یک کارشناس اوراسیا: پروژه دالان زنگزور در راستای اهداف رژیم صهیونیستی است

کارشناس حقوق بین الملل اوراسیا تاکید کرد که جمهوری آذربایجان در چارچوب اهداف ترکیه و رژیم صهیونیستی ، پروژه جدیدی با عنوان موهوم «دالان زنگزور»و نقض تمامیت ارضی ارمنستان را دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق، «احمد کاظمی» کارشناس حقوق بین الملل و پژوهشگر اوراسیا در گفت‌وگو با مشرق نیوز به بررسی اظهارات الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان درباره استان سیونیک (زنگزور) پرداخت.

علی اف در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور گفته است : « ما دالان زنگزور (سیونیک) را اجرا خواهیم کرد، ارمنستان بخواهد یا نخواهد. اگر بخواهد، آسان تر حل خواهد شد و اگر نخواهد با زور حل خواهیم کرد. همانطور که من قبل از جنگ و در زمان جنگ گفته بودم خودتان با خوشی از اراضی ما گم شوید، در غیر این صورت شما را با زور بیرون می اندازیم. اینگونه نیز شد. سرنوشت دالان زنگزور نیز همینطور خواهد شد.»

کاظمی با اشاره به  اظهارات علی اف تاکید کرد: از منظر حقوق بین الملل اشغالگر خوب و  اشغالگر بد نداریم، همانطورکه تروریسم خوب یا بد نداریم. بر اساس همان منطقی که اشغال قره باغ توسط جدایی طلبان قره باغ و حمایت ارمنستان از آنها محکوم است، طرح ادعای ارضی علیه ارمنستان و خدشه وارد کردن بر مرزهای بین المللی نیز محکوم است .

وی افزود:  این چندمین بار است که علی اف آشکارا با نقض اصول منشور سازمان ملل، به ویژه ماده دو منشور، به تهدید علیه تمامیت ارضی ارمنستان می‌پردازد؛ اما دولت نابسامان نیکول پاشینیان به غیر از واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان، حتی این موضوع را به عنوان اعتراض ایروان در سازمان ملل ثبت و مطرح نکرده است.

این کارشناس حقوق بین الملل با تاکید بر اینکه در تاریخ منطقه دالانی با عنوان (به اصطلاح) دالان زنگزور وجود نداشته و این نیز از جعلیات تاریخی جدید و موهوم باکو است، افزود: بر اساس قواعد حقوق بین الملل و همچنین رای معتبر دیوان دادگستری بین المللی رودیدادهای تاریخی که دستخوش تحولات بعدی قرار گیرند از نظر حقوقی نمی‌توانند مبنای ادعای مالکیت قرار گیرند. بنابراین حتی با فرض صحت اظهارات ادعایی علی اف، چنین ادعایی مشروعیت حقوقی ندارد و اگر بنا بر تحولات تاریخی باشد ، قفقاز جزئی از ایران بوده است.

کاظمی با تاکید بر ضرورت هوشمندی وزارت امورخارجه و دیگر نهادها در خصوص تحولات قفقاز جنوبی جهت مقابله قاطع با هرگونه تحرکی برای تغییر مرزهای بین المللی در همسایگی ایران، گفت: طرح مکرر ادعای ارضی عالی‌ترین مقام باکو علیه استان سیونیک ارمنستان -که مرز ایران با ارمنستان را تشکیل می دهد - به موازات اقدامات ترکیه و جمهوری آذربایجان برای اشغال نظامی آن از طریق اجرای دو طرح همزمان در داخل ایران و در منطقه است. آنها از مخالفت ایران برای تغییر مرزهای بین المللی ارمنستان آگاهند و به همین دلیل و همسو با تشدید رویارویی روسیه و اوکراین ، طرحی چندجانبه برای منفعل کردن ایران و اجرای آن همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آماده کرده اند. از این منظر برگزاری رزمایش ترکیه در غرب نخجوان نیز برای سنجش حساسیت ایران بود.

این پژوهشگر ارشد اوراسیا افزود: اظهارات رئیس جمهور آذربایجان نشان می‌دهد که هدف باکو گشایش راه‌های مواصلاتی، تعیین رژیم حقوقی قراباغ و عادی سازی مناسبات باکو و ایروان نیست؛ بلکه جمهوری آذربایجان در چارچوب اهداف ترکیه و رژیم صهیونیستی ، پروژه جدیدی با عنوان موهوم «دالان زنگزور» دنبال می ‌کند که با موضوع اتصال جغرافیایی پان ترکیسم، حذف ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی ایران در منطقه ، حذف ایران از معادلات انرژی منطقه، مهار چین و روسیه و ضربه به طرح یک کمربند و یک جاده چین ارتباط دارد.

وی همچنین در خصوص انتخابات پارلمانی زودهنگام ارمنستان نیز با تاکید بر اینکه موافقت نخست وزیر ارمنستان برای برگزاری انتخابات در هشتم ژوئن آتی تحت فشارهای داخلی و احزاب مخالف  صورت گرفت، افزود: بر خلاف انتخابات سال ۲۰۱۸ که حزب حاکم ارمنستان (اقدام من) با حمایت بنیاد امریکایی سوروس پیروز شد ، در این انتخابات حزب حاکم اقدام من، با موانعی مواجه است.

کاظمی افزود : واقعیت این است که اکثریت مردم ارمنستان از عملکرد دولت این کشور در جریان جنگ ۴۴ روزه ، مبهم باقی ماندن رژیم حقوقی قره باغ و عدم آزادی اسرای ارمنی جنگ ناخرسند هستند، ضمن اینکه دیاسپورای بین المللی ارمنی نیز علیرغم تغییراتی که در ترکیب اش شاهد بوده است ، موضع حمایتی نسبت به پاشینیان ندارد .

این کارشناس ارشد اوراسیا در پایان افزود: روسیه تا قبل از جنگ ۴۴ روزه قره باغ به دنبال تنبیه و برکناری پاشینیان بدلیل رویکرد ضد روسی‌اش بود؛ اما  بعد از تحولات اخیر برای حفظ توافقنامه آتش‌بس،  مسکو از ماندن پاشینیان در قدرت حمایت می‌کند و به همین دلیل نیز تحرکات در ارتش ارمنستان که پاشینیان آنها را کودتا خوانده بود، به نتیجه نرسید.

وی افزود : به دلیل تاثیر عوامل مختلف، پیش بینی نتایج انتخابات از اکنون دشوار و زودهنگام است، اما عواملی مانند حمایت مسکو، تمرکز رسانه‌ها در دست حزب حاکم و تضعیف گسترده اپوزیسیون در ارمنستان در سال‌های اخیر - که تحت  عنوان مبارزه با فساد مالی صورت گرفت - برگ‌های برنده پاشینیان در انتخابات آتی می‌باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    28 10
    ارمنستان داره زیر حرفش میزنه به خاطر همین نمیتونه مسئله رو به شورای امنیت ببره چون اونجا دوباره محکوم خواهد شد و کسی پشتیبانش نخواهد بود و دوباره شکست بدتر از شکست اول برایش خواهد بود الان هم که دیگه ارتشی نداره که به کشتن بده
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      4 2
      بر چه اساسی در این قسمت نوشتی "ارمنستان داره زیر حرفش میزنه"؟بر اساس کدوم سند و مدرک معتبر؟نکته بعد اینکه کلا برای تو منافع ایران مهمتره یا منافع جمهوری آذربایجان و ترکیه؟
  • ناراضی وضع موجود IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    7 16
    ايران ايندفعه حتما نبايد غافل گير شود. و البته با رفتن ظريف و ليبرال ها اتفاق خواهد افتاد
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      19 12
      موضوع هیچ ربطی به ایران نداره . ارمنستان اگر عقل داشته باشه ، باید موافق ایجاد این دالان باشد چون خودش نیز از انزوا در خواهد آمد و ارتباط زمینی با روسیه و باکو پیدا خواهد نمود
    • احسان IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      9 9
      دالان بهانه است باکو در صدد اشغال زنگزور است ،ان دالان ارتباطی باکو با روسیه هم یعنی نظارت آذربایجان بر روابط با روسیه که احتمالا ارمنستان مخالف آن است
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    10 19
    خوب ایران باید ارمنستان را به پهباد مجهز نماید اینگونه جنگ در قفقاز تمام می شود نه ارمنستان و نه اذربایجان قوی هیچکدام به نفع ایران نیستند
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    22 9
    چرا این نویسنده محترم این مقاله اینقدر مغرض و ناآگاه است؟ خدا شفاش بده. این دالان بخشی از توافق صلح میان دو کشور می باشد که ربطی ه اسرائیل و غیره ندارد همچنان که اذربایجان هم در مقابل کریدور دیگری را برای وصل کردن قره باغ به ارمنستان در اختیار ان کشور قرار خواهد داد. به عبارت دیگر این یک معامله پایاپای است
    • محمد IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      2 4
      شما زیاد سخت نگیر دوست عزیز احتمالاً ایشان یا تازه از خواب بیدار شده و هنوز گیج خواب است یا اینکه کمی مشکلات اعصاب و روان دارند که باید سریعاً و در اولین فرصت به یک روانپزشک باتجربه مراجعه کنه
  • مینا IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    24 11
    این کارشناسان 30 سال کجا تشریف داشتند که خاک کشور اذربایجان دست ارمنستان بود؟ یا فقط دلشون برای ارمنیا لک میزنه
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    14 9
    یعنی اسراییل میخواد به تورک ها کمک کنه تا متحد بشن علیه اسراییل جوک گفتن رو تمام کنید
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    14 8
    این کریدور یا بل زبان خوش انجام میشه یا با زور
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    12 5
    این به اصطلاح کارشناس خیلی بهش فشار اومده. فکر کنم یه سکته ناقص موقع جنگ قره باغ زده باشه. خخخخ. تو رو سنه نه. خود ارمنستان قول داده به شما چه؟؟؟؟به قول خودش عمل نکنه ارمنی ها باید قره باغ رو تخلیه کنن. در بلند مدت ارمنی به غیر از پیرزنها و پیرمردها در ارمنستان باقی نمیمونه که کشور خیالی تشکیل بدن چه بزرگ چه کوچک. همه زدن به چاک. مسکو یا مارسی یا لس آنجلس. ۴۹۹۸
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    23 11
    اذربایجان جزیی از قاجار بود نه ایران زمان قاجار کشوری با نام ایران نبود
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      10 11
      کشوری به نام قاجار نداشتیم. قاجاریه فقط بر ایران یا پرشیا حکومت می کرد
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      4 3
      خجالت نمیکشی؟عهد نامه ترکمانچای و اسم ایران رو درش دیدی؟عهد نامه گلستان و اسم ایران رو درش دیدی؟اسم ایران در عهد نامه گلستان و ترکمانچای هم وجود داره.گذرنامه و پول هم که اسم ایران درش باشه و مربوط به دوره قاجار هم باشه هم وجود داره.موارد متعددی از نام ایران در دوره قاجار هم وجود داره.خجالت نمیکشی؟خودتو گول نزن.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    6 2
    عزیز دلم ، دالان زنگه زور یکی از مفاد صلح است در برابر دالان لاچین . اون اجرا نشود ، لاچین هم باید قطع بشود .و ارتباط خان کندی با ارمنستان از بین برود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس