کد خبر 1208001
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
غزه

واکنش مناسبی که مقاومت فلسطین در مقابل تجاوزات اسرائیل نشان داد، صهیونیست‌ها را در وضعیتی قرار داده که نه توان پاسخ با این حملات را دارند و نه می توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

به گزارش مشرق، طی هفته گذشته مقامات قضایی رژیم صهیونیستی احکامی را علیه فلسطینیان ساکن محله «الشیخ جراح» صادر کرد که براساس آن احکام فلسطینیان نامبرده را مجبور می‌کرد در اولین فرصت اقدام به تخلیه منازل خود کنند. این حکم شامل خانه‌هایی می شد که مجموعاً ۵۰۰ فلسطینی ساکن قدس در آن اقامت داشتند. به دنبال صدور این حکم، روز جمعه فلسطینیان ساکن محله «الشیخ جراح» در اعتصابی جمعی، خواستار رسیدگی به وضعیت فلسطینیان ساکن قدس و  لغو احکام نامبرده از سوی جامعه جهانی شدند.

در پی این اعتصاب مجموعه‌ای از صهیونیست‌های شهرک نشین با رهبری و هدایت «بن‌گفیر» اقدام به راهپیمایی در شهر قدس کردند. آنها با الفاظ رکیک و زشت فلسطینیان را خطاب کرده، شعار «مرگ بر عرب» سر می دادند. این مجموعه پس از این اقدام به سمت مسجدالاقصی رفته با تجاوز به صحن‌های مسجد، وارد مجموعه مسجدالاقصی شدند.

پاسخ مقاومت

ساعات نخستین روز شنبه گروه‌های مقاومت در پاسخ به تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست به قدس و ساکنان فلسطینی آن ۳۶ راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه شلیک کردند. راکت‌های مقاومت آژیر خطر را در ۱۰ شهرک اطراف نوار غزه به صدا درآورده و موجی از وحشت را در این شهرک‌ها ایجاد کرد.

نمایش توان بازدارندگی مقاومت در مقابل تجاوزات اسرائیل

جنبش حماس به نمایندگی از گروه‌های مقاومت اعلام کرد گروه‌های مقاومت فلسطین این موشک‌ها را در پاسخ به تجاوزات شهرک نشینیان به محله‌های فلسطینی نشین و اقدامات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی در قدس انجام دادند و تهدید کردند صهیونیست‌ها باید مراقب باشند که توان مقاومت را با این اقدامات تجاوزکارانه محک نزنند.

حمله دوباره و تهدید جدید مقاومت

پس از پاسخ مقاومت که منجر به تشکیل جلسه فوق العاده مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی شد دوباره عده‌ای از شهرک نشینان با حمله به محل اعتصاب فلسطینیان در شهر قدس مایملک فلسطینیان را تخریب کرده، برخی وسایل و اتومبیل‌های آنها را به آتش کشیدند. گروه‌های مقاوم این بار تهدید کردند در مقابل این اقدامات سکوت نخواهند کرد و صهیونیست‌ها باید منتظر این تجاوزات خود باشند.

نمایش توان بازدارندگی مقاومت در مقابل تجاوزات اسرائیل

ارتش رژیم صهیونیستی در این زمان اقدام به شلیک چند گلوله توپ به سمت مواضع مقاومت در نوار غزه کرد که نتیجه این اقدام آنها شلیک موشک‌های جدید از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه بود.

قدس، شعله ور کننده آتش غضب فلسطینیان

شواهد فوق نشان می‌دهد قدس خط قرمز فلسطینی‌ها است که نزدیک شدن به آن فلسطینیان را به نقطه جوش و قلیان خشم ۷۳ ساله نزدیک می‌کند. خشمی که برآمده از غصب سرزمین فلسطین توسط غاصبان صهیونیست است.

خشمی اضافه بر تجاوزات شهرک نشینان

آنچه در حوادث فوق، آتش فلسطینیان را شعله ور تر از قبل کرده، ممانعت صهیونیست‌ها از برگزاری انتخابات ۳ گانه فلسطینی‌ها در قدس اشغالی است. گروه‌های فلسطینی که پس از ۱۵ سال برای برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاست حکومت خودگردان و شورای ملی فلسطین با هم به توافق رسیده‌اند حالا با ممانعت رژیم صهیونیستی روبرو شده‌اند که اعلام کرده است اجازه برگزاری هیچ یک از انتخابات نامبرده را در قدس نخواهد داد. این اعلام صهیونیست‌ها برآمده از ادعای پایتختی قدس برای دولت مجعول اسرائیل است. صهیونیست‌ها با معرفی قدس به عنوان پایتخت دولت مجعول اسرائیل اعلام کرده‌اند اجازه نمی‌دهند انتخابات فلسطینی در پایتخت آنها برگزار شود.

این به معنای آن است که آنها قدس را از آن خود می‌دانند. قدسی که خط قرمز فلسطینی‌ها و مسلمانان جهان است و در مقابل آن کوتاه نخواهند آمد.

موقعیت کنونی فلسطین و انتفاضه

براساس محدودیت‌هایی که صهیونیست‌ها از سال ۲۰۱۵ تا کنون در کرانه باختری ایجاد کرده‌اند امکان شعله ور شدن انتفاضه در فلسطین به پایین‌ترین حد خود رسیده است اما در همین مدت تنها مسئله‌ای که توانست در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۵ فلسطین و فلسطینیان را به انتفاضه نزدیک کند همین مسئله قدس بود. یکبار در سال ۲۰۱۵ با تصمیم رژیم صهیونیستی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی انتفاضه عملیات فردی آغاز شد و بار دیگر در سال ۲۰۱۷ زمانی که آنها خواستند در ورودی‌های مسجد الاقصی گیت‌های بازرسی قرار دهند انتفاضه‌ای در آستانه شعله ور شدن قرار گرفت.

نمایش توان بازدارندگی مقاومت در مقابل تجاوزات اسرائیل

این به معنای آن است که با وجود تمام محدودیت‌هایی که در فلسطین و به ویژه کرانه باختری وجود دارد اما قدس مسئله‌ای است که تمام محدودیت‌ها را کنار زده، انتفاضه را به همراه خواهد داشت.

آگاهی صهیونیست‌ها از جایگاه قدس

صهیونیست‌ها به خوبی از جایگاه قدس نزد فلسطینیان و مسلمانان جهان آگاهند و به همین دلیل در مقطع حاضر نیز میدانند ادامه این وضعیت، وقوع یک انتفاضه را به میدانی شدن نزدیک خواهد کرد. لذا به نظر می رسد آنها برای جلوگیری از انتفاضه عمومی در فلسطین مانع استمرار وضعیت به وجود آمده در قدس خواهند شد. ممکن است این اقدام یک محک برای آزمودن میزان حساسیت فلسطینی‌ها نسبت به قدس باشد اما اگر این هم باشد باز نتیجه برای صهیونیست‌ها یکسان خواهد بود و آنها چاره ای جز عقب نشینی برای خاموش کردن آتش انتفاضه نخواهند داشت.

ابتکار به موقع مقاومت و خرد شدن بازدارندگی رژیم صهیونیستی

درگیری به وجود آمده بین مقاومت فلسطین در نوار غزه و رژیم صهیونیستی نیز اقدامی مبتکرانه و به موقع بود که به شدت بر مسئله حساسیت نسبت به قدس اثر مثبت گذاشت و اذهان خفته برخی حامیان سازش را بیدار کرد. اقدام فعال مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در یک معادله کاملاً آشکار، بازدارندگی مقاومت را افزایش داده و در مقابل از بازدارندگی صهیونیست‌ها کاست. این همان مسئله‌ای است که صهیونیست‌ها پس از انتفاضه از آن واهمه جدی دارند و ظرفیت آن را دارد که با تکرار و استمرار، سرعت رسیدن صهیونیست‌ها به خط پایان موجودیت شان را افزایش دهد. به ویژه آنکه رژیم صهیونیستی به دلیل بحران کرونا، بحران اقتصادی و بن بست سیاسی موجود در عرصه داخلی در ضعف عمومی به سر می برد و امکان درگیری با گروه‌های مقاومت را ندارد. لذا اقدامی که امکان شعله ور کردن جنگ را داشته باشند انجام نمی‌دهند. این همان اقتدار و مقاومت گروههای فلسطینی است که در میدان خود را نشان داده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس