خود استفاده کند تا امید را در جامعه ارتقا دهند؛ دشمنان به‌دنبال این هستند که ناامیدی را در جامعه  تزریق کنند و موضوع امیدبخشی در مجلس جنبه مهم این موضوع است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به بیان ظرفیت‌های متعدد کشور در عبور از مشکلات و بیان نکات جدی که به‌عنوان گره‌های کور ذهن جامعه در بلندگوهای خارجی بیان می‌شود، در جهت رفع آن‌ها تلاش شود؛ در کنار خدمت‌گذاری و حرکت درست، وظیفه آگاهی بخشی در خصوص انتخابات و مسیر فراروی منتخبین و انتخاب کنندگان وجود دارد؛ در این راستا باید بتوانیم با جامعه صحبت کنیم و از طریق بالا بردن بصیرت، تشخیص ودقت جامعه بتوانیم مسیر درست ایجاد نشاط و فعالیت و حضور بیش تر در جامعه فراهم کنیم.

وی توضیح داد: در این راستا جامعه نیاز به ایجاد ۲ گانه دارد که این ۲ گانه به ۲ شیوه ممدوح و نادرست صورت می‌گیرد که نوع خوب و ممدوح آن می‌تواند بر مدار نیازهای جامعه ایجاد شود و مثال نوع بد آن استفاده از بحث مذاکرات وین است که رئیس جمهور فعلی سعی بر تاکید آن دارد.

زاکانی درخصوص ادعای برخی نمایندگان مجلس برای شرکت در انتخابات مطرح کرد: موضوع ادعای نمایندگان برای شرکت در انتخابات مربوط به هیأت رئیسه مجلس نیست بلکه مربوط به اشتباق نمایندگان است و این موضوع از ۲ جهت درون مجلس و بیرون مجلس آسیب خواهد داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در توضیح آسیب‌های‌ ادعای نمایندگان مجلس گفت: اول خود مجلس را از کارآمدی می‌اندازد و فرصت حل مشکلات را از ما می‌گیرد؛ نکته دوم تعدد است که ۲ آسیب دارد؛ اول بدبینی مردم نسبت به مجلس و بعد شرایط را به سمتی می‌برد که افراد مدعی در انتخابات، نتوانند آنچه به عنوان ظرفیت است ظهور و بروز دهند و صرفا باعث شلوغی صحنه و آسیب زدن به مشارکت مردم می‌شوند و ۲ قطبی‌های نامطلوب ایجاد می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس